Puch Monza 2 gear - restaurering

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af MCL »

Det er lige præcis den cylinder jeg tænker at købe🙂

Ja, Jan er rimelig med priserne og yderst hjælpsom hvis man har spørgsmål eller mangler noget som ikke er på hjemmesiden - han har et lille lager som ikke er annonceret.

Forskellen på 2G og 3/4G er primært cylinderens diameter. Den store cylinder på 3/4G betyder at krumningen på forrøret er mindre end på 2G
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af 12V »

Afstand mellem boltehuller til udstødningen er de samme, men vinklen er anderledes. Maxi/Monza2G kører med pakfladen parallel til boringen. Monza 3/4 har den let vinklet.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af MCL »

Så lykkes det at finde en gearpedal uden skader.

Tak til JensMC. Den er nu poleret op og monteret🙂
CC703C88-0949-43AB-A69F-78B5786CDEC6.jpeg
CC703C88-0949-43AB-A69F-78B5786CDEC6.jpeg (169.36 KiB) Vist 1273 gange
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af Jensmc »

Dejligt at vide, den er kommet til den rette.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af MCL »

Nå, det er ikke meget forårsvejr vi har haft endnu, men for 2 uger siden var jeg ude på de første ture på Monza'en.

Jeg fik justeret lidt på setupet. Det viste sig at den godt kunne trække en dyse 64, og faktisk står noget mere roligt i tomgang og har en lidt bedre respons på gassen. Luftskrue blev også justeret lidt og den virkede mere harmonisk i motorgangen over hele feltet.

Nå, men da den ikke 4-taktede på toppen fik den så også en dyse str. 66 - bare for at se om der liiiige kan hives lidt mere ud af setupet. Der var ikke umiddelbart nogen forskel, måske de sidste 2-3 mm på bundgassen er den lige på kanten til at firtakte, men den gik stadig jævnt på lige vej, og jeg burde nok have checket tændrøret for at se om det var vådt efter 4-5 km bundgas med den dyse. Det fik jeg ikke gjort.

Målt på GPS var der på de 2-3 ture hhv. med dyse 64 og 66 og lidt justering af luftskrue ikke den store forskel. Den gik 45 km/t på 64'eren og 46 km/t på 66'eren. Trækkaft og moment virker identisk over hele feltet.


Så måtte den cylinder og topstykke som tidligere omtalt indkøbes - Airsal T6 med stempel med enkelt ring.

Her er et par billeder.

Der er blevet malet med Motip varmefast maling som den originale, og nu venter montering og test i weekenden. Kan jeg lige få den op på 50 km/t på er jeg tilfreds med den relative milde trimning.

Jeg prøver med følgende setup:
- TDC på tænding 1,2 mm fra top
- Platin fortsat 0,40 mm
- Dyse 64 til start, og 66 hvis den ikke firtakter
- Tændrør varmetal 5

På et setup som fortsat er 12 mm orginal firkantet bing, 28mm forrør, original luftfilter og uændret gearing.
IMG_8172.JPG
IMG_8172.JPG (152.41 KiB) Vist 1014 gange
]attachment=6]IMG_8171.JPG[/attachment]
IMG_8173.JPG
IMG_8173.JPG (93.37 KiB) Vist 1014 gange
IMG_8168.JPG
IMG_8168.JPG (108.42 KiB) Vist 1014 gange
IMG_8169.JPG
IMG_8169.JPG (101.51 KiB) Vist 1014 gange
BF14B185-0758-42D7-9DBB-0709EFB3B091.jpeg
BF14B185-0758-42D7-9DBB-0709EFB3B091.jpeg (254.63 KiB) Vist 1013 gange
D4F5DCEA-5BA3-4D5D-A7DD-C07F7CB0C28C.jpeg
D4F5DCEA-5BA3-4D5D-A7DD-C07F7CB0C28C.jpeg (255.32 KiB) Vist 1013 gange
5E1B2D9C-CDE1-432F-BFEF-16CCA955CD0A.jpeg
5E1B2D9C-CDE1-432F-BFEF-16CCA955CD0A.jpeg (241.97 KiB) Vist 1013 gange
Vedhæftede filer
IMG_8171.JPG
IMG_8171.JPG (102.44 KiB) Vist 1014 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af 12V »

Den skal nok nemt klare de 50 km/t 😉 Er spændt på at høre hvad du synes om den.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af MCL »

Ja, det håber jeg😊

Som jeg kan læse mig frem til så siger den 45-50 km/t på en Maxi, men Monza´en er jo noget tungere. Nu må vi se, den skal vel også tilkøres lidt inden den får fuld hane. Jeg satser på 5-10 min. i tomgang, og derefter 10-15 km med halv gas så delene lige når at “finde” hinanden😄
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af mriisj »

Det ser rigtig godt ud, er det det samme setup du har malet (Cylinder..)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af MCL »

Yes, det er billeder før og efter maling. Skal jo gerne se så originalt ud så muligt, også selvom man gerne vil have lidt mere power😊
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af MCL »

Så blev sættet monteret og maskinen startet op.

Det 1. eller 2. minutter i tomgang skraldede/raslede den godt nok noget og røg kraftigt fra cylinder/topstykke, og den stod også lidt højere i tomgang end den burde. Nå, jeg har læst et sted - tror det var dig Carsten som skrev det, at det ikke er unormalt at de Airsal de første 50 km "snakker" meget, så jeg lod den stod små 10. min. mere i tomgang.

Efter den lige stod natten over, så fik jeg i dag kikket lidt mere på den og testkørt den lidt🙂


Det blev til 2 ture på hhv. 5 og 10 km. og afkøling imellem.

1. tur på med første 5 km forsøgte jeg med ½ gas, men den trak ujævnt og kunne ikke rigtig bestemme sig for om de skulle accelere eller gå i stå. Jeg forsøgte at justere lidt på luften med det blev aldrig godt.

Jeg justere tændingspladen lidt mere med omløbsretningen for at justere fortændingen og det hjælp gevaltigt på tomgangen. Den havde nok fået lige lidt rigeligt - ca. 1,5 mm før top, og er nu omkring 1,0 mm i fortænding.

2. tur fik den så fuld gas og gik lystig derudad - i alt 10 km. På fuld pedal trækker den fin både op og ned ad bakker og på jævn vej, virker harmonisk og står fint i tomgang mv. Den er dog noget svær i mellemområdet ,den virker "doven" og der er ikke meget respons på gassen. Den kan ikke holde farten og går ikke "rent". Når den så får gas siger den bååååååt, og så kan den ved fuld gas trække sig op i fart igen.


Nogen gode råd ? 🤔

Den kører som sagt med dyse 64, tændrør Bosch W8 = NKT5 i varmetal, og som nål i original position. Jeg tænker, at den måske får lige mager nok blanding og at nålen skal løftes et hak - forstået på den måde at den får noget mere benzin i mellemområdet ved at nålen kommer højere op i spjællet.

Ift. vurderinger af tændrør skal jeg lige sige at jeg kører på Alkydbenzin til 2-takter.

Billeder af "operationen" og tændrør efter 2. tur med fuld hane.

IMG_8203.JPG
IMG_8203.JPG (139.7 KiB) Vist 959 gange
IMG_8204.JPG
IMG_8204.JPG (141 KiB) Vist 959 gange
IMG_8205.JPG
IMG_8205.JPG (117.28 KiB) Vist 959 gange
IMG_8207.JPG
IMG_8207.JPG (91.04 KiB) Vist 959 gange
IMG_8208.JPG
IMG_8208.JPG (90.63 KiB) Vist 959 gange
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af MCL »

Jeg prøvede at justere lidt mere i dag.

Nål blev ikke ændret, men den fik dyse 66, en “nulstilling af luftskrue og herefter tomgangsskrue. Jeg synes den går mere jævnt ved mellemgas, den trækker ikke som en hest, men nu er jo også kun en meget let trimning, og måske er gearingen lige høj nok.

Den skal Ihvertfald fald ikke have større dyse, de sidste 1-2mm på gassen der firtakster den ikke, men taber en lille smule fart.

Billede af tændrør som stadig ser gråt ud, den bliver dog ikke varm, så måske er det alkydbenzinen og renheden som gør det ikke får den let brunlige farve.

Billede af tændrør
872ED01E-09F0-4187-86C2-ED140713E10C.jpeg
872ED01E-09F0-4187-86C2-ED140713E10C.jpeg (135.16 KiB) Vist 928 gange
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af MCL »

Så er Monza'en færdigjusteret og jeg gør lige status hvis andre en dag søger efter erfaringer/hjælp til justering af en Puch Maxi eller Monza med Airsal T6 Racing cylindersættet.

Setupet er som følgende:
- Standard luftfilter i metal og hus, flexrør u. propper, men med ALLE pakninger, skumgummi i filterhus, o-ringe i filter og ml. studs og karburator.
- 12mm Bing firkantet karburatur og 12mm studs med dyse 66. Nål i 2 hak nederst, dvs. nålen sidder i næstøverste position ift. "dybde" i dyserør
- Luftskrue ca. 2 omgange ud fra ikke overspændt i bund, og tomgang står pænt og stabilt.
- 38mm Airsal T6 racing med 52.5mm stempel i 1 ring
- Højkomprimeret topstykke
- Fortænding 1.8mm før top, platinafstand 0,40 mm
- 28mm forør og potte
- 13 tand foran og 39(mener jeg) bagpå
- NKT B6 tændrør

Monza'en går jævnt omkring 50 km/t i det setup, kan peake på 55 km/t i medvind med mine 70 kg, og 45 km/t i modvind og let op ad bakker.

Den trækker fint ved mellemgas, hoster ikke ved 1/3 og 1/2 gas og der er en fin respons på gassen.

