Råd omkring køb af knallert 30

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
ChristianJ
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 23. jul 2017 20:35
Kontakt:

Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af ChristianJ »

Hej.

Jeg har besluttet at købe min første knallert. Jeg har aldrig haft et køretøj med motor, så derfor har jeg ingen viden om den slags.

Det skal være en knallert 30.

Så jeg skal have en knallert, der:

Skal kunne køre 30 km/t.
Kører nogenlunde langt på literen. Hvad er det, og hvad svinger knallerter imellem?
Den skal være rimeligt holdbar. Ikke have tekniske problemer, og det skal ikke være sådan, at man skal til mekanikeren ofte.
Det skal nok være en moderne type knallert, bl.a. fordi de virker bedre at sidde på.

Er det ok, at købe én brugt, hvis man tjekker den godt nok efter? Eller kan det ikke betale sig i forhold til omkostninger ved reperation?

Hvad er det fornuftigt nok, at nyprisen er eller har været? Eller er de allesammen fine nok, hvis det er en nyere type?

Hvor gammel må den være, før den begynder at være for nedslidt?

Hvad er nogen gode mærke og modeller at kigge efter eller lade være med? Eller er de allesammen ok, hvis det ikke er noget gammelt?

Hvad skal man regne med at omkostningerne til vedligeholdelse og mekaniker bliver eller kan blive?

Når man så står og kigger på en knallert, hvilke dele skal man så tjekke igennem, for at være sikker på om den er helt i orden? Om bremserne virker, om lygterne virker, køre en tur på den. Hvad mere?

Andre råd?

På forhånd tak.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis du ikke vil skrue og den skal være klippestabil, året rundt, så overvej en Yamaha Neos 4T fra ny og overhold service.

De koster 13-14.000kr fra ny, kører 45-50km/L og årligt koster den vel 2.000kr i service, dæk osv. i gennemsnit, selvfølgelig afhængigt af kørselsmønsteret.

En brugt med mindre end 5.000km på bagen kan være en idé... hvis den stadig er lovlig. Og kør den direkte til et eftersyn, medmindre du kan og vil selv. Det er ikke raketvidenskab, men man skal være tålmodig.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af knallert »

vigtigst er at tjekke om udstødningen er skiftet(til en ulovlig)..det kan være ret dyrt at få en orginal..på igen..en god sccoter kan fås fra ca 3500 og op...men få en som har god forstand og erfaring med ud og prøvekøre..en" bedstemor" knallert er ofte ikke pillet ved..og service er næsten altid overholdt...er den pæn og komplet(ikke flået og smadret)..plejer de at køre godt..pas på billige modeller som dem fra taivansen(t hansen)..de kan godt køre..men er ofte rustne og generelt elendige..en Yamaha eller andet annerkendt mærke går man ikke galt i byen med
( datteren har købt en yamaha..den er den gamle 2 taktNeos tror jeg)...men den køre perfekt.(.er lidt lille i stellet for store personer)...den er klippe stabil..starter altid..og kræver faktisk ingen veligehold(lidt kedeligt)..godt lys og bremser..
Vedhæftede filer
am nye sccoter-250-2.jpg
am nye sccoter-250-2.jpg (80.63 KiB) Vist 12779 gange
strynboen på test profil
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af woebbe »

Jeg har desværre lige solgt min Pgo g max, ellers kunne du ha købt den, alt var ok på den.

Pgo laver generelt rigtige gode og velkørende knallerter/scootere. Min datter købte en Pgo hot fifty fra ny og den kørte super godt og uden problemer indtil den blev stjålet af en eller anden idiot :evil:

Kan du finde en Pgo g max brugt der er ok så er du godt kørende, Gmaxen har følgende fordele frem for mange andre scootere : centerafjedering ( dvs en centralt placeret fjeder/støddemper) benzintank placeret centralt mellem fødderne, længere axelafstand hvilket giver bedre retningsstabilitet især i blæsevejr, h4 halogen forlygte (lys som på en bil).
Gmaxen er en supergod og velkørende scooter.

