Side 1 af 1

niels peters cd 50-1976+-renovering

: søn 19. jun 2016 20:41
af knallert
Niels Peter har ved fs1 originalens indgriben/hjælp ,scoret en cd 50 af den nye model.
. Erik kørte ud i det mørke Jylland og hjemskaffede maskinen med få minutters varsel. da vi fandt den via facebook. og havde endda råd til at lægge et større beløb ud, for os..,,for at slutte handlen hurtigt.. det er sgu godt gået.
..det foregik torsdag aften efter mørkets frembrud...så vi har så hentet den i dag søndag... Erik havde ikke helt kunne holde fingrene fra en Honda..
.så en renset tankhane og slebet platin.. så kørte maskinen... vi blev påtvunget middags bord med friske fladfisk næsten fanget af nabo Per(han bar dem hjem fra havnen)
så vi siger tak for køb mad og godt selskab fra langelænderne til aarhusianerne..
lige et par billeder af maskinen....den fik lige et olieskift.. og en prøvetur... konstaterede at 3 og 4 gear springer ud.. og den ryger en stor cigar ....så motoren er pillet af...og får en hoved rep..men det var ventet.. så ingen overraskelse med det

mangel listen nu er:
tændings sidedæksel til motor
sidedæksel til batteri side
speedometer kabel
kædeskærm( lukket)

Re: niels peters cd 50-1976

: søn 19. jun 2016 22:03
af claus olieklud
hej lars... det er en fin knallert og den skal du hurtigt få sat istand.
heldigt med lidt agenter rundt om i landet som kan klare opkøbene.
er niels peter blevet træt af Yamaha ? eller er det bare et påskud for at du får en Honda mere ?

hilsen olieklud

Re: niels peters cd 50-1976

: søn 19. jun 2016 22:30
af knallert
den er np s knallert...så har ingenindflydelse på købet.
..udover at jeg anbefalede en Honda.
. tror han er træt af Yamaha..det er jeg også..vi har haft mange problemer med vores yamahaer. den satte stempem svigtede tænding..overløb i kaburator ..en så simpel knallert burde virke men alligevel driller den stadig
..puch en køre bare stabilt,,men ikke så hurtigt..hondaen er lidt kompliceret...men lette at arbejde på,når man kender dem..så vi skifter til puch/Honda i samlingen begge to..og sælger nok ud i Yamaha butikken...men stopper aldrig med knallerter..

Re: niels peters cd 50-1976

: man 20. jun 2016 17:12
af FS1originalen
Det var da lidt øv med gearene, men som nævnt så kørte jeg max 50 meter på den...
Du skulle nok ikke have fyldt olie på - det er vel derfor den begyndte at ryge :hihi

Jeg har stadig ikke fået fat i Fredsted, men har ikke opgivet tanken om at han måske har skjold eller kædeskærm på lager.

Erik

Ps. Det er jo snart et døgn siden i kom hjem med den, så motoren er vel næsten klar til genmontering nu :!:

Re: niels peters cd 50-1976

: man 20. jun 2016 18:52
af knallert
jeg arbejder langsomt for tiden..har netop været til røngten ..så er spændt på om de så noget den kan reppe derinde.. i ryg søjlen.....burde have taget Honda motoren med,,,,så kunne de lige ha taget et billede af gear problemet....
tror det er primær/sek tandhjulet som kan rykke ud/ind på alslen.(er der skråskåret på Honda????? den er da ligeskåret.det kan vel give de små hop.,,det er ligesom den vobber i 3 og 4..ind og ud ag gear..men ikke helt uide af gear..nærmere som en elastic der svupper derinde....måske det er den nye model med vario gear??

Re: niels peters cd 50-1976+-renovering

: tirs 21. jun 2016 21:05
af knallert
så fik jeg åbnet motoren.
.der var ingen alvorlige fejl...et ridset stempel gav olieforbruget...en for lang skrue i tændingen blokerede for knastkæde strammeren...topstykke var perfekt..gearkassen fin skarp i alle tapper og gribeklør..der er fra fabrikken en del slør i gearskift griberne i tandhjulene..så det slup vi følte ved testkørslen er normalt...så et nyt stempel..koblings plade og pakningsset..og umb skrue set til blokken. nye simmeringe svejse en ny ende på gear akslen (mangenoten) og et nyt takthjul i topstykket.så ryger den sammmen igen...

bemærk oliefilteret(centifugal filter i kobling huset)...det slynger alt olie til krumtap/topstykke..man adskiller og skraber skidtet ud..det er hårdt som spartel masse..efter at være sentifugret godt gennem...der er en lille si under pumpen...så den ikke suger små skruer og skidt op fra sumpen

knast kæden er ikke med olietryk,,som de tideligere modeller var..der er en udvendig skrue..med/mod.. en kile..som man skruer ind efter som kæden slides.derved smutter "stemplet" længre ind..og skruen kan skrues lidt længre ind mod kilen..
hondaen har koblingen på krumtappen(som puch)det giver svinghjul effekt..men sløver samtidig acc..
bemærk takthjulet..det har en skæv slitage..de tænder som vender ned på billed er bøjede...resten er rimelige..det bliver skiftet

Re: niels peters cd 50-1976+-renovering

: tirs 21. jun 2016 22:15
af FS1originalen
Det lyder jo næsten overkommeligt Lars...
Jeg har brugt et par timer her i aften på at lede efter "the missing parts" på Fredsteds store stumpelager, men desværre har der vist været "Hondagribbe" tidligere - der var ihvertfald ingen af de dele i mangler...

Erik