Side 1 af 1

Kan man rette en alu grebsklinge?

: lør 6. apr 2013 21:31
af Nabo Jan
Virago XV 535 må være tiltænkt langfingrede førere :teeth2

Jeg har svært ved at nå koblingspunktet på min Virago, da den kobler ud når grebs klingen er helt ude ved hvilestilling, så mit spørgsmål går på om man kan rette/bukke en alu grebsklinge (lidt) uden at den bliver svag eller knækker :?:

Re: Kan man rette en alu grebsklinge?

: lør 6. apr 2013 21:46
af Dewil
Henrik har lige rettet en original DX bremseklinge der der havde lidt deformiteter. Han brugte en almindelig rørbukker og det gik til held..

Re: Kan man rette en alu grebsklinge?

: lør 6. apr 2013 21:53
af Nabo Jan
Dewil skrev:Henrik har lige rettet en original DX bremseklinge der der havde lidt deformiteter. Han brugte en almindelig rørbukker og det gik til held..
Brugte han varme eller bare koldbukket?
Denne her er også original men ikke ny, har hørt at aluminium bliver skørt med alderen!

Re: Kan man rette en alu grebsklinge?

: lør 6. apr 2013 21:59
af Kai
Det kan man i mange tilfælde godt.

Jeg fulgte engang en serie på Discovery..jeg kan ikke huske hans navn..men han er Englænder.. vistnok dyrlæge og byggede både en helikopter og en AC Cobra kitcar..og en voldsom landrover.

Hans trick til at bøje greb og andre aluminium ting var at pensle sæbe på emnet og varme det op til sæben blev mørkebrunt (næsten sort) og
så lade det ligge og køle af. Så bliver det blødt og kan bøjes uden det brækker. Bagefter samme tur men så direkte i en spand koldt vand så er det "hærdet" igen.

Jeg har rettet greb til min gamle Suzuki 250 crosser på den måde når den har været en tur i jorden når det gik lidt for vildt til.

Re: Kan man rette en alu grebsklinge?

: lør 6. apr 2013 22:02
af Nabo Jan
Kai skrev:Det kan man i mange tilfælde godt.

Jeg fulgte engang en serie på Discovery..jeg kan ikke huske hans navn..men han er Englænder.. vistnok dyrlæge og byggede både en helikopter og en AC Cobra kitcar..og en voldsom landrover.

Hans trick til at bøje greb og andre aluminium ting var at pensle sæbe på emnet og varme det op til sæben blev mørkebrunt (næsten sort) og
så lade det ligge og køle af. Så bliver det blødt og kan bøjes uden det brækker. Bagefter samme tur men så direkte i en spand koldt vand så er det "hærdet" igen.

Jeg har rettet greb til min gamle Suzuki 250 crosser på den måde når den har været en tur i jorden når det gik lidt for vildt til.
Det lyder som en god metode, som jeg vil afprøve i morgen :(y)

Re: Kan man rette en alu grebsklinge?

: lør 6. apr 2013 22:04
af Dewil
Nabo Jan skrev:
Dewil skrev:Henrik har lige rettet en original DX bremseklinge der der havde lidt deformiteter. Han brugte en almindelig rørbukker og det gik til held..
Brugte han varme eller bare koldbukket?
Denne her er også original men ikke ny, har hørt at aluminium bliver skørt med alderen!
Det var gammelt og blev koldbukken, naturligvis med følelse..... men den med varmen lyder meget rigtig...

Re: Kan man rette en alu grebsklinge?

: søn 7. apr 2013 18:42
af strynboen
kan godt lide det med at blive gammel og skør...og lettere knække :teeth2


du kan vist købe juster bare greb...alle cross maskiner har juster bare greb..hvor du stiller selve afstanden fra styr ud til greb klingen..med en lille esentrisk skrue ovenpå

Re: Kan man rette en alu grebsklinge?

: søn 7. apr 2013 19:10
af kreidlerhansen
Vedr. 'sæbetricket' kan jeg kun finde frem til, at det bruges som temperaturindikator, altså ingen kemisk indvirken.
Det er vel blot en udglødning uden metallet gløder? Alu smelter mig bekendt ~300 grader før det begynder at gløde! Ergo, godt med varme og en hurtig afkøling, så er det blødt. Mild opvarmning og langsom afkøling, så er det hårdt igen... eller hvodan er det nu?

Fem dask med en tung hammer... så har du en undskyldning for at købe noget andet! :thunge