Karburator problemer

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
ChristianS
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 24. sep 2019 15:10
Kontakt:

Karburator problemer

Indlæg af ChristianS »

Hej

Jeg har lige købt en NSU Quickly. Den har stået stille en del år, men efter et nyt tændrør kører den fint. Jeg rensede forleden karburatoren. Den trængte! Samlede den igen som den skulle. Efter at have startet knallerten gik den ud efter ca 30 sekunder. Jeg kiggede til svømmeren for det lød som om at den ikke fik benzin og rigtig nok. Svømmerhuset var tømt til lige under det hul hvor den suger det videre ind i kaburatoren. Der vil altså ikke komme brændstof fra slangen og ned i svømmerhuset. Når jeg satte låget på svømmerhuset på igen og åbnede for benzinen, løb det over. Så måtte jeg tage låget af for at sætte det på igen og så kunne den køre ca. de 30 sekunder før den igen var tom. Jeg må nu gøre det samme igen for at få brændstof i svømmerhuset. Hvad kan problemet være? Alle huller er tjekket og de er ikke blokeret.

Håber i kan hjælpe

Mvh Christian
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af 12V »

Hej Christian

Måske er du kommet til at bukke svømmeren eller nålen lidt, så den klemmer i svømmer huset, eller ikke rammer hullet i dækslet hvor den skal tætne. Prøv og tjek om nålen lukker tæt, ved at stoppe den i dækslet med benzinen åben, så kan du udelukke selve nålen. Tjek at nålen der går gennem svømmeren er lige både i toppen og bunden. Tjek også om nålen klemmer i bund stilling, der sidder et lille føringshul, hvis der sidder skidt i det, kan svømmeren blive hængende.

Tjek også om svømmeren flyder, nu du er i gang, de gamle Bing modeller kan være hule og blive utæt. Men jeg tror dit problem er et andet sted, for hvis den ikke svømmer, havde den rendt over hele tiden.
ChristianS
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 24. sep 2019 15:10
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af ChristianS »

Hej Carsten

Har tjekket svømmeren for det du sagde. Nålen er lige og den kan flyde. Problemet må være at den flyder for godt kan man sige. Er det en meget dårlig idé at fjerne svømmeren og lukke hullet til overløbet? Har svært ved at se andre muligheder.

Mvh Christian
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er enten din svømmer, der hænger, eller nåleventilen som er utæt, vil jeg påstå.

Hvis du lukker hullet til overløbet, render benzinen bare ud via enten tomgangssystemet eller hoveddysen. Den kommer ikke til at fungere uden svømmer og nåleventil.

Kort fortalt: Intet i en karburator er overflødigt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ChristianS
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 24. sep 2019 15:10
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af ChristianS »

Den fungerede før jeg rensede karburatoren, så det undre mig at den ikke virker nu efter som jeg ikke har pillet ved den del. Hvad mener du når du siger at svømmer hænger? Hvordan tjekker jeg det?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg mener, at noget må holde på svømmeren, så den ikke kan bevæge sig frit, når svømmerhuset er monteret.

Har du set efter, om nåleventilen fungerer korrekt, som Carsten nævnte?

Tag svømmerhuset af. Hold karburatoren vandret. Bevæg svømmeren opad med en finger, til den møder modstand. Åben for benzinhanen. Bevæg svømmeren lidt ned/op/ned/op for at se, om nåleventilen fungerer.

Det er en lille dims, som svømmeren flyder op og trykker på, når svømmerstanden er høj nok. Den lukker for benzinen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ChristianS
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 24. sep 2019 15:10
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af ChristianS »

Bare for at være sikker på at vi taler om den samme type Bing karburator. Jeg linker til nogle billeder af den. Tværsnittet er så i kan se svømmeren.
Link: https://www.dropbox.com/sh/vfugiexi24p9 ... QPNAa?dl=0
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af 12V »

Jesper taler om en anden model tror jeg ;-)

Jeg var godt klar over det, men har ikke flere bud end det jeg allerede er kommet med.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af Kai »

Se efter om "nålen" er gået løs i svømmeren. nogen sad der en låseclips på, andre var loddet fast.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af kreidlerhansen »

