Kreidlerens ansigtsløftning

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Knud »

Det bli´r godt! jeg kender lidt til det med "nu tager det magten fra mig": ang. roderiet - det koster bare for meget irritation og spild tid - at have rod i systemet.
Ang. kabler og speedokablet især: smart detalje at lave træk på forhjulet via speedometer kablet :teeth2
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Ironisk nok behersker både krop og sind kaos. Det bevarer smidigheden og styrker hukommelsen, når man er nødt til at finde sine ting ved at stikke armen dybt ind i en tilfældig stak for at finde dén der dims, og man skal være lidt af en akrobat for at hinke hen over tre halvt adskilte knallerter uden at komme til skade for at komme til.
Tidsfaktoren er den eneste gene! :lol:

Godt nok påstår jeg, at ingen knallertmotor kan levere alverdens moment, men jeg tvivler på, kablet kan bære forhjulstrækket! :thunge I øvrigt et snart ti år gammelt speedokabel fra T.Hansen!
Når de sidste stumper lander, og jeg finder den rigtige forlygte, bliver det hele lidt anderledes at se på. Savner de fire plastic-ringe til de forkromede lygteører. Denne gaffel har kørt med disse lygteører + bælge, og derfor er den i så pæn stand! Fire små rustpletter på broen siden 1978!

Suk... tror faktisk, jeg savner det rigtige beslag til toppen af benskjoldet, men det må tiden vise. Jeg mener bestemt, der er tre forskellige, og jeg har to af de nederste samt kun ét af de øverste, men benskjoldet ligger på 'fjernlageret', så jeg kan ikke testmontere, endnu. Ellers må jeg lege med fladjern!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Nabo Jan »

Det bliver godt det der, inden du bliver færdig :hihi :(y)

Når du nu bliver træt af det høje styr der, så sig lige til for så er jeg blevet træt af at køre med det lave styr, så kan vi jo bytte :)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har et vandrørsstyr, men jeg har til overvejelse at montere et Cuppini/Mustang-styr, senere. Det kan vi tage til den tid. :) Jeg har faktisk ikke tjekket, om dette styr er lige - de er så følsomme for slag, men det kan ikke være meget, hvis...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Henrik N »

total blææææret. den bliver bare så feeed.
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jaaaa, mand!

Nu har jeg da fundet mine lygteholdere, men forlygten med den nye parabol samt speedometeret er pist forsvundet. :whew


Til gengæld fik jeg da lige krydset to mangler af:

Forgaffelolie:
Der skal være 175ml (og 110ml i de ældre modeller) i hvert gaffelben, men jeg havde kun 280ml tilbage i dunken i værkstedet. Men i dag fandt jeg lige en 'kemi-kasse' i pulterkammeret i lejligheden, og der stod da for pokker næsten en halv liter. Ergo, 35ml mere i hvert gaffelben, så var dén ged barberet.

O-ringene:
De skal måle 21x3mm og jeg fandt i et sortiment to på 18x3mm og de kunne lige krænges på plads uden at trække for voldsomt i dem. Inden propperne blev skruet på, fik O-ringene et tyndt lag mineralsk olie, så de ikke blev revet i stykker. Skruerne går akkurat så stramt, som de skal, så jeg vil ikke forlange mere!


Derfor kan jeg nu afvente de sidste reservedele og i mellemtiden få skiftet bagsvingerbøsningerne, shine bagsvinger og topplade op, samt få slebet og ordnet et lygtehus og de to sæt motorskjolde, jeg nu engang har på lager.
Magura-konsollerne trænger sådan set også til en hurtig omgang, og jeg har da div. ledninger, som også skal på plads.

Der er faktisk ikke såååå meget arbejde tilbage, nu jeg tænker efter! Hvis bare jeg lige kan få et par timers ekstra overarbejde, kan jeg få bestilt et sæt Hagon-støddæmpere hjem, også. De har været på ønskelisten en del år, efterhånden.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:Jaaaa, mand!

Nu har jeg da fundet mine lygteholdere, men forlygten med den nye parabol samt speedometeret er pist forsvundet. :whew

PIST forsvundet, det er der ikke noget der hedder, NOGEN har ryddet op :thunge
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Strategisk fejlplaceret? :thunge

Men så må jeg klaske de stumper på, jeg har haft hele tiden. Ergo bliver den som på sidste foto, omend med sæde og bagagebærer. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Fik de sidste stumper, i dag, inkl. et nyt bremsestempel til min kaliber. Det er naturligvis 1/10mm under mål til min replica-kaliber, så jeg sparer sammen og køber en Stage6-kaliber, 'en dag', hvis tromlen bliver træls.

