Knuds projekt puch monza 4gear
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Koblings armen kan man normalt nemt vride med fingrene.
Rito krumtappen er 2 mm længere i tændings siden. Top Racing og CM forresten også.
Rito krumtappen er 2 mm længere i tændings siden. Top Racing og CM forresten også.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Tjaa så må jeg jo skille kobling ad igen, i koblings siden er Rito krumtappen ens med den originale.
Jeg fatter ikke hvad der er galt, den er samlet af de gamle dele og kun udrykker lejet er nyt.
Og ja tænderne på den yderste koblings skål går i indgreb med koblings kurven og der er den tynde skive i mellem.
Jeg fatter ikke hvad der er galt, den er samlet af de gamle dele og kun udrykker lejet er nyt.
Og ja tænderne på den yderste koblings skål går i indgreb med koblings kurven og der er den tynde skive i mellem.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Jeg fandt denne samlings beskrivelse:
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... _koblinger
Det er den kobling med den store koblingskurv ( billede 1 i midten) og forhøjningen på den store fjeder skål (billede 3 tv.) min Monza er monteret med, men allerede på billede nr. 10 er der en stor forskel:
gevind tappen på krumtappen går på min kobling ikke ud af den lille indre fjeder skål, og når møtrikken er skruet helt i bund er der ikke noget frit gevind på krumtap gevind tappen.
Nogen bud, Carsten?
???
Da jeg skulle montere den lille fjeder skål måtte jeg gøre flg. for at gevind tappen kunne nå:
1) fjederen kom i den store fjeder skål
2) den lille fjeder skål blev presset i bund med et fixtur og en stribe store spændskiver kom i inden den store låsering blev monteret
3) låse ringen blev monteret
4) fixturet afmonteret, nu støtter den lille fjeder skål imod låseringen
først nu kunne jeg sætte samlingen af store fjederskål/fjeder/lille fjeder skål på krumtappen
5) låseskive og møtrik monteret og møtrik skruet i bund
6) udrykker lejet sat i
7 den store låsring monteret
Der er nu et meget stort gab mellem den lille fjeder skål og udrykkerlejet- det ser ikke rigtigt ud!
Det virker som om arrangementet med den store koblingskurv og især koblingsknast sidder for langt ude på krumtappen
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... _koblinger
Det er den kobling med den store koblingskurv ( billede 1 i midten) og forhøjningen på den store fjeder skål (billede 3 tv.) min Monza er monteret med, men allerede på billede nr. 10 er der en stor forskel:
gevind tappen på krumtappen går på min kobling ikke ud af den lille indre fjeder skål, og når møtrikken er skruet helt i bund er der ikke noget frit gevind på krumtap gevind tappen.
Nogen bud, Carsten?
???
Da jeg skulle montere den lille fjeder skål måtte jeg gøre flg. for at gevind tappen kunne nå:
1) fjederen kom i den store fjeder skål
2) den lille fjeder skål blev presset i bund med et fixtur og en stribe store spændskiver kom i inden den store låsering blev monteret
3) låse ringen blev monteret
4) fixturet afmonteret, nu støtter den lille fjeder skål imod låseringen
først nu kunne jeg sætte samlingen af store fjederskål/fjeder/lille fjeder skål på krumtappen
5) låseskive og møtrik monteret og møtrik skruet i bund
6) udrykker lejet sat i
7 den store låsring monteret
Der er nu et meget stort gab mellem den lille fjeder skål og udrykkerlejet- det ser ikke rigtigt ud!
Det virker som om arrangementet med den store koblingskurv og især koblingsknast sidder for langt ude på krumtappen
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Ang. venstre side, Carsten.
Ja det gør jo ikke sagen bedre at denne tændings svingjul ikke kommer langt nok ind.. faktisk rager polskoene på spolerne udenfor magneterne.
Det virker som om konus på dette svinghjul er offset ca. 3mm udad ifht. original svinghjulet
Ja det gør jo ikke sagen bedre at denne tændings svingjul ikke kommer langt nok ind.. faktisk rager polskoene på spolerne udenfor magneterne.