Ellers er der mange Pgo fifty m.m. Til salg brugt men mange af dem lider under ukyndige ungedrenges legen mekanikere :(n)

Ved køb af brugt check ALTID udstødningen især afgangsrøret der sidder fra motoren og hen til lydpotten, den er ofte meget rustne pga den høje varme og går nemt i stykker hvis den afmonteres, og det skal den ved feks afmontage ag baghjulet. En ny original lovlig udstødning til en Pgo koster ca 1800 kr.

Håber du kan bruge ovenstående i din søgen efter knallert :)
ChristianJ
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 23. jul 2017 20:35
Kontakt:

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af ChristianJ »

Jeg sidder og er i tvivl, om jeg egentlig vil købe brugt eller nyt. Jeg ved ikke, hvor meget det kan betale sig at købe brugt, når det så betyder, den er eller hurtigere bliver mere slidt, og der dermed er meget større risiko, for at skulle tage den til mekaniker.

Hvor synes i, det kan betale sig at købe brugt fremfor nyt?

Jeg synes ikke, jeg kan vurdere værdien af en brugt knallert, der er et eller ande år gammel. Så har jeg heller ikke den store forstand på at gennemtjekke, hvor godt den er i orden. Hvis jeg køber en ny af at godt mærke, ved jeg at der er styr på kvaliteten og standen.

Så tænkte jeg også: Hvad vil udgiften på benzin/forsikring/reparation ligge omkring pr. år?

Hvis det er lidt dyrt i det, giver det ikke så meget mening at spare nogen få tusinde ved at købe brugt. Især ikke, hvis det betyder, der lige kommer et par tusinde oveni pga. ekstra reparation.

Jeg har set, at man kan få en ny Peugeot Kissbee til 10k. Det er jo ikke så galt, og jeg vil tro Peugeot er et godt mærke (?). Er den helt fin?
ChristianJ
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 23. jul 2017 20:35
Kontakt:

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af ChristianJ »

Kom gerne med bud på andre nye og fornuftige knallerter til maks. 11k.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af Kim B S »

Hej Christian.
I den prisklasse ville jeg helt sikkert vælge en PGO. :wink: De er ret driftsikre. De kan som regel køre mange problemfri kilometer, hvis de bliver behandlet ordentlig. Jeg har flere gange hørt om PGOer som har kørt 40-50000 km uden de store problemer. :wink:
Billigste modeller er Ligero og Hot 50. Men de har alle samme tybe motor. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af kreidlerhansen »

I den prisklasse må jeg også pege på PGO. Jeg er usikker på om 11.000kr rækker til en ny. Ofte har forhandlere let brugte maskiner til salg. Sidste år så jeg en PGO G-Max til 9.000kr (nyserviceret m/nyt bagdæk) med 4.000km på klokken hos en forhandler her i Odense.

Forvent at sætte ~200kr til side hver måned til service og vedligehold, selvfølgelig afhængigt af hvor mange kilometer du kører. Jeg kender ikke de faste serviceintervaller, men jeg forestiller mig, at et tjek hver 3-4.000km er realistisk. Måske skal rullerne i variomaticen skiftes oftere, men jeg ved det ikke.

Forsikringspræmien må du næsten ringe rundt til forskellige selskaber for at finde frem til. Det kan svinge en del og afhænger bl.a. af ens postnummer.
Sidst jeg ejede en 30'er, kostede den 1255kr/år i ren ansvarsforsikring.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ChristianJ
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 23. jul 2017 20:35
Kontakt:

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af ChristianJ »

Hvad giver mest mening at købe? En ny Peugeot Kisbee til 10k eller en brugt PGO?

