2taktsolie

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

2taktsolie

Indlæg af Allan M »

Vi mangler en god olie-debat :)

Spøg til side :hihi denne olie er mineralsk, men måske netop derfor mere velegnet til FS1 end så meget andet?

http://www.castrolshop.dk/shop/castrol- ... -262p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv har jeg prøvet TTS (syntetisk, svær for FS1 at brænde af formentligt pga lavt omdrejningstal?) og ELF, som jeg også kører med på min RD350, og det er en god olie. Men...... Er det overkill de her supergode syntetiske olier? Kan FS1 kapere dem? Hvis jeg prøver den mineralske i linket, bør jeg så gå tilbage til 3% eller blive på 2% ?

Hvad har I gode og dårlige erfaringer med? Har I decideret "testet" nogle olier eller blandingsforhold?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af kreidlerhansen »

Hehe, det er så hyggeligt med lidt religionskrig! :P

Mineralsk olie har det med at danne mere koks, men smøreevnen behøver ikke være ringere af den årsag.
Den mest markante forskel, så vidt jeg har erfaret, ligger altså i, hvor hurtigt stempeltop, udstødningsport og udstødningen bliver snasket til.

En inddelinh efter mineralsk/del-/fuldsyntetisk er ikke dækkende. Jeg er ikke olienørd - jeg formoder blot, at der er forskel på, hvilket udgangspunkt der benyttes; F.eks. castor olie, som er blevet brugt flittigt i 2T-racerverdenen, fordi den smører fantastisk.
Den tåler dog ikke sammenligning med T.Hansens mineralske olie, idet de har forskellige egenskaber.

Jeg har kørt en hel sæson på en 4% blanding med T.Hansens mineralske IQ-X med en opsætning, der leverede max effekt mellem 9-13.000rpm uden andre problemer end en fedtet udstødning. Krumtappen er endda stadig brugbar, omend ikke til så høje omdrejningstal!

Jeg kører nu typisk på Castrol TTS/tilsvarende (afhængigt af prisen) og holder mig nær de 3%. Mindre røg og koks er umiddelbart den eneste gevinst.


Jeg tillader mig at tvivle på, en moderne 2T-olie kan forårsage klemmere. I mine øjne skyldes det forkert dysevalg eller/og for ringe stumper og forkerte tolerancer. Især taget i betragtning, der i dag blandes andre sager i benzin (bl.a. sprit) end for 40 år siden, og netop en øget mængde sprit kan have indflydelse på valget af dyse.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
JesperRK
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 28. nov 2013 21:16
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af JesperRK »

jeg bruger og har altid brugt Redline olie. det duede på min gokart og det duede på min første tunede yamaha, så jeg har ingen intensioner om at skifte. jeg blander det til 5% dvs 1l olie til 20l benzin(v-power)

jeg har aldrig haft sod eller snask problemer..



(så er mudderkastningnen startet :-) ) :thunge


http://www.redlineoil.com/Products.aspx?pcid=16" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha FS1 DX. ikke original ikke lovlig men satme godt skruet sammen uden storm p løsninger. og nr match :-)

leverandørliste:
Au2parts Randers. lejer, pakning og div (http://pti.eu/da/produkter/kugle-rullelejer/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af Nabo Jan »

JesperRK skrev:jeg bruger og har altid brugt Redline olie. det duede på min gokart og det duede på min første tunede yamaha, så jeg har ingen intensioner om at skifte. jeg blander det til 5% dvs 1l olie til 20l benzin(v-power)

jeg har aldrig haft sod eller snask problemer..



(så er mudderkastningnen startet :-) ) :thunge


http://www.redlineoil.com/Products.aspx?pcid=16" onclick="window.open(this.href);return false;
Er der nogen Dansk importør?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
JesperRK
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 28. nov 2013 21:16
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af JesperRK »

åhh der må jeg sku lige vende tilbage, jeg får det gennen en hollandsk toyota motor reservedels leverandør..

