Side 1 af 3

Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 12:58
af juhl-drengen
Ja nu er det ved at være den tid jeg er næsten færdig med Bil-kørekortet
og skal ud og have fundet en "gammel spand" at køre rundt i
(betyder skam ikke jeg dropper de gamle knallerter dropper kun scootere ;) )

Så tænkte de dygtige og erfarne forum brugere måske vil hjælpe mig med at beslutte mig for en evt. model at se efter :hihi
Har allerede aftalt med mig selv jeg ikke skal have fingrene i en bil der har kørt over 200.000 km
og den heller ikke skal have været i hænderne på en ung brian :)


men mere modelmæssigt har jeg overvejet disse:

Ford Focus 1,4 Ambiente hatchback (98-01) Forsikring: 10432 Kr (if)

Opel Corsa 1,4 swing/sport (97-00) Forsikring: 9645 Kr (if)

Opel Astra 1,6 hatchback 16v (94-97) Forsikring: 10432 Kr (if)

Seat Cordoba 1,4 Stella 4x4 (00-04) Forsikring: 9645 Kr (if)

BMW 316i Compact 1,6 E36 (97-99) Forsikring: 14500 Kr (alm brand)

Citroen Xsara 1,6i 16v sedan (97-00) Forsikring: 11288 (if)


I bedes gerne komme med jeres meninger og erfaringer om de enkelte biler
Eller hvis der er en anden bil i syntes var mere passende.

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 13:04
af Morten - Webmaster
hvis du kan lide at lave rust så er de 4-5 første vist udemærkede bud :wink: du skal være meget grundig når du skal se på dem, få dem checket på lift af en uvildig, gerne af en pladesmed og mekaniker. Jeg har lavet meget rust tidligere men er alligevel faldet i vandet fordi jeg ikke tog en ældre bil på lift før køb.

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 14:26
af strynboen
biler over 10 år ruster...de nyere har elektriske problemern i stedet..thek altid abs/airbag lamperne slukker når motoren starter..
1,4 motore er for små

køb evt en partner /berlingo som start bil..de er billige..og kan køre ca 150 kmt...bliver den smadret er det ikke så slemt når de kun koster 12-15000..de er også nemme at reppe på..og ruster ikke ...men ok de er kone aktige..

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 14:33
af mati0921
Nu er jeg stor modstander af elektronisk tænding og indsprøjtning og andet skrammel der kan gå i stykker, så når (til januar) jeg må køre selv er det her løsningen for mig:
Billede
2013-09-30 11.21.55 by mati0921, on Flickr
Hvis man kører pænt holder den 17 km/l (ved maks 90 km/t), følger uden problemer med trafikken, skaber opmærksomhed, kan ikke gå i stykker, billig i indkøb (står mig i 16000) sikkert også billig i forsikring. (tryg vil have 13000, men har ikke undersøgt andre steder) :hihi
Bare find en der er relativt rustfri, evt. import fra tyskland som min. :D

hvis det skal være en af dem du nævner ovenover ville jeg tage Forden. :)

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 14:53
af juhl-drengen
forden har jeg nævnt overfor både en ford autoriseret mekaniker og min onkel (mekaniker de sidste 20-30 år)
De siger at hvis den er fra efter 97 er rust ikke det store problem..
det er noget andet hvis det havde været en Escort f.eks.

Men ja bare hvad jeg har fået fortalt :shutup


Men har i andre forslag end en partner/berlingo og en klassisk bil ;) har prøvet en berlingo og helt ærligt brød jeg mig ikke om måden den kørte på.. :)

Seat cordoba har jeg ladet mig høre er lavet på samme fabrik som en vw polo og den skulle køre med samme motor :whew

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 15:02
af kreidlerhansen
Som første bil vil jeg anbefale en så gammel slæde som muligt.

Som regel kan man indenfor tre års ejerskab forvente følgende fra en bils 10. år og 150.000km:

Kobling
Bremserør
Kalibre
Mindst ét sæt skiver/klodser
Mindst ét sæt bærearme
Knokkelled
Tandremsskift inkl. vandpumpe
Undervognsbehandling


De samme dele skal selvfølgelig skiftes på ældre biler (+15 år), men typisk er reservedelspriserne væsentligt lavere.
Ulempen ved netop de biler, som nu er 10-12 år gamle, er at de fra mellemklassen og nedefter relativt ofte er lige så slemme på rustfronten, som de lidt ældre. Købsprisen er bare væsentligt højere på de nyere biler!


Biler op til 12.000kr (nysynet) koster som regel det samme i vedligehold, som en lidt nyere til 25-35.000kr. Og rustarbejde kan være lige så nødvendigt!