Der er fx en PGO Hot 50 sp model på dba, der har kørt 1290 km og ikke fejler noget, til 7k. Ville det være et bedre køb end Peugeoten? Hvad er rimeligt at give for den PGO? Er det rimeligt at presse prisen længere ned?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af knallert »

det er altid spørgsmål om veligehold/stand/pris---kontra efterspørgsel..de ting vil enten modarbejde eller forøge prisen...vi gav 4980 for en lidt gammel ..men total orginal og pæn Yamaha..den var billig fordi den nye med 4 takt motor netop var kommet på marked...jeg syntes alt over 5000 er mange penge for noget brugt..
strynboen på test profil
Scooter-tuning

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af Scooter-tuning »

Jeg ville gå efter en PGO Hot 50. Her er link til forhandler som har en brugt SP model som er lidt anderledes end en almindelig hot 50.

http://www.npmotorservice.dk/produkter/ ... gt-72014-/

SP modellen har 12" fælge, kaftigere forgaffel, kraftigere bremsecylinder og større bremseskive.
SP er den bedste Hot 50 model der er lavet. Og den i linket er 100% i orden og med fuld servicebog.

Man kan dog også købe en ny SP model for 4000 kr mere hos www.pgo.dk

http://www.pgo.dk/scooter/hot-50-sp.aspx

Og hvis du vil købe en brugt scooter så gå efter en 1-ejers og med fuld servicebog og ikke kørt ret mange km.
Eller tag en bekendt med ud når du skal se en brugt knallert. En som ved noget om knallerter og hvad man skal se efter når det kommer til at købe brugt knallert. Jeg ville helt sikkert gå efter en ny. Så ved du med sikkerhed hvad du køber og så medfølger der også garanti.
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af woebbe »

Hvis du har mulighed for at bruge godt 10000kr på en ny scooter så ville jeg vælge en Pgo hot 50. Min datter købte sådan en og den fungerede perfekt, det er en super velkørende scooter og hvis du passer service intervallerne kan den formegentlig kører væsentlig flere km end du får behov for.

Hvis du kører om vinteren er det meget vigtig at huske at smøre støttebenets ophæng med wd 40 eller lignende. Støttebenet kan nemlig godt pga vejsalt m.m. Sætte sig uhjælpeligt fast hvis ikke det smøres jævnligt.

Hved dækskifte på bagdækket skal man IKKE prøve om baghjulet kan afmonteres med udstødningen på, udstødningen SKAL afmonteres ellers risikere man at ødelægge afgangsrøret og en ny original udstødning koster omkring 1800kr.

Den høje pris på en original udstødning bevirket også at det ikke altid kan svare sig at købe en brugt scooter med mindre den er meget "pæn" og meget billig.

Ved køb af ny scooter er du også sikker på at der ikke har været pillet i den af ukyndige personer.
ChristianJ
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 23. jul 2017 20:35
Kontakt:

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af ChristianJ »

Et spørgsmål:

Når folk siger, at man kan købe en ny knallert og så få 2 år, hvor der er 2 års gratis service eller reparation, eller hvad det var, jeg hørte, betyder det så, at det er 2 år, hvor alt form for reparation er gratis, eller er det bare gratis servicetjek, men ikke selve reparationerne, eller hvad? Jeg har hørt ordet "2 års servicebog". Er det så det, man kalder det, jeg lige har nævnt? Som så er en bog over tidspunkterne, hvor knallerten skal til servicetjek?

Jeg er kommet frem til, at jeg nok enten vil købe en PGO Hot 50 (evt. SP) brugt eller en ny knallert til omkring 10k, hvor jeg har fået øje på en Peugeot Kisbee, som jeg stærkt overvejer. Jeg går nemlig udfra, at Peugeot altid er fin kvalitet. Og jeg udelukker knallerter fra Thansen, fordi folk siger, de er dårlige og går i stykker hele tiden.

Jeg kan bare ikke finde ud af, hvad der giver mest mening. At købe en brugt eller give lidt mere for en ny. Forskellen er så, hvor slidt den er, og dermed hvor sandsynligt, det er, at noget på den går hurtigere i stykker, og så prisen jo. Jeg ved så ikke, hvor meget større faren for, at det sker, er, når det er en brugt i forhold til en ny. Hvad vil i sige? Hvad giver mest mening?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Råd omkring køb af knallert 30

Indlæg af 12V »

De to års garanti dækker defekter, fejl og mangler. Reparation og dele er dækket af garantien.

Den dækker ikke almindelige sliddele som dæk, bremser, rem etc.
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"