De fleste af stumperne er mere eller mindre ligegyldige, da jeg (eller 'nogen') som nævnt har forlagt posen med den nye forlygte og speedometeret! :lol:

Jeg store torsk har desuden præsteret at bestille et gaskabel i stedet for et forbremsekabel, så jeg skal i gang med at være kreativ. Omvendt er forbremsen kontraproduktiv ift. at KØRE, så det kan vel være en ligegyldig detalje?
:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Nogle gange tænker jeg mig udmærket om, men så spiller hukommelsen mig et kærligt pus:

Jeg havde i sin tid lagt min nye forlygte og speedometer i en pose.
For én gangs skyld besluttede jeg, tingene IKKE skulle 'gulv-arkiveres'.
Posen blev derfor hængt op i øjenhøjde, fordi den så "ville være nemmere at finde"!
Jeg ledte på gulvet, i reoler og skabe, men ikke i øjenhøjde!

:hihi

Toppladen hænger til tørre (matsort) og lygteørerne er penselmalet med Hammerite på indersiden.
Forgaffelbenene er smurt ind i et tyndt lag fedt.
Speedometeret savner jeg så lige en bøjle + tilspændingsring til. Det havde jeg ikke lige overvejet! :(
Nyt Cawintankdæksel er sat på, langt om længe.
Lygtehuset er slebet ned og al gravrust forsøges forseglet med fosfateringsvæske, som stryges på med en pensel. Det er et tålmodighedsarbejde, da det tidligst må lakeres over i morgen!

Til gengæld fik jeg lige noget bestillingsarbejde retur. Foto kommer senere!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Topstykke til RMC? Lovligt og lavkomprimeret?! :what2

Billede

HAHAHAHAAAHAHAAHAHA! Neeeeej:

Billede

Motoren er med lille pindboltafstand og udstyret med en 44mm KT-cylinder dertil.

Dette topstykke matcher Parmakit og Athena eller denne cylinder, hvis man skifter stemplet ud med et fra Meteor!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Knud »

Ja klart lovligt :hihi
jeg har det søgte kommer på dba
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Hårdknudedag!

Fik lagt et nydeligt lag lak på toppladen, og så tabte jeg den naturligvis! Vådslibning og et par lag mere, så var den endnu pænere; Matsort og helt glat! Tråden den hang i fjedrede mere end ventet, så den fik et lille hak, og så kunne det fan'me da også være lige meget = monteret og skide være med lakken, når det skal være sådan! :lol: Jeg sliber og maler en anden til senere montering. ;)

Lygteører med kromrør osv. er monteret og sidder fint fast.
Styret kom selvfølgelig på, og alle kabler passer, undtagen til speedometeret som jeg dog har et andet kabel til.
Lygtehuset er i rædderlig stand og venter på at 'færdigfosfatere' til i morgen. Synes det har holdt sig fugtigt (for) længe ift. sidst, jeg brugte stadset, så det kan være, stålbørsten skal på arbejde igen. :(

Magura-konsollerne er knap så fine, som jeg erindrede, så de skal også lige ha' en tur. De bider i det mindste godt i styret, og det er usædvanligt i sig selv!
Jeg er enormt meget i tvivl om, hvorfor jeg mon har afmonteret grebklingen til forbremsen. Denne skrue savnes:

Billede

Igen, bremser hjælper ikke på tophastigheden, meeeen...!


Med lidt held kan forlygtehuset da blive klar i morgen, og så kan jeg få ledningerne på plads. Dernæst har jeg så en udfordring ift. montering af tændingslås - nogle kreative forslag til en alternativ tændingslås (med tre positioner), som kan sidde ovenpå en flad plade?

Knud >> Ring + bøjle til 80mm speedometer? Vil ha', må ha', mangler! Magter ikke et roterende speedometer!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

"Denne skrue savnes", fik jeg skrevet. Det er da noget værre vås, for jeg har jo dén skrue... men savner altså en magen til. Jeg må tage en tur på fjernlageret i morgen. Jeg fik et godt kig i sidste uge - der er så lige en smule mere, end jeg regnede med.

Dagen i dag er fotoløs, da der ikke rigtig har været så meget at fotografere:

Topplade, styr, instrumentkonsol endelig fastmonteret.
To forlygtehuse slebet, affedtet, grundet og sprøjtespartlet - må vente med finslibning og lakering til onsdag.
Magura-konsoller afmonteret, affedtet, slebet og lakeret (matsort).
Et laaaangt koblingskabel er fundet frem og 'hængt til smøring'.
Speedometerkablet er også hængt til smøring, efter det lykkedes at få rettet stiften på plads i den ene ende - drej og tjek, ingen undtagelse!
Et nyt gaskabel er monteret.
Bagsvinger afmonteret, slebet, grundet og lakeret BLANK-sort, fordi beholdningen af matsort begyndte at... lakke mod enden!
Bagsvingerbøsninger skiftet.
Baghjul vasket, pudset en smule og vasket igen. Tromlen fik lige en hurtig slibning og affedtning.
Bagerste ankerplade vasket, renset, smurt op, udstyret med NewFren bremsebakker og dernæst centreret ift. tromlen.
Kædehjulsholder skyllet med lampeolie.
Alle lejer tjekket - ok, ingen slør eller mislyde.

