Hvad har jeg fået med posten i dag?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Jensmc »

Jaaah, den kom ikke med posten. Jeg hentede selv.
Rart ikke at skulle køre efter en værkstedspresse, når man lige skal have trykket noget.
Vedhæftede filer
Presse.jpg
Presse.jpg (455.43 KiB) Vist 14961 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Nikolaj Y »

Jensmc skrev:Jaaah, den kom ikke med posten. Jeg hentede selv.
Rart ikke at skulle køre efter en værkstedspresse, når man lige skal have trykket noget.
Hvor har du skaffet sådan en fin presse Jens? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af FS1originalen »

Fin presse Jens. Har en magen til på arb. - den er godt nok rød, men uden tvivl samme presse.
Så lige et råd: Undgå at bruge den for meget med stemplet kørt langt ud! Returfjedrene er lidt skrøbelige, og ikke "helt almindeligt udformet".

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Jensmc »

Købt i Biltema. Artikel 15598. Pris 2799,- kr.
Nyeste model, der vejer 26 kg mere end den gamle model. Så mon ikke forgængeren var for svag?
Eneste mangel er Il-gang når man skal have stemplet lidt hurtigt nedad, men det er jo kun til hobbybrug, så det går nok.
Første opgave bliver udkravning af stifter til samling af Ciao-sæder samt udkravning af støttebensaksel også til Ciao. Stel mv. skulle gerne komme fra maler i denne uge.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af knallert »

jeg har den mindre bænk model..jeg har drejet nogle forlængre til stemplet i forskelige diametre og længder..de skal self bruges med forsiktighed..men gør ofte at man kan skifte..forlænger..og slippe for en masse "pumperi"....skal hace forstærket det plan som enmerne lægges på..men ellers er den god...din er noget mere solid

bruger den desvære kun ca 2 gange om året..så godt jeg ikke købte en dyr model
Vedhæftede filer
DSCF2103.JPG
DSCF2103.JPG (564.16 KiB) Vist 14931 gange
strynboen på test profil
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Nikolaj Y »

Jensmc skrev:Købt i Biltema. Artikel 15598. Pris 2799,- kr.
Nyeste model, der vejer 26 kg mere end den gamle model. Så mon ikke forgængeren var for svag?
Eneste mangel er Il-gang når man skal have stemplet lidt hurtigt nedad, men det er jo kun til hobbybrug, så det går nok.
Første opgave bliver udkravning af stifter til samling af Ciao-sæder samt udkravning af støttebensaksel også til Ciao. Stel mv. skulle gerne komme fra maler i denne uge.
Tak for det :(y) Sådan en kunne jo være rar at have stående i værkstedet :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af knallert »

fik en pakke med et aflagt værktøj skift set til drejebænken...Wolfe havde købt for småt..så jeg fik tilbudet på at overtage det for at betale fragten..dvs gratis...det er super..et rigtig godt tilbud

detb er utrolig småt..men fint til min bænk som er ekstra lille..da jeg har en stor til de grove ting..er det ekstra fint med det mindst mulige til den lille bænk...der er en fin stik stål holder...2 normale stål holdere..og en til runde værktøj..den måler så 9,5 mm..og alt mit værktøj er 10,0..så den bliver lige boret op..og en rival kørt gennem...nok kineseren som glemte den sidste behandling..
men det fungere fint..selv om det faktisk fungere forkert..man presser stålholderen ud..væk fra holderen..når man strammer værktøjet..man skyder en tap ud fra senter holderen..på alle "normale "trækker man holderen ind mod sentrum...men skidt...det fungere..


katten er ikke død...den sover bare...
Vedhæftede filer
DSCF3009.JPG
DSCF3009.JPG (520.25 KiB) Vist 14868 gange
DSCF3010.JPG
DSCF3010.JPG (490.57 KiB) Vist 14868 gange
DSCF3011.JPG
DSCF3011.JPG (533.56 KiB) Vist 14868 gange
DSCF3012.JPG
DSCF3012.JPG (524.02 KiB) Vist 14868 gange
DSCF3007.JPG
DSCF3007.JPG (430.7 KiB) Vist 14868 gange
DSCF3005.JPG
DSCF3005.JPG (412.11 KiB) Vist 14868 gange
DSCF3004.JPG
DSCF3004.JPG (439.79 KiB) Vist 14868 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af FS1originalen »

