Side 9 af 11

Re: Kreidler from scratch

: tirs 15. dec 2020 15:29
af 12V

Re: Kreidler from scratch

: tirs 15. jun 2021 20:29
af Nabo Jan
[quote=mriisj post_id=169189 time=1561542429 user_id=3259]
Tak for input, inder røret er nu tilpasset, det skal så renses, males og så limes i, jeg har besluttet at bruge Locktite 2 comp., limen skal jo ikke bære rørets belastninger, røret er skruet fast i bunden og ja Kreidler limede dem i, ved adskillelse er der rester af den tidligere transparente lim.


Hej Michael.
Hvordan adskilte du forgaffelben fra bundstykke, med varme??? Og hvilken Locktite brugte du?
Har du fået den justeret ind så den kører perfekt?

Jeg har måttet sande at man bygger ikke bare en Kreidler op fra ingenting og så forventer at det spiller max, laangt fra. Jeg fik plade på i marts og først nu er alting ved at været justeret ind på plads, så det kører rimeligt.

Mvh Jan

Re: Kreidler from scratch

: fre 18. jun 2021 09:18
af mriisj
Jan jeg drejede bunden af i en drejebænk da jeg kun skulle bruge røret, jeg brugte locktite til metal til at lime med

Den er desværre ikke kørende endnu da jeg har haft problemer med bremsesystemet foran.
Jeg havde først monteret 2 stk. 4 stemplede kalibre men der var ikke plads nok til dem så de stødte på egerne og jeg havde her et kapasitets problem i hovedcylinderen (tror jeg).
Jeg har så fået 2 stk. 2 stemplet kalibre men jeg har ikke kunne få dem til at fungere, jeg tror problemet er udluftningen og har herfor lavet/købt et system der sender væsken nedefra og op med trykluft men det er stadig ikke lykkedes at få til at fungere.

Systemet virker OK med en kaliber monteret (en anden type 2 stemplet kaliber) som også var den jeg kørte til syn med.

Jeg var forbi en MC værksted i går med systemet og han checkede hovedcylinderen som han mente var ok og mente at han godt kunne få det til at virke da problemet lå i de kalibre jeg havde købt, anslået pris 1500-2500--------og han ville ikke fortælle hvad han ville lave men ok det er jo det han lever af.

Re: Kreidler from scratch

: lør 19. jun 2021 11:03
af Nabo Jan
Michael jeg har et med slidt rør med god bund og et rør med defekt bund og dem ville jeg gerne parre sammen, så jeg kunne få et godt ben. Begge er til skivebremse. Derfor tænkte jeg om det måske kunne varmes op og vrides fra hinanden.

Det er ret belastende når tingene ikke virker uanset hvad man næsten gør, men det lyder som om han kan få dem til at virke.

Ved du forresten hvordan man slutter den originale omdrejningstæller til HPI tændingen? Jeg har på nuværende tidspunkt kørt den på lysspolen men den er virkelig ustabil, når den får nogle omdrejninger.

Mvh Jan.

Re: Kreidler from scratch

: lør 19. jun 2021 16:16
af mriisj
Jan så skal du dreje den defekte klods af og dreje det defekte ben ud af klodsen der er OK og så skal de to OK dele limes sammen :) det burde være lige ud ad landevejen.

HPI har jeg sat op med Koso instrumenter på min grønne RS-R (den som er i denne tråd) fra 1979, jeg bruger HPI´s udgang til omdrejningstælleren, husk at denne tænder både i top og bund, jeg har ingen erfaring med lysspolen og spørgsmålet er her hvilken spænding samt hvor mange pulser der kommer, hvis der er 6 magneter skal du bruge 36000 versionen, hvis der er 4 magneter skal du bruge 24000 versionen, dette nummer står på din omdrejningstæller, jeg håber dette gir lidt mening.

