Side 1 af 1

Varmesætning

: tors 16. aug 2018 22:26
af se11el6ka6
Hej knallert forum, kørte en lang tur på min Yamaha Fs1 igår,
Den var lovlig på nær en 5,3 udstødning
Og en udstødningsport der manglede ca. 1mm.
Jeg kører op ad en bakke og så mister den kraft, så jeg kobler ud og så sætter den sig. Men alligevel ikke helt for den
Gik fri igen da jeg slippede koblingen.
Og kørte ligesom før. Hjemturen holdte jeg mig i lave omdrejninger, og holdte pauser undervejs.
Da jeg kom hjem tog jeg cylinderren af,
Og der var ingen ridser man kunne mærke, og den har samme kompression.
Er der en risiko for at den gør det igen
Selv om man dyser om, og sætter original dansk udstødning på?
Den kørte med et b7hs rør
Og en 130 dyse.
Stemplet og ringe har har tydelige ridser 2 steder,
Men kompressionen føles ens?




Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Varmesætning

: fre 17. aug 2018 13:02
af knallert
min har gjort det samme..3 gange,,de er lidt svære at køre til..min havde ingen ridser efter første sætter..men den anden gav et par ..men den kørte fint..den 3 gang..var der både ridser og slid mærker...sendte den til benny...og han trimmede den med dyser .og ny cylender/stempel...men den har stadig en lille tendens til at gå varm..

det er som om at dyse den om ,,ikke rigtig hjælper..den kan 4 takte..og alligevel sætte sig...tror det er de billige stempler og cylendre..som skal køres til meget forsiktigt...når de først har kørt 500 km..holder de uden problemer...mon de rasler meget hvis man honer til 0,05..i stedet for 0,03-0,04

Re: Varmesætning

: fre 17. aug 2018 13:26
af 12V
Måske tjek tændingstidspunktet en ekstra gang, mindre fortænding holder forbrændingen i cylinderen lidt køligere, du mister måske lidt bundtræk.

F.eks. platin åbning 0,3-0,35 mm. Optimal ville være at tjekke tidspunktet med strobo.

Re: Varmesætning

: fre 17. aug 2018 15:47
af mriisj
Jeg ville nok checke olie blandingen eller typen af olie i benzinen, jeg har prøvet det samme på min gamle Kreidler, heldigvis ingen ridser men en for mager olieblanding, jeg kom 1% mere olie i og den gjorde det ikke siden (5.3 HK - blæserkølet)

Re: Varmesætning

: lør 18. aug 2018 00:49
af Kim B S
Hej.
Jeg havde lignende problem med min FS1 for nogen år tilbage. Jeg købte et nyt stempel og fik honet cylinderen en lille andelse større, og problemet har ikke været der siden. Jeg har hele tiden harft ca 3% olie i benzinen.
Hilsen Kim.

Re: Varmesætning

: lør 18. aug 2018 08:57
af se11el6ka6
Skal jeg købe et nyt stempel?
Cylinder er uskadt,
Men den kører fint


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Varmesætning

: lør 18. aug 2018 10:14
af Yamaha FS1 50SS
Hej,,,

et nyt stempel er helt sikkert et most når der er ridser i det som sidder i den nu,,, husk at når du har en cylinder som er 40,00 mm. så skal stemplet være 39,96 mm. så der er 4/100 at udvide sig på i varm tilstand når du køre,,, ( og jeg ved godt at nogen siger at 3/100 dele er nok ,,, men det er så også der at man oplever de varme sættere hvis man ikke passer på,,, ) ,,, hellere en lille bitte smule kliren fra stemplet end en varme sætter,,, det kan blive dyrt i stempler og cylindere,,,

Re: Varmesætning

: lør 18. aug 2018 20:22
af 12inch
ja, 4/100 dele på en lovlig eller mild tunet , og 5-6/100 dele på en godt eller grov tunet. det er min erfaring.
en ny cylinder er desværre ikke garanti for at den er i orden , jeg har målt på mange nye cylinder, og de var koniske, ovale ,og andre alt for
lille en tolerence. En anden ting er så overfladen indeni cylinderen , der er det vigtigt at der er slibespor som kan tranportere smørelsen rundt.
Der har jeg også set en næsten poleret overflade , eller igen stigning på slibesporne. Alt dette kan være oversag til at den sætter sig

