Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Jeg har langt om længe fået malet knallerten, og er i gang med at samle igen :-) Jeg har dog problemer med at få akslen/bolten på til bagsvingeren. Det lykkedes mig at banke den igennem den første bøsning, men så e jeg gået lidt i stå. Er der nogen der har nogen tips og tricks ?
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Har fået bolten banket gennem bøsningerne på bagsvingeren, så den sidder på stellet. Den gik dog ret stramt igennem. Er det normalt , eller har jeg gjort noget forkert ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

Den går ikke stramt fra fabrikken, måske er hullet meget rusten så det blokerer, eller din aksel er skæv? Jeg lavede en Monza for nogle år siden, der var bolten rustet fast, jeg gav næsten op. Så det sker. Jeg rensede hullet med en rundfil.
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Det virker mere som om at den går stramt i bøsningerne. De er helt nye de bøsninger, så det må næsten være fordi den er skæv. Jeg målte inder diameteren på bøsningerne og diameteren på akslen (bolten), og de var samme mål. Jeg sørgede også for at fjerne rust på bolten inden jeg gik igang. Jeg har så nu fundet ud af jeg har banket den ind fra den forkerte side, så beslaget der skal holde stoplys-kontakten, nu kan monteres i den forkerte side. Så jeg skal have den ud igen.

I den forbindelse , ledte jeg efter en ny bolt. Men synes ikke jeg kan finde nogen med længde 270mm som er den jeg har nu. Ved du hvor man kan finde sådan en ? Jeg har søgt forskellige steder, både i dk og Tyskland, men synes kun jeg kan finde nogen korte nogen .

Nu når jeg tænker over det, så kan det være der har sneget sig maling ind i hullerne på bøsningerne. Hmm. Nå det finder jeg ud af når jeg skal afmontere den :-)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

https://www.facykler.dk/3671212102/

Jeg finder kun denne hvis jeg søger på reservedels nummeret. Desværre udsolgt.
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Ja, den fandt jeg også. Jeg må lige prøve at få den ud, uden at smadre den. :-)
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Nu er der gået lidt tid siden jeg postede sidst :) Men jeg fik løst problemet med bøsningerne og bolten. Jeg købte nye bøsninger, og fandt en bolt også. Nu er den stort set samlet :D og har været ude og køre lidt i dag, bare lige for at teste om den kunne starte :)

Mangler nogle småting såsom sadel og speedometer :) Og så selvfølgelig at få justeret dyse osv.
IMG_20210321_195032 - Copy.jpg
IMG_20210321_195032 - Copy.jpg (102.78 KiB) Vist 6487 gange
Som i kan se er det ikke original farver :) Men det er denne farve den forrige ejer havde fået malet den i tilbage i 90'erne :)

Jeg synes dog stadig den har en lidt hul lyd i motoren. Jeg forsøger at optage lyden i løbet af ugen. Det kan være der ikke er noget galt, og at det bare er mig der ikke ved hvordan den skal lyde :) Lyden kommer ikke ved gas, men mere når den er i tomgang / efter gasgivning.
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Godaften,

Jeg var lige ude på en aften tur for at stille lidt på karburatoren udfra de råd jeg fik i en senere post. Det gik meget godt tror jeg :) Tændrøret ser også bedre ud end tidligere:
IMG_20210324_204708 - Copy.jpg
IMG_20210324_204708 - Copy.jpg (57.04 KiB) Vist 6430 gange
Da jeg havde kørt turen, så lavede jeg lige et check-up for at se om der var nogle lækager. Jeg fandt lidt olie omkring skruen i bunden af koblingsdækslet, der hvor man tømmer olien af. Jeg kunne så se der var en revne. Jeg mindes ikke at have set den før nu.
IMG_20210324_204119 - Copy.jpg
IMG_20210324_204119 - Copy.jpg (57.19 KiB) Vist 6430 gange
IMG_20210324_204127 - Copy.jpg
IMG_20210324_204127 - Copy.jpg (52.79 KiB) Vist 6430 gange
Noget tyder jo på jeg har spændt for hårdt ? Jeg har ellers spændt med moment nøgle for at undgå det. Kan det opstå på andre måder? og hvad kan jeg gøre for at fikse det ?

Jeg hører fortsat den hule motorlyd når jeg slipper gassen. Jeg forsøger at optage lyden i morgen. Jeg kom dog i tanke om at jeg tror lyden kom efter jeg satte den originale cylinder på. Den nye cylinder ødelagde i sin tid en stempelring, og jeg antager at jeg ikke kan bruge den mere?:
IMG_20210324_204805 - Copy.jpg
IMG_20210324_204805 - Copy.jpg (57.46 KiB) Vist 6430 gange
Beklager de mange spørgsmål. Men håber i har et par kommentarer / Svar :)

På forhånd tak
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

Hvor meget moment gav du den ved tilspænding og hvad foreskriver Puch? Gevindet er kort og det er jo alu, så jeg spænder den slags meget forsigtigt, ikke engang 5 Nm vil jeg tro, selvom det er M8 gevind.

