Side 4 af 6

Re: fs80se på fs1

: ons 20. jul 2016 20:04
af wolfe
Nu har jeg målt med skydelære.
Udstødning 30.4mm
Skyllekanaler 37.5mm
Booster 37mm
Men på billedet af den underligt udstødningskanal, hvis det forsøg på tuning har de skuda boret den forkerte vej ?
Der er boret mod bund ?

Re: fs80se på fs1

: ons 20. jul 2016 20:47
af wolfe
squish afstanden er 1.1mm

forbrændingsrummet i topstykket løst minus toppakning er 8ml ca

Re: fs80se på fs1

: ons 20. jul 2016 20:48
af wolfe
så er den vel også bygget "safe" ? så den ikke køre varm ved fuld skrald i lang strækning?

Re: fs80se på fs1

: ons 20. jul 2016 20:53
af kreidlerhansen
Jeg begriber det heller ikke, men ret det af, uden den sænkes yderligere... hvis du absolut vil, når nu den kører fint :-)

Meget safe! :-P

Min portberegning var forresten helt gal. Jeg havde sat et forkert fortegn, som skabte en del kaos, kan jeg se.

Med de først angivne 29mm/34mm/36mm bliver de rette porttimings med 45,5mm slag og 90mm plejlstang 162,8/134,7/122,1 og blowdown på 14 grader.

Med de reviderede 30,4mm/37,5mm/37,0mm bliver porttimings 155,3/111,8/115,3 og blowdown på 20 grader.

Hæv udstødningsporten 2mm til 28,4mm og så bliver tallene 166,0 og blowdown på 25,4 grader.
De to hovedskyllekanaler kan fint affases til de åbner samtidigt med boosteren.

Re: fs80se på fs1

: tors 21. jul 2016 10:01
af wolfe
hvad med squish afstanden og forbrændingskammer? kan man nive den ned på 0,8-0,9? så bliver forbrændingskammeret også lidt mindre. er der lidt fin justering på den front?
skal lige huske og sige stemplet følger fint squishen i topstykket i 1 cm ca så bliver stempltoppen flad, er det ikke også med til og gøre forbrændingsrummet større?
så nærmer vi os jo snart 10ml :lol:

tror jeg lader udstødningskanalen være den vej tuningsbjarne har været i gang, fordi det hul der er lavet er ret tæt på den øverste stempelring.
men hæver den lidt :(y)

Re: fs80se på fs1

: tors 21. jul 2016 16:51
af kreidlerhansen
Jeg savner vist et foto og en opmåling af topstykket.

Ved en squishafstand på 0,7-0,8mm skal forbændingskammeret have en volumen på 5,2ml for at opnå 13:1 i kompressionsforhold.

Re: fs80se på fs1

: fre 22. jul 2016 20:11
af wolfe
her er lidt foto jesper.

hvad vil du have mål på?

Re: fs80se på fs1

: fre 22. jul 2016 21:30
af kreidlerhansen
Squishband-bredden (måles i vandret linie) og selve forbrændingskammerets volumen. :)

Re: fs80se på fs1

: fre 22. jul 2016 22:42
af wolfe
forbrændingskammer med tændrør i som på billedet, så det 8ml

squish bredde kommer jeg tilbage med :D

Re: fs80se på fs1

: fre 22. jul 2016 22:58
af kreidlerhansen
Hvis squishbredden er under 8mm, kan du godt arbejde i at reducere squishafstanden, men gevinsten bliver vist beskeden.

Ved 0,8mm bliver kompressionsforholdet under 10:1

Hvad med olie-%? Synes godt nok det ser mørkt ud, det hele.

Re: fs80se på fs1

: lør 23. jul 2016 00:00
af wolfe
den køre med olieblander.

den røg og lugtede osv da jeg fik den. er først efter jeg har fået den jeg har lavet olie blander, og der var lidt benzin med olie i på maskinen. så ved ikke hvor længe den er om og brænde ren? hvis den gør det?

synes ikke den ryger mere efter jeg har kørt nogle længere ture.

