Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
Hej
På opfordring af Folva starter jeg hermed en tråd for Honda.
Jeg håber at i vil byde ind med billeder og fakta, så vi kan få gang i en solid Honda-snak.
Nu starter jeg i hvert fald med at vise billeder af min Honda C100 motor, som jeg netop har pakket om.
Brug dem gerne som reference - maskinen er stadig som da den forlod fabrikken i 1964.
Venstre motorhalvdel, set fra tændingssiden:
Venstre motorhalvdel, set fra indersiden:
Venstre motorhalvdel, nu med gearkasse og krumtap:
Og pakning:
Her er højre motorhalvdel lagt på og knasten er lagt i og dele af skiftemekanismen er monteret:
Koblingen og udkoblingsmekanismen er på plads:
Cylinder, top og tænding er på plads:
Forfra:
Bunden med fodhvilerne monteret:
Venstre side:
Med vippearmshus og skjold:
Bemærk den "indre" afdækning af kæden:
Højre side:
Højre side, forfra:
Højre side, bagfra:
Fra oven:
Undersiden, med skjold:
Undersiden, fra højre:
Undersiden, fra venstre:
På plads i stellet:
Tæt på:
Højre side:
Tæt på:
Færdig, højre side:
Færdig, venstre side;
Inden i spørger: Sidedækslerne har fået et frisk sprøjt sølv, cylinder og topstykke har fået frisk sort, mens skruerne har været til forzinkning med blåkromatisering. Nye pakninger og pakdåser har den selvfølgelig også fået, tillige med et sæt NOS stempelringe. Lejerne valgte jeg at beholde, da de stadig var som nye.
Jeg håber at vi kan samle mere Honda info her i tråden, så kom frisk med billeder og kommentarer!
/Steen
/Steen
På opfordring af Folva starter jeg hermed en tråd for Honda.
Jeg håber at i vil byde ind med billeder og fakta, så vi kan få gang i en solid Honda-snak.
Nu starter jeg i hvert fald med at vise billeder af min Honda C100 motor, som jeg netop har pakket om.
Brug dem gerne som reference - maskinen er stadig som da den forlod fabrikken i 1964.
Venstre motorhalvdel, set fra tændingssiden:
Venstre motorhalvdel, set fra indersiden:
Venstre motorhalvdel, nu med gearkasse og krumtap:
Og pakning:
Her er højre motorhalvdel lagt på og knasten er lagt i og dele af skiftemekanismen er monteret:
Koblingen og udkoblingsmekanismen er på plads:
Cylinder, top og tænding er på plads:
Forfra:
Bunden med fodhvilerne monteret:
Venstre side:
Med vippearmshus og skjold:
Bemærk den "indre" afdækning af kæden:
Højre side:
Højre side, forfra:
Højre side, bagfra:
Fra oven:
Undersiden, med skjold:
Undersiden, fra højre:
Undersiden, fra venstre:
På plads i stellet:
Tæt på:
Højre side:
Tæt på:
Færdig, højre side:
Færdig, venstre side;
Inden i spørger: Sidedækslerne har fået et frisk sprøjt sølv, cylinder og topstykke har fået frisk sort, mens skruerne har været til forzinkning med blåkromatisering. Nye pakninger og pakdåser har den selvfølgelig også fået, tillige med et sæt NOS stempelringe. Lejerne valgte jeg at beholde, da de stadig var som nye.
Jeg håber at vi kan samle mere Honda info her i tråden, så kom frisk med billeder og kommentarer!
/Steen
/Steen
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
Det ser godt ud Steen. Opbygningen af motoren minder meget om CD50, som jeg har en billed samling af et eller andet sted, bortset fra topstykket naturligvis Rigtig flot moped iøvrigt. Jeg kunne godt tænke mig at se knastlæde.....hov, den er jo med stødstænger, ikke ? Jeg vil ikke nævne det midterste motorhus, som du naturligvis har poleret op efter billederne er taget. Det fortjener den sq Hvad kører den med maks fart - eller skal den lige køres til før voll gass, selv om jeg kan se på sidedækslet at gearne er motioneret flittigt Iøvrigt interessant linie føring fra karburator til luftfilter.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
Lækkerier du viser os Steen
Erik
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
Hej Lars
Hit med billederne af den CD 50 motor, så vi kan sammenligne!
