Lillebrors Ciao

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

12V skrev: søn 7. maj 2023 00:11 Motoren har vidst kørt med løs kobling, det giver disse slidmærker på krumtappen. Så længe du stadig kan spænde den fast, skal det nok gå.

Når du siger svinghjul går stram, det er ikke bare kompressionen du mærker?
Hvis jeg ser videoen, så ser det også ud somom motoren går stram. Det lyder også lidt grimt. Lidt ala for stram kæde, eller blæserhjul der raller mod noget?
Tror du har ret i det med løs kobling. De har nok også erfaret at hvis man spænder koblingen for meget så går svinghjulet på. Er svinghjul og blæser hjul ikke det samme? Med svinghjul mener jeg det med køleribbene på. Jeg tror ikke det er kompression jeg mærker. Tidligere ejer har også skåret i det sorte plastik som skal udenpå svinghjulet. Kan som nævnt også se nye ridser på svinghjulet. Hm...

Kæden er i hvert fald ikke for stram, nærmere for løs hvis noget.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Ja og det må den ikke, bespændingen af koblingsmøtrik skal ikke have indvirkning på om motor kan dreje eller ej. Normalt er det distance bøsningen under koblingen der er vendt forkert, eller slidt. Men her lyder det til at svinghjulet går på blæserskjold eller stel. Det har jeg aldrig oplevet.

Det jeg kan komme i tanke på, til sådan en fejl, kunne være:

Uoriginal krumtap med konus for langt ude (normalt kender jeg kun denne fejl med konus for tæt inde, så svinghjul rammer blokken)
Krumtap monteret i den store blok halvdel, uden shims. Det giver dog kun ½ mm ca.
Stel bukket ind, så den rammer?
Montagepunkter på blokken slebet ned, men hvorfor skulle man gøre det?
For tyk knast til platin, eller fjederskiven der i mellem. Men så burde svinghjulet ikke kunne få nok fat i konus og derved smutte rundt.

Og ja, svinghjul er med integreret blæserhjul.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Det er alt sammen rigtig gode spørgsmål og måske der kommer et svar i næste uge engang.
Der har jeg en aftale med ham Michael, som også hjalp mig med min Bravo dengang.
Jeg håber han kan finde fejlen - er sådan set "ligeglad" med om jeg skal købe ny krumtap, hvis bare det fikser problemet.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Glæder mig til at høre diagnosen.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

12V skrev: man 8. maj 2023 13:32 Glæder mig til at høre diagnosen.
Ditto. Skal nok opdatere så snart jeg ved mere. :)
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Nå jeg har pjattet lidt til det gamle l*** igen. Denne gang fjernede jeg motoren fra stellet og inspicerede...
Man kan se her at den forrige ejer har skåret i kølerskjoldet eller hvad det hedder.

Billede

Jeg bed mærke i at den "halvmåne" som monteres på krumtappen så noget slidt ud.

Billede

Det er vel den som skal gribe fat noten i svinghjulet, oder was??

Billede

Ellers synes jeg ikke der var så meget at spotte...

Billede

Men kan det mon være årsagen til at den ikke har villet få ved, og starte?
Jeg købte jo en svinghjulsaftrækker, til at afmontere svinghjulet men på intet tidspunkt fik jeg brug for den. Den røg lige så let af med fingrene. Det er vel heller ikke helt normalt?

Den skive som sidder på krumtappen er heller ikke denne, (som er den Carsten fremviser i hans YouTube video) https://www.jmpbparts.com/shimring-krukas-citta.html men ligner nærmere denne https://www.jmpbparts.com/vulring-kruka ... -ciao.html
Ved ikke lige hvor meget det har at sige. Man bør vel også kunne fjerne "ignition cap" fra krumtap uden at fjerne alle tændingsmoduler osv, ikk? Jeg har forsøgt med en flad skruetrækker men den vil overhovedet ikke rykke sig. I Carsten's video ryger den af så let som ingenting uden brug af værktøj.
Altså denne dims: Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Aha, så har det nok været svinghjulet der er smuttet rundt, som har lydt så slibende. Men ja, noten er knækken - den skal også holde svinghjulets placering indtil svinghjulet er spændt ordentlig via koblingen.
Den har nok ikke været spændt nok, sikkert fordi skiven under koblingen har manglet, eller er slidt flad.

Du skal have den knast af, måske skal der lidt vold til nu hvor noten er knækket og klemmer.

Så skal konus på krumtap smøres med ventil slibepasta, roter svinghjul rundt på konus, så den bliver slebet ren. Rengør og gentag indtil konus ser fin ud på krumtap og svinghjul.

Ny kile, ny skive under kobling, ny blæserskjold. Så tror jeg den er klar 🙂

Hvad sagde Michael?
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Og når du siger konus på krumtap, hvad er det så helt præcist? Hvad med den skive, som ikke er helt ens med din i videoen? Du fortæller det er en "springloaded washer", er det en god idé at skifte den også?

