Side 1 af 1

Præsentation

: ons 5. maj 2021 11:27
af rontved
Hej alle

Jeg er lige faldet over dette forum, i min søgen efter mere viden om min FS1.
Historien om min knallert er at jeg en gang i '89 eller '90 købte en FS1 K. Den kørte og skruede jeg på nogle år, og flyttede siden hjemmefra. Glemte alt om knallerten, og kassen med dele. Tiden går som den nu gør, og mine forældre er ved at rydde op. Så sidst jeg var en tur forbi Aalborg, så måtte jeg have traileren med fordi de havde "fundet" min gamle knallert, og delene til den. Den var i en "let adskilt" stand, og jeg har nu fået det hele med her til Åbyhøj. Der ligger et rimeligt stykke arbejde i at få den tilbage til en stand jeg vil være bekendt at vise frem på gaden.
Stellet var malet grå, og tankens lak ligner noget der er løgn. SÅ DERFOR: nu skal den tilbage til en så tæt på original stand jeg kan.
Det er en årgang '78, og farven den skal ende med bliver en for årgangen rigtige blå (hvad end den farvekode nu hedder)
Jeg er så småt startet, og steller er befriet for alt der kan skrues af. Svigerfar har vist en kontakt til en autolakerer, så jeg tror tank, sideskjolde og stel mv. ryger den vej (alt efter prisen self.)
Der skal nok blive taget billeder under vejs, men der er lidt vej igen inden den kommer på gaden.

Mange hilsner
Thomas Røntved

Re: Præsentation

: ons 5. maj 2021 14:28
af FS1originalen
Hej og velkommen til.
Sjovt at det er din egen knallert fra "dengang" du har. Vi andre har ærgret os i mange år over ikke at have gemt vores knallerter da bilen blev mere interessant :oops:
Lige et staldtips før du sender den til maler: Husk at kontrollere om hullerne i stellet til støttefodsakslen er slidt ovale. De kan repareres, men det er en "øv ting" at opdage efter den er malet.

Erik

Re: Præsentation

: ons 5. maj 2021 16:40
af Jensmc
Velkommen til et yderst seriøst forum.

Re: Præsentation

: tors 6. maj 2021 08:22
af Twinsport
Velkommen til, som Jens antyder, landets bedste knallertforum. Her møder du seriøse medlemmer, en sober tone og stor ekspertise.

Inden du afleverer delene til maler, så betaler det sig at være kritisk i forhold til prisen. Mange vognmalere har fået øjnene op for de stigende knallertpriser og tager ublu priser for lakering.

/Steen

Re: Præsentation

: tors 6. maj 2021 15:17
af Kai
Velkommen til :)

Re: Præsentation

: tors 6. maj 2021 20:43
af svehau
Hej Thomas, velkommen til verdens bedste og mest hjælpsomme forum for de gamle FS1'ere.

Super at det er din egen 1978'er! Farvekoden for blå 1978 hedder CB/29 Candy Blue. Den laver bl.a. RH Motorradlacke på varenummer 60-1604/4. Det er en lasurlak som i 1978 (!) bestående af sølv bundfarve, blåtonet lak og 2-komponent klarlak. Jeg købte den hos https://www.brunos-moto.com i Flensborg for et års tid siden, før corona lukkede grænsen. Her er et par billeder til inspiration https://knallertforum.dk/forum/viewtopic.php?p=170479

Der er i øvrigt mange penge at spare ved at lakere selv. Med lidt øvelse og tålmodighed så går det ikke helt skævt. Pøj pøj med projektet :(y)

Re: Præsentation

: fre 7. maj 2021 07:24
af rontved
Hej
ak for de gode tips. Hold da op der er meget godt info her på forum. Jeg er da blevet meget klogere på hvad der skal gøres og ikke gøres ved knallerten. Jeg har en tanke om at få den bragt tilbage til en så original stand som muligt. Så må vi se hvor finansministeren (fruen) og fornuften bringer det hen...
Jeg er pt. igang med at identificere bunken, og lave lister ...
Jeg har tænkt på at male/lakere en del af det selv, da nav motorskjolde trænger til en kærlig hånd efter 25+ år i et uopvarmet skur. Heldigvis, så har stellet ikke fået rævefarve :)
Der skal nok komme billeder når jeg kommer lidt længere i processen.
Den blå på det sidste link er godt nok flot. Det er nok noget i den retning der er drømmen her, men der er lidt vej endnu til målet.

Re: Præsentation

: fre 7. maj 2021 09:26
af Jensmc
At føre knallerten tilbage til nær det oprindelige, er en laaaang proces, og kan være ret kostbart.
Hvis man til et træf går rækkerne igennem, er der efterhånden flere i originalt look end fede ombyggede. De originale i hobetal kan være kedeligt at se på. Og til sidst finder man fejl/mangler på de andres køretøjer, skruer, tankmærker osv., og ejeren bliver ked af det/sur.
Man bør derfor gøre op med sig selv, hvad man vil. Det billigste er nok en ombygning.
Men allerførst: Få den ud at køre. Så kan du til vinter bygge om og male.
God arbejdslyst.

Re: Præsentation

: fre 7. maj 2021 20:40
af svehau
Enig, et godt sted at starte er at overveje hvad man vil. "Let adskilt tilstand" kunne godt komme ud at køre inden sommer. Min var derimod "helt adskilt og mangelfuld" så jeg slap for at skille den ad :wink: Fint nok, jeg ville bruge projektet til at stresse af med noget helt andet end hvad jeg laver på jobbet, og det er en FS1 super til. Ren terapi :(y) Familien mente at jeg totalt havde mistet forstanden ved at købe "vraget" ... og de har jo ret. Der går mange timer med at finde stumper, renovere stumper, slibe og male, og glæde sig når noget lykkes. Det tærer også på lommepengene men det er jo en hobby :(y)