JEG VENDER TILBAGE
Yamaha FS1 DX. ikke original ikke lovlig men satme godt skruet sammen uden storm p løsninger. og nr match :-)

leverandørliste:
Au2parts Randers. lejer, pakning og div (http://pti.eu/da/produkter/kugle-rullelejer/" onclick="window.open(this.href);return false;)
JesperRK
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 28. nov 2013 21:16
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af JesperRK »

her kan man købe det.

http://www.bilxtra.dk/redline_10_10.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha FS1 DX. ikke original ikke lovlig men satme godt skruet sammen uden storm p løsninger. og nr match :-)

leverandørliste:
Au2parts Randers. lejer, pakning og div (http://pti.eu/da/produkter/kugle-rullelejer/" onclick="window.open(this.href);return false;)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af kreidlerhansen »

JesperRK skrev:jeg bruger og har altid brugt Redline olie. det duede på min gokart og det duede på min første tunede yamaha, så jeg har ingen intensioner om at skifte. jeg blander det til 5% dvs 1l olie til 20l benzin(v-power)

jeg har aldrig haft sod eller snask problemer..



(så er mudderkastningnen startet :-) ) :thunge


http://www.redlineoil.com/Products.aspx?pcid=16" onclick="window.open(this.href);return false;
Mudderkast? Næppe...

Jeg vil blot påstå følgende:

Hvis stemplet sætter sig ved brug af 5% olie i brændstoffet, skal man lære at dyse karburatoren ind og justere tændingen korrekt.

...og...

5% er decideret overforbrug.

Oliesnask opstår primært ved brug af høj olieprocent og overflødigt stor dyse. Mineralsk olie øger typisk tendesen, yderligere. En fuldsyntetisk rææææsing-olie i for stor mængde vil ofte kunne hældes ud af udstødningen, senere... medmindre dens flashpoint matcher motorens temperatur, således olien forbrændes så fuldstændigt som muligt.

Pr. 9,5L benzin bruges der 0,5L olie
<=>
Pr. ~110kr benzin bruges der for ~65kr olie
=
17,50kr/L færdigblandet brændstof

Ved 2,5% (0,25L olie til 9,75L benzin) bliver literprisen 14,54kr/L og det er rigeligt til langt de fleste knallertmotorer, hvis ikke alle.

Nuvel... driftsøkonomien er ret ligegyldig, hvis man kun kører 5-10L op om året. Derfor er det stadig penge ud ad vinduet, og Greenpeace får sikkert knopper bare ved tanken om den overflødige forurening, haha! :lol:


Vedr. 'Flashpoint', så er dét mere essentielt end oliens type. Den skal akkurat forbrændes uden at miste bæreevnen. Derfor bør man i princippet prøve én af hver, indtil koks og oliesnask er minimeret.

Jeg holder mig fortsat til Castrol RS 2T, som jeg kan få fingrene i fra 80kr/L.
2,5% efterlader en fin oliefilm i motoren og forbrændingen af olien er fiiiin, selv hvis dysen er lidt til den fede side. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
JesperRK
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 28. nov 2013 21:16
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af JesperRK »

det var bare mine erfaringer, hvad i andre blander og bruger er helt op til jer, hver mand sin metode. hvis man har noget der
dur så er det da det man skal bruge.. :P

jeg holder mig til 5%, syns det er sååå træls når motoren står af.
Yamaha FS1 DX. ikke original ikke lovlig men satme godt skruet sammen uden storm p løsninger. og nr match :-)

leverandørliste:
Au2parts Randers. lejer, pakning og div (http://pti.eu/da/produkter/kugle-rullelejer/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af strynboen »

her er et godt olietråd billede..bare for at holde en god stil...
jeg holder mig til olie til mellem pris..det billigeste er nok for ringe..og det dyreste nok for godt....men husk altid at spec skal opfyldes..ikke noget med autboard for den ekstra korosions beskyttelse. det duer ikke.da den samtidig er til vandkølede mot uden termostat..dvs ekstrem koldt kørende motore..
Vedhæftede filer
oil thread.jpg
oil thread.jpg (45.39 KiB) Vist 9159 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af Allan M »

Er 5% ikke for meget? Især med syntetisk olie?
Olien brænder ikke (ihvertfald ikke let) og dermed kører motoren også 5% mere magert på den effekt-nedsættende måde?

Med moderne kvalitetsolie burde vi nok kunne gå ned til 2%, ville jeg mene.

Min RD350, som har autolube, bruger ved rolig kørsel faktisk ikke olie. Anslået og helt frit gæt er den langt under 1%, hvis jeg ikke skyder den af. Når den bliver kørt, som den skal (dvs høje omdrejninger og fuld gas) er det vel ca 2%.