Har endnu ikke haft den forbi Michael. Han har endnu ikke haft tid og jeg blev utålmodig så besluttede mig for selv at tage affære. :)
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Konus er den kegle formede del på krumtappen. Svinghjulet har samme form, når de spændes sammen opstår en stærk forbindelse.

Tror jeg har læst forkert, ja du skal have den tynde let buede skive mellem knast og svinghjul, den som også har et hak til kilen/halvmånen. Udenpå svinghjulet kommer en tykkere skive, med en forhøjning på, forhøjningen skal pege ud mod koblingen.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Så tror jeg at jeg er med. Slibningen af konus kan det udføres uden at afmontere krumtap fra motorblokken? Den tykke skive med forhøjning, så sidder mellem svinghjul og kobling har jeg men måske man sku bestille en ny bare fordi. De koster jo ikke alverden og så er jeg sikker på den er frisk.

Altså;
"tynd-let-buet-skive": https://www.jmpbparts.com/shimring-krukas-citta.html
kile/halvmåne: https://www.jmpbparts.com/vliegwielspie-citta-ciao.html (der findes også en fra malossi, som koster en del mere).
ring mellem svinghjul og kobling: https://www.jmpbparts.com/koppelingsrin ... -ciao.html
blæserskjold: https://www.jmpbparts.com/flywheel-lid- ... emake.html

Er det ikke cirkus sådan indkøbslisten skal se ud? :)
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Det er præcis de ting du mangler.

Ja den kan slibes med alt monteret, krumtappen vil gerne dreje rundt mens du gør det. Lille tip, hold den fast med en 10er gaffelnøgle oppe på det flade stykke tæt på gevindet.

Spændt koblings møtrikken med 20-25 Nm, først når denne er spændt, sidder svinghjulet også fast på konus.

Har du gummi proppen til vinduet i svinghjulet? Hvis ikke, så er det den store model som JMPB sælger.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

12V skrev: tors 18. maj 2023 09:09 Det er præcis de ting du mangler.

Ja den kan slibes med alt monteret, krumtappen vil gerne dreje rundt mens du gør det. Lille tip, hold den fast med en 10er gaffelnøgle oppe på det flade stykke tæt på gevindet.

Spændt koblings møtrikken med 20-25 Nm, først når denne er spændt, sidder svinghjulet også fast på konus.

Har du gummi proppen til vinduet i svinghjulet? Hvis ikke, så er det den store model som JMPB sælger.
Tak for tippet. :) jeg har ikke gummi proppen nej har dog puttet den i kurven. Mindes dog kun der var en ved jmpb men må hellere lige tjekke en ekstra gang så jeg får den rigtige hjem. :D
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Hvilken størrelse møtrik afslutter jeg koblingen med? Den der sidder på nu er ret stor og i hvert fald ikke original. Tænker det ville være rart at komme ned i en mere almindelig størrelse.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Jeg bruger en normal nøglevidde 13 M8x1,25 og en tyk skive under. Men mener faktisk en NV 17 mm er original, eller er det fra vario modellen, hmm.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Ja eller bare galvaniseret, rustfri kan være svagere, afhængig af slagsen.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg havde sådan håbet på de leverede i weekends men ak... delene ligger og hygger sig et eller andet sted i Holland og det har de altså gjort lige siden natten til lørdag. Jeg glæder mig til at få fingrene i det, få det skiftet og at det forhåbentlig så virker!
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Nå men i mellemtiden kan jeg jo passende bruge tiden fornuftigt på at få den der "dims" af krumtappen samt kilen/halvmånen. Der sku vold til skulle jeg hilse at sige, meget vold!!! Det lykkedes dog til sidst og arene fra slagmarken vidner om hvilken kamp det var. :(n)

Billede

Det er dog en smule angstprovokerende at den var så svær at få af, og samtidig svær at få på igen. I Carstens video hvor han skiller motoren ad ryger den af så let som ingenting med de bare næver. Forsøger jeg at sætte min på med fingrene, så begynder jeg at møde kraftig modstand allerede her og måske er det endda nødvendigt at benytte en hammer hvis den skal længere ned.

Billede

Har jeg mon grund til at være nervøs over det?
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Jeg ville tjekke for grater omkring notgangen på krumtappen og tilstanden på knasten indvendig. Slibe på skaderne indtil den går let af og på. Nu du er i gang, tjek også om der er mærkbar slitage på den høje del af knasten, og slib dem evt så de er helt glatte. Så holder platinerne længere 🙂
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Grater omkring notgangen, tror ikke helt jeg er med. :?

Skal jeg have noget nyt "filt?" til at holde den rent med, altså det filtlignende materiale som er ved kondensatoren så er det sådan et stykke her, ikk? https://www.jmpbdele.dk/viltje-condensa ... rseel.html
Og kan jeg få det herhjemme et sted så jeg ikke behøver vente lang tid samt dyr porto for at få det sendt fra Holland.

Hvad anbefaler du jeg sliber med? Fint sandpapir??

Edit: forsøgte med en gang sandpapir korn 240 (var lige hvad jeg havde liggende) og nu går den ganske fint på. :)
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"