Side 1 af 4

Knuds Kreidler RMC special, SOLGT

: tirs 9. aug 2016 22:17
af Yamahafs1haslev
Jeg indleder lige med at sige, at dette emne er tidligere blevet vist og blev så redigeret i smadder, sorry!
Nu kommer så genfortællingen af skabelsesberetningen af min grønne Kreidler RMC.

Jeg er egentlig mest til Yamaha, men en Kreidler måtte jeg bare have... så KreidlerHansen kunne da også hjælpe mig her.

Det startede for godt 4 år siden (tror jeg da nok) med at jeg kørte op til en gut i det NV Sjællandske og købte et Kreidler 78 stel og måtte renovere dette stels bagsvinger ophæng der var rustet helt sammen og selve svinger akslen måtte håndbores ud (var lige ved at at invalidere stel bøsningen).
Der blev også købt en bagsvinger samme sted og en forgaffel (som bar var noget skrot.. senere en dyr renoveret forgaffel samt underben fra Kreidler MC)

Men der var langt igen..til en færdig knallert... og endnu flere (dyre) ebay indkøb af diversemotorer, cylindre, karburatorer, stjerne fælge, tank, el dele, sæde osv. osv.

Erik Maleren fik stellet og Kreidler skærmene samt sidekasserne til maling i signal grøn (ligner Kawasaki grøn).
En motor med en 4 trins direkte skifte og diverse lejer etc blev sendt til KreidlerHansen og senere en 44m cylinder til rask omgang portning.
Flere ombygninger af el anlægget og tilbygning af elektronisk tænding (MHKZ), med nye kontakter etc. etc. og "Pludselig" en dag: (bang!) DER stod så en kørebar Kreidler 4G RMC (Special) med skivebremser og et ombygget Kreidler 80ccm sæde og alt virker.

En tilføjelse til indsugning blev lavet (da denne cylinder er lavet med lange åbningstider og cross-flow¨): et hjemme-strikket membranhus med VVS kobber bøjninger og en stor karburator og filter monteret.
Så i dag står der en flot Kreidler i kørebar tilstand i mit Tempel (sammen med Den RødeHest (med diverse motorer bla. nr. match motoren og Iwy (76') og dens motorer)

Her bliver så en lille pause inden billederne fra processen kommer i..

Re: Knuds Kreidler RMC special

: tors 11. aug 2016 21:39
af Yamahafs1haslev
Lidt start billeder..
Men den ser noget anderledes ud nu, hvor den er køreklar.

Re: Knuds Kreidler RMC special

: tors 11. aug 2016 22:23
af 12V
Dejligt gensyn med kreidleren :-)

Re: Knuds Kreidler RMC special

: lør 13. aug 2016 21:16
af Yamahafs1haslev
Tak!
Jeg fik lige tætnet og trimmet udstødningen lidt... der kommer dog nu noget mere larm (som forventet) efter jeg har pillet lyddæmperen ud.
Idéen er at få potten hvis chrom bagstykke er en inverse konus til at ligne mere en expansions potte.
Larmen er blev klart mere højfrekvent og der er bedre flow i den aka mindre statisk tryk... set ved at den utæthed al mit mosleri med potten har forårsaget: mellem potten og afgangsrøret, ikke sender lige så meget røg ud.
Men jeg vil prøve at ilægge nogle runde stålskuresvampe.
Jeg har kommet tape på for at beskytte potten mod udstødnings tætningspasta.
Billeder:

Re: Knuds Kreidler RMC special

: lør 13. aug 2016 21:21
af Yamahafs1haslev
Nå! KreidlerHansen siger: "jo: mere larm , men mindre effekt"- lyddæmperen kommer lige i igen... (hø hø!)

Re: Knuds Kreidler RMC special

: søn 21. aug 2016 17:57
af Yamahafs1haslev
Jeg skulle egentlig have haft kørt på min fine grønne "Krede" på 50cc-haslev´s familie tur men!
Så skete det (som sædvanligt) ved "dagen før" testen at den pludselig begyndte at lave pippe-lyde og ryge temmelig meget.
Jeg troede at det var mit lodde arbejde, der som sidste år forhindre mig i at køre på den da, der var brudt op igen... men nej det var det ikke.
Var det en revet cylinder?... nej det var det heller ikke!
Da den så dertil kun ville starte med choker og i denne situation gik helt bersærk... sagde min 6-sans , at "(phuck)" en pakdåse er gawn i smadder..
Af med olien som lignede en omgang kattebakke tyndskid.... af med koblings side dæksel og tadaaaa!!!!
Ja næsten rigtigt... pakdåsen var mast ud!

