Side 1 af 2

Puch VZ50

: fre 31. jan 2014 18:31
af Ruben
Hej Forum
Jeg er har tidligere arbejdet med nogle FS-1'er, så jeg er ikke helt nybegynder, jeg bla. også posted et projekt herinde.
Jeg har længtes efter et projekt i lang tid, og har ønsket at prøve noget nyt. Så var jeg heldig en aften at finde et knallert projekt til 1000 kr.
Det er en Puch VZ 50, som der skal have den helt store tur, dog samtidig huske på økonomien, da jeg ikke er så gammel igen :roll:
Jeg har købt den for et måneds tid siden, så jeg er gået lidt igang, se billeder.
Lige nu står jeg og mangler en anden motor(Skal starte med 93 i motor nr.), da min er til en MS, hvis nogen har noget er jeg interesseret i at høre hvad.
Kom gerne med kommentarer :)

Mvh Ruben
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Re: Puch VZ50

: lør 1. feb 2014 09:36
af johnny d jensen
hej jeg er ved at købe nogle motordele til puch, skal se på det på mandag, du må gerne ringe til mig efter mandag så kan vi se om jeg kan hjælpe tlf 30481510

Re: Puch VZ50

: lør 1. feb 2014 21:20
af Ruben
johnny d jensen skrev:hej jeg er ved at købe nogle motordele til puch, skal se på det på mandag, du må gerne ringe til mig efter mandag så kan vi se om jeg kan hjælpe tlf 30481510
Ok, hvor er du fra i landet? :)

Re: Puch VZ50

: fre 21. feb 2014 09:09
af Ruben
Så er der sket lidt igen:
Alle steldele er bleven sandblæst eller sleben helt ned. Der sad et meget tykt lag, så jeg anvendte nitromors, til at fjerne noget af lakken.
Det eneste som ikke er bleven sandblæst endnu er forgaffel og stel. Jeg satser måske lidt på at finde to nye forgaffelben.
Men ellers er alt bleven spartle og få nogle lag fylder, som jeg gang på gang har sleben. Det er alt sammen pakket ned nu, og venter på at resten af delene er færdig inden maling.
Benzintanken var simpelthen FULD af buler, og små ujævnheder, så jeg har pudset på den i rigtig mange timer - Den ser rimelig ud indeni :)
Benzinhanen var fuldstændig stoppet og ude af funktion, den er derfor skilt ad, renset og poleret, og tilbage i funktion igen.
Ellers har der været nogle dele, som jeg har poleret og nogle jeg har ompoleret, da jeg godt kunne gøre det bedre(støddæmpere og topplade).
Jeg har været igang med at svejse lidt i baggaflen(bla. øjet til kædeslærmen).
Her kan ses nogle billeder:
Kom gerne med kommentarer


Mvh Ruben
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Re: Puch VZ50

: fre 21. feb 2014 09:23
af claus olieklud
hejsa... det ser godt ud & det lader til du er grundig - det skal nok blive godt

hilsen olieklud

Re: Puch VZ50

: fre 21. feb 2014 19:50
af Ruben
Tak, og det satser jeg også på :)

Re: Puch VZ50

: fre 21. feb 2014 20:54
af Mark-PC
Hej Ruben, Det ser rigtig godt ud det projekt der,, hvad plan har du med hensyn til farve ? ellers også rigtig fed maskine sådan en VZér

Re: Puch VZ50

: fre 21. feb 2014 21:41
af Ruben
Tak :)
Den bliver Rød og Sølv, jeg er lige pt igang med at svejse i stellet, hvilket er en lang proces og svært, men der bliver lagt billeder ind når det er done :)

Mvh Ruben

Re: Puch VZ50

: lør 8. mar 2014 14:34
af Ruben
Så har stellet stået for tur, og det var en hård tur.. :)
Stellet var meget rusten, voldtaget må man sige..
Men jeg prøvede lidt at starte med den ene side: Skære rusten ud, skære ny plade, tilpasning, og punktsvejsning.
Jeg har selv fuldsvejset nogle af pladerne, men min far har ellers fuldsvejst alle de andre plader, ellers har stået for alt andet arbejde selv.
Det var en rigtig lang proces, og meget svært at svejse i 1mm plade :)
Pladen som gik inde i bagskærmen er skåret ud, og sandblæst inde bagved, grundet og svejset to nye galvaniserede plader i. Til sidst har det så fået noget malerbar fuge.
Generelt de steder, hvor der var rust(bagskærmen) har jeg snadblæst, ellers har jeg brugt stålbørsten på vinkelsliberen.
Det skal dog siges at jeg syntes forenden på stellet er meget pæn.

Til alder sidst har spartlet det af mange gange, og sleben det ned med finere og finere korn. Og det er idag bleven grundet.
Jeg er rimelig tilfreds, taget i betragtning af mit udgangspunkt :)
I kan se en masse billeder her:
Kom gerne med ris og ros.

Mvh Ruben'
Billede

Billede
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Re: Puch VZ50

: lør 8. mar 2014 16:51
af Per
Hej Ruben.

Det skal nok blive godt, men hold da K*** et svejsearbejde du har været igennem. Det er næsten ligeså meget, som på en gammel bil :lol:

Re: Puch VZ50

: lør 8. mar 2014 20:26
af strynboen
du har skåret stelnummeret ud...husk at banke det i igen før du spartler..ellers revner spartlen...

min ms var lige så rusten som din..det tog 14 dage at svejse den op...

