Lillebrors Ciao

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Halli halløj.

Nyt medlem af familien! Min kære lillebror er hoppet med på bølgen. Han blev lidt jaloux på os andre når vi stod og skruede og ikke helt ku være med på snakken så det resulterede i at han købte denne bavian. Den kan ikke starte men motoren drejer rundt. Så første punkt på to-do-listen er at få pustet liv i den. Jeg har selv haft en bravo som jeg har rodet en del med så er rimelig optimistisk i at det nok skal lykkes det her. Det eneste jeg er nervøs for er når det kommer til at stille tænding... Den kode har jeg endnu ikke knækket. :?

Billede

Billede

Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Lækker gammel dame!

Piaggio har gjort det nemt for jer hvad tænding angår, ingen justerbar bagplade, kun platinafstand. Kør stempel i top og juster til 0,4 mm platinafstand, så skal den nok køre fint.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

12V skrev: tors 27. apr 2023 11:32 Lækker gammel dame!

Piaggio har gjort det nemt for jer hvad tænding angår, ingen justerbar bagplade, kun platinafstand. Kør stempel i top og juster til 0,4 mm platinafstand, så skal den nok køre fint.
Tak! Kan være jeg trækker lidt på din erfaring når vi når dertil hvis jeg må :wink:
Det har været min kammerats så jeg ved den ku køre inden den blev henlagt i hans garage hvor den har stået stille de sidste 3-4 år.

Planen er at den skal pyntes lidt. Ikke restoreres fuldstændig bare til husbehov og så har min bror en drøm om at male den gul.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg var forbi i dag og forsøge at få den i gang. Status er at hun lever!
Det eneste vi gjorde var at rense karburator, tømme benzintanken og hælde noget nyt på.
Den står OK i tomgang men den kører ikke supergodt. Har ingen træk og kører bedst med permanent choker. Så jeg tænker ikke den er 100% tæt og mistanken går på at den er utæt ved karburator da jeg ikke kan få lov til at spænde den ordentligt. Det er som om at den skrue og møtrik der er brugt ikke er originalt. Den går i hvert fald på ved blokken hvilket resulterer i jeg ikke kan spænde den i bund og jeg kan af- og påmontere karburatoren vha hænderne uden det store besvær. Den mangler også en skrue i toppen hvor gaskabel sidder men ved ikke hvor stor betydning det har. (markeret med gult).

Billede

Forhjulet er der også et eller andet med. Det føles og ser ud som om det ikke sidder hvor det skal og det "flugter" heller ikke med forskærmen. Som om at hjulet sidder "off-set". Har taget et billede af højre og venstre side, er der en ekspert der hurtigt kan se om / hvor det går galt.

Billede

Billede

Der sidder også i bunden hvad jeg gætter er en tændspole. Et spøjst sted da den sidder noget udsat der i forhold til vind og vejr. Jeg mindes også at min kammerat ofte gik ud hvis han kørte igennem en vandpyt...

Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Ny skrue til bespænding af karburator og ny nylon bøsning.

Jeg ville tjekke om indsugningen stadig er intakt. Jeg spotter luftfilter med større huller og 12 mm karburator. Den skal kun være 7 mm på en dansk.
Måske er dysen bare for lille...

Din bremseplade sidder forkert, den skal være låst af en pal på svingarmen. Det er "gaffelenden" der skal gribe palen.
Forgaflen kunne sikkert trænge til ny bøsnings og gummi stop repkit. Og vær ikke ked af det hvis hjulet aldrig kommer til at stå snorlige 😅

Ja spolen sidder der i bunden på de gamle, ikke optimal 🙈
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Jensmc »

Vær opmærksom på, at skruen til karburatordækslet er M4 x 0,75. Og IKKE alm stigning.
Dette gælder også skruen for benzin studsen - den er M5 x 0,75.
Så du beskadiger karburatoren med std. skruer. Og det er jo synd.
Std. karburator er 12/7.
De første årgange kørte ganske rigtigt med spolen under motoren, og det var ikke godt til dansk vejr med salt på vejene. Og egentlig heller ikke til sommerkørsel i regnvejr. Jeg har fyldt gummidutten op med silikonefedt. Det har tilsyneladende hjulpet på min C9N1T fra 1968.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Jensmc »

Den har sikkert også 22mm styrstamme. I 1970/71 gik de over til 21mm styrstamme.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Jensmc »

Forhjulets bremseplade sidder er ikke bremset af tappen på vippearmen.
Det er en OMMER!
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Tak for respons allesammen. Jeg må dog desværre meddele at projektet er dødsdømt. :(
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

For mange defekter?
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

12V skrev: søn 30. apr 2023 15:27 For mange defekter?
Hvis bare det var så vel… Ham min lillebror havde købt den af var åbenbart ikke retsmæssig ejer så han måtte aflevere den tilbage. Heldigvis investerede vi kun et par timers tid i den og intet andet.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Så har vi fået købt en ny og denne gang er købet endeligt! 20 minutter efter den blev sat til salg på facebook marketsplace var vi på vej mod sælger.
1.700,- har vi givet for projektet og der er ny krumtap + lejer, ny kobling, ny cylinder og stempel. Motoren drejer fint rundt og der sku eftersigende være fin kompression. Den gnister dog ikke, så første projekt bliver at få tilset tænding og få det til at spille.