Re: Knuds Kreidler RMC special

: søn 21. aug 2016 19:41
af 12V
Uha, plop. Mon ikke en gummibelagt sidder mere stram?

Re: Knuds Kreidler RMC special

: man 31. okt 2016 19:42
af Yamahafs1haslev
Efter mange timers bøvlede og pinlige pillen-pakdåse er der skiftet pakdåser til den gummi belagte type.
Efter flere forsøg på at få stoppet olie der pissede ud mellem pakfladen mellem kobling dæksel og blok har jeg nu møjsommeligt renset disse og smurt benzin fast flydende pakning på.
Et af de mange fejlslagne forsøg afslørede i øvrigt stadig en utæt indsugning, jeg har smurt benzin fast flydende pakning på spalten ved gummi kobling til karburator.
Og så er batteriets 10A sikring sprunget på grund af en ikke kendt fejl.
Det uoriginale gaskabel er udskiftet med en original ditto, det spiller dejligt! Men det er ikke helt langt nok til cuprini styret.

Re: Knuds Kreidler RMC special

: lør 5. nov 2016 15:12
af Yamahafs1haslev
Efter den omhyggelige pakning af koblings dækselet er den olietæt.
Et forsøg på at starte den lykkedes efter megen bøvl med chokeren på og af, karburator på og af, men den står alt for mager.
Og så!
Lige pludselig begynder den der at lyde en grim pippe lyd igen.
Jeg troede at det igen var pakdåsen der var blevet presset ud..det var det ikke
Af med cylinderen og stempel og så undersøge om det var krumtap lejerne der var stået af.
Men pippe lyden var væk.
Så undersøgte jeg stempel: Jo der var rigtig nok rive ridser, hvad har lavet det?
Med stemplet i cylinderen kunne jeg ane en klemning af cylinder skørtet der hvor ridserne er.
Og så lige med et så jeg banditten: noget der lignede en lille flintesten i skyllekanalen
Den var ikke magnetisk så en stempelring eller en låsering kunne det ikke være.
Jeg gav så stempel kanter en tur med smergel sliperen.
Ligeledes fik cylinder skørtet en tur.
Stempelringen havde meget skarpe kanter.. De blev også rundet.
Så ser jeg i udstødningsporten det der pakmasse jeg har tætnet Udstødningen med.
Og jeg tænker at der er synderen!
Jeg renser alt stenhårdt pakmasse af og der kan jeg se kager af det møg i udstødningsrør og potte.
Toppen af stemplet har også friske ridse ar helt ude i kanten.
Efterdags er det nu forbudt at anvende på en 2T motor :
Retur bølgen i denne potte har suget flager med ind i cylinderen og en lille flig har sat sig det forkerte sted.
Nu er pippe lyden væk og en lørdag er igen brugt til " hop på stedet " men nogle erfaringer rigere.
Det er i hvert fald min dom.

Re: Knuds Kreidler RMC special

: lør 5. nov 2016 16:09
af kreidlerhansen
Træls!

Det er også ganske drøjt i brug; et beskedent lag er rigeligt til tætning. I og med det er så relativt flydende, er det let at overdosere.

Re: Knuds Kreidler RMC special

: man 14. nov 2016 19:43
af Yamahafs1haslev
Jeg har lagt en "strømpe" af pakmateriale udenom udstødningen og håber på at det er godt nok
(og nu står billedet så på hovedet... :crying )

Re: Knuds Kreidler RMC special

: man 14. nov 2016 19:49
af Yamahafs1haslev
Forresten: udstødningens design- kommer der billeder af her:

Re: Knuds Kreidler RMC special

: søn 22. jan 2017 20:10
af Yamahafs1haslev
Jeg har startet afslutningen af mit projekt kreidler med at få renoveret og samlet den 3 gears motor som jeg købte for godt et år siden.
Den blev jo boret op til at kunne tage større boring, den fik skiftet gear lejer, krumtap leje ringe og en Rito krumtap blev købt.
Nu gælder det skifte stifterne; der skal isættes nye og have helt ny udvendig skifte mekanisme.
Den sag ordnes af Claus olieklud, ang. samling/shims og Niels fup skal mase de nye stifter i.
Så lakker det derefter endegyldigt mod enden...
Den vil blive sat til salg...en dag... I denne sæson.
Den bliver solgt med denne 3gears motor, den 4gears kommer til salg derefter og tun-sættet til sidst.
Hvorfor? Forklaring kommer senere..
Nu drejer det sig om at få testet og trimmet den 4gears motor og denne 3gears motor og skrevet en ordentlig epilog for projektet og projekt afrunding.

