Soldatens Maxi Puch P

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

MCL skrev: tirs 2. maj 2023 17:39 Flot arbejde 👍😊

Har du givet blokken et beskyttende lag efter vandpolering ?
Jeg har selv, efter råd herinde fra, givet mine en omgang WD40 for lige at mætte aluminiumen.
Tak. Nej det har jeg ikke men det vil jeg da lige gøre så. Tak for tippet :)
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

Så blev den malet i den herligste farve. 8)
Nu mangler den kun en omgang klarlak og så starter puslespillet!

Billede

Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Jensmc »

Hold da kæ...., det er en fed farve.
Maxi-farverne grøn og rød er også noget kedelige.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

Jensmc skrev: søn 7. maj 2023 16:50 Hold da kæ...., det er en fed farve.
Maxi-farverne grøn og rød er også noget kedelige.
Lige netop. Målet var at ramme en farve som ikke alle andre har og så er jeg ret vild med orange. Det må godt skrige lidt på sådanne knallerter :D
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af FS1originalen »

Du er ikke alene. Er det ikke den farve postvæsenets knallerter har haft siden midt 50erne :hihi

Og så lidt seriøst: Det gør lidt ondt at se at "benzinhullet" og gevindet til benzinhanen ikke har været afdækket.
Benzindampe har nu en chance for at krybe under lakken og få den til at koge op, især hvis der også er en filler under - håber ikke det sker, men har du en chance for at slibe/afrense så gør det.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

FS1originalen skrev: søn 7. maj 2023 18:50 Du er ikke alene. Er det ikke den farve postvæsenets knallerter har haft siden midt 50erne :hihi

Og så lidt seriøst: Det gør lidt ondt at se at "benzinhullet" og gevindet til benzinhanen ikke har været afdækket.
Benzindampe har nu en chance for at krybe under lakken og få den til at koge op, især hvis der også er en filler under - håber ikke det sker, men har du en chance for at slibe/afrense så gør det.
Erik
Tak for tippet. Man skulle jo tro at maleren havde styr på den slags. Endda eftersom det er udført af en professionel.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af MCL »

Flot farve 👍

Jeg glæder mig til at se den når du får stafferinger på - hvis du kan få dem monteret inden klarlakken er det nr. 1.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

Så begyndte samleprocessen i går. Vi nåede ikke at blive færdige da nærmest alt drillede!!! Særligt den nye pedalaksel + pedalarme. Kunne overhovedet ikke få det til at sidde ordentligt. Som om kilerne var for store. Kunne læse mig til at man skal slibe lidt for at få det til at passe. Så nu må vi prøve at få kilerne ud igen, slebet og sat ordentligt i. Har ikke et billede af hvor langt vi nåede men det eneste der mangler er pedalaksel + pedalarme samt kabel til kobling.

Billede

Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Erling.I
Junior knallert
Indlæg: 55
Tilmeldt: fre 27. dec 2019 12:00
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Erling.I »

👍Det ser sku godt ud 👌

Yamaha FS1 DX 1978
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

Nå venner… maxi’en er sådan set samlet men den kører ikke helt som jeg ønsker. For det første kan den ikke stå i tomgang på trods af at tomgangsskruen er skruet helt i bund og så er det som om den mangler de sidste kræfter. Den går 30km/t ud af lige vej. Den lyder egentlig ok og accelererer også ok. Så hvor starter jeg lige for at få den til at gå i tomgang og forhåbentlig de sidste 5km/t på toppen. En større dyse måske?
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af 12V »

Hvilken dyse har du nu og hvordan ser luftfilter ud? Alle propper og flexslange i?

