Krumtaplejernes tolerance justeres op med afstandsskiver (shims), da de ikke er er en "fast konstruktion" som normale kuglelejer. Her er man nede i mål under 1/10mm. Reelt skal man måle sig til max 5/100mm slør (0,05mm i alt).
Rammer man forkert, vil motoren enten banke gevaldigt eller simpelthen knuse hovedlejerne.
Derfor er der ikke plads til en variabel pakningstykkelse. Den rigtige pakning måler 0,20-0,22mm og "knuses" til 0,18-0,20mm.
Den mest håndgribelige metode er at samle motoren uden shims og dernæst måle sløret ud med et måleur (mikrometerur).
Derpå skilles motoren ad og shims lægges mellem aksler og lejer, indtil så sløret stemmer.
Gearkassens aksler justeres til mellem 0,1-0,3mm slør.
Krumtaplejerne justeres til 0,05-0,01mm slør.
En komplet omgang tager omtrent tre timer (uden rengøring), hvis intet driller. Og hvis alt går ad pommern til, kan det være dobbelt op.
Der SKAL bruges specialværktøj og særlig omhu:
Blokken skal varmes op til 80-120 grader (120 grader ved afmontering af lejer, 80-100 grader ved isætning af lejer).
Aftrækker til krumtaplejernes inderringe.
Til tider glidehammer til udtrækning af andre lejer.
Måleur.
Skydelære.
Koblingsholder.
Uden rette omhu og værktøj er det blindt held, hvis motoren duer gennem længere tid. Det er ikke raketvidenskab på nogen måde, men alt er småt og snævert.
Overholdes tolerancerne ikke, er en Kreidlermotor nøjagtige lige så fin en oplevelse som en spand skruer i en tørretumbler.
En 3g motor i et 2g stel er forresten at betragte som en konstruktiv ændring. Dvs. motoren i sin helhed må konfiskeres, uanset om tophastigheden så kun er 8km/t.
Det kan jeg dog se ikke betyder alverden, da hverken karburator eller studs er magen til den originale størrelse, så jeg går stærkt ud fra, RM-cylinderen (første fartvindkølede cylinder på markedet) er boret godt og grundigt.