Personligt ville jeg i dag enten finde en nysynet Volvo fra før 1997 med benzinmotor og gule plader. De er generelt set temmeligt driftsikre og reservedelspriserne er fine. Afgiften er også relativt lav for så gamle gulpladebiler med benzinmotor.

Alternativt VW/Seat/Skoda med nogle år på bagen. Ophuggerne har masser af disse stående, og de er generelt driftsikre, når service overholdes.

Livet er for kort til Opel og Ford - jeg har kun beskeden erfaring med en gammel Escort, som udåndede efter tre ugers ejerskab og netop som den var blevet serviceret. Så var der noget med en Vectra, som nok var mit livs kedeligste køretur.
Men de er billige i reservedele...!


Jeg er til Alfa og Fiat, og jeg har ejet et par stykker. De kræver accept af en vis portion personlighed, men efterhånden er resten af bilparken blevet lige så ringe, som de italienske biler altid har haft ry for at være!


Toyota kan også være et godt bud. Udfordringen ligger i at finde en, som tidligere ejere har passet på. Netop fordi, de har et godt ry, er der mange, som skorter på vedligehold.


Og generelt...: Hvis der er trukket kabler til forstærkere, bilen er sænket og ejeren ifølge registreringsattesten er 65 år gammel, er det sgu nok knægten, der har kørt i den... og som regel betyder det, at den er kørt i sænk.

Drop spoilere, store fælge og kæmpeanlæg. Jo mere udstyr og lav alder på chaufføren, desto mere er bilen som regel bollet.


Husk i øvrigt, at de penge, du har til at købe bil for, også skal dække betaling af evt. leveringsomkostninger/nummerplader/omregistrering samt halvårlig afgift og forsikring!

Min første bil kostede 36.000kr i indkøb, men omregistrering, afgift og forsikring var lige knap 9.000kr ekstra, tilsammen! Dertil kom et sæt nye dæk, skiver, klodser, koblingskift og undervognsbehandling indenfor et halvt år... første år kostede således 55.000kr plus brændstof, i alt.

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 15:04
af 12V
Seat Cordoba (og Ibiza) er gode bud, jeg var ude med en makker og kigge på et par stykker. Velkørende og moderne bil, de kan dog have lidt rust hist og pist.

Xsara er også et godt bud, føles også moderne og ser pæn ud. Ikke så meget rust bøvl, men virker hurtigt slappe i styrtøj og gearskifte, så tjek grundigt der.

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 15:27
af juhl-drengen
Hvilken af motorerne var seat'erne med 12V? :)

Har prøvet min nabos cordoba 1,9 TDI og havde en positiv oplevelse :)

Xsara er såmænd vist fin nok, det er bare jeg har en frygt for franskmænd da jeg har set dem gå død og gå i stykker
i meget højere grad end deres tyske og japanske modstykker? :?

Kreidler hansen:
har selv prøvet en Vectra 1.8 (98) og den var behagelig at køre i men mildest talt kedelig..
derudover har jeg beregnet forsikring på sådan en 1 gang og da der blev sagt 18.500 faldt jeg nærmest bagover..

Jeg vil helst give mellem 15-25 tusind for bilen og smider gerne et stort service oveni i håbet om den så kan køre det længere uden store problemer! at det så kommer til at koste 10.000 eller mere i forsikring, samt grøn/vægt afgift, ejerskift osv. er en anden sag..

Man kunne også vælge at lease en nyere minibil, men med meget værdi tab, og at bilen kun er lavet til at køre garantien ud overbeviser mig ikke!!

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 15:39
af mati0921
Vi har haft nogle biler efterhånden:

opel kadett c: ikke til at få for penge lige pt.

Ford mondeo 1996: ingen store rustproblemer, men man skal tjekke olie mere end hver 4 år, ellers brænder den sammen :lol:

Rover 820 (kan ikke huske årgang) : Ingen rust, intet strøm virker (vinduer kører op og ned som det passer dem, og kan ikke lukkes igen) Stod af i motoren (sikkert også pga. oliemangel) min far lærer aldrig... :?

Ford escort 1996: ruster væk på et par dage. :hihi

Ford escort 1995: ruster lige så hurtigt væk, og der kommer vand i sikringsboksen (pt. ikke flere tilbage i nordjylland, vi har testet alle hos ophuggerne). gearolien løber lige så hurtigt ud som man kan hælde det i. sidst manglede der 1,5 liter ud af 3. Den kommer aldrig mere til syn, så om 1,5 år bliver den skiftet ud med en anden familiecontainer. gerne noget Volvo V40 fra 1998 - 2000. :)

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 15:50
af SigSauer
Jeg har kørt Peugeot 306 + 206 de sidste 10 år, og er rimelige happy.
En fornuftig bil til fornuftige penge og rimelige reservedelspriser.

