Side 1 af 2

12,8 cylinder

: man 10. nov 2008 22:05
af Frandsen
Er der nogle der ligger inde med en 12,8 cylinder, i ved den med de store køler ribber
Jeg har haft mange problemer med varme sætninger så nu vil jeg se om 12,8 bedre kan komme af med varmen . Det skulle den jo gerne

Re: 12,8 cylinder

: tirs 11. nov 2008 07:13
af NickO
Tyvärr har jag ingen sån cylinder, men jag har samma problem - och vet inte riktigt vad göra åt det.. men en större toppstykke med mer massa och stora kylflänsar borde ju hjälpa. Aluminium cylinder kanske, någon som har erfarenhet av en aluminiumcylinder, bättre värmeavledning borde det väl bli !?

Har sett ett topplock/toppstykke av modell större någonstans, "breed model" på ngn dutch site, lycka till :-D

Re: 12,8 cylinder

: tirs 11. nov 2008 10:07
af Morten - Webmaster
Der fandtes nogle køleprofiler som man skruede på, de sad skruet på oven på topstykket. Måske Benny har dem ??

Det skal siges at jeg INGEN erfaring har med hvor meget varme det vil fjerne, men det giver da en del mere overflade til at komme af med varmen

Re: 12,8 cylinder

: tirs 11. nov 2008 17:19
af strynboen
er det muligt at montere en suzuki alu cylender.de kan bare ikke holde i udstødnings gevindet.

Re: 12,8 cylinder

: ons 12. nov 2008 14:58
af Frandsen
Ja det skulle det være der skal blodt ca 2mm bundpakning i fordi
stemplet er længere til en suzuki
men såvit jeg husker er suzuki cylinderen godt nok alu men med stålforing og
ikke hårdcrom som vi normalt ser på alu cylinder

Re: 12,8 cylinder

: tirs 23. dec 2008 03:08
af MaaQ
Man kan evt bygge vandkøling :idea:
Jeg har set nogen gøre det. Køleren fra en yamaha areox passer vist remeligt på, og jeg tror også at en 40mm cylinder fra am6-motoren (den på yamaha dt50 osv) passer på.

Det skal dog siges at det er et stort arbejde. Personligt har jeg aldrig haft problemer med varmesætning. Bare sørg for at køre med en god fuldsyntetisk olie fx castroil TTS eller elf 2-stroke og sørg for at cylinderen ikke er boret med for lav tolerance.

Desuden lærte jeg engang at man kan, med et fint bor, bore nogle fordybninger i siden af stemplet så det bedre holder på olien.

Re: 12,8 cylinder

: tirs 17. feb 2009 19:55
af Rasmusbanke
De 12,8 sataner er ikke så svære at skaffe igen.
Jeg har da lige skaffet en for 100 kr :)

Men, men, men. Det kan jo ikke sammenlignes med min og en vens Bane Yamaha, som vi har tilpasset scooter cylinder! :) Minarelli kort, som er fra en Aprillia Sonic, Yamaha Jog osv!
Den kan køle, og skulle meget gerne smide 18 HK og 160 km/t cirkus.
Men det er der meget arbejde i, hehe :)'

Mvh Rasmus

Re: 12,8 cylinder

: tors 18. jun 2009 15:23
af boha99
jeg har 2

Re: 12,8 cylinder

: man 26. apr 2010 15:00
af Knud
Jeg har en 12,8 HK cylinder (med 45 mm stempel) men den har en dyb ridse og behøver derfor en opboring: hvad kan jeg gøre og hvor kan jeg med fordel få den opboret og hvad vil det koste? - jeg har forstået at 45 mm er det maksimale Yamaha har lavet, men hvad gør jeg så når den er blevet op-boret. Er der nogle alternativer med 1 L-ring og porte til den 3die skylle kanal efter den er opboret. Er der et problem med at skørtet bliver meget tyndt?
(jeg fandt er nyt billigt topstykke på 50cc.eu til denne cylinder og meget billigere end at købe det hos FS1 team-almere.)
vh
Knud