Jeg ville slibe en rille langs flængen inde og udefra, evt. bore et hul for enden så revnen ikke arbejder videre, og så lappe det med en god kemisk metal. Det hele skal være helt tør og fri for olie.
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Hej,

Tak for svar :) Jeg har spændt den med mere end 5 Nm i hvert fald. Så det er jo nok forklaringen. Jeg synes jeg læste et sted at det var 8 Nm. Men kan være jeg husker forkert. De øvrige momenter har jeg fra et service skema fra Vangsøe Trim.

Men jeg har sku nok bare været for hård ved den. Nu har jeg efterhånden skilt den ad så mange gange, så det burde være en læg lige at få koblingsdækslet af og få lappet revnen.

Har du noget kemisk metal du kan anbefale? Jeg har en https://www.weicon.de/en/products/weico ... e-adhesive liggende.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

Jeg tror den er perfekt, jeg har kun hørt godt om Weicon. Jeg bruger mest JB Weld, et amerikansk produkt.
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Fedt ! Så må jeg bare igang :-)
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Hvor finder man egentlig hvad Puch foreskriver af spændingsmomenter ? Af ren nysgerrighed :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

Godt spørgsmål, jeg har ikke en komplet oversigt, som man kender det fra andre mærker. Puch Monza værkstedsmanualen nævner momenter enkelte steder, hvor det er vigtigt, men ingen generel oversigt og intet nævnt ved olieproppen. Måske har andre brugere noget liggende?

Jeg skal være ærlig og sige at jeg sjældent spænder med moment, synes jeg har en god fornemmelse for hvornår noget er spændt nok så det ikke løsner sig igen, eller gevindet tager skade. Har aldrig problemer med, med mindre et gevind er svækket i forvejen, og der ville momentnøglen heller ikke hjælpe.
Men det er bestemt en god hjælp når man ikke har skruet meget, så man får en fornemmelse for hvornår en bolt er tilpas spændt.
Jeg bruger det mest ved topstykke tilspænding, specielt ved alu cylindre, så jeg får en jævn tilspænding. Overspændte pindbolte kan give klemmespor på stemplet, når topstykket spændes for hårdt, og der er godt med varme på motoren.
Når noget spændes på en konus kan jeg også godt lide at bruge en momentnøgle, for at få en fornemmelse for hvor hårdt det skal spændes.
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Hej,

Jeg fik optaget lidt motorlyd i dag. Jeg synes ikke den larmede så meget da jeg optog. Men jeg ved ikke om i kan høre det:


Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af mriisj »

Her er lidt spændingsmomenter til VZ/MS/VS fra Haynes manual
Topstykke: 10Nm
Flywheel nut: 34Nm
Kobling centre møtrik: 22Nm
Gearaksel: 49Nm
udstødning/karb 8Nm
motor bolte 8Nm
Koblings dæksel skruer 8Nm
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af mriisj »

Hvordan gik det egentlig med dit vertikale slør i krumtappen, kom du det til livs og hvis ja hvad var problemet ??
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Hej,

Tænker du her på aksial sløret? Jeg justeret shims ved krumtappen, så sløret blev minimalt. Jeg fulgte anvisningerne fra 12V (Carsten herinde) i hans Youtube videoer.

Status på mit projekt er pt at jeg fortsat hører en lidt underlig lyd fra motoren. Jeg har nu sat en ny (lovlig - med plumb) cylinder på. Så nu er den blevet en del sløvere (forventligt). Dog tror jeg at jeg skal have indstillet karburatoren, da tændrøret igen er helt sort efter endt kørsel. Den røg også en del efter jeg havde kørt en tur.

Jeg synes også den er meget sløv, så tror der er et eller andet der der skal justeres. Da jeg skiftede den gamle cylinder, var der igen en af stempelringene der var knækket. Det var ikke den samme cylinder som knækkede den første stempelring. Så jeg ved ikke om i har nogle idéer til hvorfor stempelringene knækker?

På stemplet er der jo en pil, er vi enige om at den skal pege nedad (Mod udstødningen)?

Mortorlyden kan i måske høre i de videoer nedenfor. Hvis jeg skulle beskrive det, lyder det som en hul banke lyd.


k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Hej,

Jeg monterede den gamle originale karburator, efter jeg rensede den. Den kører egentlig som før, men det er da lidt sjovere med en original del :) Jeg har fået justeret elektroden på tændrøret, til den korrekte afstand. Jeg synes gnisten var lidt svag før, og nu er den markant bedre. Jeg synes også noget af mislyden er forsvundet.

Jeg købte en kompressionsmåler, da jeg ville tjekke kompressionen på motoren (kold motor). Den var alt for lav, tror jeg i hvert fald. Den ligger omkring 2 bar eller ca 30 psi. Synes jeg har læst mig frem til at kompression skal være omkring 6 bar. I servicebogen står der at kompressionsforholdet er 6.5:1.

Så det tyder jo på at den er utæt et sted. Den har snart været skilt ad et par gange den motor :) Er der en nem måde at finde ud af hvad der er utæt. Jeg har nye pakninger på den, og nye Simmeringe. Så det undrer mig lidt.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

Husker du at holde gassen helt åben, og tørner motoren indtil nålen stopper? Ja 2 bar er alt for lidt, det burde slet ikke køre. På min måler får jeg ikke liv i en motor hvis den er under 5-6 bar. En sund standard Puch motor laver vidst omkring 8 bar svjh.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"