Re: fs80se på fs1

: søn 24. jul 2016 13:24
af wolfe
så udstødningskanalen hævet de 2mm, og jo det hjalp helt sikkert på omdrejningerne, trækområdet er ca det samme. nu kan man bare mærke og høre når den kommer forbi det område :rocks

skyllekanalerne må vente lidt, har ikke lige noget og "slibe" dem med.

nu lod jeg mærke til da jeg startede den kold den ryger lidt, måske jeg skal give oliepumpen et tjek ? man kan juster den med shims nemlig.

Re: fs80se på fs1

: søn 24. jul 2016 19:27
af kreidlerhansen
Det kan være, den er dyset lidt til den fede side - no biggie. Den er jo heller ikke hårdt pumpet eller bare nær højkomprimeret, så der er sikkert flere årsager til, den soder lidt.
Det kan også være, den nye portning hjælper på det hele, så hold hellere øje med tændrøret!

Ren forbrænding på kold motor sker bare ikke. :P Kan oliepumpen evt. sive en smule?

Godt den blev lidt mere livlig. Det var at forvente, og jeg vil tro, det passer meget godt til den motor.
166 grader udstødningsvarighed + 24-26 graders blowdown vil typisk være ganske harmonisk, uanset motor. En for høj udstødningsport vil ligeledes stille andre krav til squishband og kompressionsforhold a.k.a. "forskellen på trimning og tuning"! :P

Re: fs80se på fs1

: man 25. jul 2016 22:20
af wolfe
tomgangsdysen er for stor ved jeg. men har ikke en mindre lige pt. og de skal bestilles i england. men tændrøret er mørke brunt efter portningen.

tror ikke jeg gør så meget mere ved den, måske lige planer toppen lidt, for den køre faktisk ret godt, 80-90 km/t på fald vej. men mere vil have mere :twisted: måske lege med lidt gearing, den er lige til den tunge side!

Re: fs80se på fs1

: man 25. jul 2016 22:24
af wolfe
det meget smart man kan udfra portenes mål i grader beregne hvordan den vil køre. er det ud fra erfaring eller hvordan man ved det ?

Re: fs80se på fs1

: tirs 26. jul 2016 04:32
af kreidlerhansen
wolfe skrev:det meget smart man kan udfra portenes mål i grader beregne hvordan den vil køre. er det ud fra erfaring eller hvordan man ved det ?
En del er udledt af erfaring, men man kan sige en del om karakteristikken ved at sammenligne udmålinger i grader.
Ikke at der er kæmpe forskel på at måle i grader og millimeter, MEN sidstnævnte kan kun bruges til sammenligning mellem ellers identiske motorer.
Ved en gradudmåling tages der højde for, om stemplet flugter med øverste pakflade eller om det når TDC 2mm under denne.

Som udgangspunkt skal der et vist antal grader til på både indsugning (stempelstyret/drejeventil), skyllekanaler og udstødningsport.
Forholdet mellem udstødnings- og skyllekanaler (blowdown) indikerer dertil karakteristikken.
Tilsammen tillader det en at "regne baglæns" fra ens ønskede omdrejningstal, så man kan hæve udstødningskanalen og derefter tilpasse højden på skyllekanalerne.
En meget høj blowdown-værdi giver en mere hysterisk karakteristik, som tillader motoren at overdreje meget. En for høj værdi giver masser af omdrejninger over et snævert trækområde, og overdrejning kan være voldsom men uden ret høj ydelse.
En meget lav værdi kan begrænse max omdrejninger gevaldigt.

Gradudmålingen indgår også i beregningen af MSV (Max Squish Velocity), som indikerer turbulensen i forbrændingskammeret. Det tillader en at ramme det maksimale kompressionsforhold og squishareal relativt til udstødningsporten, det ønskede omdrejningstal, samt det tilgængelige brændstof uden voldsom bekymring for, at motoren går i stykker.