Bagsvinger-lakeringen var lidt af en oplevelse, da det er en anden lak, end jeg har brugt tidligere. Begge typer kaldes 'støvtør' efter et vist tidsrum. Den blanksorte er så IKKE håndtérbar, når den er 'støvtør', så det blev lige til en vådslibning, aftørring og et lag lak mere. Ingen katastrofe, da jeg alligevel fandt et par pletter med synlig grunder.
Jeg kan godt mærke, det er længe siden, jeg har leget 'amatør-lakerer' i dette omfang. Nøjjjjj, hvor er jeg ved at være træt af at slibe, og nøjjjjjj hvor jeg dog savner bedre forhold at lakere under, når det er vinter, så jeg kan få ting som alt dette overstået FØR, det bliver godt vejr.
:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af juhl-drengen »

Du kunne da bare have sendt svingeren til randers jesper :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg skal have ryddet ud i mine lakrester, og resultatet er blevet rimeligt - ikke perfekt, bevares, men havde jeg ønsket dét, havde jeg fået arbejdet udført af andre.

Sagen er den, at lakken har brugsspor efter kørsel i al slags vejr og manglende vedligehold, så jeg ser ingen pointe i at gå totalt amok med de små ting. Så hellere brænde dét krudt af på den næste, som bliver bygget af overskudsdele.


Inden jeg drog på job, fik jeg lige planslebet sprøjtespartlen på det ene lygtehus, og så fik det et lag grundmaling. Det kan så tørre til i morgen, inden jeg (måske) prøver at vådslibe det, så den mest iøjenfaldende del af lygten fremtræder hæderlig nok.
Det er lige så meget for at få lidt erfaring med forarbejdet, jeg gør dette, som det er for at få et givent resultat.

Lidt flere stumper er på vej. Et par friske bremseklinger vil pynte gevaldigt, og jeg har fået fat i et sæt nyforkromede rør til lygteholderne + et ditto venstre lygteøre. Det højre skal jeg så lige finde et eksemplar af, men om jeg så betaler fuld pris hos T.Hansen, er det samlet set billigt. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Knud »

Et lille maler-tip:
man vandsliber spartlen og lader den tørre (mange spartel-typer er vandsugende) og når det så er ok, kan man give den en omgang grunder, der så får en meget let mattering inden færdig lakken, men en del spartel typer er faktisk direkte overmalbare, blot skal de være helt tørre.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Så er jeg da ikke helt på spanden. Tak for tippet! :)

Eller også kan jeg starte forfra, hvis det er begyndt at krympe, men det tror jeg nu ikke sker. Træningen går ud på at få en idé om, hvor meget tålmodighed jeg må væbne mig med. Solen har stået højt og klart på himlen indtil nu, så der har med garanti været nær 30 grader i min garage - det burde være godt nok til at grunderen kan hærde op til i morgen med det tynde lag, jeg gav den.

Den matsorte lak på gaffelbroen er blevet retti' fin, så forlygten bliver forhåbentlig på samme niveau. Det bliver SÅ lækkert at få styr på de ledninger, der skal være i forlygten! Det er ubetinget den mest irriterende opgave på Kreidleren, synes jeg.

Sideskjoldene er langt fra kønne og bliver nok den største slibe-spartle-lakere-opgave af dem alle. Jeg tror faktisk, de er beregnet til en 10mm Bing, men det må gå. Jeg køber simpelthen bare ikke særskilte motorskjolde hjem til min reservemotor med lille pindboltafstand! :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Knud »

Du kan jo overveje at få erik (maleren) til at ordne dem for dig
Sjovt nok, øøøh, så har jeg det på samme måde med elarbejde...man skal jo igennem det, men guuuud hvor er det kedeligt (sagde svagstrømsingeniøren :shutup )
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Erik får nok noget andet at lege med 'en dag', i stedet. Jeg er (for langt) bagud med at køre pga. lige dele dovenskab, overspringshandlinger, fejlprioritering og overarbejde.

Mit halvhjertede lakarbejde er en mental forberedelse på nogle fremtidige projekter, som ikke 'skal være færdige i forgårs'. Den gule kan få turen helt fra bunden på et senere tidspunkt - lige nu er lakken bare ikke pæn nok til jeg vil ofre det store, og tiden er ikke til at starte forfra.
Det er ikke lakken, jeg kører på! ;)

En semi-special bliver det, da planerne for cockpittet har ændret sig gevaldigt midt i det hele.

Jeg havde ellers i sinde at bygge om til en gul eksport-model anno 1977 til Østrig og blot bevare mine Weinmann-fælge i stedet for egerfælge, men den kommer til at afvige for meget til at være andet end en 'Hansen Special'; Endnu en bastard af mere eller mindre originale dele.

Den bliver hyggelig!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"