Rensning af Motorblok.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Dsb9480
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 30. sep 2012 10:31
Kontakt:

Rensning af Motorblok.

Indlæg af Dsb9480 »

Hej alle sammen.
Er ny her inde så hvis det er blevet spurgt om en gang det her må i undskylde, har bare ikke selv kunne finde noget om det.
Jeg er endelig kommet igang med og renovere min øjesten af en 4 gear men er desværre allerede kommet i et problem.

Jeg vil gerne have motorblokken renset helt af inden den får noget maling da den er lidt irret og ham der havde den før har malet den med en guld maling desværre.

Jeg har så forhørt mig rundt omkring da jeg selv regnede med man glasblæste den men det siger de kloge man ikke må da det kan ødelægge pakningsfladerne siger de??
Så var der en der sage der skulle en kemisk rensning til men kan desværre ikke finde en der udføre det her i nordjylland?
Det sidste jeg så hørte var man kunne få noget der hed Myresyre? der skulle kunne klare det??

Hvordan gør i andre med jeres når i gør det?? :whew

Vh
Daniel
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Rensning af Motorblok.

Indlæg af Dewil »

Glasblæser..... og det er der ingen ben i...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af strynboen »

ja glasblæsning er fint...det er sand blæsning som ødelægger det hele...
men brug noget kemisk malings fjerner på malingen...da den er tit vanskelig at blæse væk..og jo mere man blæsér jo grimmere bliver overfladen..så så lidt som muligt
evt smid motor blokken i en spand med fortynder..med et par klude som væger..så suges fortynderen op i kludene..så spare du et par liter fortynder..
efter 3 dage kan alt maling børstes af..
husk at skære alle gevind op og rens alle huller for glasstøv...det er ireterende at det knæser når skruerne skrues i ,,pga glemt sand i gevinderne..det slider også på motoren..heldivis er der ikke så mange oliekanaler i en 2 takt...men der er 2 til krumtap lejerne..de er dog store og lette at rense...så fyr bare løs...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Dsb9480
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 30. sep 2012 10:31
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Dsb9480 »

Perfekt :dust
Jeg takker mange gange så må jeg få dem glasblæst så jeg kan komme igang :teeth2
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Dewil »

Når jeg har glasblæst en del, så skyller jeg den man vand (haveslangen med spulehoved), blæser rent med trykluft (blæs godt i bl.a. gevindhullerne) og som Lars siger så er det rigtig godt at køre alle gevind efter med en snittap bagefter. Så er delen helt klar til at blive brugt igen og er ligeså fin som ny.. :D
Husk at have sikkerhedsbriller på når der bruges trykluft, da det kan være temmelig smertefuldt at få glas-partiklerne i øjnene..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Nikolaj Y »

Et godt trick jeg fik herinde fra var at, når man har glasblæst den så skal du sprøjte den ind i wd40... så får den en pæn overflade og suger ikke olie, og derved får en grim farve :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Dsb9480
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 30. sep 2012 10:31
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Dsb9480 »

Det lyder bare super :teeth2
Hvad gør i så med krumtapshuset bag efter?? skal det poleres op inden man sætter sin krumtap i??
Det er en drejeventilsmotor jeg har og der er nogen slid mærker efter drejeventilen er det nogen man kan fjerne på en smart måde uden og ødelægge blokken??
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

ØØØHHH man glasblæser kun yder siden af blokken ikke inden i blokken hvis alt indmad er ude af blokken kan du jo skrue motor siderne sammen med et par skruer så skal du jo heller ikke passe på pakfladerne
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Dsb9480
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 30. sep 2012 10:31
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Dsb9480 »

Jamen så er vi tilbage ved det kemiske igen eller hvad?? den har lagt skilt ad i nogen år så den kunne godt bruge en rens inde i blokken også hva gør man så her??
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

malingen af udvending først ,,, inten med lakfjerner (nitromors eller bums kan købes i byggemarkederne ) eller glasblæsning eller malingen af og glasblæsse blokken udvending bagefter,,, det indvendige vaskes godt og grundigt af med noget oliefjerner ( motorens,,, rensebenzin eller bremserens ) og en stiv børste ( opvaskebørste er fin til det ) derefter vaskes det indvendige med varmt sæbevand og stiv børste igen ( ikke sæbe med voks i ) alternativt kan fortælles at nogen har gode erfarringer med at smide det i opvaskemaskinen med en opvaske taps men fjern oliefilmen først ( spørg lige lillemor først for hus fredens skyld ) :thunge ,,,er der mere "ir" / snavs som sidder fast inde i motorhuset kan der poleres efter med stål uld,,,

men fjern nu malingen inden du vasker den af inden i og kommer den i opvaskeren,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Dsb9480
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 30. sep 2012 10:31
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Dsb9480 »

Jeg får fjernet malingen og så bliver den glasblæst uden på og så går jeg amok med min dremmel inden i med en poler skive på..
Jeg takker for jeres gode råd indtil videre der kommer nok en masse mere under vejs :thunge

Så var der bare det andet spørgsmål her
Der er lidt slid mærker i blokken efter drejeventilen kan man fjerne dette på en eller anden måde eller skal man lade det være??
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Dsb9480 skrev:Jeg får fjernet malingen og så bliver den glasblæst uden på og så går jeg amok med min dremmel inden i med en poler skive på..
Jeg takker for jeres gode råd indtil videre der kommer nok en masse mere under vejs :thunge

Så var der bare det andet spørgsmål her
Der er lidt slid mærker i blokken efter drejeventilen kan man fjerne dette på en eller anden måde eller skal man lade det være??
der vil et nær billede være super så man bedre kan vudere om det kan "drejes" lidt af for at rette det,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Dsb9480
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 30. sep 2012 10:31
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Dsb9480 »

Så skal du lige fortælle hvordan jeg ligger billeder ind her kan ikke finde ud af det
Dsb9480
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 30. sep 2012 10:31
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Dsb9480 »

Hvordan finder man ud af om motor nr passer til den drejeventilsblok jeg har på??
Dsb9480
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 30. sep 2012 10:31
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Dsb9480 »

Hvis den starter med 2ru er det så en fra en 2 gear der er sat på??
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Morten - Webmaster »

det er en hollandsk motor fra slut 80'erne
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Dsb9480
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 30. sep 2012 10:31
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Dsb9480 »

Kan det passe det er en drejeventil så?? eller er det bare sat sammen??
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Morten - Webmaster »

ja, de er med drejeventil
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Dsb9480
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 30. sep 2012 10:31
Kontakt:

Re: Rensning af Motorblok.

Indlæg af Dsb9480 »

Perfekt så er det jo som det skal være :bravo
Kender du nogen sider hvor man kan se sådan en orginal??
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"