puch ms motore

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

puch ms motore

Indlæg af knallert »

jeg er ved at klargøre min 69 m3 motor tum 110. 2 håndgear- frem kick- lille krydspind

motoren har ødelagt krumtappen..forrig ejer aadskildte den..og smed den i en kasse..dog er krumtappen væk(nok den som gik defekt)og stoppede knallerten..

jeg adskildte så en 1965 pedal motor tum 91..tanken var at stjæle krumtappen og div stumper til min match motorblok..fandt dog mange forskelle..bla anderledes primær/sek gearing. og pedal drevet er anderledes gearet. standart 6203 lejer på krumtappen ikke bo-17 lejer..den var sej at drive blokhalvdelene..da lejerne strammede meget i blokkene..kan det passe at motore før 65 er med standart lejer i krumtappen
Vedhæftede filer
puch ms 1969 modell.JPG
puch ms 1969 modell.JPG (133.71 KiB) Vist 823 gange
ms motor med standart lejer.JPG
ms motor med standart lejer.JPG (167.75 KiB) Vist 823 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: puch ms motore

Indlæg af 12V »

Nej det tror jeg ikke... Så langt jeg kan se tilbage i reservedels kataloget er der L17 lejer. Mener også at have set billeder af den allerførste model med påskruet pakdåseholder, som også har L17 lejer.

Der må næsten være fræset 2 mm dybere lejesæder i for 6203 lejer. Kan du se forskel på lejesædet, farveforskel de sidste 2 mm?

Krumtappen på billedet, ligner i øvrigt den nyere model med den nye konus og M10 gevind. Den årgang burde i hvert fald køre med M8 gevind, hvornår den anden konus kom ved jeg ikke. Så jeg er helt sikker på at nogen har pillet i motoren før.

Hvor mange tænder er der på koblingen? Der findes 16, 18 og 19.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: puch ms motore

Indlæg af knallert »

den har 18 tænder på koblingsskålen..det hele er ødelagt af tæring..der har nok stået vand..tænderne er spidse halvt rundt på tandhjulet,,som har vendt nedaf...der er tydelige drejemærker i bunden af lejepasningerne i blokhalvdelene...så de gar simpelthen udboret i dybten 2mm til standart lejer..så ikke meget jeg kan genbruge af den gamle motor..krumtappen er muligvcis god nok...alt andet er slidt op
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: puch ms motore

Indlæg af knallert »

så har jeg fået samlet nr match motoren..af div dele..har dog et problem med kickstarter fjederen(retur)...den jeg fandt i rodekassen..passer ikke helt,men er i tvivl om jeg har samlet forkert..eller det er fjederen som er problemet...der skal også en skive mod motoren,med en udskæring..men det virker som om at fjederen ikke rigtig passer,endebøsningen kan ikke gå ind i fjederen..så jeg mangler 1 cm for at det passer..(.pos 18 er en adapter til ombygning fra pedal til kickstarter)
Vedhæftede filer
kickstart fjeder forlænds kick.JPG
kickstart fjeder forlænds kick.JPG (175.19 KiB) Vist 614 gange
tegning frem kickstarter.JPG
tegning frem kickstarter.JPG (124.9 KiB) Vist 613 gange
strynboen på test profil
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: puch ms motore

Indlæg af Jensmc »

Har kigget lidt på de andre startanordninger. Der findes mindst 3 forskellige fjedre, så du har nok fat i en forkert.
Jeg har en spand med dele fra forskellige motortyper.
Skal jeg kigge efter en fjeder?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: puch ms motore

Indlæg af knallert »

ja tak..kik gerne efter.
ja der er mange varianter..af en ellers ens type..men nok fordi den er fremstillet i så mange år..og motore og dele er til flere modeller...det kan også være endestykket(cromdelen) som ligesom mangler hul til at stikke fjederenden ind i...der er et hul ..men med mindre diameter..som fjederen ikke kan nå ind i..lader jeg fjederen stikke uden på crom ende dimsen...kan jeg montere det hele..men det kan vel ikke være meningen..
strynboen på test profil
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: puch ms motore

Indlæg af Jensmc »

Har disse 3.
Den midterste lå i en pose med det rigtige nummer.
Men hvis du får alle 3, kan jeg få de 2 tilbage, som det ikke er.
Inden montage, skal den måske en tur i saltsyre for udseendet skyld.
Vedhæftede filer
20230227_192155.jpg
20230227_192155.jpg (172.08 KiB) Vist 561 gange
20230227_192205.jpg
20230227_192205.jpg (137.77 KiB) Vist 561 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: puch ms motore

Indlæg af knallert »

jeg har forsøgsvis fremstillet en..men den holder ret sikkert ikke længe.
.tror også den midderste er rigtig...der hvor den stikker ind i endestykket er mindre diameter..men den anden fjeder med mindre diameter gør nok det samme..måske ole kan tage dem med..så kan vi prøve dem..han rejser jo mellem jyland og strynø jævnligt..jeg kan prøvekøre med den jeg har fremstillet..så kan fint vente til påskeferien..

strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"