Re: Knuds Kreidler RMC special

: søn 22. jan 2017 20:30
af Yamahafs1haslev
Epilogen starter således :
:shock:
En voldsomt tilredt 3gears motor blev fundet i en faldefærdig lade ude på Lars Tyndskid's vindblæste mark for et år siden.
:roll:
Den var så grim og medtaget men håbet blomstrede for at få renoveret denne motor at jeg splittede den helt ad, men hold da helt kæft hvor var den medtaget.
:lol:
Krumtappen var færdig... der var over en mm. aksialt spil og derfor blev en Rito krumtap købt af Steen V4-sport og jmpb.nl blev leverandør af de resterende dele. Steenv4sport fik også opgaven at bore krumtap huset op til større cylinder.
:mrgreen:
Jeg pillede lejerne ud og satte gear box lejerne og lejeringene til krumtap i. De måtte limes i.
:wink:

Red.: denne rådne motorblok bliver kastet efter en gal hund....næste gang en sådan kommer forbi..
Den er æ' en flabrende fjært vær', nogen der kan bruge den?

Nu skal Niels fup så presse de slidte stifter på midt gearhjulet ud og isættes et nyt sæt.
Derefter får Claus olieklud herligheden til slutmontage af de besværlige krumtap lejer og shims.
Jeg har en original rmc cylinder med plumb som kommer på.
Jeg har også en sjælden RM cylinder med topstykke ( den med de fine olie prikker i nicasilen)
Den gemmer jeg til senere.
Den får en original Bing karburator til RMC men sikkert er det at den får en alm tænding. :D
Der er også et originalt RMC sæde med nyt betræk, der skal renoveres færdig og nogle stafferinger til at forfine dens udseende.
De rustne dele er lagt i fosforsyre (også kaldet Minus - kalk).

Re: Knuds Kreidler RMC special

: man 23. jan 2017 18:41
af Yamahafs1haslev
Efter et døgn i fosforsyre er det ingen rust at se...selv den meget rustne kickaksel og de 4 cylinder stagbolte er nu kul-sorte.
Nu er alle delene fundet frem og Niels fup har fået gear hjulet til en nærmere undersøgelse.

Re: Knuds Kreidler RMC special

: tors 26. jan 2017 22:42
af Yamahafs1haslev
Tappene på gear hjulet er skiftet, der skulle et tryk på 2ton, for at de gav sig.
En rd50 alucylinder med nicasil er tilpasset kreidler blokken og blokken har fået en 3die skyllekanal af pæne dimensioner.
Lejerne i vs skal gen-udskiftes, øv!
Jeg har et kreidler 45mm stempel der passer som hånd-i-handske til rd cylinderen.
En spacer skal tilpasse de overstørrelse rd skylleporte til blokken.
En 28mm fladspjældskarburator med membran og studs er fundet frem.
Der skal et rs kalot topstykke på cylinderen. Stagbolte er de reparations typer, der bruges til Fs1er blokken: 8/6mm gevind ender og et sæt bøsninger til topstykket.
Udstødning: enten min nye expansionspotte eller min Leo Vince expansionspotte eller jamacol expansionspotte, i alle tilfælde skal jeg have lavet et kort forrør.
Btw.: det er således en 45/40mm motor konfiguration, Rito krumtap er jo standard 40mm slaglængde.
Rd50 cylinderen har 6skyllekanaler og 23/31mm ja: lidt kedeligt, men målene er dem som jeg lige husker den har. Membran er 3petaler RD type.