En hurtig søgning på bilbasen resulterer bl.a. i en 306 fra 1999 med 101.000 km på bagen - 14.500 kr
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeo ... on/1898813" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 15:59
af Poul-Erik A.
Hej Kevin.

Hvis du stadig har lyst til "gør det selv" som du har udvist ved bl.a. scootere og har adgang til CO2 svejser, kan jeg anbefale VW Polo fra ca. 1997 som vores søn fik i 2008 og kører stadig i den. MEN MEN rust, rust og atter rust plager den og så var det galt med højt olieforbrug, indtil vi i maj måned skiftede "paraplyer" og siden har vi ikke efterfyldt trodt 3-4000 km. :(y)

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 16:02
af juhl-drengen
Ved godt ford Escort forsvinder med det samme af rust :wink:



Har haft en tanke på en Volvo s40 1,8 fra 98?
den koster "kun" 12k i forsikring
og sikkert dyr i dele men den er vel næppe så rust plaget som så mange andre biler af samme alder?

Den der Peugeot ser da vældig fin ud :D

Ps har lige droppet cordoba.. fandt ud af de ikke findes med cd afspiller og kun radio/bånd..

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 16:08
af SigSauer
juhl-drengen skrev:Ford Focus 1,4 Ambiente hatchback (98-01) Forsikring: 10432 Kr (if)

Opel Corsa 1,4 swing/sport (97-00) Forsikring: 9645 Kr (if)

Opel Astra 1,6 hatchback 16v (94-97) Forsikring: 10432 Kr (if)

Seat Cordoba 1,4 Stella 4x4 (00-04) Forsikring: 9645 Kr (if)

BMW 316i Compact 1,6 E36 (97-99) Forsikring: 14500 Kr (alm brand)

Citroen Xsara 1,6i 16v sedan (97-00) Forsikring: 11288 (if)
Er det kasko- eller kun ansvarsforsikring...?

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 16:26
af juhl-drengen
Det er kun ansvars...
og det er endda det sted med det billigste for førstegangs billister..

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 16:27
af Poul-Erik A.
juhl-drengen skrev:
Ps har lige droppet cordoba.. fandt ud af de ikke findes med cd afspiller og kun radio/bånd..
Pas nu på med ikke at prioritere forkert.... :wink:

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 16:33
af the eagle
mit bud er en toyota avensis fra 2000 og frem 1.8 vvti . den køre bare super og med kæde så du slipper for at skift tand rem . jeg har kørt alle avensiser og der er ikke en der har fejlet noget . og så er dele ikke så dyre som mange tror :(y) og nu køre jeg toyota rav 4 men når jeg skal sætte om igen så bliver det en auris den er bare for fed :(y)

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 17:12
af SigSauer
juhl-drengen skrev:Det er kun ansvars...
og det er endda det sted med det billigste for førstegangs billister..
Nøj....nå, noget fordele er der da ved at være halvgammel ;-)

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 18:09
af Morten - Webmaster
juhl-drengen skrev:
Ps har lige droppet cordoba.. fandt ud af de ikke findes med cd afspiller og kun radio/bånd..
Jeg tror du skal tænke dig lidt om før du tager en beslutning, det er godt nok den underligste prioritering jeg nogensinde har hørt i forbindelse med valg af brugt bil :hihi :hihi :hihi

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 18:16
af Krelleh
Har selv lige fået købt mig en Peugeot 106 1,4 XS.
Den kører faktisk udemærket af en fransk bil at være :P Ved blandet kørsel hvor trafikken følges køre min 15,5-16 km/l

Og kan se på de modeller der er nævnt, at det ikke skal være noget vild og voldsom.

Re: Tid til at få 4 hjul

: man 30. sep 2013 18:50
af juhl-drengen
Nej hvis de skulle være vild og voldsom havde jeg bare købt en calibra v6 :thunge
Men vil gerne have en lettere sporty bil :wink:

Morten: altså det er mest det at hvis der skal bygges en radio med cd afspiller i koster det 2000 kr for specialbygget konsol+ headunit + special stik.. og er trods alt stadig kun de 18.. vil gerne høre andet musik end gamle bånd med beetles og de kone musik de spiller i radioen :wink: for meget bøvl når jeg kan købe en tilsvarende bil hvor jeg "bare" kan proppe en ny headunit med cd afspiller i :oops:


Nøj....nå, noget fordele er der da ved at være halvgammel ;-)
Ja deeet! min mor har en Volvo v70 2,4 med 200 hk den koster hende 3900 om året "med kasko" det kan hun drille mig meget med :roll:




Men hvad med en Volvo s40 som jeg sagde?

Har på et tidspunkt kigget på vw lupo, meget økonomisk bil bare ret så dyr i dele!..