Kreidler nu 10,95 hk.

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Kreidler nu 10,95 hk.

Indlæg af Steen T »

Jeg har tidligere skrevet om manglende effekt, nu har jeg lært en del og har fået ydelsen op, målinger idag hos GT tuning viste 10,48hk, billedet viser en lidt ujævn kurve pga. vibrationer fra en løs koblingsnav øv. der mangler måling af omdrejninger, men max ydelse ligger ved 10800 omdr. Jeg vil komme med oplysninger om opsætningen.
Vedhæftede filer
10,48 hk (3).JPG
10,48 hk (3).JPG (130.94 KiB) Vist 3827 gange
med kåbe.JPG
med kåbe.JPG (125.35 KiB) Vist 3827 gange
Senest rettet af Steen T fre 15. mar 2024 23:33, rettet i alt 3 gange.
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler tuning

Indlæg af Steen T »

Dette kører jeg med: cylinder 44mm (race) fra Mopedspeed udst. port hævet og lavet bredere
Vedhæftede filer
kreidler tuning (2).JPG
kreidler tuning (2).JPG (75.25 KiB) Vist 3805 gange
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler tuning

Indlæg af Steen T »

Jeg bruger VHM stempel, men Gol kan også anbefales, brug ALDRIG det medfølgende stempel, det som var leveret med min cylinder var så stor, at det ikke kunne glide gennem cylinderen, og så kort at indsugn. varighed er over 180gr. jeg har også oplevet, at de billige stempler udvider sig med ridser til følge. Nålelejet er fra Kartonline brug ikke de smalle lejer (se billede) jeg bruger 14x18x17,2 som passer perfekt i Gol stemplet, kan fåes i br. 16,8mm så skal der ikke slibes så meget hvis lejet bruges med VHM stempel.
Vedhæftede filer
nåleleje.JPG
nåleleje.JPG (85.73 KiB) Vist 3794 gange
nåleleje bred.JPG
nåleleje bred.JPG (72.99 KiB) Vist 3794 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Det medfølgende stempel til de cylindre er afsindigt ringe kvalitet, ja.

Alt over 8-9HK er en succes i min optik, når udgangspunktet er en af de NC-cylindre.

Det er en hæderlig motor, du har fået strikket sammen.

GOL er ikke helt på linje med VHM, men de fine CNC-stempler er også i en anden prisklasse :-p
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler tuning

Indlæg af Steen T »

En måling fra oktober sidste år viste 8,59 hk (nederste kurve er med luftfilter rør)
port tider ud: 189 gr. port brede 25mm kompress. 1:13 squish afstand 0,8mm
--- skyl/boost 127 gr.
---------- ind 158gr.
Blowdown 31gr.
Vedhæftede filer
rulletest kreidler.png
rulletest kreidler.png (113.1 KiB) Vist 3755 gange
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler tuning

Indlæg af Steen T »

De 10,48hk som jeg har idag er opnået med disse ændringer: udst.port 192gr. port bredde 27,7mm måling af port med spærremål
skyl/boost: 127gr
ind; 157gr.
blowdown: 32,5gr.
nyt topstykke med squish afstand ændret til 0,5mm, kompression 1:13,8
kompressionstryk kold: 11,6 bar.
Vedhæftede filer
kreidler tuning (4).JPG
kreidler tuning (4).JPG (105.55 KiB) Vist 3752 gange
Senest rettet af Steen T søn 16. okt 2022 11:55, rettet i alt 2 gange.
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler tuning

Indlæg af Steen T »

Squishband er lavet på denne måde, jeg bruger en ødelagt cylinder som toppen spændes på.
Vedhæftede filer
kreidler tuning.JPG
kreidler tuning.JPG (90.2 KiB) Vist 3754 gange
squish slibning (2).JPG
squish slibning (2).JPG (108.81 KiB) Vist 3754 gange
squish slibning.JPG
squish slibning.JPG (113.3 KiB) Vist 3754 gange
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler tuning

Indlæg af Steen T »

Indsuningsmanifold er til en 20mm Bing den med 29mm bespænding, der skal så laves et mellemstykke for at hæve den lidt.
Vedhæftede filer
44mm race.JPG
44mm race.JPG (138.67 KiB) Vist 3754 gange
Senest rettet af Steen T søn 16. okt 2022 11:55, rettet i alt 1 gang.
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler tuning

Indlæg af Steen T »

Karburatoren er en Polini CP 23mm (dyser 40/90) jeg har tre stk. kopi karburatorer til at ligge, igen har jeg spildt penge på noget bras som ikke kan bruges, men har da lært lidt af alle mine fejl køb.

filteret er lavet af de viste dele.
Vedhæftede filer
DSC00742.JPG
DSC00742.JPG (105.53 KiB) Vist 3753 gange
DSC00741.JPG
DSC00741.JPG (149.49 KiB) Vist 3753 gange
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler tuning

Indlæg af Steen T »

Kom endeligt med gode tips og del jeres erfaringer gode samt dårlige, og gerne med billeder.
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler tuning

Indlæg af Steen T »

Flere fejlkøb, det var først med SPI 60 der skete noget med effekten.
Vedhæftede filer
DSC00743.JPG
DSC00743.JPG (128.43 KiB) Vist 3680 gange
DSC00745.JPG
DSC00745.JPG (118.56 KiB) Vist 3680 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg ville nu forvente, at der med de nye porttider kom mere skub i med den sorte Homoet 6P (fast forrør)

Homoet 4P (den uden midtersektion) er forgængeren til SPI60, som du kører med nu. De primære forskelle på de to er midtersektionen og så en lidt større dæmper på de reviderede udgave.