Uden sammenligning i øvrigt! Men så alligevel....
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg bruger god syntetisk olie oftest castrol tts og jeg blander kun 2 %... hvis man tager cylinderen af en motor der har kørt med god olie bliver man overrasket over hvordan der er oliefilm over alt - iøvrigt kører en crossmaskine eller en gocart også kun med 2 % så det er rigeligt til en knallert... en 2 takt påhængsmotor kører typisk kun med 1 % og det er rigeligt til den... når en motor slider sig selv op eller smadrer, er det næppe oliens skyld, men andre ting som: kører for magert, for højt kompressionsforhold, forkert tændingstidspunkt...

da jeg var yngre mente jeg meget olie var meget godt, den opfattelse har jeg ændret på med tiden

hilsen olieklud
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af claus olieklud »

jeg glemte at sige pigerne har da forstand på smørring - det ser ihvertfald sådan ud !

olieklud igen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af kreidlerhansen »

Allan M skrev:Er 5% ikke for meget? Især med syntetisk olie?
Olien brænder ikke (ihvertfald ikke let) og dermed kører motoren også 5% mere magert på den effekt-nedsættende måde?

Med moderne kvalitetsolie burde vi nok kunne gå ned til 2%, ville jeg mene.

Min RD350, som har autolube, bruger ved rolig kørsel faktisk ikke olie. Anslået og helt frit gæt er den langt under 1%, hvis jeg ikke skyder den af. Når den bliver kørt, som den skal (dvs høje omdrejninger og fuld gas) er det vel ca 2%.

Uden sammenligning i øvrigt! Men så alligevel....
Olien forbrændes skam. Ellers vil den netop danne tykt, fedtet stads i potten. Er udstødningen derimod brændt tør med et mørkt/brunt lag koks, er olien rigtig til motoren.

En tese, og dermed ikke et ubestrideligt faktum, lyder:

Jo mere olie, man blander i benzinen, desto større skal dysen være, idet der skal være 14,7 dele luft til hver del benzin. Ergo knalder man stemplet pga for mager blanding og deraf følgende for høj forbrændingstemperatur med detonation eller tændingsbanken til følge.

Olien er ikke brændstof men smøremiddel til lejer og stempel!

Der skal være olie NOK tilstede... ikke mest muligt. Med en moderne olie er 2-3% rigeligt, afhængigt af trim og belastning, samt evt. paranoia.

'God vs. dårlig' olie er i mine øjne den forkerte terminologi. Der findes 'rigtig olie' og 'forkert olie', hvor olie til bådmotorer med friskvandskøling er et godt eksempel på noget, der ikke duer i en luftkølet motor fra '70erne.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3216
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af Jensmc »

Jeg ved ikke, om mit indlæg tages alvorligt, men:

Forrige år ved Morten Web* s rigtig fine sommerhustur nær Karrebæksminde, kørte jeg derover på FS1-MC. Den fik hele kniven på turen. Ikke mindst hjemad, da det blæste modvind ad h til.
270 km på een dag med fuld knald. Ikke noget med at lytte til motoren for evt. tegn på en sætter.
Jeg kørte på olie fra Harald Skrald. Og benytter det stadig.
Uden problemer. OVERHOVEDET.
Man skal desuden tænke på, at nutidens olie er langt bedre/stabil end for 35-50 år siden, da FS1 motoren var ny.
Bruger også 2-takts olie fra Aldi. Det er bare sjældent, at de har det.
Og det med mere olie i benzinen uden at dyse om, er da vist børnelærdom, hvis man interesserer sig bare lidt for motorer. Jeg hørte det første gang inde hos JR-dele. Og forstod logikken med det samme.
De fra Odense kender ham vist udmærket. I hvert fald smed han hele lageret til H.J. Hansen (skrot firma). Gad vide om Kreidlerhansen maste delene?
SYGT!!!!! :(n) :whew
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af kreidlerhansen »

Jens >> Kan vi ikke bare tage dig lige så alvorligt som vanligt? :hihi

J.R. smed udvalgte dele i en container til H.J. Hansen... han har stadig div. på sit gamle lager, men der er opstået en juridisk tvist vedr. hans adgang til lageret. Det er en længere redegørelse, som jeg vist nok glemte at finde hoved og hale i.

Moderne olie tror jeg ikke på kan forårsage sættere...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 2taktsolie

Indlæg af Nabo Jan »

Lææker PERFORMANCE ANALYSER :(y)
Og nåe ja nydelige forlygter :thunge
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"