Det virker som om konus på dette svinghjul er offset ca. 3mm udad ifht. original svinghjulet
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Det er helt normalt at krumtappens gevind ikke stikker ud over den lille fjederskål når fjederen er ubelastet. Jeg gør ikke som dig og den guide på scootergalleri, altså ved at forspænde fjederen i skålen. Jeg lægger møtrikken i en top med forlænger på, under møtrikken kommer jeg flere møtrikker så den der skal bruges ligger plan med toppen. Så kan man fint presse og skrue på en gang og dermed komprimere fjederen og få møtrikken til at fange gevindet.
Grunden til at gutten fra scootergalleri har gevind stikkende ud, må være at han har glemt tandskiven under møtrikken, sådan ser det i hvert fald ud.
Det er helt normalt med flere mm luft mellem udrykker leje og låsering, den ligger helt løs i ubelastet stand.
Har du tjekket om dit gamle udrykkerleje og det nye, er ens? Der findes to modeller, til hhv. 2 og 3 pladers koblinger.
Hvordan har du justeret udrykker lejet? Her er en fin beskrivelse af hvordan den skal stå:
http://www.puchvenner.dk/pdf1/puch_kobling.pdf
Husk at du først kan betjene koblingen når centerskruen er monteret, ellers tilter udrykker lejet.
Kunne du betjene koblingen inden du pillede den fra hinanden?
Grunden til at gutten fra scootergalleri har gevind stikkende ud, må være at han har glemt tandskiven under møtrikken, sådan ser det i hvert fald ud.
Det er helt normalt med flere mm luft mellem udrykker leje og låsering, den ligger helt løs i ubelastet stand.
Har du tjekket om dit gamle udrykkerleje og det nye, er ens? Der findes to modeller, til hhv. 2 og 3 pladers koblinger.
Hvordan har du justeret udrykker lejet? Her er en fin beskrivelse af hvordan den skal stå:
http://www.puchvenner.dk/pdf1/puch_kobling.pdf
Husk at du først kan betjene koblingen når centerskruen er monteret, ellers tilter udrykker lejet.
Kunne du betjene koblingen inden du pillede den fra hinanden?
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Jeg prøvede som du beskriver under montagen men der er simpelthen for langt ned til gevindet.
Ja udrykker lejet er det samme.
Ja jeg ved hvad formålet er med centrer skruen.
Jeg gør et nyt forsøg senere...
Ja udrykker lejet er det samme.
Ja jeg ved hvad formålet er med centrer skruen.
Jeg gør et nyt forsøg senere...
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Af med det hele igen og start forfra
Skyd evt. et billede efter hver del du monterer, måske kan vi vha. dem spotte en fejl/defekt undervejs.
Skyd evt. et billede efter hver del du monterer, måske kan vi vha. dem spotte en fejl/defekt undervejs.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Her kommer så en billede serie af adskillelsen af koblingen:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
5 pladet kobling? det har jeg ikke set før
strynboen på test profil
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Her er lidt detalje billeder:
Der er smæk på den fjeder!
Gl. krumtap:
så meget luft er der ned til gevind ende når fjederen er let forspændt med låseringen:
set før låseringen bliver monteret (på Rito krumtap):
Ca. så meget bliver fjederen klemt sammen når møtrikken er skruet helt i bund:
Helt nøjagtigt: 8.74mmDer er smæk på den fjeder!
Senest rettet af Yamahafs1haslev man 12. dec 2016 20:09, rettet i alt 2 gange.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Rito krumtappens gevind ende er faktisk 0.7mm længere
Rito: 10.35
Rito: 10.35
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Nej Lars det er en 3 pladet kobling, sådan er en standard kobling på en tysk 4gears Puch Monzaknallert skrev:5 pladet kobling? det har jeg ikke set før
Se en oversigt her af de forskellige:
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... _koblinger
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Det ser ud somom den store fjederskål ikke hviler nede på øverste metalplade? Ved ikke om jeg skrev det her eller i privat beskeden.