Re: Knuds Kreidler RMC special

: man 20. feb 2017 21:11
af Yamahafs1haslev
Jeg fandt ud af at blokken er for smal, derfor klemmer akslerne i mod lejerne.
Man kunne sikkert dreje af anlæg på aksel enderne.
Jeg har valgt den trælse løsning: at tilpasse en ny blok til rd- cylinderen. Jeg har derfor købt en kreidler 3gear blok med håndgear skifte med gearkasse.
Den er helt iorden, gearbox skal egentlig have skiftet stifterne. Jeg bruger dog den gearbox der allerede har fået skiftet disse stifter.
Blokken har jeg renset af i lampeolie og efterfølgende vasket den i Ajax og brun sæbe.
DSC_0526.JPG
DSC_0526.JPG (341.87 KiB) Vist 14475 gange
Jeg spurgte konen om ikke jeg lige kunne smide blokken ind i opvaskemaskinen sammen med stegepande og porcelæn.. Hun så helt forkert ud i ansigtet.. Jeg forstår det ikke.. Nå men den første blok som jeg havde lavet til må midlertidigt kasseres.
Den skal have pillet ringene til krumtap lejerne ud samt lejet til indgangs akslen, der ikke passer til den kobling jeg har fra den anden blok. Den først blok skal have varmet lejeringene ud samt indgangsakslens leje.
Det er tæt på blasfemi at voldtage denne fine blok som er i absolut fin stand, men den vil jo stadig kunne bruges sammen med den kreidler 2gear cylinder med plumb og 10mm Bing karburator, rmc topstykke

Re: Knuds Kreidler RMC special

: lør 25. feb 2017 20:21
af Yamahafs1haslev
Jeg fik lejerne ud af den nye blok og de fleste ud ad den dårlige blok, som havde fået nye lejer.
Men jeg havde gjort arbejdet lidt for godt da jeg isatte lejer i den dårlige blok.
Der var jo alt for løs pasning ved ringene til krumtap lejerne så de fik en omgang med en dremel og pasningerne fik en tur med kørneren.
Ringen i vs. kom ud ved let forhøjet temperatur i ovnen ca 120 grader.
Men hs., der var selv 250 grader ikke nok.
Lejeringen blev derfor blå-anløben og dermed er den ikke brugbar.
Den nye blok har fået samme tur med en dremel: der er lavet en 3die skyllekanal og hoved skyllekanaler fik en opfræsning, samlet set er de nu i en stand, der passer rimeligt godt med en yamaha rd50 cylinder.
Skyllearealet er forøget ca 70% i forhold til original designet.
Blokken skal have revet hullet til gearskifterakslen op og der skal presses en stift til modholdet til returfjederen og skiftet bronze bøsningen i hs. til kickaksel.

Re: Knuds Kreidler RMC special

: søn 26. feb 2017 17:36
af Yamahafs1haslev
Weekendens arbejde:
En tregears blok med håndgear skifte er vaske af og efterfølgende renset op i krumtaphuset... det var fuldstændig tilgroet i sorte slagger
DSC_0534.JPG
DSC_0534.JPG (412.49 KiB) Vist 14481 gange
Den gamle blok med et blå-brændt leje efter ca. 250 grader i en ovn... ØV!.. nyt leje
DSC_0535.JPG
DSC_0535.JPG (481.1 KiB) Vist 14481 gange
Underlige lejer der sad i den..
Den til venstre var i blokken da jeg købte den nye 3 gear med håndskifte
DSC_0536.JPG
DSC_0536.JPG (420.59 KiB) Vist 14481 gange
DSC_0537.JPG
DSC_0537.JPG (394.5 KiB) Vist 14481 gange
Et NSK, Japan leje
DSC_0538.JPG
DSC_0538.JPG (432.16 KiB) Vist 14481 gange
Der er boret op til fodgearskifte akslen...
DSC_0539.JPG
DSC_0539.JPG (435.9 KiB) Vist 14481 gange
DSC_0540.JPG
DSC_0540.JPG (395.18 KiB) Vist 14481 gange
Så er der flow i svinet...det er tilpasset til en Yamaha RD50 cylinder - den med 6 skyllekanaler, cross-flow og 3 petaler RD membran - det er den der skal testes med.. :twisted:
DSC_0541.JPG
DSC_0541.JPG (379.41 KiB) Vist 14481 gange

Re: Knuds Kreidler RMC special

: man 27. feb 2017 19:55
af Yamahafs1haslev
Der er jo lige den detalje med denne fine kreidler.... at den skal have en ny ejer, måske allerede til efteråret.
Der er for lidt plads i Templet. Men der er jo lige et forår og en sommer og et projekt med denne 3gears motor, der skal overståes. Så deeee :BALLOONS