Side 1 af 1

Pærer springer på 3-4 minutter

: fre 28. jul 2017 22:58
af NannoAnno
Hej. Jeg tror muligvis dette emne er blevet tage op før, men ja som​ titlen siger så springer mine pærer i lygten.

Jeg kører en Yamaha passola så jeg tror ikke den har nogle regulator eller noget i den stil.

Nogle råd?
Jeg kunne godt bruge et sted jeg skal købe bedre pærer end dem jeg kan få i Thansen.

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

: lør 29. jul 2017 13:06
af 12V
Et typisk problem jeg ofte oplever med noname pærer.

Jeg køber mærkevare pærer fra Spahn, Osram, Lucas og lign.

http://oldtimerbedarf.de/6Volt-Lampen - har et godt udvalg.

Evt giv den +5W på forpæren.

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

: lør 29. jul 2017 18:34
af knallert
ja t hansen pære er skidt...

har pasola ikke en regulator??ellers kan man montere en ..

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

: søn 30. jul 2017 06:19
af Kim B S
Hej.
Pære til Passola skal være mindst på 25 vat og altid god kvalitet, ellers holder de ikke længe, som du og jeg har erfaret. :wink:
De originale Stanley-pære kan faktisk stadig købes visse steder. Jeg har selv fundet nogen ved Moped-Speed. De holder noget længere. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

: man 31. jul 2017 07:54
af NannoAnno
Hej folkens.
Tusind tak for svarene, det er en kæmpe hjælp

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

: man 31. jul 2017 12:30
af Twinsport
Hej

Der må være noget galt med din spændingsbegrænser. Jeg kan næsten ikke forstille mig at det er lampernes skyld. Men hvis din spændingsbegrænser er kaput, vil du bare fortætte med at have for høj spænding.

Diagram: http://mitlivmedpassola.blogspot.dk/201 ... gsnet.html

Forklaring: http://mitlivmedpassola.blogspot.dk/201 ... gsnet.html

/Steen

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

: man 31. jul 2017 18:32
af Kim B S
Twinsport skrev:Hej

Der må være noget galt med din spændingsbegrænser. Jeg kan næsten ikke forstille mig at det er lampernes skyld. Men hvis din spændingsbegrænser er kaput, vil du bare fortætte med at have for høj spænding.

Diagram: http://mitlivmedpassola.blogspot.dk/201 ... gsnet.html

Forklaring: http://mitlivmedpassola.blogspot.dk/201 ... gsnet.html

/Steen
Hej Sten.
Jeg har selv oplevet samme problem med pære som saktens kan bruges på en Yamaha FS1, Derfor kontaktede jeg forummets Passola specialist Morten Lehmann. Han forklarede at pærene skal være på mindst 25 wat for at kunne tåle at få det kvantum strøm der kommer når Passolaen er lidt oppe i omdrejninger. Jeg har ikke meget begreb om strøm, og jeg ved ikke om Passolaen har en spændingsbegrænser.
Men jeg ved at den originale pære på Passolaen er en Stanley-pære på 25 wat. og de holder en del længere. Jeg skal selv til at skifte en som jeg har kørt med i ca 1,5 år.
Hilsen Kim.

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

: tirs 1. aug 2017 08:01
af Twinsport
Kim B S skrev:... Jeg har selv oplevet samme problem med pære som saktens kan bruges på en Yamaha FS1, Derfor kontaktede jeg forummets Passola specialist Morten Lehmann. Han forklarede at pærene skal være på mindst 25 wat for at kunne tåle at få det kvantum strøm der kommer når Passolaen er lidt oppe i omdrejninger. Jeg har ikke meget begreb om strøm, og jeg ved ikke om Passolaen har en spændingsbegrænser.
Men jeg ved at den originale pære på Passolaen er en Stanley-pære på 25 wat. og de holder en del længere. Jeg skal selv til at skifte en som jeg har kørt med i ca 1,5 år.
Hilsen Kim.
Det er rigtigt at lampen skal være på 25 watt. Sådan er det i hvert fald i den fabriksnye Passola forlygte jeg har liggende på hylden. Det ændrer dog ikke ved at spændingsbegrænseren skal være i orden. Det er dims nummer 15 i ledningsdiagrammet.

Er din begrænser i orden? 1½ års levetid er alligevel ikke meget, med mindre du kører flere hundrede kilometer om dagen ;-)

/Steen

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

: tirs 1. aug 2017 22:04
af Kim B S
Twinsport skrev:
Kim B S skrev:... Jeg har selv oplevet samme problem med pære som saktens kan bruges på en Yamaha FS1, Derfor kontaktede jeg forummets Passola specialist Morten Lehmann. Han forklarede at pærene skal være på mindst 25 wat for at kunne tåle at få det kvantum strøm der kommer når Passolaen er lidt oppe i omdrejninger. Jeg har ikke meget begreb om strøm, og jeg ved ikke om Passolaen har en spændingsbegrænser.
Men jeg ved at den originale pære på Passolaen er en Stanley-pære på 25 wat. og de holder en del længere. Jeg skal selv til at skifte en som jeg har kørt med i ca 1,5 år.
Hilsen Kim.
Det er rigtigt at lampen skal være på 25 watt. Sådan er det i hvert fald i den fabriksnye Passola forlygte jeg har liggende på hylden. Det ændrer dog ikke ved at spændingsbegrænseren skal være i orden. Det er dims nummer 15 i ledningsdiagrammet.

Er din begrænser i orden? 1½ års levetid er alligevel ikke meget, med mindre du kører flere hundrede kilometer om dagen ;-)

/Steen
Hej Steen.
Fordelt på de sidste 4 år har min gule Passola kørt godt 8000 km. og den har kørt næsten 21000 km. i alt, og køre stadig rigtig godt, næsten som en ny. :wink: Det kan da godt være at min spændingsbegrænser snart skal skiftes, Jeg ved ikke hvad der er nårmalt hvad det angår. :roll:
Hilsen Kim.

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

: tirs 1. aug 2017 23:03
af Poul-Erik A.
Jeg ved ikke om der er begrænser på en Passola, men hvis det var en Sting (på 12 volt) med defekt spændings-begrænser, smutter spændingen nemt op på 18 volt og det holder pærerne ikke til. Jeg HAR prøvet det...

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

: ons 2. aug 2017 07:45
af Twinsport
Hej

Du har helt ret, Poul-Erik. Da tændingsanlæggene (så vidt jeg kan google mig til) er opbygget ens og ledningsdiagrammet viser at der skal være en spændingsbegrænser, vil jeg mene at det bør være første punkt i fejlfindingen. Selvfølgelig er Passola 6V sammenlignet med Sting's 12V, så effekten kan godt være tilsvarende mindre.
Jeg har også lavet forsøg med Sting uden spændingsbegrænser. Den kan uden problemer blæse en H4 lampe af på en 3-4 sekunder ;-)

/Steen

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

: tors 3. aug 2017 09:17
af Poul-Erik A.
Ja OK Steen og fejlen kan muligvis være stelforbindelsen, hvor begrænseren er skruet på under sædet i højre side, som kan være tæret. Begrænseren er forresten blå :-)