Puch VZ50

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Puch VZ50

Indlæg af Ruben »

Hej Forum
Jeg er har tidligere arbejdet med nogle FS-1'er, så jeg er ikke helt nybegynder, jeg bla. også posted et projekt herinde.
Jeg har længtes efter et projekt i lang tid, og har ønsket at prøve noget nyt. Så var jeg heldig en aften at finde et knallert projekt til 1000 kr.
Det er en Puch VZ 50, som der skal have den helt store tur, dog samtidig huske på økonomien, da jeg ikke er så gammel igen :roll:
Jeg har købt den for et måneds tid siden, så jeg er gået lidt igang, se billeder.
Lige nu står jeg og mangler en anden motor(Skal starte med 93 i motor nr.), da min er til en MS, hvis nogen har noget er jeg interesseret i at høre hvad.
Kom gerne med kommentarer :)

Mvh Ruben
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
johnny d jensen
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 27. jan 2013 08:51
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af johnny d jensen »

hej jeg er ved at købe nogle motordele til puch, skal se på det på mandag, du må gerne ringe til mig efter mandag så kan vi se om jeg kan hjælpe tlf 30481510
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Ruben »

johnny d jensen skrev:hej jeg er ved at købe nogle motordele til puch, skal se på det på mandag, du må gerne ringe til mig efter mandag så kan vi se om jeg kan hjælpe tlf 30481510
Ok, hvor er du fra i landet? :)
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Ruben »

Så er der sket lidt igen:
Alle steldele er bleven sandblæst eller sleben helt ned. Der sad et meget tykt lag, så jeg anvendte nitromors, til at fjerne noget af lakken.
Det eneste som ikke er bleven sandblæst endnu er forgaffel og stel. Jeg satser måske lidt på at finde to nye forgaffelben.
Men ellers er alt bleven spartle og få nogle lag fylder, som jeg gang på gang har sleben. Det er alt sammen pakket ned nu, og venter på at resten af delene er færdig inden maling.
Benzintanken var simpelthen FULD af buler, og små ujævnheder, så jeg har pudset på den i rigtig mange timer - Den ser rimelig ud indeni :)
Benzinhanen var fuldstændig stoppet og ude af funktion, den er derfor skilt ad, renset og poleret, og tilbage i funktion igen.
Ellers har der været nogle dele, som jeg har poleret og nogle jeg har ompoleret, da jeg godt kunne gøre det bedre(støddæmpere og topplade).
Jeg har været igang med at svejse lidt i baggaflen(bla. øjet til kædeslærmen).
Her kan ses nogle billeder:
Kom gerne med kommentarer


Mvh Ruben
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det ser godt ud & det lader til du er grundig - det skal nok blive godt

hilsen olieklud
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Ruben »

Tak, og det satser jeg også på :)
Mark-PC
Stor knallert
Indlæg: 264
Tilmeldt: fre 12. dec 2008 23:36
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Mark-PC »

Hej Ruben, Det ser rigtig godt ud det projekt der,, hvad plan har du med hensyn til farve ? ellers også rigtig fed maskine sådan en VZér
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Ruben »

Tak :)
Den bliver Rød og Sølv, jeg er lige pt igang med at svejse i stellet, hvilket er en lang proces og svært, men der bliver lagt billeder ind når det er done :)

Mvh Ruben
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Ruben »

Så har stellet stået for tur, og det var en hård tur.. :)
Stellet var meget rusten, voldtaget må man sige..
Men jeg prøvede lidt at starte med den ene side: Skære rusten ud, skære ny plade, tilpasning, og punktsvejsning.
Jeg har selv fuldsvejset nogle af pladerne, men min far har ellers fuldsvejst alle de andre plader, ellers har stået for alt andet arbejde selv.
Det var en rigtig lang proces, og meget svært at svejse i 1mm plade :)
Pladen som gik inde i bagskærmen er skåret ud, og sandblæst inde bagved, grundet og svejset to nye galvaniserede plader i. Til sidst har det så fået noget malerbar fuge.
Generelt de steder, hvor der var rust(bagskærmen) har jeg snadblæst, ellers har jeg brugt stålbørsten på vinkelsliberen.
Det skal dog siges at jeg syntes forenden på stellet er meget pæn.

Til alder sidst har spartlet det af mange gange, og sleben det ned med finere og finere korn. Og det er idag bleven grundet.
Jeg er rimelig tilfreds, taget i betragtning af mit udgangspunkt :)
I kan se en masse billeder her:
Kom gerne med ris og ros.

Mvh Ruben'
Billede

Billede
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Per »

Hej Ruben.