Re: 12,8 cylinder

: tirs 27. apr 2010 19:33
af Frandsen
Knud skrev:Jeg har en 12,8 HK cylinder (med 45 mm stempel) men den har en dyb ridse og behøver derfor en opboring: hvad kan jeg gøre og hvor kan jeg med fordel få den opboret og hvad vil det koste? - jeg har forstået at 45 mm er det maksimale Yamaha har lavet, men hvad gør jeg så når den er blevet op-boret. Er der nogle alternativer med 1 L-ring og porte til den 3die skylle kanal efter den er opboret. Er der et problem med at skørtet bliver meget tyndt?
(jeg fandt er nyt billigt topstykke på 50cc.eu til denne cylinder og meget billigere end at købe det hos FS1 team-almere.)
vh
Knud
Hej Knud
du kan få 45,5-47 mm hos protuna til en piaggio Typhoon
http://www.protunahandels.de/products.a ... n=19077576
du skal blot have en 2mm alu bundpakning på fordi stemplet er 2mm længere fra krydspind til top

Re: 12,8 cylinder

: tirs 27. apr 2010 20:23
af Knud
Hej Frandsen - tak for det!
Kender du til et godt sted at få opboret denne cylinder og hvormeget skal jeg regne med for det.

vh
Knud
Ps jeg skal vel også gøre lidt plads i topstykket til det større stempel - ikke?

Re: 12,8 cylinder

: tirs 27. apr 2010 21:03
af Frandsen
i odense ved bruun Larsen giver vi ca 325,00 incl moms
ja det en god ide at dreje ny squis i topstykket
men du skal regne med at dyse om og evt køre på større oktan jeg kører
shell V power oktan 99 og dyse 220

Re: 12,8 cylinder

: tirs 27. apr 2010 21:11
af nielsfup
Hej Frandsen
Passer den cylinder i blokken.

Re: 12,8 cylinder

: tirs 27. apr 2010 21:22
af Frandsen
nielsfup skrev:Hej Frandsen
Passer den cylinder i blokken.
ja ja det er jo bare en ganske almindelig fs1 fra protuna der er boret op

Re: 12,8 cylinder

: tirs 27. apr 2010 21:23
af bonde søren
du skal jo have ny nicasil belægning i ?

Re: 12,8 cylinder

: tirs 27. apr 2010 21:27
af Knud
Hej igen
Nej det er ikke den udgave jeg har.
Denne er den goe gamle med de store køleribber i støbejern, boring 45 mm, men det betyder jo ikke noget for pasningen til blokken, vel?
Topstykket der passer til denne model, fandt jeg billigt hos 50cc.eu
vh
Knud

Re: 12,8 cylinder

: tirs 27. apr 2010 21:31
af Frandsen
du skal lige huske at være meget påpasselig med det topstykke hvis du sætter det i en drejebænk der
er ikke ret meget gods ved pakfladen og forbrændingskammeret

Re: 12,8 cylinder

: tirs 27. apr 2010 21:50
af nielsfup
Arr
Ja jeg troede det var den cylinder der passer til stemplet i linket :oops:

Re: 12,8 cylinder

: tirs 27. apr 2010 22:02
af Knud
Hvis jeg alene gør diameteren større for selve pakfladen og holder dybden som den er, vil det være et problem? eller er det bedre at gøre kanten skrå dvs. ligge kanten ved pakfladen ned?
mvh Knud

Re: 12,8 cylinder

: tirs 27. apr 2010 22:10
af Frandsen
tror du skal starte den skrå kant (squis kant) ved de 46 mm og så samme vinkel som stemplet indad
ellers et Krediler topstykke der er der masser af gods til at ekspermitere men plan nu ikke formeget så får du problemer
med varmen