Det var ligegodt kattens :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nå, men præsicionen bør vel være den samme selvom holderen presser udad?.. Fint grej!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af wolfe »

glad for du kan bruge det lars! :(y) tænkte i stedetfor og smide det ud, kendte jeg en med en lille drejebænk som måske ville have det :)
det lidt større sæt jeg har købt er af samme princip, som du nævner. syns det virker fint, har dog heller ikke erfaring med andet :lol:
Tim C
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af knallert »

ja det er total stabilt..og hurtigt..man bliver hurtigt afhænig..når opstiling tiden er nærmest i sekunder..før brugte man hurtigt 4-5 minutter på at stable blikstykker op...på min store bænk har jeg fræst alle mine stålholdre til samme senter højde..men udbore stålene er forskelige...
strynboen på test profil
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af mriisj »

Flot presse, tillykke med den :) den er uundværlig i ethvert værksted, jeg købte en Bacho.. :)

Vedrørende stål og holdere til drejebænken, jeg har en lille ældre dansk SC60 drejebænk, hvor handler i disse dele henne ?
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af wolfe »

på ebay fx :)
Tim C
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af knallert »

.på Langeland var der en maskinfabrik som hed" SR" svend rasmussens maskinfabrik..de fremstillede små drejebænke..vi havde en del af dem på langelands elektro
jeg har en Vesuv fra odense..som stor bænk..og den lille kineser til finmekanisk..

man kan modificere en kina hurtig skift til alle bænke..det er kun et spørgsmål on at få højden og sentrum bolten tilpasset...rapid(italy) laver de bedste hurtigskift til prof brug..men de er ret store

http://www.sr80.dk/

22,000 tusinde for en bænk som har norton tomme gear..det er bare ude i skoven
Vedhæftede filer
DSCF3014.JPG
DSCF3014.JPG (504.95 KiB) Vist 14765 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af mriisj »

Ja den hedder SR 80 og mange tak for info omkring drejebænken, jeg købte den for nogle år tilbage for 5K, der fulgte en del dele og tandhjul med som jeg ikke ved hvad er til men den køre fint.
MEN mit største problem er min uvidenhed omkring brugen af den, jeg er elektronik mand og ikke maskinarbejder, jeg har dog drejet en del småting efter bedste evne men de stål der fulgte med er ikke skarpe mere og jeg har prøvet at slibe dem med mindre heldigt resultat....så jeg var ude efter hvor jeg kunne købe nye stål til den.

Det skal dog siges at jeg har købt nogle små Proxxon holdere til platter som virker .....nogenlunde til nogen ting....
Vedhæftede filer
P2260002.JPG
P2260002.JPG (365.66 KiB) Vist 14741 gange
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af knallert »

den type bænke er slet ikke stabile nok til de mere rå platter..som kineserne sælger.proxxon er kinesisk
.du skal købe nogle skarpe platter hos et værktøjs firma kj værktøj eller andre. med slebne spånbrydere i platten..det er bedst at slibe nogle heighspeed stål..men det kræver noget håndelag...i stil med at kunne slibe bor..så alle vinkler er korrekte..de skær fantastisk uden kraftforbrug..og rufling er sjældent..menm de dør hurtigt i rustfrit..og beskidt matriale..men til aluminium med sprit køling..er de fantastiske..og nylon er de fakrisk det eneste som duer...men jeg er gammeldags maskinarbejder..fra et firma hvor de havde eget støberi..så har lavet alt fra forme til prototyper..men altid på den gammeldags måde..ingen cnc...så ingen kan bruge sådan en dinasauer i dag..