Motorblokken får lov til at stå urørt. Ikke noget polering her. Det ville jo se helt mystisk ud med en skinnende blank motor på en maskine fra 1964.
Topfarten er ca. 70 med fuld skrue og solidt tilløb. Mere kan den ikke klare med sin 9mm karburator
Luftfilteret er faktisk meget interessant. Gummislangen mellem karburatoren er faktisk ikke original til C100. Den hører faktisk til C105, hvor der var stålindlæg i slangen for at dæmpe indsugningsstøjen. Og det virker!
/Steen
Hit med billederne af den CD 50 motor, så vi kan sammenligne!
Motorblokken får lov til at stå urørt. Ikke noget polering her. Det ville jo se helt mystisk ud med en skinnende blank motor på en maskine fra 1964.
Topfarten er ca. 70 med fuld skrue og solidt tilløb. Mere kan den ikke klare med sin 9mm karburator
Luftfilteret er faktisk meget interessant. Gummislangen mellem karburatoren er faktisk ikke original til C100. Den hører faktisk til C105, hvor der var stålindlæg i slangen for at dæmpe indsugningsstøjen. Og det virker!
/Steen
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
Lækkert at se disse billeder af din Honda motor. Fodhvilerkonsol er boltet op med 4 stk M8*22 gætter jeg på, ligesom på CD 50. Den har da lidt ligheder med CD 50 motoren, men så alligevel er der stor forskel på de motorer.
Viste i for øvrigt at Honda har status som verdens største motor fabrikant. Men det er også nogle helt fantastiske gode og holdbare motorer de kan lave.
Viste i for øvrigt at Honda har status som verdens største motor fabrikant. Men det er også nogle helt fantastiske gode og holdbare motorer de kan lave.
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.
Min samling af veteraner består af :
1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.
1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Min samling af veteraner består af :
1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.
1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
Det ville jeg da hellere end gerne. De ligger desværre bare på en pc hvor strømforsyningen er brændt af.Twinsport skrev:Hit med billederne af den CD 50 motor, så vi kan sammenligne!
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
Hej
/Steen
Jeps, så mangler vi bare at se flere Honda-billeder i tråden!FOLVA skrev:...Lækkert at se disse billeder af din Honda motor...
Du har igen ret! Boltene er for øvrigt med 14mm hoved.FOLVA skrev:...Fodhvilerkonsol er boltet op med 4 stk M8*22 gætter jeg på...
Og billige! Når man tænker på hvor billigt min plæneklippermotor (GCV 135) er lavet (knastaksel af plast og tandrem, i stedet for metalknast og tandhjul), så er der forbavsende mange driftstimer i dem. Og de går knaldhamrende fint! Det samme med min græstrimmermotor, men den kører selvfølgelig slet ikke så mange timer..FOLVA skrev:... Men det er også nogle helt fantastiske gode og holdbare motorer de kan lave...
/Steen
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
Hej
Vel hjemkommet fra Mannheim, får i lige et par Honda-billeder.
Først C110:
Og så lidt C105 (som jeg nævnte tidligere), samt en Amigo:
/Steen
Vel hjemkommet fra Mannheim, får i lige et par Honda-billeder.
Først C110:
Og så lidt C105 (som jeg nævnte tidligere), samt en Amigo:
/Steen
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
Jamen når nu du er blevet så Hånda kulleret, får du lige et billede af min gamle CD50
Flot C110 iøvrigt.
Flot C110 iøvrigt.