Jeg har faktisk købt ind og designet et testsystem til at måle både strøm og spænding samt effekt de kan levere på disse forskellige systemer og udstyr til at reparere defekte omdrejningstællere men det er endnu ikke samlet, så når der er mere tid skal det nok komme, dette vil også kunne teste de forskellige tilslutninger til diverse omdrejningstællere og et lille kredsløb der kan omsætte fra de forskellige systemer.....

Re: Kreidler from scratch

: søn 20. jun 2021 12:43
af Nabo Jan
Hej Michael.
Jeg har sendt det ene rør til alu svejsning så jeg håber at det kan holde.

Omdrejningstæller: Det er en 24000 og HPI's 4 polede, så den burde være god nok. Jeg har ikke nogen ekstra udgang fra cdi som jeg kan bruge til RPM.
Den er sådan set stabil nok ved tomgang og lettere gasgivning, men ved accelration springer den op til 12000 og ned til 0 og op igen.

Jeg har en omdrejningstæller hvor nålen er knækket, er det noget du ville kunne lave? Jeg har indkøbt en ny nål til formålet.

Mvh Jan

Re: Kreidler from scratch

: søn 20. jun 2021 16:49
af mriisj
Jan lige nu er jeg druknet i projekter så svaret med nålen i dit RPM meter er desværre nej, måske til efteråret eller vinter...

På min HPI er der en rød ledning til RPM, se vedhæftede el-diagram på min RS-R, prøv at måle spændingen på den gule ledning når du gasser op.

Re: Kreidler from scratch

: ons 8. sep 2021 17:19
af mriisj
Jeg vil bar lige berige vores kartotek med lidt flere el-diagrammer til Kreidler, se vedhæftede filer.

Jeg arbejder langsomt videre på projektet så alle diagrammer bliver lavet og kommer op her og på hjemmesiden, jeg arbejder også videre på hjemmesiden men det tager nok en del tid endnu før den er helt oppe og kører :)

Jeg mangler dog materiale såsom gamle bedienungsanleitungs enten som bøger/hæfter eller som pdf, gerne til låns :)
Jeg mangler fra Florett Motorrad K54/4 og bagud (alle florett kleikraftrad fra 1965 og bagud).

Re: Kreidler from scratch

: tors 16. sep 2021 08:36
af mriisj
Jeg vil bar lige berige vores kartotek igen med lidt flere el-diagrammer til Kreidler, se vedhæftede filer.

Jeg har også lavet en oversigt med stelnumre for lettere at kunne finde det korrekte diagram, dette er for Kleinkraft (RS) modellerne.

Mere senere :)

Re: Kreidler from scratch

: søn 26. sep 2021 11:52
af mriisj
Jeg har lavet en oversigt med stelnumre for lettere at kunne finde det korrekte diagram, dette er for Mokick serien med RMC modellerne.

Der kan godt være lidt forvirring omkring modelårene og fabrikations perioden.

Køretøjerne er differentieret efter deres byggeår og modelår, når man taler om udførelsen, er det lettere at tale om modelåret.
Når en ny model skulle laves blev produktionen af disse skiftet på fabrikken i sommerferien, det betyder, at de nye modeller næsten altid blev præsenteret efter sommerferien.
En maskine, der blev fremstillet fra sensommeren 1976, er allerede en 1977 model, denne 1977 model blev produceret fra sensommeren 1976 til sommeren 1977 eller videre til sommeren 1978 osv. så 1977 modellen kunne købes fra sensommeren 1976

Re: Kreidler from scratch

: man 11. okt 2021 11:07
af mriisj
der er lige kommet en opdatering til mit diagram K 545 233

Re: Kreidler from scratch

: man 11. okt 2021 11:13
af mriisj
Der er også blevet lavet lidt flere af de gamle diagrammer, da jeg mangler bedienungsanleitungs for disse gamle modeller er der måske divergens i stelnumrene på en enkelt tegning eller to, så hvis i ligger inde med nogen af disse fra før 1967 vil jeg MEGET gerne låne dem for referance :)

Dette er så de sidste Kleinkraftrad diagrammer, så går arbejdet videre med Mokick serien :)

Alle filerne må frit benyttes med betingelse af at de ikke ændres og at kilde angives.

