HK opgivelse ?
HK opgivelse ?
FS1 5 Gear model 1969 er i min Haynesbog og servicemanual opgivet til 6HK, det er den også på gamle reklamer/plakater.
Tysk Fs1 "mokick" 40km/t har jeg set opgivet til 2.6HK
Engelske fora og reklamer nævner ofte 4.8HK som "restricted" model, og 6HK for "unrestricted" ( jeg gætter på det er den oprindelige udgave med oplagt udstødning)
Alle, eller de fleste vel, kender det skråtskårne udstødning som "5.3HK" Hvor i verden og hvornår havde den 5.3HK ab fabrik ?
Tysk Fs1 "mokick" 40km/t har jeg set opgivet til 2.6HK
Engelske fora og reklamer nævner ofte 4.8HK som "restricted" model, og 6HK for "unrestricted" ( jeg gætter på det er den oprindelige udgave med oplagt udstødning)
Alle, eller de fleste vel, kender det skråtskårne udstødning som "5.3HK" Hvor i verden og hvornår havde den 5.3HK ab fabrik ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: HK opgivelse ?
Jeg huske at en skolekammerat købte et 5,3HK tunsæt (sikkert i '86-87). Det bestod som jeg husker det af 16mm karburator og indsugningsplade, skråtskåret udstødning og en gearing tror det 12T.
Forskellen mellem dette 5,3HK og et 6,5 var en medfølgende cylinder, stempel og topstykke.
Mener at fra 8Hk, var den skråtskåret skiftet ud med den lange udstødning som gik længere ud end baghjulet.
Det bidrager vist ikke til dit spørgsmål.
Forskellen mellem dette 5,3HK og et 6,5 var en medfølgende cylinder, stempel og topstykke.
Mener at fra 8Hk, var den skråtskåret skiftet ud med den lange udstødning som gik længere ud end baghjulet.
Det bidrager vist ikke til dit spørgsmål.
Vh. Frans
Yamaha FS1 DX 1976 MC
Zundapp M25 Bergsteiger 1970
Yamaha FS1 DX 1976 MC
Zundapp M25 Bergsteiger 1970
Re: HK opgivelse ?
Den oprindelige FS1 kom til verden i Japan i 1969 med 5 gear og 6 HK ved 9000 o/min https://global.yamaha-motor.com/showroo ... tion/fs-1/
I 1970 kom FS1 så til England som FS1-E (E for England) med 4 gear og 4,8HK ved 7000 o/min for max 40 mph/64 km/t. Den måtte køres af 16-årige nybegyndere for at reducere antallet af ulykker. Indtil da kunne 16-årige starte med 250 ccm (!). I 1975 blev FS1-E droslet til 3 HK ved 5500 o/min fordi antallet af ulykker stadigt var for højt https://anthonygodin.co.uk/car/yamaha-fs1-e/ og i 1977 blev den droslet yderligere til max 50 km/t https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_FS1
I Tyskland kørte FS1 som "Kleinkraftrad" med 6 HK ved 8000 o/min for 17+ årige http://www.zweitakte.de/modelle/strasse ... 201972.htm og som "Moped"/"Mokick" med 2,6 HK for 16+ årige.
Jeg har ikke fundet noget som tyder på at 5,3 HK skråtskåret udstødning var original Yamaha. Det ser ud til at den kun kom fra diverse tuning firmaer bl.a. Larsen Trim.
I 1970 kom FS1 så til England som FS1-E (E for England) med 4 gear og 4,8HK ved 7000 o/min for max 40 mph/64 km/t. Den måtte køres af 16-årige nybegyndere for at reducere antallet af ulykker. Indtil da kunne 16-årige starte med 250 ccm (!). I 1975 blev FS1-E droslet til 3 HK ved 5500 o/min fordi antallet af ulykker stadigt var for højt https://anthonygodin.co.uk/car/yamaha-fs1-e/ og i 1977 blev den droslet yderligere til max 50 km/t https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_FS1
I Tyskland kørte FS1 som "Kleinkraftrad" med 6 HK ved 8000 o/min for 17+ årige http://www.zweitakte.de/modelle/strasse ... 201972.htm og som "Moped"/"Mokick" med 2,6 HK for 16+ årige.
Jeg har ikke fundet noget som tyder på at 5,3 HK skråtskåret udstødning var original Yamaha. Det ser ud til at den kun kom fra diverse tuning firmaer bl.a. Larsen Trim.
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
-
- Moderator
- Indlæg: 3930
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: HK opgivelse ?
Mon ikke de 5,3HK bare er et tal, nogen har trukket ud af bagdelen for at nå over de oprindeligt angivne 4,8HK? Altså, salgsgas?