Ahja, Quickly... jeg røg lige på autopilot. Beklager. ;)

Det ændrer dog ikke ved, at enten svømmeren hænger eller nålen ikke slutter tæt, når svømmeren stiger til tops.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ChristianS
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 24. sep 2019 15:10
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af ChristianS »

Nålen sidder fast med en låseclips. Jeg kan ikke gennemskue hvad jeg skal gøre men tak for de gode bud. Min svømmer flyder for godt eller sætter sig fast i toppen. Jeg prøvede at rykke nålens placering lidt ned ift flydedelen indtil den løb over og så lidt tilbage med op. Den lukkede stadig af for alt benzinen.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af Jensmc »

Måske du skal fokusere et andet sted end karburatiren.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
ChristianS
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 24. sep 2019 15:10
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af ChristianS »

Jensmc skrev: lør 28. sep 2019 00:00 Måske du skal fokusere et andet sted end karburatiren.
Har overvejet det men kan ikke se hvor problemet ellers skulle være? Det var jo karburatoren jeg rensede.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis du kan justere nålen til at lukke helt af for benzinen, når svømmeren er i top, er der to (?) muligheder tilbage:

1: Nålen slipper ikke, igen.

2: Benzinen løber ikke hurtigt nok til karburatoren til at fylde svømmerkarret.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ChristianS
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 24. sep 2019 15:10
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af ChristianS »

Jeg har mistænkt den for netop som du siger, at den ikke fylder svømmekarret op hurtigt nok. Har tjekket filteret på hanen på tanken og det var helt rent.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af knallert »

på den type kan man flytte nåle spidsen/..på svømmeren..den sidder normalt klemt af 2 fjederstål loddet på bunden af flyderen...så man kan skubbe nålen ..op eller ned...den skal indstilles inden for en milimeter..for at bensinstanden/svømmer højden er perfekt...men prøv at tage flyderen-spidsen ..og holde den op i låget..og se om den åbner/lukker for bensinen...barte for at prøve funktionen...før du finjustere...
min rex 2 gear havde samme kaburator..men der er mange variationer i flydere svømmehus låg..og andre detaljer...edit fik ikke læst tråden gennem.så er lidt bagud..
strynboen på test profil
ChristianS
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 24. sep 2019 15:10
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af ChristianS »

Tak - det er gjort. Status er nu at den kan stå i tomgang uden at gå ud, men når jeg så kører på den har jeg kun ca. 30sek at kører i. Det vil altså sige at den stadig ikke kan følge med hvad angår benzin. Kan det være at da jeg rensede den har jeg fjernet skidt fra de huller/rør benzinen går igennem i karburatoren og derved gjort at der kan komme mere bezin igennem. Dermed vil benzinen blive brugt hurtigere end den kan nå at fylde svømmerhuset op ved højere omdrejninger? Er en mindre jet løsningen på dette?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af knallert »

har du ekstra filter indskudt i slangen?..de kan give vaccum..og blokere tilførslen..
tror stadig du har en bøjet eller blokeret flyder..det plejer at give overfyldt kaburator..ikke lav bensinstand...det er den bagvendte løsning at drosle dysen for mindre forbrug..du skal have større flow i bensin tilførslen....er der en tipper på flyder låget??ellers kan man montere en fra en anden bing kaburator..den er god til at motionere flyderen lidt med...du kan også montere en stilbar strålespids..den giver lidt mere flexibel blanding..den passer fra puch ms/vz
strynboen på test profil
ChristianS
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 24. sep 2019 15:10
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af ChristianS »

Nej intet ekstra filter. Kun det der sidder oppe i tanken på hanen. Jeg tjekkede for vaccum ved at frakoble slangen under brændstofhanen og lod der være brændstof i slangen. Der var ingen forskel så der er ikke pga vaccum. Der er ikke en tipper desværre... En stilbar strålespids er ikke en dårlig ide.
ChristianS
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 24. sep 2019 15:10
Kontakt:

Re: Karburator problemer

Indlæg af ChristianS »

Jeg har nu installeret en strålespids der kan indstilles og den kører som den skal nu! Mange tak for hjælpen.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"