Re: Kreidler from scratch

: man 29. nov 2021 19:13
af mriisj
Da der ikke sker så meget her på siden vil jeg da gerne byde ind med et par nye kabel diagrammer i farver.
Her er også en ny Mokick oversigt da der havde indsneget sig en fejl i LF-F modellen, denne eksistere i 2 udgaver, den sene model med blinklys og hedder LF-F-B fra 1980-1982, el diagrammet til denne er under udarbejdning.

Her er 2 nye til Mokick RMC-S 5gang:
87.82.73, Lfd. Nr. C3.11 med Bosch generator
87.82.73, Lfd. Nr. C3.21 med Ducati generator

Re: Kreidler from scratch

: ons 1. dec 2021 10:53
af mriisj
Så blev der tid til et par stykker til i Mokick-RMC serien som blev færdige:
Mustang Mokick 1980-1982: 185.02.96
LF-F-B 1980-1982: 87.82.84b

Re: Kreidler from scratch

: ons 8. dec 2021 20:56
af mriisj
Så er her et par diagrammer til, disse er også i Mokick serien.

de tre første af disse er identiske elektrisk set men lyskontakten er blevet udskiftet med tiden

87.82.90 nummer C1.11 er med håndgear (model LH)
87.82.90 nummer C1.21 er med fodgear (model LF)
87.82.91 nummer C2.11 er med fodgear (model RM)
Reservedelsnumret på lyskontakten er i teksten på diagrammet.

87.82.85 nummer C1.31 er 1976 modellen (LF-F) med de nye Magura greb og Magura-Merit kontakter
87.82.92 nummer C2.21 er den første RM model med Cockpit heraf RMC
87.82.88 nummer C2.22 model RMC uden blinklys fra 1977-1982

Re: Kreidler from scratch

: søn 20. feb 2022 17:09
af mriisj
Så er her et par diagrammer til, disse er også i Mokick serien.

Både K 531 227 og K 543 227 har begge diagram nummer 16047, De er ikke identiske da K 531 227 har optional tilslutning til horn og lys i speedometeret, endvidere er lyskontakten blevet udskiftet midt i produktionen af K 543 227.

Dette var de sidste i Mokick serien, så håber jeg at der er nogen derude i verden der kan bruge dem til noget :)

Jeg kan varmt anbefale at besøge denne side for både el og mekaniske oplysninger, jeg har dog fundet få fejl i deres el sektion ved udarbejdelse af mine diagrammer men ellers en super side der bør besøges af enhver Kreidler entusiast.

https://www.kreidlertreff-giessen.de/seiten/technik.htm

Re: Kreidler from scratch

: søn 13. mar 2022 20:34
af mriisj
Der havde indsneget sig en fejl i den originale tegning som blev opdaget af Jesper Hansen, den er nu rettet og tegningen har samtidig fået en mindre tegnings løft.

Fejlen var at dobbelt diode ensretteren havde fået Nr. 11 i tegningen den skulle have haft Nr. 9.

Re: Kreidler from scratch

: fre 19. maj 2023 11:48
af mriisj
Så kom den grønne endelig ud og kører efter 2 år stilstand, der mangler stadig lidt dysning af karburatoren og lidt småjusteringer men ellers OK 🙂

Re: Kreidler from scratch

: lør 20. maj 2023 10:21
af Steen T
Den syntes jeg godt om, vil gerne høre lidt om hvordan den kører, og yder.
Steen

Re: Kreidler from scratch

: lør 20. maj 2023 10:45
af Steen T
Er det stadig Black Mamba stumper ? du skriver et sted "Målet er at bygge en hurtig Kreidler der evner at køre ca. 115 km/t med mig på" er det lykkedes ?
Steen