Skal man være rigtig nørdet, går man ud i at beregne portareal over tid (port time-area). Det kan vist betegnes som en "teoretisk finpudsning"; Et vist areal skal stå åbent et vist antal millisekunder for at opnå det rette flow til et givent omdrejningstal. Her skal igen nås et vist forhold for at have mest ydelse til rådighed over flest mulige omdrejninger.
Dvs. relationen mellem porthøjde OG bredde OG portenes hjørneradius OG portenes vinkel ift. boringen kan trimmes til at opnå en vis effekt.

Den korte udgave af alt det ovenstående kan i praksis omsættes til, at en Kreidlermotor med 40mm boring og 39,7mm slaglængde skal have 8,0-8,5mm højdeforskel mellem skyllekanaler og udstødningskanal, for man kan have en nogenlunde kørbar gademotor, som kan runde 10.000rpm med udstødningskanalen ~24mm fra top. Vel at mærke med standard cylinderhøjde og ditto kompressionshøjde.

FS1 har det lidt anderledes pga. den korte indsugning og gammeldags udformning på skyllekanalerne. Den bliver meget let spids og svær at leve med. Umiddelbart (jeg savner data og erfaring) kan den fint leve med samme antal grader på udstødningskanalen, men blowdown skal være en smule lavere, således afstanden mellem udstødnings- og skyllekanaler bør være 7,7-8,2mm.
Det koster en lille smule mere bundtræk, men det opvejes af et stærkere mellemområde. Hvis man i samme ombæring gør udstødningsporten knap så bred, vil motoren ramme trækområdet mindre hårdt, og motoren kan stadig tage omdrejninger på toppen. Max. drejningsmoment vil lide under dette, omend næppe på mærkbar vis.
Jeg savner stadig at få indrettet en ~60ccm FS1 med optimeret forbrændingskammer, alene for at se, om den reagerer lige så positivt som Kreidleren.

Det var lidt af et kulturchok at gå til 95% af tilrådeligt max på tyskeren: Ingen mærkbar begrænsning af rpm, mere effekt over hele linien og den er tæt på ligeglad med modvind og bakker. Med et mildere forbrændingskammer var femte gear + den mindste stigning eller modvind en katastrofe.
Alt i den motor er tilpasset hinanden med en max tolerance på 0,1mm. Den er så tæt på sit gade-max, som jeg kan komme med 95 oktan og almindeligt svinghjul. Og det har klart været indsatsen værd!

Så jo, det kan i høj grad betale sig at nørde med alt det ovenstående!!!


Og godmorgen! Arbejdet kalder! ;)

Re: fs80se på fs1

: tirs 26. jul 2016 23:33
af wolfe
kan man komme i lære hos hansens 2takts tuning :teeth2

jeg må indrømme jeg er overhoved ikke særlig skarp inden for det teoretiske, men synes det skide sjovt og prøve. når det endelig giver pote i sidste ende smiler man op til begge øre :(y)

Re: fs80se på fs1

: ons 27. jul 2016 04:46
af kreidlerhansen
:hihi

Re: fs80se på fs1

: søn 18. dec 2016 19:45
af wolfe
gave fra england! :hot

har ikke kørt langt med det originale yamaha stempel i overstørrelse. lidt svært og se, men den er virkelig fin! :D

47mm fra en yamaha yg1. skal nok lige smide port map op senere, havde også i tankerne og få bearbejdet topatykket til mere race! :hihi

Re: fs80se på fs1

: søn 18. dec 2016 20:29
af Yamahafs1haslev
Det er netop denne cylinder der skal på den ene af de to forsøgs motorer jeg har bygget, topstykket fik jeg Jesper til at designe og Claus sigsauer til at dreje