Løft den øverste metalplade af igen, monter den på fjederholderen og så kan den monteres. De skal ligge helt plan sammen.
EDIT:
Dette gab må ikke være der: Forresten, den låsering passer vidst ikke ordentlig, eller snyder billedet?
download/file.php?id=45028
Løft den øverste metalplade af igen, monter den på fjederholderen og så kan den monteres. De skal ligge helt plan sammen.
EDIT:
Dette gab må ikke være der: Forresten, den låsering passer vidst ikke ordentlig, eller snyder billedet?
download/file.php?id=45028
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Tjek! det vil jeg prøve. Godt set! det MÅ være der den store hurdle ligger eller narer jeg bare mig selv?... synes jeg har tosset med at dreje den store fjeder skål et utal af gange... men jeg må lige prøve igen!!Det ser ud somom den store fjederskål ikke hviler nede på øverste metalplade? Ved ikke om jeg skrev det her eller i privat beskeden.
Løft den øverste metalplade af igen, monter den på fjederholderen og så kan den monteres. De skal ligge helt plan sammen.
Tappene på den store fjerder skål tror jeg ikke kan komme forbi stål pladen???
Nåååårh jo (tror jeg nok): det er jo en bajonet låsning der skal foretages mellem den store fjeder skål og den sidste stål plade??
EDIT:
Næææh det sagde jeg også til Niels Vangsø.. han vrissede bare og fortalte, at det ikke betyder noget (det er ham der har monteret denne efter samlingen af blokken).Dette gab må ikke være der:
Forresten, den låsering passer vidst ikke ordentlig, eller snyder billedet?
download/file.php?id=45028
Jeg tror at det er noget vrøvl: første gang man har presset bare lidt på koblingskurven, udvider låseringen sig og hænger og dingler.. herefter bliver den bare mere og mere slap....og til sidst er der et alt for stort gab mellem kurven og knasten, fordi kurven faktisk så kan bevæge sig faretruende tættere på det store primær tandhjul...resten kan man så forestille sig
Formålet med denne låsering er at sikre en passende afstand mellem kurv og knast (jeg ved godt, at der er en tynd skive her i mellem) OG mellem kurv og primær tandhjul!
Men DET er netop noget lorte design: man slider på denne låse ring og laver grater på låserings gangen-> det var netop DET der gjorde jeg havde bøvl med at udtage den gamle krumtap!
Kortvarigt tænkte jeg: så tager man da bare en tykkere skive så den hviler direkte på støtte lejet... men, nej: den går ikke: lejet er ikke designet til at tage aksial kraft påvirkning: det smadrer lejet.
Det er endvidere også et lorte design fordi: kurven er den frit løbende part og høvler derfor konstant på denne låse ring når koblingen er trukket tiltrods for, at der ikke er nogen anden aksial kraft end den der kommer når kurven bouncher mellem låsering og skive mellem kurv og knast!!
Derved slides både låse ring, tynd og tyk afstands skiver... errrrh! det du´r bår' æ'!
Så jeg er tvunget til at finde den rigtige låsring!
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Nemlig, tapperne kan ikke komme forbi når først man har monteret den sidste metalplade. Så af med pladen, monter den plan i fjederholderen og så kan den samles korrekt
Ang. låseringen, jeg synes lejet er presset for langt ind, så er det kun låseringen der bærer læsset. Jeg plejer at montere lejet plan med støbningen, så er det lidt for langt ude. Derefter trykker jeg lejet en lille smule ind ad gangen indtil låseringen klikker ned i rillen, så hjælper den med at bære belastningen. Lidt uheldig konstruktion som du siger, jeg har også åbnet motorer hvor rillen havde en skarp kant, nogengange er den helt fræst i smadder.
Ang. låseringen, jeg synes lejet er presset for langt ind, så er det kun låseringen der bærer læsset. Jeg plejer at montere lejet plan med støbningen, så er det lidt for langt ude. Derefter trykker jeg lejet en lille smule ind ad gangen indtil låseringen klikker ned i rillen, så hjælper den med at bære belastningen. Lidt uheldig konstruktion som du siger, jeg har også åbnet motorer hvor rillen havde en skarp kant, nogengange er den helt fræst i smadder.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Yess sådan dér!