til at dreje metrisk gevind på en tomme norton gearkasse skal du bruge det 127 tands tandhjul..det rammer nøjaktigt både tomme og mm gevind..og så kan man bruge brøk regningen til at halvvere og doble stigningen..på gearkassen..lidt groft sagt.
.det er det magiske/veksel / tandhjul

kan se du har den sjældne lås på spindlen..der er nok boret 12 huller i remskiven..så du kan lave direkte deling..til 3-4-6-8...og flere.. huller i et enme..det er til opmærkning på en flange. som sidder i sentre patronen. for opmærkning...så man bagefter kan bore huller..og skære gevind i symetriske delinger..eks til flanger og låg..og dæksler hjulmøtrikker osv osv..med andre ord..der er delehoved indbygget i drejebænken(det er så kun direkte deling)..men en fantastisk hjælp..hvis du skal bore 6 huller ligeligt fordelt i en cirkel..

det er oplagt at bygge sig en damp maskine..når man har en god drejebænk..man kan også fræse lidt..hvis man spænder en endefræser op i patronen..og enmet på tværsladen..eller i stålholderen..har lavet notgange på den måde..før jeg fik en rigtig fræsemaskine
strynboen på test profil
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af mriisj »

Tak for al den info, jeg mente ellers at Proxxon var tysk, jeg købte for en del år side deres FF500 fræser og der står "Made in Germany" på den

Jeg havde aldrig tænkt på lås på spindlen var til opmærkning, jeg troede den var til at låse med når man spænder patronen, så blev jeg klogere i dag :)

Jeg har vedhæftet et billede med de dele der fulgte med og jeg aner ikke hvad det meste er til men måske du kan hjælpe lidt ?

KJ værktøj er noteret og det vil jeg kigge nærmere på.
Vedhæftede filer
P2260001.JPG
P2260001.JPG (444.85 KiB) Vist 14727 gange
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af knallert »

der er nogle spindel stop..til at montere inde i røret..så enmerne stikkes lige langt ind..og bliver lige lange..efter beabejdning..så er der fladplan og flad pålan til pinol..med medbringer tap..selve medbringerne er de 2"nøddeknækkere"...hagenøglen er til justering af hoved lejerne...har dog aldrig strammet dem..de er vistnol bronze..måske koniske og slisset op..så man kan spænde dem lidt sammen(ses ofte på gamle maskiner)..de faste pinoler er til at montere når patronen er taget af..og man drejer mellem pinoler..det er rimelig presist(på korte afstande)op til 3-4 cm..så ryger den ud over 0,02..og det er for u presist til lehepasninger..de vil voble i forhold til hinandens lejepasninger...selv om man bruger et måleur til opretning.. der mangler den halve brille..medfølger brillen..du har kun den faste...
poler skiven kan du med fordel flytte over på en bænke sliber...drejebænken er for langsom til den alligevel

proxxon er det ikke grå og gule maskiner..mente at de blev brugt som kina skjul dæk navn..som mange andre sælges de firma navne som lyder godt..til kineserne..(eller de hugger dem).

.har ordnet mange maskiner og håndværktøj på elektro..noget af det bedste tyske er metabo..simpelt og solidt..og lidt klodset..bosch og bacho er dødt..de et fremstillet i chile ogde mærkeligeste steder...jeg kikker ikke mere på firma navne ..men på prudukter..og vælger så...man kan ikke regne med kvalitet og pris og firma navn følges ad..det meste er fup..
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: RE: Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Twinsport »

Hej

Nå, jeg fik da lige en 1:18 model af Wartburg'en. Den skal stå på mit arbejde, så man kan glæde sig hver dag!

/SteenBillede
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af 12V »

Fik en Grillo med hjem fra stumpemarket i Rødekro i lørdags :)
Vedhæftede filer
Grillo.jpg
Grillo.jpg (242.7 KiB) Vist 14317 gange
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Twinsport »

Sådan en Grillo - har den helt klassisk Ciao-mekanik?

/Steen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"