Side 1 af 1

Drejeventilsskiver

: tirs 7. nov 2017 21:16
af Per P
Hej

Er der en/nogle som kan fortælle mig hvilke to skiver jeg har taget billede, det er noget med at alm. skiver starter med 257 i partnummer og "tun" skiver starter med 260 i partnummer, men jeg kender ikke graderne på dem !

Re: Drejeventilsskiver

: tirs 7. nov 2017 22:19
af FS1originalen
Hvis det ER en 257 og en 260 skive du har opmålt, så siger min logik at den med 155 graders åbning må være tunudgaven altså 260 da den jo har længere åbningstid end 130 graders som så må være 257 skiven.

Erik

Re: Drejeventilsskiver

: ons 8. nov 2017 08:13
af F5B
Det er 128 grader på en 257 skive, 154 på en 260
se side 79 i : "Yamaha_fs1_5gear_F5_J5_G5G_1969-71_service_manual"
som ligger her under reservedels kataloger

Re: Drejeventilsskiver

: ons 8. nov 2017 16:18
af Per P
Tak Henrik, kontakter dig snart ang. noget tændningsanlæg

Re: Drejeventilsskiver

: ons 29. jul 2020 14:53
af Poul-Erik A.
Jeg har været i gemmerne og fandt denne drejeventil, som fulgte med i reserve til en løs motor 2RU-000745 omkring 2003. Men der er ingen opmærkning på den (bortset fra den hjemmelavede pil samt omrids af en tyk stift overfor), der skal passe med stiften i krumtapsakslen, har andre set det før ?
20200729_143023.jpg
20200729_143023.jpg (156.73 KiB) Vist 5950 gange
20200729_143034.jpg
20200729_143034.jpg (136.68 KiB) Vist 5950 gange

Re: Drejeventilsskiver

: lør 6. jul 2024 18:59
af Poul-Erik A.
Jeg har forsøgt lidt mere med andre drejeventiler og fik fat på en vistnok original i ebonit, men med denne kan den stort set ikke starte, da den ligesom lukker for sent og sender tryk mod karburatoren (der nærmest nyser). Så kom den gamle plast drejeventil i igen og så starter den igen normalt. Jeg vil tro, at åbne/lukke tiden er lige så vigtig som antal grader åben. ;-)

Re: Drejeventilsskiver

: søn 7. jul 2024 17:49
af Kai
Begge dele har indflydelse på motorens gang og trækområde. Det er ikke let at forklare, (jo for nogen er det sikkert nok) men man kan godt have to drejeventiler med samme 160gr åbningstid, men med forskel på hvornår de åbner og lukker. De kan også godt have samme effekt (HK) men hele kurven er flyttet enten op i omdrejninger eller nedad.
Et fornuftigt udgangspunkt til en hurtig Yamaha er at drejeventilen åbner for indsugningshullet i samme øjeblik som stemplets top lukker for skyllekanalernes portvinduer, og står åben til 50-55gr efter top.
Hvis den åbner en smule senere er undertrykket i krumtaphuset større i det øjeblik den åbner, og karburatoren reagerer hurtigere på det. Hvis den lukker tidligere så mister den pusten ret hurtigt og vil ikke ret gerne op i højere omdrejninger.

Re: Drejeventilsskiver

: man 8. jul 2024 17:17
af Poul-Erik A.
Det lyder korrekt og giver go' mening, at skyllekanalerne bestemmer en del over åbne/lukke-tiderne. :-)