De sidste 2mm på gassen der taber den fart uden at firkakte. Min konklusion er den lige mangler det sidste luft for at gå "rent" på toppen med gassen i bund, men det er ultrafin tuning og den må hellere få en lidt fed blanding ved fuld gas end for mager med risiko for varmeskader/sætning.


Et billede af tændrør efter gode 10 km med 90% fuld gas.
IMG_8242.JPG
IMG_8242.JPG (67.86 KiB) Vist 793 gange
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af Elitesoldaten »

Spændende læsning. Det har da også lige været vejr til at rode med sådan noget her i dag. 8)
Har du for sjov skyld prøvet en dyse nr større end du har i nu? Af hvad jeg lige kan læse har du endnu ikke fået den til at firetakte og hedder det sig ikke at man skal dyse op indtil den firetakter og så et nr ned igen. Måske der er lidt at hente i og med den taber fart når den får de sidste 2mm på gashåndtaget.

Edit: Nå jeg kunne læse mig til, tidligere i tråden, at du faktisk har forsøgt med større dyser. :)
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af MCL »

Ja, og den kommende uge lover godt for nogle flere gode ture på knallerterne 😎

Yes, jeg har nemlig testet med større dyser. Det eneste jeg får ud af det er mere "tøven" tidligere på gassen.

Min teori er, at standardluftfilter setupet ikke kan levere den sidste lille smule luft til at den lige får det sidste på blandingen, men pt. kan jeg ikke lige greje hvordan jeg evt. kan teste det. Inden nålen blev flyttet fik den for meget luft i mellemområdet og dermed for mager blanding.

Piller jeg luftfilteret ud får den alt for meget luft, så det eneste jeg kan komme i tanke om er at prøve at købe et papirfilter og se om det giver lidt mere flow...

Sådan ét som dette:
https://www.facykler.dk/luftfilter-mann-papir-monza/
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af majbom »

MCL skrev: fre 21. okt 2022 16:36 Udstødningen har jeg købt hos Jan hos FA-cykler med 28mm forrør.

Det er nok lige i overkanten med en original 38mm cylinder u. plump ift. flow/modstand, men jeg overvejer en Airsal sport cylinder til næste sæson som skulle give lidt mere effekt.

Pt. - korrekt inddyset i mit setup går Monza’en 45 km/t på lige vej, men jeg vil gerne lige ramme de 50 km/t.

https://www.facykler.dk/puch-monza-udstodning/
Har du et nærbillede af dit udstødningsophæng? Jeg kan simpelthen ikke få mit til at passe sammen 😵‍💫

Edit: Jeg skal bare kigge bedre efter - jeg fandt ét 😀
Men det er godt nok også noget vinklet på potten
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af MCL »

Yes, samme oplevelse her.

Mit ophæng passede heller ikke 100%, men med tilpasninger lykkes det at få monteret.

Har du fået startet den op? Er lidt spændt på at høre hvad du får ud af Airsalen. Vi må vel næsten have samme setup
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af majbom »

Nej, jeg kan ikke se hvordan jeg skal få den forbi fodhvileren 🤔
Jeg kan ikke få min potte til at hænge så langt nede som din, men det forstår jeg ikke, da vi vel har samme forrør?
Du rammer ikke tappen til centerstøttebenet?
Desuden "glemte" jeg at købe de lange møtrikker til forrøret, så jeg kan heller ikke få det spændt 🙄
Men ja, bortset fra at din potte er lidt anderledes og jeg har rund 12mm karburator på, er der ingen forskel tror jeg 😊
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af MCL »

Ud fra hvad Carsten skriver, så ja - der laves nok ikke mange 28mm forrør til 2G.

Jeg moslede også med det for at få det forbi fodhvilerne. Jeg gjorde det, at jeg først skruede forrøret på cylinderen uden potte, og så kunne jeg efterfølgende vride lidt i røret med potte og tvinge det til at flugte med baggaffel, for til sidst at montere beslag på potten.

Beslaget sidder, som billedet viser, ikke perfekt, men jeg har ikke værktøj hvor jeg måske kunne presse lidt på vinklerne på beslaget.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af MCL »

Efter en god sæson med Monza'en og ca. 400-500 km er der opstået et par projekter som skal fixes.

1. Den er begyndt at dryppe olie, og det ser ud til at det kommer fra bunden ml. hovedblokkene😒 Træls, så skal hele motoren pilles fra hinanden igen.

2. Gearskifte fra 1. til 2. "knaser" lidt, ved fuld udkobling og slip af gassen så skifter den ikke helt perfekt. Fra frigear til 1. er der ingen problemer, dvs. det er jo en Puch så man er ikke i tvivl om at den er i gear. Jeg mistænker lidt geartromle, men måske der sidder nogen med et godt bud på hvad jeg skal kikke efter når jeg alligevel åbner den ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Monza 2 gear - restaurering

Indlæg af 12V »

En to gears har aldrig skiftet silkeblødt, især ikke de sidste modeller med indvendig skifte. De skifter ret hårdt og vil helst skifte gear ved det helt rette omdrejningstal, ifht hastigheden.
Om din er værre end andre?
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"