Puch Monza 2 gear - restaurering
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Der er håb forude
Billede fra maleren, og jeg kan hente i morgen hvor begge lag klarlak er tørt.
Billede fra maleren, og jeg kan hente i morgen hvor begge lag klarlak er tørt.
- Vedhæftede filer
-
- F7DB6779-8D87-41E1-8D33-8220B7D59F14.jpeg (212.9 KiB) Vist 912 gange
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Det ser meget lovende ud, wow 
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Det skulle være 1. klasse, så jeg glæder mig til at se resultatet og ikke mindst prøvekørsel når tank er monteret + sæde skruet fast 
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Det ser godt ud!
Jeg må også sige at når jeg nu er ved at være i mål med min motor, er det svært ikke at gå i gang med resten
Jeg må også sige at når jeg nu er ved at være i mål med min motor, er det svært ikke at gå i gang med resten
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Så fik jeg samlet Monza’en.
Der manglede stivere/beslag til bagagebæreren, så jeg fik købt høje møtrikker og gevindstang, og fik fabrikeret et par som skulle være tæt på de originale
Malerarbejdet er virkeligt flot, og jeg er meget tilfreds med resultatet.
Efter at samlet færdig kriblede det for at prøve en tur, og den går som sådan ok, men den originale luftfilterovergang/gummi jeg købte er simpelthen for stiv og ufleksibel, så den trækker lidt falsk luft, og går derfor ikke helt optimalt
Jeg må lige høre JensMC om stand på hans, ellers må jeg gå med 3D print og gummiovergang fra de 3G som jeg startede med.
Lidt billeder
Der manglede stivere/beslag til bagagebæreren, så jeg fik købt høje møtrikker og gevindstang, og fik fabrikeret et par som skulle være tæt på de originale
Malerarbejdet er virkeligt flot, og jeg er meget tilfreds med resultatet.
Efter at samlet færdig kriblede det for at prøve en tur, og den går som sådan ok, men den originale luftfilterovergang/gummi jeg købte er simpelthen for stiv og ufleksibel, så den trækker lidt falsk luft, og går derfor ikke helt optimalt
Jeg må lige høre JensMC om stand på hans, ellers må jeg gå med 3D print og gummiovergang fra de 3G som jeg startede med.
Lidt billeder
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hold nu kæft, den er blevet flot! 
Flot arbejde!
Flot arbejde!
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Den er virkelig smuk, godt arbejde! 
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Mange tak
Ja, den står meget tæt på original nu.
Det har været mange gode timer i værkstedet, og ikke mindst en vis tilfredsstillelse at skrue i gl. knallerter igen.
Nu skal jeg lige finde en løsning på det luftfilter, og se om jeg kan finde en konisk original gearpedal - der er brækket lidt af kappen på den nuværende, men ellers glæder jeg mig til foråret 2023 hvor jeg forhåbentlig får nogle gode ture og oplever på den.
I værkstedet ligger DX´78 og venter i kasser og på hylderne, så jeg må hellere få oprettet en ny tråd og finde værktøjet frem igen
Ja, den står meget tæt på original nu.
Det har været mange gode timer i værkstedet, og ikke mindst en vis tilfredsstillelse at skrue i gl. knallerter igen.
Nu skal jeg lige finde en løsning på det luftfilter, og se om jeg kan finde en konisk original gearpedal - der er brækket lidt af kappen på den nuværende, men ellers glæder jeg mig til foråret 2023 hvor jeg forhåbentlig får nogle gode ture og oplever på den.
I værkstedet ligger DX´78 og venter i kasser og på hylderne, så jeg må hellere få oprettet en ny tråd og finde værktøjet frem igen
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Nå, så fik jeg kikket på luftfilter og testet lidt.
JensMC var flink og måle hans gimmiovergang. Den er 85mm - det samme som min egen. Det virker som om den lige skulle være 10mm længere.
- Er der nogen som kan se om det er en forkert studs jeg har ?
Der er også lige et par billeder af montering med 3/4G gummiovergang og den 3D printet bøsning jeg fik lavet. Der er ingen performanceforskel på de 2 løsninger, den kører identisk, og ved at trække 2G overgangen over luftfilterkassen, så trækker den ikke falsk luft, men den går så ikke ret meget ind over kraven på karburatoren.
JensMC var flink og måle hans gimmiovergang. Den er 85mm - det samme som min egen. Det virker som om den lige skulle være 10mm længere.
- Er der nogen som kan se om det er en forkert studs jeg har ?
Der er også lige et par billeder af montering med 3/4G gummiovergang og den 3D printet bøsning jeg fik lavet. Der er ingen performanceforskel på de 2 løsninger, den kører identisk, og ved at trække 2G overgangen over luftfilterkassen, så trækker den ikke falsk luft, men den går så ikke ret meget ind over kraven på karburatoren.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Studsen ser helt rigtig ud, måske er de bare krympet så meget?