Ligesom det sagnomspundne 7,5HK kit til blæserkølet Kreidler = 115km/t, uha-uha... som kun har eksisteret i Danmark, og som bestod af en 5,8HK cylinder parret med en Dellorto UB20S og et opkortet forrør.
Alle har hørt om det kit, men jeg har efter 25 år endnu tilgode at møde bare én, som har kørt med det eller for den sags skyldt set bare ét kit i andet end gammelt salgsmateriale.
Den tyske mokick-udgave giver fin mening. Kreidler ligger i spændet 2-2,9HK for den klasse; det er den perfekte ydelse for en knallert i min optik. Frisk uden at være latterligt hurtig. 1HK er spild af benzin til sammenligning.
Bygger jeg en knallert, bliver boret og gearet til at køre 35-38km/t på toppen.
Ligesom det sagnomspundne 7,5HK kit til blæserkølet Kreidler = 115km/t, uha-uha... som kun har eksisteret i Danmark, og som bestod af en 5,8HK cylinder parret med en Dellorto UB20S og et opkortet forrør.
Alle har hørt om det kit, men jeg har efter 25 år endnu tilgode at møde bare én, som har kørt med det eller for den sags skyldt set bare ét kit i andet end gammelt salgsmateriale.
Den tyske mokick-udgave giver fin mening. Kreidler ligger i spændet 2-2,9HK for den klasse; det er den perfekte ydelse for en knallert i min optik. Frisk uden at være latterligt hurtig. 1HK er spild af benzin til sammenligning.
Bygger jeg en knallert, bliver boret og gearet til at køre 35-38km/t på toppen.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: HK opgivelse ?
Tjoo, du har jo nok ret.
Der var mange om buddet udi tuningsdele engang, og de samme cylindere og hele kits havde vidt forskellige HK opgivelser alt hvilket katalog man kiggede i. Den samme 43mm ZETA støbejernscylinder kunne give lige fra 7.5HK til 9.5HK, eller endda mere, og 43mm ALU fra AJ.HUIGE kunne være lige fra 10 til 17HK.
En af de sjove jeg stadig husker var et "18HK kit" tror jeg det var, MEGET specielt som en daværende bekendt sagde, det var kun lavet i yderst få antal og hans onkels fætters etellerandet havde engang skaffet det hjem fra Sverige og det kostede mere end spidsen af en Starfighter.
Det bestod af en standard 40mm DT50 cylinder/topstykke og en oplagt DT potte + en 19mm karburator.
Kreidler 7.5HK har jeg ikke hørt om, men Kreidlere var heller ikke dem der var flest af heromkring. Der var en der havde en med 7HK blæsekølet kit, og skiftede han karburator og udstødning så var det et 9HK kit der kunne rende de der magiske 125km/t med den langhårede bagpå som alle Kreidlere kan.
Den kørte nu ikke stærkere af den grund, men en UB24 med tragt lød nu godt.
Der var mange om buddet udi tuningsdele engang, og de samme cylindere og hele kits havde vidt forskellige HK opgivelser alt hvilket katalog man kiggede i. Den samme 43mm ZETA støbejernscylinder kunne give lige fra 7.5HK til 9.5HK, eller endda mere, og 43mm ALU fra AJ.HUIGE kunne være lige fra 10 til 17HK.
En af de sjove jeg stadig husker var et "18HK kit" tror jeg det var, MEGET specielt som en daværende bekendt sagde, det var kun lavet i yderst få antal og hans onkels fætters etellerandet havde engang skaffet det hjem fra Sverige og det kostede mere end spidsen af en Starfighter.
Det bestod af en standard 40mm DT50 cylinder/topstykke og en oplagt DT potte + en 19mm karburator.
Kreidler 7.5HK har jeg ikke hørt om, men Kreidlere var heller ikke dem der var flest af heromkring. Der var en der havde en med 7HK blæsekølet kit, og skiftede han karburator og udstødning så var det et 9HK kit der kunne rende de der magiske 125km/t med den langhårede bagpå som alle Kreidlere kan.
Den kørte nu ikke stærkere af den grund, men en UB24 med tragt lød nu godt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: HK opgivelse ?
Her er et snip fra et Protuna katalog (1996). Der står også en forklaring; hvor troværdig den er vides ikke
- Vedhæftede filer
-
- Protuna.JPG (105.68 KiB) Vist 898 gange
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
-
- Moderator
- Indlæg: 3930
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: HK opgivelse ?
43mm Zeta går endda ret godt, så relativt set kan man kun undre sig over, de ikke fik opskrevet deres ydelse mere
Jeg har sådan et DT50-cylinder. Den bliver doneret til GT Tunings kommende myteknuser-føljeton om FS1.