Jeg var blandt de første testpersoner, som forlængede netop Homoet 4P med en 70mm lang midtersektion og tilsvarende kortere forrør. Resultatet var samme bundtræk, tidligere start på trækområdet og flere omdrejninger på toppen samt højere peakydelse. Det var vist endda før 60ccm var vidt tilgængeligt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Jeg har faktisk ikke prøvet 6P med den nuværende portning, men vil teste det.
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af mriisj »

Følger med i denne interessante tråd, jeg har en selv en 44mm cylinder jeg skal have op og køre her til vinter på min danske 75 model med 5 gear, mangler dog en karburator til denne hvis nogen skulle have noget liggende der virker.
Jeg har lige fået en af de nye indiske tanke hjem til den så den kan komme ud og køre, meget fin kvalitet,

Jeg glæder mig til at se dit endelige resultat Steen og fortsætter med art se med her :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Hej Michael
Hvilken cylinder har du ?
jeg vil prøve at lave en opsætning som har lidt mere bundtræk, men ellers er jeg godt tilfreds med ydelsen på 10,48 hk. bortset fra karburator støjen
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af mriisj »

Steen, Jeg har flere, checker lige hvad jeg har sat på maskinen i morgen, de er ikke fra moped speed
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Så fik jeg kørt en tur med Homoet 6P, min udstødnings timing er 192gr. træk området flyttede 1000 omdrejninger op, begyndende træk ved 9000 omdr.
stoppede ved 12000 omdr. med SPI 60 trækker den fra 8000 til 10500, og topper ved ca 11000 omdr. 6P er træls at køre med, tophastigheden er uændret, og så larmer den mere end SPI 60, med SPI 60 har jeg max moment ved ca 9200 omdr. det passer med ca 85 km/t med gearing 13-36.
Steen
Vedhæftede filer
Homoet 6 P.JPG
Homoet 6 P.JPG (141 KiB) Vist 3415 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af kreidlerhansen »

Kreidleren har i forvejen lidt svært ved at levere decideret bundtræk, og der produceres så at sige intet til formålet. Den bedste cylinder til det formålet er en blæserkølet 4,2HK som slæber en tung gearing op til 75km/t og så er den stort set ligeglad med småting som modvind og bakker.
Dén portning med ekstra kanaler, 44mm boring og en 20-24mm karburator ville være noget derhenad.

Det nærmeste vi kommer er Mopedspeeds "6,5HK New Edition" med 44mm boring. Med få ændringer kan den slæbe knallerten op fra 30-80km/t i højeste gear ... men fordi portlayoutet er uhensigtsmæssigt, er der bare ikke plads til yderligere kanaler, så ydelsen kan ikke rigtig løftes.

Det overrasker mig, at 6P ikke leverer bare lidt højere tophastighed. Den fik sit ry, fordi det var den eneste almindeligt tilgængelige potte, som kunne få 60cc over 11HK og maskinen over 100km/t på en god dag ... for 20 år siden 😂 Ikke at SPI60 skal forklejnes; det er nok en af de bedste universal-udstødninger, markedet overhovedet kan levere. Især til prisen! Den matcher sikkert bare Steens motor rigtig godt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Ja den går godt med SPI 60 Jesper, jeg tror at 3-5 gr. mere i udst. porten vil give det der mangler med 6P, men 12-13000 omdr. bliver lidt træls i længden. Min kammerat her ovre fra Thy fik leveret en SPI 60 med fast forrør, han skulle kun bruge en potte, jeg mener han sendte den videre til dig, har du taget den i brug ? hvordan kører den ?
Steen Thorhauge.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af kreidlerhansen »

Steen T skrev: lør 29. okt 2022 10:21 Ja den går godt med SPI 60 Jesper, jeg tror at 3-5 gr. mere i udst. porten vil give det der mangler med 6P, men 12-13000 omdr. bliver lidt træls i længden. Min kammerat her ovre fra Thy fik leveret en SPI 60 med fast forrør, han skulle kun bruge en potte, jeg mener han sendte den videre til dig, har du taget den i brug ? hvordan kører den ?
Steen Thorhauge.
Jeg vil snarere anbefale en tre-delt udstødningsport. Så snart vi bevæger os over 192-193 grader, begynder det at knibe med at finde brændstof, der kan tolerere det nødvendige kompressionsforhold.

Den endte ganske rigtigt her. Klaas Jan fra Kreidler Service Grijpskerk ved udmærket godt, jeg er udstødningsgal, så fremfor at potten blev sendt retur til Holland, fik jeg buddet. Til prisen er den umiddelbart svær at konkurrere med, og jeg kan da se, den er noget anderledes end den gamle SP60, som du har.
Den er dog ikke taget i brug. Jeg har ikke umiddelbart en opsætning, den matcher, så jeg købte den bare 😁 Meeen jeg har vist en 60cc cylinder, som er halvvejs bearbejdet, og som bør matche potten udmærket med lidt flere tilpasninger og et GOL-stempel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"