Side 1 af 1

Skæv bremsekaliber

: fre 26. maj 2017 19:52
af 12V
Jeg er ved at renovere bremsekaliberen på min RD50, den bruger samme type som de nyere FS1 fra 79 og frem. Selve kaliberen sidder på en arm, der er spændt fast i enden med en stor møtrik. Kaliberen sidder ikke vinkelret på denne arm, så bremsebakkerne er slidt meget skæve. Dette vil jeg rette op på, men den sidder voldsom fast. Den ser ikke rusten ud, og mange timer med rustløsner har ikke hjulpet. Er den med prespasning eller kile/not/spline? Før jeg tager det store værltøj frem og voldtager den... :shock:

På billederne kan man ane hvor skæv den er monteret. Nogen der har et godt råd?

Re: Skæv bremsekaliber

: fre 26. maj 2017 22:22
af 12V
Hvordan virker denne bremsekaliber egentlig? Sad lige og studerede den, den har jo ingen glider så den kan bevæge sig frem og tilbage og kun et stempel der trykker?

Skal den kunne dreje i akslen for at kunne klemme sammen? Lyder ikke som en super fed konstruktion..

Re: Skæv bremsekaliber

: fre 26. maj 2017 23:20
af claus olieklud
hej... jeg tænker det samme som dig, altså det ikke er en særlig fed konstruktion.
det må være sådan at des mere bremseklodserne bliver slidte, des mere skæve bliver de.
syntes også udskæringen til bremseskiven ser ud som om man har taget højde for denne skævvridning når klodserne bliver godt slidte.
jeg var ellers af den opfattelse at ny model kaliber var en sej forbedring på Yamaha 4 gear, men det er jeg da noget i tvivl om nu.
i vore dage sidder alle kaliber bagpå forgaffelbenet, men hvorfor egentlig det ?
en alm gammel fs1 kaliber blev jo også brugt på gamle RD motorcykler, så den må jo være svært over dimensioneret, og en god konstruktion.

hilsen olieklud

Re: Skæv bremsekaliber

: lør 27. maj 2017 09:46
af 12V
Godt set, det med skråningen har jeg ikke bidt mærke i, så skal det nok være sådan. Så må den også kunne dreje i selve armen, jeg må give den lidt varme og mere krybeolie og se om jeg kan få den til at rokke sig. Gad vide om service manualen siger noget omkring dette, må lige grave min haynes frem. Har kun den originale ellers, og det er til den gamle model op til 78 med samme kaliber som de gamle FS1.

EDIT: Så fandt jeg manualen, de kalder den endda pivot point, altså "dreje punkt". De skriver endda at man for at servicere den bare løsner møtrikken og trækker den af og ved genmontage skal tjekke at den kan bevæge sig frit.

Re: Skæv bremsekaliber

: lør 27. maj 2017 10:54
af 12V
Hold da op den sad fast, fik lavet en lille arm så jeg kunne tage fat + varme og rustløsner.

Det er lang tid siden den har set noget fedt.

Re: Skæv bremsekaliber

: man 29. maj 2017 07:01
af juhl-drengen
Jep den skal ganske rigtigt kunne dreje. (samme kaliber som RD125'eren godt jeg har en R6 monoblock liggende til næste år)

Bremseydelsen er ikke noget at prale med i min optik..