Det skal nok blive godt, men hold da K*** et svejsearbejde du har været igennem. Det er næsten ligeså meget, som på en gammel bil :lol:
Mvh Per.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af strynboen »

du har skåret stelnummeret ud...husk at banke det i igen før du spartler..ellers revner spartlen...

min ms var lige så rusten som din..det tog 14 dage at svejse den op...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Ruben »

Det har været hårdt arbejde, må jeg også tilstå :lol:

Jeg har ikke skåret stelnummeret ud strynboen? Det står der stadig, og jeg købt typepladen og boret huller til den :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg syntes det er blevet rigtig fint - godt arbejde

hilsen olieklud
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Ruben »

Nu har motoren fået tur.
Den motor som sad på var til en MS, og ville andre virke optimalt, da der sidder en anden gearkasse i en VZ. Udover det var to at motorophængene ødelagt, så det var 100 at den ikke skulle bruges.
Jeg har så fået en 2-gears MS motor af en kamerats far, dog ikke komplet.
Jeg har derfor været nød til at investere i noget nyt. Jeg var på viborg stumpemarked i år, og syntes egentlig det var kanon godt. Jeg var så heldig at finde en motor, men den rigtige gearkasse.
Den var heller ikke komplet, men havde den rigtige gearkasse, og det var kun et af motorophængene der var flækket et stykke af. Derudover kostede den 200 kr, hvilket var en fin pris.
Nu har jeg altså tre motorer, som jeg skal have samlet sammen til en über motor :rocks
Det betød at der skulle skilles tre motor ad, hvilket var meget sjovt :mrgreen: Den 2 gears fra MS'en havde en fin kobling og koblingplader, og gearkassen ser også rigtig fin ud.
Den motor jeg købte havde ikke et eneste gevind i stykker eller lign. så det var simpelthen fantastisk.
Jeg får renset blokkene og poleret dem, og alt gearkasse og kobling bliver renset og tjekket igennem for fejl.
Jeg har sat nye nsk lejer i blok og krumtap. Jeg har købt en ny krumtap, da de andre var meget rusten(stået uden cylinder i lang tid), og deres baner og gevind var hærgede.
Gearkassen bliver samlet og blokkene bliver klasket sammen med en nye pakning.
Som sagt brugte jeg koblingen fra den 2-gears ms, og jeg tog tændingen fra den 3-gears ms.
Tændingen blev renoveret med nu tændspole, platiner, kondensator og platiner.
Der er kommet ny cylinder og stempel på, samt et org. topstykke er sandblæst og monteret.
Karburatoren er renset, poleret og monteret med ny justerbare dyse og det er desuden den org.
Det mærkes som at koblingen virker rigtig fint, og den gnister også rigtig fint :)

Man må sige at det er noget sjovere at makke i motor end at svejse i 1mm plade :mrgreen:

Her kommet lidt billeder, kom gerne med ris og ros:




Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Jps »

Bare jeg havde haft samme energi/tålmodighed som dig Ruben, da jeg havde en Vz'er som skulle renoveres. Så havde jeg trillet rundt på den idag :). Jeg opgav min, da den drillede for meget.

http://scootertossen.dk/blog/puch-vz-renovering/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det er svært at sige noget dårligt om det du laver, alt ialt ser det godt og rigtig ud...
det du skriver med forskellig gearkasse i ms kontra vz havde jeg ikke troet, jeg er dog godt bekendt med at der findes mange udgaver af 3 gears motoren, og ikke alt bare passer sammen... du kunne måske lige nævne hvad der er forskelligt ved de to 3 gears gearkasser ?

ellers godt gået - en puch gearmotor laver man ikke " bare " - der er både løse ruller og opshimsning af krumtap + det kræver special værktøj

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af 12V »

claus olieklud skrev:det du skriver med forskellig gearkasse i ms kontra vz havde jeg ikke troet
Fortandhjulet sidder en smule længere ude på en VZ, så der er kun forskel på den sekundære gear aksel, i længden der rager ud af motoren. Hvis det er samme årgang/model er de ellers ens.
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Ruben »

Okay JP's, jeg har også lavet en del knallerter inden, og jeg må da også sige at jeg elsker at makke :)
Ja, mange tror at det bare er en knallert motor, som er ligetil, men der er det altså ikke.
Og ja det er akslen ud til fortandhjulet der er lidt læ længere, der var en inde på puch forum, som var hjælpsom, at forklare det, jeg mener han hed Niels :)

Mvh Ruben
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Jps »

Ruben skrev:Okay JPS, jeg har også lavet en del knallerter inden, og jeg må da også sige at jeg elsker at makke :)
Ja, mange tror at det bare er en knallert motor, som er ligetil, men der er det altså ikke.
Og ja det er akslen ud til fortandhjulet der er lidt læ længere, der var en inde på puch forum, som var hjælpsom, at forklare det, jeg mener han hed Niels :)

Mvh Ruben
Det er så 12v der har været så flink at renovere motoren, for mig. Sådan noget du'r jeg ikke til, desværre.
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Puch VZ50

Indlæg af Ruben »

Jps skrev:
Ruben skrev:Okay JPS, jeg har også lavet en del knallerter inden, og jeg må da også sige at jeg elsker at makke :)
Ja, mange tror at det bare er en knallert motor, som er ligetil, men der er det altså ikke.
Og ja det er akslen ud til fortandhjulet der er lidt læ længere, der var en inde på puch forum, som var hjælpsom, at forklare det, jeg mener han hed Niels :)

Mvh Ruben
Det er så 12v der har været så flink at renovere motoren, for mig. Sådan noget du'r jeg ikke til, desværre.
Når okay, Det er ellers en sjov del :)
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"