Hvornår tænder den? Jeg ville prøve med 1,5-2 mm før top, selvom Puch siger 1 mm.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

Der sidder en 54 i nu, luftfilter er uden flexslange.
Jeg har prøvet at fedte lidt med tændingen men det er sgu svært synes jeg. Når stemplet er i top og jeg gerne vil justere på platinerne, så kan jeg ikke komme til fordi selve dækslet blokerer for justeringen. Det ved jeg ikke lige hvordan jeg kommer omkring.
Cylinder er en Arezzo 38mm. Den kom med to plomberinger. En 9.0mm og en 8.7mm. Har vidst nok monteret 8.7mm i håb om at det ville give mest mulig power.
Senest rettet af Elitesoldaten tors 13. jul 2023 15:37, rettet i alt 1 gang.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

Her kommer lige lidt billeder hvis nogen er interesseret. Mangler staferringer, overvejer bare at skrive "PUCH" med sort.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af MCL »

Jeg vil tro, at den skal have en større dyse. Når du kører uden flexslange og propper på filteret får den uforholdsmæssig meget luft vs. benzin.

Prøv med str. 58 og som Carsten siger lidt mere fortænding, så skal den nok komme op i fart. Jeg gætter på at den heller ikke firtakter på toppen/fuld gas i nuværende setup ?
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

Den firtakter ikke nej. Der sidder en prop i luftfilteret bare ikke flex slange. Jeg prøver at dyse en enkelt eller to op så. Mht tænding har jeg endnu ikke knækket koden til hvordan man gør. Som sagt er det fysisk umuligt at justere når jeg gerne vil, fordi platinerne er blokeret af dækslet når stemplet er i top. Håber det giver mening. Kan lige illustrere med et billede senere i dag.

Det er ikke mig selv der har stillet tændingen i første omgang så jeg er 100% grøn på det område.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg illustrerer lige med et par billeder. Min fremgangsmetode er nok en del primitiv men... jeg drejer svinghjulet med uret til stemplet er helt i top. Dette "måler" jeg ved at afmontere tændrør, stikke en skruetrækker ind og drejer svinghjulet indtil skruetrækkeren ikke længere bliver presset ud men er lige ved at begynde at gå ned/ind igen. Når skruetrækkeren så er i top, og platinerne helt åbne, så vil jeg jo gerne kunne justere på platinerne. Men svinghjulet blokerer som jeg har markeret på billedet. Jeg gør sikkert flere ting forkert men er der en der, meget pædagogisk, kan forklare mig hvad!? :oops:

Billede

Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af MCL »

Hvis afstanden du måler ml. platinerne er ca. 0,4 når stemplet er i top, så har du justeret platinerne som de skal.

Fortænding stiller du på ankerpladen. Den kan justeres i det spæn du har i de 3 skruer. Måske den er stillet, så du har lige meget luft venstre/højre i de 3 skuer som holder ankerpladen i blokkene.

Har du det, så kan du nok måle omkring 2.2 - 2.3 mm fra platinerne begynder at åbne og op til stemplets toppunkt i topstykke, altså skruetrækkeren har den vandring fra platiner åbner til stemplet når toppen og de er helt åbne.

I så fald løsner du skruerne lidt på ankerpladen og drejer hele ankerplade og tænding MOD uret. Prøv lidt ad gangen indtil du rammer omkring 1.6 - 1.8mm i fortænding, så burde den sammen med lidt større dyse tage væsentlig flere omdrejninger og bedre optræk og topfart.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

Men... jeg kan jo hverken komme til at måle eller stille på platinerne fordi svinghjulet er i vejen.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af 12V »

Hmm, det har jeg nu aldrig oplevet. Platinerne kan godt være næsten dækket af svinghjulet, men nok plads så man kan måle gennem ruden.

Er det et uoriginalt svinghjul? 🫣
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Maxi Puch P

Indlæg af Elitesoldaten »

Der må jeg være dig svar skyldig. Har haft den forbi et værksted med henblik på at de sku' fikse den. Det har de så tydeligvis ikke gjort godt nok og jeg er i stedet efterladt med en regning på 6.000+. Så hvilke dele de har brugt ved jeg desværre ikke.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"