Jeg faldt over denne her sidste forår. Den stod tæt på hvor jeg bor, var rimeligt prissat, var dansk med nummermatch og havde flere originale dele med i reserve. Desuden er den samme årgang som mig (X = 1983), så den blev handlet hjem.
Normalt gør jeg kun i almindelige Maxi´er, så den her var ny for mig. Jeg mindes ikke, at have stødt på den før - og jeg fandt ret hurtigt ud af, at dele er svære at skaffe. Heldigvis fik jeg, udover knallerten på billedet, flere originale dele med. Tidligere ejer havde monteret en Airsal T6, Techno 28mm udstødning og en anden karburator på en hjemmelavet studs men fik det ikke til at spille. Original udstødning, forrør, studs, cylinder, topstykke, karburator og et par sideskjolde fulgte heldigvis med.
Det hele blev splittet ad og det stod ret hurtigt klart, at al alu´en havde haft det særdeles hårdt gennem livet. Et klistermærke på bagskærmen indikerede, at knallerten har trådt sine barnesko i Esbjerg og den saltholdige luft havde sat gang i korrosionen overalt.
Derfor blev den røde på billedet indkøbt for en slik i Bremen; som donor. Herhjemme fandt jeg en ny højre fodhviler; den gamle var brækket og lappet sammen af en smedelærling, ser det ud til. Et nyt sæde dukkede op på Ebay Kleinanzeigen i Tyskland. West Import har et par småting fra en nedlukket forhandler, herunder klistermærkerne til tanken. RBO i Østrig havde et originalt reservedelskatalog med splittegninger, en ny benzinhane og lidt andre småting.
Motoren har fået ny krumtap, lejer, simmerringe og stempel. Den originale cylinder blev malet, honet og fik et nyt org. stempel. Topstykket er nyt; det gamle manglede et par ribber. Den originale udstødning blev renset og malet. Forrøret fejlede heldigvis ikke noget. Karburatoren fik en rens og et nyt chokerspjæld. Tændingen er skiftet til VEC. NOS luftfilter er på vej hjem fra West Import. Den bliver altså helt lovlig; det er plombe i cylinderen, gearingen er 11:39 som foreskrevet osv. Motoren startede på tredje tråd og går som en symaskine

Det er en helt almindelige Maxi motor, i hvert fald når den er med kickstart. Det er cylinder, topstykke, indsugningsstuds og forrør, der er forskelligt fra en "almindelig" Maxi motor. Den tyske motor er noget mere speciel; jeg har vedhæftet et billede af den. Kædetrækket fra pedalerne går direkte på "mellemgearsakslen" i motoren via en sindrig kobling. Den bliver lagt på lager til en anden gang - eller måske solgt sammen med det tyske stel.
De bedste dele blev udvalgt fra de to knallerter; stellet er naturligvis det danske. Det hele blev sandblæst og venligst malet af min bror.
Nu mangler jeg bare at splejse ledningerne sammen... De danske modeller havde ikke tændingslås og bremselys men derimod højt/lavt lys. De tyske modsat. Jeg splejser det sammen, så denne her får det hele. Altså tændingslås, bremselys og højt/lavt lys. Desuden var der originalt speedometer på tyskeren; det sidder nu på danskeren.
Jeg mangler derudover et par pæne sideskjolde. De, der sidder på nu, er delvist fra tyskeren med dertilhørende hul til pedaler, somd en jo ikke har længere. Så hvis nogen har noget i gemmerne, hører jeg gerne om det...