Så spiller det max.
Jamen... Det er jo selveste HR. Puch der har lavet den.
Så MÅ den jo være rigtigt samlet.
Anyway!
Jeg kan ikke gøre noget ved det, jeg kan kun prøve at finde en låsering der passer.
Men det må jo være sådan at lejet ikke støtter vandringer af koblings kurven, det er det jo ikke designet til.
Så spiller det max.
Jamen... Det er jo selveste HR. Puch der har lavet den.
Så MÅ den jo være rigtigt samlet.
Anyway!
Jeg kan ikke gøre noget ved det, jeg kan kun prøve at finde en låsering der passer.
Men det må jo være sådan at lejet ikke støtter vandringer af koblings kurven, det er det jo ikke designet til.
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Du har ret i at lejet ikke er monteret så det kan støtte tryk i aksial retning, der er jo ingen bryst bagved lejet som den hviler på. Så et stærk tryk ville kunne rykke lejet længere ind hvis det ikke var for låseringen på krumtappen. Det har jeg bare aldrig set, og så løs sidder lejet ikke. Jeg tror at låseringen har godt af en smule støtte af lejet på bagsiden.Yamahafs1haslev skrev:Men det må jo være sådan at lejet ikke støtter vandringer af koblings kurven, det er det jo ikke designet til.
Der er ingen problem i at belaste et sporkugleleje aksialt, det kan tåle ca. 50% af dens radiale belastning i aksial retning. Så selve lejet skal du ikke være bange for.
To gears modellen har hverken støttelejet eller låseringen, der hviler koblingen mod inderringen af krumtapslejet.
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
hej... jeg syntes godt nok den koblingsfjeder er vel rigeligt forspændt ? kan det være rigtig at dens frie længde virkelig bliver halveret når den er opspændt ? min tanke er at den bliver lige lovlig stram på koblingen, de sammenspændte ca 10 mm bliver jo yderligere forkortet når man kobler ud.
har målet ændret sig efter koblingen nu er kommet ordenligt på plads ?
hilsen olieklud
har målet ændret sig efter koblingen nu er kommet ordenligt på plads ?
hilsen olieklud
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Ja inden korrektion var sammen presningen som vist.
Med ændringen er den reduceret med den afstand som Carsten har vist på billedet..dvs. nu er sammen presningen gjort ca 3mm mindre
Med ændringen er den reduceret med den afstand som Carsten har vist på billedet..dvs. nu er sammen presningen gjort ca 3mm mindre
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Knuds projekt puch monza 4gear
Efter en del frem&tilbage samle/adskille lykkedes det endeligt at få samlet kobling og koblingsdæksel, fex drillede det med rester fra den klud som jeg satte i klemme da jeg skulle tilspænde koblings møtrikken.
Stempel måtte afkortes ca 4mm for at det kunne gå fri i BDC.
En tyk bundpakning måtte fremstilles for at stemplet gik fri af topstykke
Alt dette giver en noget længere indsugnings timing
Der er købt en Dell'orto karburator, 21mm og sådan en studs findes ikke til puch monza.
Derfor må kobber smeden igang
Jeg har en 22mm 45grader bøjning og noget kobber plade som skal loddes sammen, så er halvdelen af arbejdet med at lave en membran styret indsugning lavet.
Stempel måtte afkortes ca 4mm for at det kunne gå fri i BDC.
En tyk bundpakning måtte fremstilles for at stemplet gik fri af topstykke
Alt dette giver en noget længere indsugnings timing
Der er købt en Dell'orto karburator, 21mm og sådan en studs findes ikke til puch monza.
Derfor må kobber smeden igang
Jeg har en 22mm 45grader bøjning og noget kobber plade som skal loddes sammen, så er halvdelen af arbejdet med at lave en membran styret indsugning lavet.