FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af juhl-drengen »

Hej brugere!

Hvad er jeres erfaringer med FAG lejerne som forhandles ved thansen og flere autogrossister

ift. SKF/NTN osv? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af Dibii »

Har ikke den store erfaring med FAG, men det er dem jeg bruger :(y)
Har hørt meget godt om FAG.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4253
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af FS1originalen »

Min holdning er at det er fløjtende ligegyldigt om de hedder SKF, FAG, NTN, Koyo eller Asahi, bare det er mærkevarer så stoler jeg på at kvaliteten er i top. Min lokale værktøjspusher forhandler Fag, så det er hovedsageligt dem jeg bruger.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af juhl-drengen »

Sidst jeg lavede en motor renovering brugte jeg også FAG, og den motor kører så vidt jeg ved endnu..

Men ville lige høre andres erfaringer, ved i hvor de købes billigst? for kender jeg thansen ret tager de overpris som altid :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af kreidlerhansen »

Vedr. FAG, så er det mig bekendt kun deres skulderlejer (BO17), som ikke altid er egnet som hovedlejer. De selvsamme lejer er sikkert fine til andre applikationer.

Så jeg er helt enig:

Blot det er en anerkendt producent, skal du blot vælge det billigste. :) Alternativt, det som er lettest tilgængeligt, uanset om det er hos T.Hansen eller ej. 5-10kr i overpris er på sin vis ligegyldigt, hvis man kun skal bruge fem lejer i løbet af de næste ti år. Men bruger man fem sæt om året, begynder det at gøre en forskel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af juhl-drengen »

Penge sparet er penge tjent :hihi


Men holder benny's simmeringssæt fint? mener at have hørt noget om en af dem manglede en "fjedder" eller er jeg helt galt på den?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af Dibii »

juhl-drengen skrev:Penge sparet er penge tjent :hihi


Men holder benny's simmeringssæt fint? mener at have hørt noget om en af dem manglede en "fjedder" eller er jeg helt galt på den?
De er ok har selv købt og brugt dem. :(y) Det er simmeringen til koblings pinden der er uden fjeder, så vidt jeg husker, men kan købes løs med fjeder.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... uden at skulle reklamere for thansen så vil jeg faktisk sige at deres leje tilbud med 4 stk til 200 kr. er helt ok - jeg tvivler på du kan finde tilsvarende fag lejer andre steder billigere...
ang. deres pakdåser så er det ikke dårligere end alt muligt andet uoriginalt, faktisk er der fjeder i den til koblingspinden ! ( bevises på sidste billede )

det var fordi jeg skulle bruge en frisk krumtap som ellers koster 598 kr, men så var der et tilbud hvor jeg fik en krumtap + nåleleje, 4 fag lejer, simmeringssæt, pakningssæt, 2 koblingsplader, platinsæt, tændrør, skruesæt for 698 kr - dette syntes jeg var ok... jeg syntes ikke der er noget ivejen med sådan en krumtap udover at den er uoriginal, den klarer sagtens 12000 omdrejninger i min ( har en der er snart 15 år gammel monteret på min 78èr )
desuden passer simmeringene fint og bliver ikke opløst af benzin !
pakningerne passer lige så godt som alt muligt andet uoriginalt, jeg skærer bare overskydende af efter montering...
jeg må gentage at jeg hader thansen for rigtig meget og ønsker IKKE at reklamere for dem, men lige på dette område syntes jeg faktisk varene er ok

når jeg trækker værdien af de øvrige varer udover krumtappen fra, ja så har krumtappen ca kostet 250 kr.

jeg mener at når en renoveret motor rasler som en kasse rustne søm og kører af helvede til, samt at olien pisser af den, ja så er det sikker fordi den er samlet forkert, eller også er motorens grundlæggende komponenter defekte

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0288 [640x480].jpg
IMAG0288 [640x480].jpg (63.85 KiB) Vist 15210 gange
IMAG0291 [640x480].jpg
IMAG0291 [640x480].jpg (117.34 KiB) Vist 15210 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Penge sparet er penge tjent :hihi
Omvendt er 50kr næppe med til at vælte budgettet, og hvis du bruger 10 timer af dit liv på at spare 50kr én gang, er det dælme en ringe timeløn! :sad

Dét er årsagen til, jeg nogle gange dropper det der med kun at kigge på prisen. Det ændrer sig straks, hvis der er adskillige hundrede kroner at spare, men hvis det så kapperen hel uge af en motorrenovering, kan man prioritere ud fra det. :)

Jeg kan godt følge dig. Nogle gange synes jeg bare ikke, det er umagen værd, medmindre man kun går op i, det skal være BILLIGST!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af juhl-drengen »

Tilgengæld er min timeløn 64.20 kr
Og har mere tid end jeg har penge

Så hellere spare de penge og smide dem i ekstra på knallerten
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af Kai »

Jeg har brugt mange FAG lejer, også fra Thansen, og har aldrig haft nogen problemer med dem. Det er kun fordi der gik religion i det, at jeg købte de "rigtige" KOYO lejer til Yamahaen da den var skilt ad.

Thansens simmeringe vil jeg nu ikke anbefale til nogen, heller ikke deres "super de luxe jeg skal gi dig ska jeg" sæt. Kendetegnet er at den højre dobbelte simmering overhovedet ikke passer i indvendig mål, læberne ligger helt vandret når bøsningen med besvær er sat i og den er slidt fuldstændig op inden motoren har kørt 300km.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af juhl-drengen »

hejsa... uden at skulle reklamere for thansen så vil jeg faktisk sige at deres leje tilbud med 4 stk til 200 kr. er helt ok - jeg tvivler på du kan finde tilsvarende fag lejer andre steder billigere...
ang. deres pakdåser så er det ikke dårligere end alt muligt andet uoriginalt, faktisk er der fjeder i den til koblingspinden ! ( bevises på sidste billede )

det var fordi jeg skulle bruge en frisk krumtap som ellers koster 598 kr, men så var der et tilbud hvor jeg fik en krumtap + nåleleje, 4 fag lejer, simmeringssæt, pakningssæt, 2 koblingsplader, platinsæt, tændrør, skruesæt for 698 kr - dette syntes jeg var ok... jeg syntes ikke der er noget ivejen med sådan en krumtap udover at den er uoriginal, den klarer sagtens 12000 omdrejninger i min ( har en der er snart 15 år gammel monteret på min 78èr )
desuden passer simmeringene fint og bliver ikke opløst af benzin !
pakningerne passer lige så godt som alt muligt andet uoriginalt, jeg skærer bare overskydende af efter montering...
jeg må gentage at jeg hader thansen for rigtig meget og ønsker IKKE at reklamere for dem, men lige på dette område syntes jeg faktisk varene er ok

når jeg trækker værdien af de øvrige varer udover krumtappen fra, ja så har krumtappen ca kostet 250 kr.

jeg mener at når en renoveret motor rasler som en kasse rustne søm og kører af helvede til, samt at olien pisser af den, ja så er det sikker fordi den er samlet forkert, eller også er motorens grundlæggende komponenter defekte

hilsen olieklud
Har heller aldrig hørt skidt om FAG lejer.. men må indrømme jeg ofte har hørt folk skælde deres simmeringe ud, så er lidt uklar på om jeg tør det..
Men 4 stk for 200 sættet ville jeg ingen skrubler have for at købe!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af Dibii »

juhl-drengen skrev:Har heller aldrig hørt skidt om FAG lejer.. men må indrømme jeg ofte har hørt folk skælde deres simmeringe ud, så er lidt uklar på om jeg tør det.. Men 4 stk for 200 sættet ville jeg ingen skrubler have for at købe!
Nu var det jo Bennys simmerings sæt du spurte til. :wink:
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af juhl-drengen »

Ved jeg, men claus nævnte thansens, benny's må vel være fine nok :)

Hvilke af dem her er det jeg skal bruge?

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... al-90.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... d-345.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... -1050.html" onclick="window.open(this.href);return false;
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af Dibii »

juhl-drengen skrev:Ved jeg, men claus nævnte thansens, benny's må vel være fine nok :)

Hvilke af dem her er det jeg skal bruge?

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... al-90.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... d-345.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... -1050.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjovt nok liner nr.1 og 2 hinanden, prisen er dog ikke ens. :? Men nr. 3 er den du skal bruge til 70,- kr. den er rigtig god. :(y)
Der er også den originale model til 130,- kr. : http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... al-89.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af Kai »

Eller en Org til 45-50kr hos en Yamaha forhandler hvis de har den på lager, ellers kan den skaffes hjem.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af Dibii »

Kai skrev:Eller en Org til 45-50kr hos en Yamaha forhandler hvis de har den på lager, ellers kan den skaffes hjem.
Det var da noget af en pris forskel :what2
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af juhl-drengen »

Det tør da antydes! :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Boye
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: ons 8. jun 2011 00:13
Kontakt:

Re: FAG vs SKF vs NTN mfl. (lejer)

Indlæg af Boye »

Kan se du kommer fra ålborg.
Hvis du kommer til Svenstrup kan du hente dem hos PTI Nord.
Jeg gav 118 kr sidste gang for 4 stk.
http://ptinord.dk/kontakt/contact.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha fs1 79 dx under renovering..
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"