Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Tog af personlige grunde valget at skaffe mig af med Yamaha'en og har derfor besluttet at angribe min elskede Suzuki i stedet
dog valgte jeg udfra effekt pr. krone princippet at skrotte ideen om en Scooturai motor og gør brug af et engine swap istedet
Specs og flere detaljer kommer i løbet af ugen, indtil videre taler billedet for sig selv
dog valgte jeg udfra effekt pr. krone princippet at skrotte ideen om en Scooturai motor og gør brug af et engine swap istedet
Specs og flere detaljer kommer i løbet af ugen, indtil videre taler billedet for sig selv
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Så er der lavet ophæng til Twin støddæmpere på baggaffelen (dog kun punkt svejst, en kammerat skal fuldsvejse det med gas/ilt)
Støddæmperen på billedet fik jeg af Kim B S (tak for det min ven ) den er 290mm der skal nok et sæt 320-340mm dæmpere
Har bestilt motorophænget/understellet fra en Rieju RS2 Matrix hjem, samt en Yasuni R3 Carrera til AM6 som jeg kun har hørt godt om
Den skal matches op med et 47.6mm Hebo Racing og en 21mm dellorto Phbg
Støddæmperen på billedet fik jeg af Kim B S (tak for det min ven ) den er 290mm der skal nok et sæt 320-340mm dæmpere
Har bestilt motorophænget/understellet fra en Rieju RS2 Matrix hjem, samt en Yasuni R3 Carrera til AM6 som jeg kun har hørt godt om
Den skal matches op med et 47.6mm Hebo Racing og en 21mm dellorto Phbg
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Hvis du sigter efter max 80km/t, tænker jeg, den udstødning er bare en smuuule overkill? En standardudstødning havde vist været rigeligt, haha! Eller 32mm Proma!!!
Held og lykke med det.
Held og lykke med det.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Jeg sigter efter at kunne ryge jer andre på jeres kreidlere og yamaha'er
Har som sagt kun hørt godt om yasunien og den skulle matche rigtig godt til 70cc
Har som sagt kun hørt godt om yasunien og den skulle matche rigtig godt til 70cc
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Det SKAL du kunne med 10cc mere end Kreidlerne og åbenbart 10HK eller mere mellem 9.500-13.000rpm...
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Jeg satser stærkt på det! Cylinderen er opgivet til at yde mellem 15-19 HK, så selv hvis jeg får trimmet den dårligt ind bør der være masser af kraft!
Jeg har valgt at tage Rieju understellet da det er lavet til at stive stellet og har beslag både øverst og nederst så det bør være rimelig til at få det til at passe på stellet og få makket motoren på (men det er jo teori ikke praksis)
Jeg har valgt at tage Rieju understellet da det er lavet til at stive stellet og har beslag både øverst og nederst så det bør være rimelig til at få det til at passe på stellet og få makket motoren på (men det er jo teori ikke praksis)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Vi andre forsøger at trimme fra ~7HK til nær det dobbelte med 60-65ccm kopi-cylindre, som i bedste fald er halv-fabrikata. Som sagt, du SKAL ligge forrest, hvis 15HK er "det populære minimum". Og det bliver du holdt op på!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Jeg satser på det
Måske snyder jeg lidt ved at bruge en anden motor, men de ekstra kræfter bruger jeg på at bygge en mere overlegen maskine derudover
Har helt glemt at dele et billede med min Showa USD forgaffel, den passede ikke helt så godt som jeg troede da jeg fik kugleskålen af da den var 25mm ved pasningen til lejeskålen mens samurai lejeskålen var 27, nå men har sat Claus til at fabrikere en spacer dertil som bør elimere problemet så det bliver ligetil desuden satser jeg på af sænke forgaffelen 50-80mm på den ene eller anden måde
Måske snyder jeg lidt ved at bruge en anden motor, men de ekstra kræfter bruger jeg på at bygge en mere overlegen maskine derudover
Har helt glemt at dele et billede med min Showa USD forgaffel, den passede ikke helt så godt som jeg troede da jeg fik kugleskålen af da den var 25mm ved pasningen til lejeskålen mens samurai lejeskålen var 27, nå men har sat Claus til at fabrikere en spacer dertil som bør elimere problemet så det bliver ligetil desuden satser jeg på af sænke forgaffelen 50-80mm på den ene eller anden måde
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Det regner uden for med en chance for.. BRAAAAP!
Uden at have haft knallert og motor ophænget sammen endnu ser det lovende ud
Uden at have haft knallert og motor ophænget sammen endnu ser det lovende ud
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Voila! (btw grunden til stripsen er jeg ikke har boret det 8mm hul der skal til for at fronten sidder fast endnu men den sidder ca. som den skal)
Så mangler der jo bare at blive lavet en holder til bøjlen bagpå og lavet ophæng til bagerste monterings hul
Så mangler der jo bare at blive lavet en holder til bøjlen bagpå og lavet ophæng til bagerste monterings hul
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Nåår jo og så er der bøsningen til forgaffelen
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Og således blev det forreste motorophæng den kraftigste konstruktion på hele maskinen...!
Jeg er nødt til at spørge efter et andet svar end "fordi man kan":
Hvorfor reelt lave en gennemgående ulovlig knallert?
Jeg er ikke ude på at nedgøre projektet, men jeg er dælme nysgerrig!
En K50 som mini-MC med drejeventilsmotor og vandkølet cylinder havde været et endnu prægtigere særsyn. (Du tør ikke!)
Jeg er nødt til at spørge efter et andet svar end "fordi man kan":
Hvorfor reelt lave en gennemgående ulovlig knallert?
Jeg er ikke ude på at nedgøre projektet, men jeg er dælme nysgerrig!