- Vedhæftede filer
-
- Lars CD50.jpg (51.3 KiB) Vist 17187 gange
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
jeg har ikke billeder af amigo motorem endnu..den bliver adskildt denne vinter..men her er lige mine hondaer
kan se at den gule amigo har en anden bagsvinger end den danske..som har en rør type bagsvinger...der er nok mange andre forskelle...og årgangs forskelle..de danske er meget tidelige modeller
kan se at den gule amigo har en anden bagsvinger end den danske..som har en rør type bagsvinger...der er nok mange andre forskelle...og årgangs forskelle..de danske er meget tidelige modeller
- Vedhæftede filer
-
- honda amigo 001-250.jpg (74.27 KiB) Vist 17174 gange
-
- hoinda foran huset-250.jpg (77.61 KiB) Vist 17174 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
Her er lige et billede af lidt af mine køreklare 50 ccm hondaer. Den forreste i billedet er en K1 fra 1976, den blå i midten er en årg 1973, og den røde i baggrunden er en årg 1975.
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.
Min samling af veteraner består af :
1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.
1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Min samling af veteraner består af :
1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.
1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
er started på en bunke amigo motore..der er flere tum numre. 172 og199.og små forskelle...alu pejlepind/plastic...forskelige cylendre..faktisk ingen ens..
så amigoen har skiftet meget i dens levetid...
her er lige nogle få billeder...har 3 ,næsten 4 motore...men kun et komplet stel..og 2 stel uden hjul
motorene har skader hvor kæden har brækket af blokken..men har 2 hele blokke....så er det lige om match numre..gør at nogen skal svejses
så amigoen har skiftet meget i dens levetid...
her er lige nogle få billeder...har 3 ,næsten 4 motore...men kun et komplet stel..og 2 stel uden hjul
motorene har skader hvor kæden har brækket af blokken..men har 2 hele blokke....så er det lige om match numre..gør at nogen skal svejses
- Vedhæftede filer
-
- amigo motor 001-250.jpg (72.92 KiB) Vist 16933 gange
-
- amigo motor 002-250.jpg (67.59 KiB) Vist 16933 gange
-
- amigo motor 003-250.jpg (77.26 KiB) Vist 16933 gange
-
- amigo motor 004-250.jpg (77.42 KiB) Vist 16933 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
Hej
Har du flere billeder af Amigo-topstykket? Sådan med vippearme og sådan?
/Steen
Har du flere billeder af Amigo-topstykket? Sådan med vippearme og sådan?
/Steen
Re: Honda 50 kubik modeller, billeder osv.
ja det er på vej.laver en billede serie når jeg adskiller motor blokkene
.vippetøjet er noget sølle stads,,,bare bukkede blik stykker..som sider løst i en halvrund skruehoved. man justere spillerum ved at skrue selve vippepunktet ud/ind
.et meget simpelt system..ikke i honda verdens klasse..men fungere jo perfekt
jeg har ikke fået lukket motorene op..kun renset dem udvendigt..og honet cyll let..og genbruger stemplerne
mærkeligt at den bruger kæde..tandhjul var simplere.(.men kræver et ekstra tandhjul for at vende omløbsretningen)..men aligevel her er både kæde strammehjul som er lidt overflødigt teknik.
her er et skematisk billede
.vippetøjet er noget sølle stads,,,bare bukkede blik stykker..som sider løst i en halvrund skruehoved. man justere spillerum ved at skrue selve vippepunktet ud/ind
.et meget simpelt system..ikke i honda verdens klasse..men fungere jo perfekt
jeg har ikke fået lukket motorene op..kun renset dem udvendigt..og honet cyll let..og genbruger stemplerne
mærkeligt at den bruger kæde..tandhjul var simplere.(.men kræver et ekstra tandhjul for at vende omløbsretningen)..men aligevel her er både kæde strammehjul som er lidt overflødigt teknik.
her er et skematisk billede
- Vedhæftede filer
-
- amigo vcentil mekanisme.gif (9.19 KiB) Vist 16791 gange
strynboen på test profil