Jeg har nørdet lidt videoer, blandt andet den du Carsten har lagt op på din YouTube kanal (tak for det!), og bestilt en svinghjulsaftrækker.
Så må vi se hvor galt det går... Her kommer lidt billeder af "skønheden". :lol:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Dejligt det går så hurtigt videre 🙂
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

12V skrev: ons 3. maj 2023 14:20 Dejligt det går så hurtigt videre 🙂
Ja bestemt. :) Vi har tilmed fået lov til at låne den knallert vi havde før, altså den røde som jeg oprindeligt lagde op. Tænker vi vil bruge den til at fejlsøge den anden med da vi jo ved at den røde kan starte og dermed låne dele fra den indtil vi forhåbentlig får den anden startet. Jeg håber på det gør processen lidt lettere :D
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Så fik vi leget lidt med den. Den gnister åbenbart fint og vi har sådan set også gået gang i den. Den er dog svær og sporadisk at starte. Som om starterkoblingen ikke går fat når man cykler rundt. Det er som sagt lykkedes os at få den startet et par gange men hvad der gjorde at den ville og hvad der gør at den sommetider ikke vil aner jeg ikke.

De sidste 10 forsøg er mislykket. Har forsøgt at skifte starterkoblingen fra “donor-knallerten” men uden nogen forskel.

Her er en kort video hvor jeg forsøger at cykle den i gang.

The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Er krumtappen ellers nem at dreje?

Har i renset overfladen, hvor start koblingen tager fat? Det er bagsiden af kørekoblingens holdeskål.
Prøv evt uden fjedre i start koblingen.

Mangler der et hjørne på koblingsskålen, eller snyder det i videoen?
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg synes den er let at dreje. Har forsøgt at rense overfladen men ikke kørt uden fjedre. Vidste jeg ikke man kunne.

Det er vidst videoen der snyder ja. :)

Krumtappen ser i øvrigt sådan her ud, den har hvad der ligner en del slid for enden, ved ikke hvor meget det har at sige.

Billede

Billede


En anden ting er at motoren måske ikke er skubbet helt frem mod forhjulet.

Vi har jo måttet have remmen af for at få koblingen af og dertil har vi løsnet for boltene der holder på motoren og skubbet den tilbage så remmen blev slap. Måden hvorpå vi fik remmen på igen var at montere det hele og så skubbe motoren frem med en koben og efterfølgende spænde boltene. Så måske den kan skubbes et par milimeter eller to mere frem - igen, jeg aner ikke hvor meget det har at sige.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Nu har jeg haft skilt koblingen ad igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen........ og fjernet fjedrene fra startkoblingen men den tager stadigvæk ikke ved. Eller det er som om at den lige får en lille bitte smule ved til sidst men jeg cykler og cykler så svedet hagler af mig. Samme historie hvis jeg forsøger at løbe den i gang. Det kan ikke passe den skal være så svær at sætte i gang. Min Bravo startede jeg så let som ingenting og det er vel samme motor!

Men hold nu kææææft hvor er jeg træt af at skille den kobling ad og sætte sammen igen. Jeg frygter der er et eller andet grundlæggende galt og føler at jeg famler i blinde... Når jeg spænder møtrikken der holder det hele på plads så er svinghjulet sejt at trække rundt - som om at den går på et sted og jeg kan også spotte helt nye ridser i svinghjulet der indikerer at den går på et sted. Nøj hvor er jeg træt af det for at sige det mildt!!! :roll:

Er der nogen der har lyst til at købe et Ciao projekt billigt.... :cry: :!:
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Endnu en update... jeg kan få startkoblingen til at tage ved men jeg skal godt nok cykle "hårdt og hurtigt" før at det sker.
Det optimale var jo ok at skille hele motoren ad og gennemgå hver enkelte del men omvendt aner jeg ikke hvad jeg skal se efter.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Motoren har vidst kørt med løs kobling, det giver disse slidmærker på krumtappen. Så længe du stadig kan spænde den fast, skal det nok gå.

Når du siger svinghjul går stram, det er ikke bare kompressionen du mærker?
Hvis jeg ser videoen, så ser det også ud somom motoren går stram. Det lyder også lidt grimt. Lidt ala for stram kæde, eller blæserhjul der raller mod noget?
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"