En K50 som mini-MC med drejeventilsmotor og vandkølet cylinder havde været et endnu prægtigere særsyn. (Du tør ikke!)
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Fordi hvem har nogensinde fået baghjul af en Suzuki samurai? og hvem har nogensinde set en samurai over 60-70 km/t?
Det er sjovere at lave noget som der bestemt ikke er andre der har
Det er sjovere at lave noget som der bestemt ikke er andre der har
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
hejsa... jeg har da nævnt den jeg havde engang - dengang de var nye og hele... alt std. undtagen indsugningsstuds, kaburator, udstødning + opboret til 42,5 mm og 13 tands gearing... den kunne køre 80 kmt på det originale speedometer - det dårligste ved knallerten var bagtandhjulet som kun sidder med 3 små bolte
så 80 kmt kan sagtens lade sig gøre med en helt almindelig 2 gears samurai motor, det er ingen problem
hilsen olieklud
så 80 kmt kan sagtens lade sig gøre med en helt almindelig 2 gears samurai motor, det er ingen problem
hilsen olieklud
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Se det er hvad de unge til have! (Godt arbejde af sig sauer)
Claus: skal se den der før jeg tror det, ser ofte hvor
Meget arbejde folk lægger i en dm50 for at få den op på 55-60 km/t, ikke at jeg ikke tror på dig, men har bare ikke set noget lignende resultat endnu
Claus: skal se den der før jeg tror det, ser ofte hvor
Meget arbejde folk lægger i en dm50 for at få den op på 55-60 km/t, ikke at jeg ikke tror på dig, men har bare ikke set noget lignende resultat endnu
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
hejsa... hmm - det bliver lidt besværligt at bevise det fordi det var i 1988 jeg havde den - dengang ver den næsten ny
jeg fik køge mc center til at fjerne knækboltene til studsen, opbore til 42,5 mm da det var det største suzuki overstørrelses stempel man kunne få, samt opfræse indsugnings & udstødningsport... dengang var køge mc center skrappe til 2 takt, der arbejdede en gut der hed flemming som er/var expert i motor
jeg arbejdede da på et smedeværksted og fabrikerede selv en stor indsugningsstuds og lavede en udstødning ud af det oprindelige forrør - det oprindelige forrør er dobbelt og den inderste del blev fjernet - jeg påsvejsede så en enormt fed expansionspotte som jeg godt ville havde haft den dag idag... potten var som alle andre effektpotter lavet af de 2 grundliggende konusser, men midtersektionen var også 2 korte konusser, som derved skabte en " bobbel " midt på, lyddæmperen var som oftest set af gennemstrøms typen
en suzuki kan såment blive en extra hidsik krabbat, den har jo kun en slaglængde på 37,8 mm, dermed er den ret overkvadratisk og deraf enormt omdrejningsvillig
når nu dem du har set ikke kan køre mere end du nævner, ja så tror jeg det er fordi motorene er blevet gamle og opslidte - desuden bliver der ikke lagt energi nok i tunings udførslen
det værste ved en samurai er bagtandhjulets styrke, og så gearskiftets lyd - ellers en meget behagelig knallert at køre på
hilsen olieklud
jeg fik køge mc center til at fjerne knækboltene til studsen, opbore til 42,5 mm da det var det største suzuki overstørrelses stempel man kunne få, samt opfræse indsugnings & udstødningsport... dengang var køge mc center skrappe til 2 takt, der arbejdede en gut der hed flemming som er/var expert i motor
jeg arbejdede da på et smedeværksted og fabrikerede selv en stor indsugningsstuds og lavede en udstødning ud af det oprindelige forrør - det oprindelige forrør er dobbelt og den inderste del blev fjernet - jeg påsvejsede så en enormt fed expansionspotte som jeg godt ville havde haft den dag idag... potten var som alle andre effektpotter lavet af de 2 grundliggende konusser, men midtersektionen var også 2 korte konusser, som derved skabte en " bobbel " midt på, lyddæmperen var som oftest set af gennemstrøms typen
en suzuki kan såment blive en extra hidsik krabbat, den har jo kun en slaglængde på 37,8 mm, dermed er den ret overkvadratisk og deraf enormt omdrejningsvillig
når nu dem du har set ikke kan køre mere end du nævner, ja så tror jeg det er fordi motorene er blevet gamle og opslidte - desuden bliver der ikke lagt energi nok i tunings udførslen
det værste ved en samurai er bagtandhjulets styrke, og så gearskiftets lyd - ellers en meget behagelig knallert at køre på
hilsen olieklud
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Se den der kan jeg nemmere købe, så er der også blevet vist hvad der er blevet pillet ved, opboring alene gør ikke det store fræsning af portene af en der ved hvad han laver, det giver bedre mening
Suzuki cylinderen er generelt også død der skaber ændres en del på den før det fungerer ordentligt
Apropos slaglængden, ser du en smx med 37.8 slaglængde imod en derbi med 39.2 så er der mere at hente i derbi motoren men suzukien accelerer hurtigere
Suzuki cylinderen er generelt også død der skaber ændres en del på den før det fungerer ordentligt
Apropos slaglængden, ser du en smx med 37.8 slaglængde imod en derbi med 39.2 så er der mere at hente i derbi motoren men suzukien accelerer hurtigere
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Argumentér eller acceptér prædikatet "vrøvl".juhl-drengen skrev: Apropos slaglængden, ser du en smx med 37.8 slaglængde imod en derbi med 39.2 så er der mere at hente i derbi motoren men suzukien accelerer hurtigere
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
Jeg accepterer så :p
Synes bare det virker til at være min personlige erfaring
Synes bare det virker til at være min personlige erfaring
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY