Soldatens Bravo

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg har bestilt en ny ved thansen, så må vi se om jeg får tid til at skille topstyk osv ad i morgen.
Og for at skære det helt ud i pap for mig... Så smører jeg slibepasta på ventilen, som illustreret på billedet her, sætter ventilen i topstykket som den normalt ville sidde og drejer rundt på ventilen for derved at slibe "sædet" i topstykket og ventilen. Yes?

Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Ja præcis, ventilen har en slids, så du kan trykke og dreje den med en skruetrækker.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Så fik jeg forsøgt mig med en gang slibepasta og som beskrevet gav jeg et lag på ventilen, satte den i og kørte den rundt skiftevis med fingeren og en skruetrækker.

Billede

Billede

Indtil at den blev blank og så således ud:

Billede

Mit topstykke så sådan ud da jeg skilte det ad, ved ikke om det er meget normalt med lidt grums?

Billede

og mit tændrør, efter nogle dages stilstand så således ud

Billede

Jeg samlede det hele, på nær den her dims som jeg ikke helt ved hvad er til, den havde ingen funktion førhen heller men gætter på det måske har med kablet til snøfteventilen at gøre?

Billede

Anywho... jeg fik samlet og startet den op, og kørt en tur og den spandt jo nærmest som en missekat. Det er også en af grundende til at det er så frustrerende når den driller - fordi når den kører, så kører den sgu godt...

Nu giver jeg det lige et par dage eller to, og så ser jeg om den har formået at opføre sig pænt.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Grums ser normal ud. Den dims du har pillet af er til at holde snøfter kablet, men den hører kun hjemme på modeller uden indbygget holder i topstykket, f.eks. på Ciao modellerne med mindre topstykke. Gem den, der er så ofte udsolgt ved knallertdele pusherne, skulle du eller en bekendt mangle en en dag ;)

Krydser fingre!
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg tænkte nok det var noget ala det men kunne ikke få det til at passe på mit topstykke.. Jeg har gemt den, gemmer det hele - selv den brugte toppakning. :P

Og tak! Håber det har afhjulpet problemet.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Nå, nu er der dukket noget andet op. Kørte en lille tur i dag og alt gik fint på nær til sidst hvor motoren satte ud og begyndte at hakke med hele eller halve sekunders intervaller for til sidst at dø. Har oplevet det en gang før. Det mærkelige er at den fint starter efter den er gået ud. Kan være jeg skal have kigget på benzin ventil og måske renset karburator. De gange hvor jeg skiftede dyser lagde jeg mærke til at der var lidt skidt i bundkaret. Fjernede det selvfølgelig for hvert skift, men det fortæller mig at tanken nok er beskidt.

Er det ikke også jeres bedste bud, at det har noget med benzintilførslen at gøre? For den kan vel ikke beslutte sig for pludselig ikke at gniste, eller i hvert fald gniste sporadisk for så derefter at godt ville starte og køre fint - indtil den sætter ud og hakker igen selvfølgelig.

En lille video, kort tid efter den satte ud, hvor jeg starter den.. den lyder jo umiddelbart fin, er nem at starte og tager fint gas osv.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg skruede bundkaret af - er vild med hvor nemt det er at få af, hvis man skal rense det eller skifte dyse osv... nå... Men der var altså lidt (eller en del?) skidt i bundkaret og det er på trods af at det blev skilt ad og renset, for ikke så forfærdelig længe siden (da jeg dysede den ind).
Så der må altså være en del skidt i min tank, og det kan vel sagtens være synderen tænker jeg - eller hvad?

Billede

Så i sidste ende skal jeg vel have drænet min tank og renset den samt benzinhanen, ikke sandt? Hvordan renser jeg bedst tanken?
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Tænker det er en god ide at få det hele renset og så på med et papir benzinfilter på slangen.

Afmonter tank og benzinhane, fuld tanken med minus kalk eller en stærk citronsyre blanding med kogende vand. Lad det stå et døgn, hæld det af, skyl efter med haveslangen, tør med trykluft. Kom en sjat sprit i og ryst tanken, det binder rest vandet. Kom derefter frisk blandet benzin i.

Hullet til benzinhanen kan man fint proppe af med en gummi eller silikone prop/kegle.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Pis havde håbet jeg kunne undgå at afmontere tanken. Nå men jeg prøver med en gang minus kalk - eller lign - skal vel bare være en form for afkalker ikk? Og så hælde det i tanken sammen med kogende vand. 1:1 eller sådan cirka, ikk? Jeg skyller med vand og tørrer med trykluft som du beskriver, så kommer jeg en smule sprit i, ryster tanken og hælder spritten ud, ja? og så fylder jeg med frisk benzin. Hvad gør jeg med det benzin der er i tanken nu. Hælder ud fordi der jo nok er alverdens grums i? Og har du et link til et papir benzinfilter. :)
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Kai »

Minus kalk fungerer fint.

Benzinen der allerede er i tanken kan du jo hælde gennem en tragt + kaffefilter og ned i en passende dunk, så er der ingen grums tilbage i det.
Benzinfilter burde du kunne finde hos mange autoværksteder der stadig har eget lille lager, eller hos en skov/havebrugsforretning der reparerer motorsave osv.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Der står bare på filteret "Kun til benzinsystemer med pumpe/tryk.". Men det skal jeg måske ikke hænge mig i?
Og minus kalk skal blandes med vand samtidig ikke sandt? Altså halv minus kalk halv kogende vand og så lad stå i et døgn.

Og tak for tip med kaffefilter. :D
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

"Søg og du skal finde!!" Jeg fandt en ældre artikel herinde der netop omhandlede minus kalk og benzintank viewtopic.php?t=15688

-og ud fra det købte jeg to flasker med minus kalk og hældte i tanken og toppede med lidt vand så det dækkede. Rystede derefter tanken så det blev blandet. Kunne ikke finde nogen gummiprop, eller prop fra en vinflaske eller andet godt.... så lavede en macgyver løsning med en frysepose og en elastik.

Billede

og så fandt jeg sgu et benzinfilter, som faktisk har siddet på knallerten før den blev malet. Det kan jeg vel godt genbruge?

Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

De fleste bruger den stærke minuskalk ufortyndet, men jeg har også toppet lidt op med vand for at få tanken fyldt ;)

Jeg har brugt det thansen filter på mine maskiner, lidt tryk er der vel når tanken sidder højere end karburatoren. Den anden du viser på billedet er også fin, hvis den da ikke er fyldt med skidt? Husk korrekt flow retning med pilen, ellers skyller du skidtet ned i karburatoren igen. Det kræver så også at du ved om den sad monteret korrekt inden.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Filteret ser pænt og rent ud og jeg ved at det var monteret korrekt før, så tænker bare jeg bruger den og så sparer jeg da en 20'er... :P
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Så fik jeg tømt tanken, blæst den ren, hældt sprit i og rystet godt for derefter at blæse igen og toppe op med frisk benzin on the flyv'maskin..
Filteret er godt skjult så man ser det ikke, da dette godt kan være en øjenbæ, synes jeg slap OK afsted med det.

Billede

Billede

Traditionen tro kørte jeg en bette tur og alt gik som det sku. Måske den har mistet en enkelt eller to km/t på toppen, giver det mening? Den går omkring 34-35km/t på lige vej så det er som sådan fint nok. Slow but steady! Eller det vil tiden vise... :|

Edit: Det med topfarten var sgu nok indbildning.. Den opførte sig pænt og lydigt på min aftentur. Nu giver jeg den lige uges tid og ser hvordan den har opført sig.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Jeg krydser fortsat fingre og håber du kan nyde mange kilometer uden afbrydelser nu. Jeg har også tøffet rundt på en Bravo i dag, herligt vejr.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Tak for det :) Jeg har været ude på et par ture siden. Den længste tur var i går, på 15km, pragtfuldt vejr ja - tør ikke køre meget længere væk hjemmefra (endnu) hvis uheldet sku være ude og den begynder at drille. Det er endnu for tidligt at håbe, men so far so good.

GPS fra turen i går, skal lige sige, at de 43km/t var ned af bakke! :P

Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Status:
Indtil videre har den da opført sig pænt.. Har endnu ikke været ude på en længere tur - kun til og fra arbejde (2-3km hver vej).
Var planen at jeg i dag ville besøge min bedstemor, som bor omkring 25km væk men vejret tillader det ikke.
Må håbe jeg er heldigere med vejret i weekenden!

En ting jeg er stødt på og det er ikke noget jeg ikke kan leve med men sommetider når jeg skal træde rundt i pedalerne så er det ikke altid at den tager ved, som om at kæden er hoppet af (men det er den ikke) og nogle gange kan jeg køre 5-10 omgange før den tager ved. Hvad tænker i det kan skyldes og er der et nemt fix? Det forekommer lidt sporadisk.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Det lyder som en død friløbskrans, den der sidder på baghjuls møtrikken i højre side af baghjulet. Den er forholdsvis nem at skifte. Den er tit groet fast, så jeg ender ofte med at skære den over lige inden jeg rammer gevindet, og så flækker jeg den med en mejsel/skruetrækker. Så plejer den at slippe gevindet og kan drejes af.
Møtrik og friløbskrans er to dele, selvom det ligner én enhed.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"