Re: Varmesætning

: lør 18. aug 2018 23:50
af FS1originalen
Hold da op... Kan man blive nr 8 til at kommentere en lille sætter :mrgreen:

Og ja, køb et nyt stempel med ringe. Før du monterer det så prøv om stemplet kan "falde frit igennem cylinderen". Så sætter du dine nye stempelringe i cylinderen og retter dem op med et tryk med stemplet så de sidder lige... Kig så om der er lufthul mellem ringenes ender (forskrifterne siger vistnok mindst 0,15, men i min verden er tæt på 0,5 bedre). Her taler vi et filestrøg på hver ende af ringene...

Min teori ganske kort er at alustemplet overfører varme til ringene (af støbejern) hurtigere/højere end cylinderdiameteren bliver tilsvarende større...

Erik

Re: Varmesætning

: søn 19. aug 2018 00:16
af se11el6ka6
Har bare bestilt et nyt sæt ringe da alt glider og kører som det skal


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Varmesætning

: søn 19. aug 2018 00:27
af kreidlerhansen
Det er korrekt, at stemplet sætter sig, hvis ringgabet er for lille. Når ringen ikke kan blive “længere” i omkreds, øger den sin diameter, skraber olien væk fra cylindervæggen og man kan opleve en lille, lokal klemmer.

FS1 er en varm motor, så 0,2mm ville jeg nok sigte efter, men Erik har mere FS1-kendskab end jeg. Runder jeg 0,7mm ringgab på Kreidleren, så slutter den ikke tæt. Det er ofte synligt allerede ved 0,5mm.

Hvis ringsporet er fint og stemplet ikke har lidt alvorlig skade, ville jeg også nøjes med nye ringe.

Et dyrere stempel kan måske klare 3/100mm men det er næppe værd at betale 7-800kr for 1/100mm tolerance.
Det ville give mening i en racer-motor, selvfølgelig. Dog bør man vælge en alu-cylinder til det formål.

Re: Varmesætning

: søn 19. aug 2018 09:49
af pmj
hej yahama folk kan erfaringsmæsig sige at jeg kender ikke andre knalleter der varme sætter som en yahamafs1 gør har prøvet alt den kan ikke tåle at køre over 60 kmt over flere kilometer har prøvet alucylinder og støbejern z1 men er da åben for en der kan lave det så det kan holde ps har kørt 3% olie osse intet har hjulpet mvh pmj :what2

Re: Varmesætning

: søn 19. aug 2018 13:02
af kreidlerhansen
pmj skrev:hej yahama folk kan erfaringsmæsig sige at jeg kender ikke andre knalleter der varme sætter som en yahamafs1 gør har prøvet alt den kan ikke tåle at køre over 60 kmt over flere kilometer har prøvet alucylinder og støbejern z1 men er da åben for en der kan lave det så det kan holde ps har kørt 3% olie osse intet har hjulpet mvh pmj :what2
Med al ære og respekt, så er det altså ikke knallerten, der er noget galt med. Der er masser, som kan køre 75km/t eller mere, som ikke oplever det i så høj grad, som du beskriver.

FS1 er mere følsom ift. tilkørsel og tolerance mellem cylinder og stempel. De to ting hænger sammen.
Den er også ret følsom overfor selv små misjusteringer af karburatoren. Det har også indflydelse på varmeproblematikken.
Der er bare ikke et kæmpe areal til at aflede varmen, og topstykket er ikke indrettet til optimal varmeafledning.

Jeg ville i dit sted umiddelbart kaste et blik på karburatoren, som måske trænger til en bette trimning, og måske forbindelsen til luftfilteret. En utæt udstødning kan også trække luft ind, hvilket forbavsende mange har svært ved at tro på.

Mere olie i benzinen gavner ikke, hvis udfordringerne skyldes større varmeudvikling i forbrændingskammeret, end cylinder og topstykke kan aflede.

Re: Varmesætning

: søn 19. aug 2018 18:18
af pmj
jeg har prøvet at køre med 400-600 dele i tolerance og nye orginale platiner og kodensator og luftfilter nyt yb100udstødning og den sidste gang satte den sig efter 700km og vil kun sige om problemet er villig til at prøve mere og betale men skal kun være fra seriøse menesker har kørt gokart i 10 år og der har jeg ikke sat så mange motore som yahamaen har sat sig men kom gerne frem med noget der kan holde mvh pmj

Re: Varmesætning

: søn 19. aug 2018 19:19
af Jensmc
Nu har jeg ikke lige orket at læse op på alle indlæg, men....
Hvis man kører med original 40mm og stempel/cylinder, er der i reglen ingen problemer, hvis karburatoren ellers er dyset rigtigt.
Kører man med 43mm eller mere, er det vel, som oftest, et uoriginalt stempel. disse er, igen efter min mening, ikke af tilstrækkelig god kvalitet.
Samtidig kan man da ikke forvente, at en voldboret cylinder stadig har gods nok til at være stabil. Den må da vride sig en del, når der er fjernet så meget materiale.
Og så kommer problemerne selvfølgelig.
Her vil en større tolerance givet vis hjælpe, men så kommer indlæggene på forum til gengæld til at handle om raslen/støj fra stempel/cylinder.
Der findes også uoriginale stempler i god kvalitet. Det eneste, jeg lige kan komme på, er Meteor. Hvilke størrelser de fås i, aner jeg ikke, men det hjælper jo heller ikke, hvis cylinderen stadig er overboret til de hersens kæmpe diametre.
som jeg har nævnt flere gange:
Jeg kører 40mm og original cylinder på min FS1 MC. Og jeg har i de snart 30 år med plade på den aldrig haft en sætter på de originale dele.
Et problem mere er den lortekarburator, der sidder på FS1. Den er så ustabil, at det gør helt ondt. Det kan bare være svært at finde alternativ pga. placeringen i motorhuset.
Yamaha FS1 er ikke det bedste vi har, og om lidt er kaffen klar.

Re: Varmesætning

: søn 19. aug 2018 19:39
af Kai
Hvis den først æder stemplet efter 700km, så skal man nu nok se efter problemer lidt andre steder end kun stempel og cylinder, et rigtig godt sted at starte er tændingstidspunkt og karburering.
Uorg cylindere er ofte både ovale, koniske, skæve, boret offset, og med knivskarpe porte. Boret til 1'ste overstørrelse af nogen der ved hvad de laver kan kurere mange af dem så længe man ikke går for vidt. En std cylinder boret til 44 eller 45mm er notorisk kendt for at være noget lort, den er simpelthen for tynd i godset til den kan holde faconen når den er varm og den vrider sig på alle leder og kanter.

i forlængelse af Jens' svar om lortekarburatorer, så har jeg i mange år kørt uden den lille slange fra karburator til filterstuds, den er roden til rigtig mange problemer.

Re: Varmesætning

: søn 19. aug 2018 19:46
af se11el6ka6
12V skrev:Måske tjek tændingstidspunktet en ekstra gang, mindre fortænding holder forbrændingen i cylinderen lidt køligere, du mister måske lidt bundtræk.

F.eks. platin åbning 0,3-0,35 mm. Optimal ville være at tjekke tidspunktet med strobo.
Platin er indstillet til ca 0,35 med et søgeblad
Men jeg troede at det var: jo større afstand jo mere fortænding?

Når platinet afbryder kommer gnisten?
Eller er jeg helt forkert på den?

Min hjemmelavede appelsin kanon er med platin tænding og thansen spole og den virker på samme måde Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Varmesætning

: søn 19. aug 2018 19:48
af se11el6ka6
Undskyld jeg læste det forkert :)


Sent from my iPhone using Tapatal

Re: Varmesætning

: søn 19. aug 2018 19:55
af 12V
Jo det er korrekt, jo større platin afstand, jo mere fortænding.

0,35 mm er fint. Så tror jeg ikke at det har noget med tændingen at gøre.