1.145kr for hele kittet fra ProTuna ... det var vist nok prisen for en Kreidler-cylinder
Jeg har sådan et DT50-cylinder. Den bliver doneret til GT Tunings kommende myteknuser-føljeton om FS1.
1.145kr for hele kittet fra ProTuna ... det var vist nok prisen for en Kreidler-cylinder
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: HK opgivelse ?
Jeg er nød til at komme med en bemærkning her med min tågede hukommelse, jeg har set Kreidler's danske 7,5 Hk blæserkølet tun både som reservedele og monteret kørende (med stor misundelse) men aldrig haft et selv.
Til min Yamaha FS1 købte jeg i sin tid et 7HK tun komplet, forhandleren (Glostrup Radio og Cykelimport) havde også et 5Hk, begge havde 3 skyllekanaler men kanalerne var som jeg husker det større og udstødnings porten var noget større på 7HK, sættet bestod af cylinder, stempel, topstykke, 16mm Mikuni, indsugnings plade, membran og membran bøjlen samt en lang udstødning, HK tallene er kun tal opgivet af forhandleren som jeg ikke kan verificere.......(FS1 blev stjålet og erstattet med en Suzuki GT 125)
Til min Yamaha FS1 købte jeg i sin tid et 7HK tun komplet, forhandleren (Glostrup Radio og Cykelimport) havde også et 5Hk, begge havde 3 skyllekanaler men kanalerne var som jeg husker det større og udstødnings porten var noget større på 7HK, sættet bestod af cylinder, stempel, topstykke, 16mm Mikuni, indsugnings plade, membran og membran bøjlen samt en lang udstødning, HK tallene er kun tal opgivet af forhandleren som jeg ikke kan verificere.......(FS1 blev stjålet og erstattet med en Suzuki GT 125)
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
-
- Moderator
- Indlæg: 3930
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: HK opgivelse ?
Det sjove er, at Kreidler 7,5HK kit kun findes i danske kataloger. Eller, jeg har i hvert fald ikke set det "på udenlandsk", endnu, men jeg har heller aldrig set et reservedelsnummer tkl cylinderen.
En anden sjov detalje er, at i udlandet har det famøse 12,5PS Rennsatz ry for at gå 120km/t ... mens 7,5HK rækker til 115km/t i bette Danmark
Jeg er dog gevaldigt nysgerrig efter at se et af disse 7,5HK kits, alene for at se om det var bearbejdet på nogen måde eller om det blot var en dyr 5,3-5,8HK cylinder
Der skulle i hvert fald sælges nogle dele til en målgruppe, som snarere har travlt med at overgå hinanden end at beskæftige sig med virkeligheden
Det er sjovt at se GT Tunings videoer. Yamahaen har sgu lidt svært ved at nå over 5-6HK og når det endelig sker, slipper koblingen. Så er der alligevel langt op til 12HK+ og 120km/t
En anden sjov detalje er, at i udlandet har det famøse 12,5PS Rennsatz ry for at gå 120km/t ... mens 7,5HK rækker til 115km/t i bette Danmark
Jeg er dog gevaldigt nysgerrig efter at se et af disse 7,5HK kits, alene for at se om det var bearbejdet på nogen måde eller om det blot var en dyr 5,3-5,8HK cylinder
Der skulle i hvert fald sælges nogle dele til en målgruppe, som snarere har travlt med at overgå hinanden end at beskæftige sig med virkeligheden
Det er sjovt at se GT Tunings videoer. Yamahaen har sgu lidt svært ved at nå over 5-6HK og når det endelig sker, slipper koblingen. Så er der alligevel langt op til 12HK+ og 120km/t
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: HK opgivelse ?
Det er endnu sjovere at snakke med folk, der selv var unge i 70´erne og start 80´erne. For de havde alle en Yamaha, en Monza eller noget i den dur, der mindst gik 110. Så enten har tiden sløret hukommelsen eller også solgte man nogle overordentligt optimistiske speedometre dengang
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
-
- Moderator
- Indlæg: 3930
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: HK opgivelse ?
...og Kreidlere har gået 160-210km/t, udbremset adskillige politimotorcykler og alt sammen i modvid, op ad bakke med to kasser øl og en kammerat bagpå
Folk husker løgnehistorierne i frikvarteret bedre end virkeligheden, det er helt sikkert.
Folk husker løgnehistorierne i frikvarteret bedre end virkeligheden, det er helt sikkert.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: HK opgivelse ?
For ikke at glemme alle de gange Politiets boxer BMW fik revet den ene cylinder helt af, fordi knallerten snildt kunne komme imellem bommene på cykelstien under flugten, mens BMW´en ikke kunne. Det må have været dyrt i værkstedsregninger for Etaten dengang.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?