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hvor gemmer du samlingen af ledninger (tænding/ledningsnet)?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hrmm,,, 10mm er alligevel en del at krympe, og tankevækkende at JensMC har samme længde, men det er næsten eneste forklaring 
Nå, men jeg må holde lidt øje med nettet og stumpemarkedet og se om jeg kan finde én, og høre omkring længde.
@Morten. Jeg har gemt det bag luftfilter og mod bagskærm i hullet. Ledning fra tænding er trukket ind ml. øverste motorophæng og stel, og så er der plads til at trække ledninger op bag luftfilteret, og koble sammen med ledningsnet til cookpit og bagud mod baglygte. Jeg har så lidt ekstra ledninger, da jeg har monteret bremselys på både forbremse og bag/fodbremse.
Nå, men jeg må holde lidt øje med nettet og stumpemarkedet og se om jeg kan finde én, og høre omkring længde.
@Morten. Jeg har gemt det bag luftfilter og mod bagskærm i hullet. Ledning fra tænding er trukket ind ml. øverste motorophæng og stel, og så er der plads til at trække ledninger op bag luftfilteret, og koble sammen med ledningsnet til cookpit og bagud mod baglygte. Jeg har så lidt ekstra ledninger, da jeg har monteret bremselys på både forbremse og bag/fodbremse.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Okay, det må jeg se om jeg kan få til at lade sig gøre - det er ikke kønt under karburatoren.
Hvor har du købt yderisoleringen til ledningsnettet?
Hvor har du købt yderisoleringen til ledningsnettet?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Nej, under karburatoren er ikke optimalt
Jeg har købt både ledninger, kabelsko, stik og kapper hos FA. Ledningerne og stik er i god kvalitet, og jeg endte med at lodde nye kabler på tændingen - min var også afkortet og desuden godt slidte
https://www.facykler.dk/puch-monza-el-d ... -taending/
Jeg har købt både ledninger, kabelsko, stik og kapper hos FA. Ledningerne og stik er i god kvalitet, og jeg endte med at lodde nye kabler på tændingen - min var også afkortet og desuden godt slidte
https://www.facykler.dk/puch-monza-el-d ... -taending/
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Originalt sidder der samlinger under tændings skjoldet, over kædehjulet og så går ledninger den vej op i stellet. Men jeg foretrækker også at montere længere ledninger på spolerne, og så samler jeg det hele i stellet ved luftfilteret. Kører man med en moderne tænding, er der endda plads til CDI, tændspole osv derinde.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hrmm, det lyder lidt sårbart.
Der er ikke meget plads under tændingsskjoldet, og med en snurrende kæde og bump på vejen skal der ikke meget til at ledningerne er revet over. Jeg har monteret stel i 2. motorophæng fra toppen og trukket ledning gennem stel den vej, men jeg overveje meget netop pga. risiko for ledningsbrud.
Og stelforbindelsen har endda en skadesko adaptor til at styre ledningen ...
Der er ikke meget plads under tændingsskjoldet, og med en snurrende kæde og bump på vejen skal der ikke meget til at ledningerne er revet over. Jeg har monteret stel i 2. motorophæng fra toppen og trukket ledning gennem stel den vej, men jeg overveje meget netop pga. risiko for ledningsbrud.
Og stelforbindelsen har endda en skadesko adaptor til at styre ledningen ...
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hvad er det for en udstødning du har på?
Jeg har fundet ud af at min er utæt både ved cylinderen og et hul i potten, så jeg tænker at skifte hele lortet, men kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal sætte på.
Jeg har fundet ud af at min er utæt både ved cylinderen og et hul i potten, så jeg tænker at skifte hele lortet, men kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal sætte på.
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Udstødningen har jeg købt hos Jan hos FA-cykler med 28mm forrør.
Det er nok lige i overkanten med en original 38mm cylinder u. plump ift. flow/modstand, men jeg overvejer en Airsal sport cylinder til næste sæson som skulle give lidt mere effekt.
Pt. - korrekt inddyset i mit setup går Monza’en 45 km/t på lige vej, men jeg vil gerne lige ramme de 50 km/t.
https://www.facykler.dk/puch-monza-udstodning/
Det er nok lige i overkanten med en original 38mm cylinder u. plump ift. flow/modstand, men jeg overvejer en Airsal sport cylinder til næste sæson som skulle give lidt mere effekt.
Pt. - korrekt inddyset i mit setup går Monza’en 45 km/t på lige vej, men jeg vil gerne lige ramme de 50 km/t.
https://www.facykler.dk/puch-monza-udstodning/
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Okay, jeg overvejer nemlig også at købe sådan en Airsal cylinder (https://www.puchshop.de/en-gb/puch-engi ... um-nm.html), det skulle efter sigende gå ret godt.
Det er sgu en fin pris hos FA Cykler
Hvad er forskellen på forrøret når vi snakker 2 vs 3/4 gear? Jeg kan ikke se det på billederne er det afstanden mellem bolthullerne?
Det er sgu en fin pris hos FA Cykler
Hvad er forskellen på forrøret når vi snakker 2 vs 3/4 gear? Jeg kan ikke se det på billederne er det afstanden mellem bolthullerne?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt