Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Hej,
Hjælp, jeg er i tvivl om hvilken cylinder og stempel løsning der er bedst til min FS1 K1 1978 genopbygning. Målet er at få en 100% lovlig FS1 på gaden, selv om det måske lyder lidt tamt .
Jeg har en TUM178/F5B støbejernscylinder og et stempel, begge 40mm og uoriginale. Cylinderen har to grimme ridser og stemplet er hakket. Det dur bare ikke. Jeg overvejer at få cylinderen boret op til overstørrelse 40,25 eller måske 40,50 og få den honet sammen med et passende stempel i god kvalitet fordi jeg gætter på at delene dermed passer bedre sammen end de gør i et Kina-stempelsæt fra thansen. Er der andre muligheder?
Mvh. Svend
Hjælp, jeg er i tvivl om hvilken cylinder og stempel løsning der er bedst til min FS1 K1 1978 genopbygning. Målet er at få en 100% lovlig FS1 på gaden, selv om det måske lyder lidt tamt .
Jeg har en TUM178/F5B støbejernscylinder og et stempel, begge 40mm og uoriginale. Cylinderen har to grimme ridser og stemplet er hakket. Det dur bare ikke. Jeg overvejer at få cylinderen boret op til overstørrelse 40,25 eller måske 40,50 og få den honet sammen med et passende stempel i god kvalitet fordi jeg gætter på at delene dermed passer bedre sammen end de gør i et Kina-stempelsæt fra thansen. Er der andre muligheder?
Mvh. Svend
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
-
- Moderator
- Indlæg: 3929
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Hellere gå til en given overstørrelse med et bare nogenlunde fornuftigt stempel og en cylinder, som ikke blot er nogenlunde på tolerance men lige i øjet OG med rund boring.
Replica er noget af en lotterikupon.
Replica er noget af en lotterikupon.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Størstedelen af de Uoriginale F5B cylindere er noget skrald. Der findes også "F5B" cylindere der er en FS1 cylinder i forklædning, de kører godt men det er noget svært at holde den nede på en hastighed der bare nærmer sig lovlig.
Originale "381" cylindere findes stadig "derude" i ok stand, og som er værd at ofre en opboring og stempel på, den er så lovlig som det kan blive.
Originale "381" cylindere findes stadig "derude" i ok stand, og som er værd at ofre en opboring og stempel på, den er så lovlig som det kan blive.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Hej Svend.
Jeg har fin erfaring med uorginale F5B cylindre, når bare de er boret og honet så de passer 100% til stemplet, som Jesper også nævner. Den rigtige diferance er meget vigtig, går det bare en meget lille smule for stramt, så sætter stemplet sig. Derfor find en som er god til at bore cylindre op, så vil det virke fint.
En original cylinder vil måske nok have en længere holbarhed, men de er mere sjælne og som regel dyrere.
Jeg har flere gange kørt over 10000 km. med en uorginal cylinder før den sulle bores op igen.
Så det er ikke så galt, når man tænker på hvor lang tid det tager på en knallert.
Hilsen Kim.
Jeg har fin erfaring med uorginale F5B cylindre, når bare de er boret og honet så de passer 100% til stemplet, som Jesper også nævner. Den rigtige diferance er meget vigtig, går det bare en meget lille smule for stramt, så sætter stemplet sig. Derfor find en som er god til at bore cylindre op, så vil det virke fint.
En original cylinder vil måske nok have en længere holbarhed, men de er mere sjælne og som regel dyrere.
Jeg har flere gange kørt over 10000 km. med en uorginal cylinder før den sulle bores op igen.
Så det er ikke så galt, når man tænker på hvor lang tid det tager på en knallert.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Hej,
Mange tak for jeres kommentarer. Det ender med en opboring og honing, enten af cylinderen som jeg har eller en 381 hvis jeg skulle falde over en. I har vel ikke tilfældigvis en 381 i overskud?
Mvh. Svend
Mange tak for jeres kommentarer. Det ender med en opboring og honing, enten af cylinderen som jeg har eller en 381 hvis jeg skulle falde over en. I har vel ikke tilfældigvis en 381 i overskud?
Mvh. Svend
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Hej Svend
Jeg har en 381/Tum 178 som skal bores op.
Jeg har en 381/Tum 178 som skal bores op.
Mvh
Per P
Per P
Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Hej Per,
Tak, det lyder spændende. Original? Pris? ... forudsat at du nænner at sælge den?
Mvh Svend
Tak, det lyder spændende. Original? Pris? ... forudsat at du nænner at sælge den?
Mvh Svend
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Jeg tror også du skal vælge en 381 cylinder med 2 skyllekanaler. Jeg var så heldig at få fingre i sådan een i Løgumkloster i sommerferien, der var ræverød i foringen - men en solid honing gjorde underværker, så den så ud som ny bagefter. Jeg er ikke klar over, om der tilsvarende findes 5FB cylindre med kun 2 skyllekanaler ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Hej Poul-Erik,
Der var du heldig, 381 cylindre er sjældne. En lovlig F5B/TUM178 med korrekt honing og stempel har måske lidt mere bundtræk så jeg ved ikke lige hvad det bliver til. En FS1 har jo ikke alverdens bundtræk i forvejen
Mvh. Svend
Der var du heldig, 381 cylindre er sjældne. En lovlig F5B/TUM178 med korrekt honing og stempel har måske lidt mere bundtræk så jeg ved ikke lige hvad det bliver til. En FS1 har jo ikke alverdens bundtræk i forvejen
Mvh. Svend
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Hej,
Det blev en 381/TUM178 original cylinder i superfin stand, den skal blot have en let honing og sort varmefast maling. Tak til Per P
Mvh. Svend
Det blev en 381/TUM178 original cylinder i superfin stand, den skal blot have en let honing og sort varmefast maling. Tak til Per P
Mvh. Svend
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
En 381 kører altid godt.
Kan huske i 80erne da de fleste kørte 257 og tunudstødning --- altid problemer.
Jeg kørte 381 og tunudstødning --- 42 km/t- Perfekt!
Kan huske i 80erne da de fleste kørte 257 og tunudstødning --- altid problemer.
Jeg kørte 381 og tunudstødning --- 42 km/t- Perfekt!
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Nu viste det sig så at 39,96 mm stemplet havde lidt for god plads. Cylinderens krydsmål er omkring Ø40,05-Ø40,10 så den skal alligevel bores op og hones ... det skal da laves ordentligt
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?
Med "fattigmandstesten" falder stemplet igennen cylinderen så let som ingenting, det passer jo fint med krydsmålet
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch