Soldatens Maxi Puch P

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

Ohøj...

Jeg er netop hjemvendt fra Maxi Maniacs skærtorsdag træf i esbjerg på min Vespa Bravo.

At være blandt så mange Maxi'er tændte en ild indeni mig og en søgen efter min egen satte ind. Jeg blev kontaktet af en som har en 1989 Puch Maxi P1 og han vil gerne tage min Bravo i byt plus lidt skejs men jeg kan så forstå at en P1'er ikke er en rigtig Puch Maxi men i virkeligheden produceret af Piaggio. Rygterne lyder at den ikke er lige så solid som sin Østrigske tvillingebror... Spørgsmålet lyder så; Skal... Skal ikke...

Delene dertil er det de samme som på en Maxi P/K? Det er jo ret let at finde dele dertil kontra en Vespa Bravo. Jeg har ofte måtte søge mod Holland for at finde dele.
P1'eren er i OK stand. Den var listet til 9800,- på marketplace. Tænker ikke han skal have mere end 2000,- oveni plus min Bravo som jeg løsligt vurderer til at have en værdi på 7000-8000,-.
Hvad øøøh.... hvad siger de kloge hoveder herinde? Gør jeg mig et ringe byt tror i??? :|

Billede

Billede
Senest rettet af Elitesoldaten man 17. apr 2023 17:05, rettet i alt 1 gang.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af 12V »

Jeg har begge dele og synes Bravo er den bedre maskine, er ikke sikker på at jeg kan komme med en rationel forklaring. Nok mest personlig preference.

En Maxi kan klart blive pænere og mere sportslig.

Maxi er virkelig nem at få dele til, men synes heller ikke at Bravo er svær. Til gengæld er der meget skrammel på markedet til maxi, jeg føler piaggio delene på markedet passer bedre.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af Elitesoldaten »

Maxi'en virker bare som en bedre investering og nemmere at komme af med igen. Men jeg er lidt splittet... har alligevel lagt en del tid og penge i min Bravo efterhånden og den kører upåklageligt nu. Jeg ved hvad jeg har med Bravo'en og ved ikke hvad jeg får med Maxi'en...
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg var oppe og kigge på den men den så væsentlig bedre ud på billederne end i virkeligheden. Den startede nemt nok men lød helt af H til da den kørte... Så det blev et tak men nej tak. Jeg endte dog med at sælge min Bravo til ham. Så nu er jeg knallertløs. Forhåbentlig ikke længe. Skal se på en rigtig Maxi Puch i morgen. En KL'er.

Ifølge sælgers historie blev den totalrenoveret for 20 år siden men har siden da holdt stille. Det bærer den også præg af ud fra billederne at se.
Men man skal nærmest pantsætte en nyre for at få råd til en der allerede er istandsat. En del af mig glæder sig også til at rode og skrue lidt igen... fejlsøge og gør ved. Selvom det både kan være en angstprovokerende og frustrerende affære.

Jeg ved jo heldigvis hvor jeg skal spørge til råds hvis jeg får brug for det.... :lol:
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af 12V »

Tillykke med salget, altid godt med nye projekter på tegnebrættet. Håber ikke du kommer til at fortryde 😉
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af Elitesoldaten »

Tak. Har købt en maxi puch som skal have hele turen. Måtte smide 8.000 for en godt rusten bavian. Den ku dog starte og køre men hold nu op de er blevet dyre. Med tanke på jeg for 6 år siden solgte en i OK stand som kørte perfekt til 6.500... Av.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 179
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af MCL »

Tillykke med købet🙂

Vi skal vel lige se et par billeder af den KL`er ??
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af Elitesoldaten »

Tak for det - det var ikke KL'eren jeg endte med men i stedet en P.
Hvis jeg skal være helt ærlig så synes jeg også at P og K er de mest charmerende.
Den er dog splittet ad i atomer. Stel skal sandblæses og males og motoren skal have en overhaling.
Skal have bestilt ny cylinder da gevind til udstødning er intet eksisterende.

Drømmen er at få den til at køre i slut 30'erne. Sådan en 37-38km/t ville være helt perfekt.
Jeg har kigget på denne med aftagelig plump. https://maxishoppen.dk/shop/12-cylinder ... zzo-38-mm/
8.7mm og 9.0mm. Standard er vidst 8.4 så vidt jeg kan se.

Er vi ikke enige om at jeg bør opnå en højere ydelse med den cylinder og enten den ene eller anden plump i. Udstødning er 28mm. Resten er standard. 12mm rund bing karburator. Original tror jeg nok. Der står i hvert fald BING på den.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 179
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af MCL »

Det forstår jeg godt. En P eller K er den klassiske version som alle kender. Selvom det er et papkasse projekt du har købt vil vi nu stadig gerne se billeder af dyret og meget gerne følge renoveringen🙂

Mht. stellet så ved jeg ikke om du har overvejet at få det glasblæst i stedet for sand ?

Sandblæsning kan være ret hårdt for metallet, mens glas er lidt mere skånsomt og typisk efterlader en pænere glattere overflade til maleren.


Hvis du skal ud og købe cylinder, og gerne ligge omkring de 40 km/t uden øvrige ændringer, så ville jeg tage denne her:
https://www.maxishopbevtoft.dk/produkt/ ... -cylinder/

Med original 12mm karburator, topstykke, 22mm forrør og en tand mere på fortandhjulet, så burde den køre omkring 40-45 km/t med fint optræk og stabilt op ad bakker.

I min tråd om Monza'en har jeg netop købt den version som er en anelse hidsigere, og jeg er ikke færdig med at justere den endnu, men den går omkring 50 km/t.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af Elitesoldaten »

Det er ikke et papkasse projekt jeg har købt men det har jeg nu forvandlet det til :D
Det blev skilt ad samme dag som jeg købte den. Ærger mig lidt at jeg ikke fik taget nogle førbilleder, har skrevet til manden om han stadig har billederne fra annoncen men har ikke fået noget svar endnu.

Hele herligheden står ved min fætter i en anden by, en times kørsel herfra, så jeg kan ikke tage nogle billeder af liget lige her og nu. Skal dog der over i næste weekend og samle motor. Så kan jeg lige få skudt lidt.

Mht sandblæsning, så tror jeg ikke jeg kan få glasblæst. Fik sandblæst min Vespa Bravo og synes resultatet blev ganske glimrende. Det er min kære fader der kan sandblæse og male på hans arbejde så det koster gratis.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af 12V »

Kender det alt for godt med de før billeder, mine projekter starter ofte med et foto af en halvt adskildt knallert :D
MCL
Stor knallert
Indlæg: 179
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af MCL »

Det forstår jeg udemærket. Jeg ville også ønske at jeg havde taget mindst 1 billede af alle de knallerter jeg havde for 30 år siden, men det tænkte man jo ikke på dengang🙄

Mht. sandblæs kan jeg sagtens følge “koster gratis”. Hvis stellet ikke er rusten, så går det nok også, men det er hårdt for metallet hvis det er en industrimaskine som sandblæser.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af Elitesoldaten »

Ja jeg var nok for ivrig efter at flå den fra hinanden at jeg glemte alt om billeder.
Jeg ville også ønske at jeg havde et billede af min Yamaha 4-gear, som jeg havde for mere end 15 år tilbage. Men omvendt så ville den konstant minde mig om at de 2.500,- jeg solgte den for dengang var alt for billigt. Men nå, den slags må man ikke leve søvnløs over. Det koster at leve eller sådan noget i den dur.

Det er en industrimaskine. Jeg beder ham om at være forsigtig... eller kan man ikke justere trykket på sådan nogle? Det er trods alt bare gammel maling der skal blæses af.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg endte med at bestille den cylinder fra Arezzo hvortil der kommer to forskellige plumper. Er der nogen der kan svare på hvilken en der giver mest mening at bruge? Som nævnt tidligere lader det til at standard er 8.4mm og den her bliver leveret med 8.7mm og 9.0mm. Det virker derfor for mig logisk at 8.7mm er lidt hurtigere end standard og 9.0mm endnu hurtigere.

På den her side er også en cylinder til Maxi med to forskellige plumper hvor de skriver at den ene er til ny model og den anden er til gl. model.
https://shop.yamahafs1.dk/5-puch-maxi-9 ... -1782.html
Nogen der kan give et hint om hvilken en der giver mest mening at bruge af de to, eller er det bare med at prøve sig frem?

Noget andet der bliver spændende er også når den skal dysses. Min kommer med en rund original bind karburator som bruger 3.5mm dyser og standard er enten #54 eller #56. Gad vide hvor højt jeg skal op? Jeg påtænker at købe et dysesæt med 5 stk der spæner fra 56 til 64.
Eller vil i mon tro jeg skal højere op end det? :?
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af 12V »

Vi kan lige starte med at kigge på de to væsentlige godkendelser der findes på maxi.

Gammel model, godkendt under TU-M 156 (og nogle tidlige DK-M 001 DK-M 002 modeller)
9 mm plumbe
55 mm stempel totallængde
13T foran 45T bagved
22 mm udstødning
12 mm karburator

Nyere modeller, godkendt med DK-M/DK-K nummer (der findes en del forskellige)
8,7 mm plumbe
52,5 mm stempel totallængde
13T foran 47T bagved
0,4 mm toppakning
22 mm udstødning
12 mm karburator

De 8,4 mm du nævner er Monza 2G. Derudover findes der Maxi Plus og Mini Maxi med 8,5 mm og Reva invalide modellen med ZA50 motor og 7,2 mm plumbe.

Dyse størrelserne du nævner, passer kun hvis alt er original. Alle komponenter har nærmest indflydelse på dyse størrelsen. Original filter har en flex slange bagpå, og én eller to reduktionspropper. Jeg plejer bare at vælge det setup jeg vil køre, og så dyser jeg ind efter det. Uden at tænke for meget på hvad der sad originalt.

Så er det bare med at prøve sig frem og finde det opsæt du vil have, og den fart du tør at køre med. Det store spørgsmål er, om den Arezzo cylinder er 100% ens med en original hvad porttider, port størrelse og vinkler angår. Er den svagere eller stærkere, eller virkelig ens? Om ikke andet, så har du mulighed for at justere hul størrelsen ;)

PS: Hvilken 28 mm udstødning har du på? Den der ligner original? Den kan godt give lidt på toppen, men også tage lidt i bunden på en nær lovlig maskine. Og så kan den larme ret meget, men det kan afhjælpes ved at tætne fløjten bedre. Grunden til den larmer, er at potten ofte er lidt oval og så kan O-ringene ikke tætne omkring fløjten. Nogle har haft god resultat med grafitsnor. Samme kan også gælde for 22 mm udgaverne.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af Elitesoldaten »

Ja så er spørgsmålet jo om jeg har en gammel model eller ny. Knallerten er vidst fra 77 men den kom uden nr match og det havde også være ligegyldigt da vi fandt ud af at den var svejst, så måtte købe en "ny brugt". Jeg har læst lidt om at folk afkorter stemplet hvilket sku give lidt bundtræk/optræk men det tør jeg ikke kaste mig ud i.

Det store spørgsmål er, om den Arezzo cylinder er 100% ens med en original hvad porttider, port størrelse og vinkler angår.

Ja, det er et rigtig godt spørgsmål. Vi monterer elektronisk tænding på maskineriet så det bør vel tage sig af porttider, korrekt? Mht at skifte hulstørrelser så indebærer det vel at sku i gang med at file i cylinderen, eller hvad?

Udstødningen der er købt er denne: https://maxishoppen.dk/shop/52-udstoedn ... a-bagende/
Det er min kære fætter der har stået for at indkøbe alt. Jeg har bare betalt ved kasse 1. Knap 7.000,- rendte det hele op i og det er uden nye fælg. Av!
Men vi har så også skiftet alt krom, kabler, greb og jeg skal komme efter dig...
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 179
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af MCL »

Som altid fyldestgørende svar fra Carsten.

Jeg talte i anden forbindelse med en kammerat. Han har kørt med den Arezzo cylinder et års tid - uden nogen af de medfølgende plumper og på et "urørt" stempel som fulgte med cylinderen. Han sagde den gik stabilt 40 km/t på GPS med ALT andet standard; topstykke, orginal 12mm rund karburator, tænding og 22mm forrør på udstødning, og vist dyse 62 med standard luftfilter uden de 2 propper som Carsten nævnte, den havde vist fået en tand mere på fortandhjulet.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af Elitesoldaten »

Det er standard luftfilter jeg har bestilt samt luftdyse også. Uden flexrør vidst nok.
https://maxishoppen.dk/shop/22-karburat ... -ny-model/
+
https://maxishoppen.dk/shop/23-karburat ... ft-filter/

Jeg troede faktisk den ville rende hurtigere end 40km/t uden nogen plump i - men måske det er udstødningen der holder ham tilbage fra mere. 1 tand mere på fortandhjulet mister vel også lidt topfart til fordel for optræk. Eller også er det omvendt :?
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 443
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af anj »

Elitesoldaten skrev: fre 14. apr 2023 13:29 Det er standard luftfilter jeg har bestilt samt luftdyse også. Uden flexrør vidst nok.
https://maxishoppen.dk/shop/22-karburat ... -ny-model/
+
https://maxishoppen.dk/shop/23-karburat ... ft-filter/

Jeg troede faktisk den ville rende hurtigere end 40km/t uden nogen plump i - men måske det er udstødningen der holder ham tilbage fra mere. 1 tand mere på fortandhjulet mister vel også lidt topfart til fordel for optræk. Eller også er det omvendt :?
Det filter er til den firkantede kaburator
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: "Puch" Maxi P1

Indlæg af Elitesoldaten »

Ja det har du da vidst ret i.... :oops:
Det er min fætter der har lavet listen over ting der sku bestilles. Det må da som minimum koste en kvajebajer!!! :lol:
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"