Re: Puch VZ50

: lør 8. mar 2014 20:59
af Ruben
Det har været hårdt arbejde, må jeg også tilstå :lol:

Jeg har ikke skåret stelnummeret ud strynboen? Det står der stadig, og jeg købt typepladen og boret huller til den :)

Re: Puch VZ50

: lør 8. mar 2014 21:31
af claus olieklud
hejsa... jeg syntes det er blevet rigtig fint - godt arbejde

hilsen olieklud

Re: Puch VZ50

: lør 15. mar 2014 14:29
af Ruben
Nu har motoren fået tur.
Den motor som sad på var til en MS, og ville andre virke optimalt, da der sidder en anden gearkasse i en VZ. Udover det var to at motorophængene ødelagt, så det var 100 at den ikke skulle bruges.
Jeg har så fået en 2-gears MS motor af en kamerats far, dog ikke komplet.
Jeg har derfor været nød til at investere i noget nyt. Jeg var på viborg stumpemarked i år, og syntes egentlig det var kanon godt. Jeg var så heldig at finde en motor, men den rigtige gearkasse.
Den var heller ikke komplet, men havde den rigtige gearkasse, og det var kun et af motorophængene der var flækket et stykke af. Derudover kostede den 200 kr, hvilket var en fin pris.
Nu har jeg altså tre motorer, som jeg skal have samlet sammen til en über motor :rocks
Det betød at der skulle skilles tre motor ad, hvilket var meget sjovt :mrgreen: Den 2 gears fra MS'en havde en fin kobling og koblingplader, og gearkassen ser også rigtig fin ud.
Den motor jeg købte havde ikke et eneste gevind i stykker eller lign. så det var simpelthen fantastisk.
Jeg får renset blokkene og poleret dem, og alt gearkasse og kobling bliver renset og tjekket igennem for fejl.
Jeg har sat nye nsk lejer i blok og krumtap. Jeg har købt en ny krumtap, da de andre var meget rusten(stået uden cylinder i lang tid), og deres baner og gevind var hærgede.
Gearkassen bliver samlet og blokkene bliver klasket sammen med en nye pakning.
Som sagt brugte jeg koblingen fra den 2-gears ms, og jeg tog tændingen fra den 3-gears ms.
Tændingen blev renoveret med nu tændspole, platiner, kondensator og platiner.
Der er kommet ny cylinder og stempel på, samt et org. topstykke er sandblæst og monteret.
Karburatoren er renset, poleret og monteret med ny justerbare dyse og det er desuden den org.
Det mærkes som at koblingen virker rigtig fint, og den gnister også rigtig fint :)

Man må sige at det er noget sjovere at makke i motor end at svejse i 1mm plade :mrgreen:

Her kommet lidt billeder, kom gerne med ris og ros:




Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Re: Puch VZ50

: lør 15. mar 2014 18:05
af Jps
Bare jeg havde haft samme energi/tålmodighed som dig Ruben, da jeg havde en Vz'er som skulle renoveres. Så havde jeg trillet rundt på den idag :). Jeg opgav min, da den drillede for meget.

http://scootertossen.dk/blog/puch-vz-renovering/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Puch VZ50

: lør 15. mar 2014 21:13
af claus olieklud
hejsa... det er svært at sige noget dårligt om det du laver, alt ialt ser det godt og rigtig ud...
det du skriver med forskellig gearkasse i ms kontra vz havde jeg ikke troet, jeg er dog godt bekendt med at der findes mange udgaver af 3 gears motoren, og ikke alt bare passer sammen... du kunne måske lige nævne hvad der er forskelligt ved de to 3 gears gearkasser ?

ellers godt gået - en puch gearmotor laver man ikke " bare " - der er både løse ruller og opshimsning af krumtap + det kræver special værktøj

hilsen olieklud

Re: Puch VZ50

: lør 15. mar 2014 22:54
af 12V
claus olieklud skrev:det du skriver med forskellig gearkasse i ms kontra vz havde jeg ikke troet
Fortandhjulet sidder en smule længere ude på en VZ, så der er kun forskel på den sekundære gear aksel, i længden der rager ud af motoren. Hvis det er samme årgang/model er de ellers ens.

Re: Puch VZ50

: søn 16. mar 2014 09:52
af Ruben
Okay JP's, jeg har også lavet en del knallerter inden, og jeg må da også sige at jeg elsker at makke :)
Ja, mange tror at det bare er en knallert motor, som er ligetil, men der er det altså ikke.
Og ja det er akslen ud til fortandhjulet der er lidt læ længere, der var en inde på puch forum, som var hjælpsom, at forklare det, jeg mener han hed Niels :)

Mvh Ruben

Re: Puch VZ50

: søn 16. mar 2014 12:51
af Jps
Ruben skrev:Okay JPS, jeg har også lavet en del knallerter inden, og jeg må da også sige at jeg elsker at makke :)
Ja, mange tror at det bare er en knallert motor, som er ligetil, men der er det altså ikke.
Og ja det er akslen ud til fortandhjulet der er lidt læ længere, der var en inde på puch forum, som var hjælpsom, at forklare det, jeg mener han hed Niels :)

Mvh Ruben
Det er så 12v der har været så flink at renovere motoren, for mig. Sådan noget du'r jeg ikke til, desværre.

Re: Puch VZ50

: søn 16. mar 2014 14:04
af Ruben
Jps skrev:
Ruben skrev:Okay JPS, jeg har også lavet en del knallerter inden, og jeg må da også sige at jeg elsker at makke :)
Ja, mange tror at det bare er en knallert motor, som er ligetil, men der er det altså ikke.
Og ja det er akslen ud til fortandhjulet der er lidt læ længere, der var en inde på puch forum, som var hjælpsom, at forklare det, jeg mener han hed Niels :)

Mvh Ruben
Det er så 12v der har været så flink at renovere motoren, for mig. Sådan noget du'r jeg ikke til, desværre.
Når okay, Det er ellers en sjov del :)