Kort..nej
Jeg bruger selv følgende måde.
Ud med tændrøret og skru mikrometeret i, det behøver ikke spændes voldsomt godt fast, men dog så det sidder ok og ikke går løs når du skruer på det bagefter, stil mikrometeret på "nul" (gevindet i det er ca 1cm langt, sørg for at du er ca midt på længden når det står på "nul" )
Løsn skruen der holder "pinden" i mikrometeret og drej på svinghjulet til til "pinden" popper op når stemplet trykker på den, hold en finger på enden af pinden og drej forsigtigt på svinghjulet frem og tilbage til du kan mærke at "NU" er stemplet i top.
Sæt en tusch streg på blok og svinghjul ud for hinanden og hold svinghjulet fast i den position mens du spænder skruen der holder pinden.
Hvis du skruer míkrometeret 0.2mm ned, så kan du mærke at stemplet liiige vil røre ved pinden inden dine tusch streger passer ud for hinanden, bak tilbage til "nul" ***
Drej svinghjulet med uret til stemplet er kørt lidt ned i cylinderen, skru mikrometeret 1,8 omgang rundt fra "nul" med uret (ned ad) til stregen på mikrometeret passer ud for "8" og drej forsigtigt svinghjulet mod uret til stemplet går mod "pinden". Nøjagtigt DER skal platinerne åbne (hvis du bruger standard indstilling på Yamahaen...det kan også være du vil have en anden tændingsindstilling, f.eks 1.4 hvis den er tunet)
Med svinghjulet/stemplet drejet op mod pinden/stop, så løsner du skruen der holder platinerne, trykker dem med en finger let ned mod knasten i svinghjulet og spænder skruen.
Så er du så tæt på målet du kan komme uden at tjekke det med Niels Fups tændings justerings dims, eller med Ohmmeter eller lignende.
*** Et dobbelt tjek kan laves ved at skrue mikrometeret 3-4 omgange ned og forsigtigt køre stemplet op mod pinden i begge retninger (med og mod uret) og sætte en ny streg hver gang på svinghjulet, ud for den du lavede på blokken. Nøjagtigt midt mellem disse to streger er toppunktet, og skulle gerne passe med dine oprindelige streger for "toppunkt"
(Det tager længere tid at beskrive end udføre opgaven i praksis
)