Kæde er stram og slap

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Kæde er stram og slap

Indlæg af Lars1998 »

Hej, min nye kæde er monteret jeg har dog ikke skiftet tandhjulene endnu. Det drejer sig om en Nsu quickly.
Når jeg mærker kæden er den slap som den er stillet til, drejer jeg hjulet lidt spænder kæden mere op! Kæden er en ny wipperman kæde. Jeg har ikke kørt med den endnu da jeg tror at grunden til den gør som den gør ligger i slidt for eller bagtandhjul (to nye er købt som skal monteres.)
Er det reelt nok at slidte tandhjul kan forsage st kæden gør som den gør?

Når jeg monterer de nye tandhjul vil jeg være obs. På om bagtandhjulet bliver spændt ligeligt og bliver centreret korrekt.

Håber nogle har nogle indspark og lidt erfaring på emmet. Vh Lars
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af 12V »

Hej. Det mest logiske er tandhjul der ikke er helt runde, eller ikke er koncentriske. Tror ikke sliddet kan være grunden.

Det finder du ud af når du monterer de nye ;) Det er ret normalt at nye repro dele også har det fænomen, juster kæden på det strammeste sted.
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af Lars1998 »

Hej 12V
Ja det finder jeg ud af :) at de ikke er koncentriske kan være en mulighed men det der jo ikke meget at gøre ved når man til nsu’en kun kan opspore mange dele hos krippl i Tyskland, har dog læst gode anmeldelser af kvaliteten på hans tandhjul så forhåbentlig er de runde og sidder koncentrisk på navet sådan at kæden får et jævnt “slack”.

Når du siger stram kæden hvor den er strammest er det sf erfaring eller foreskriver manualerne dette? I quickly manualen kan jeg nemlig intet finde om dette.
Vh lars
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af 12V »

Det er erfaring fra mange års dårlige dele, ikke noget der ville være at læse i en tysk manual - de fikser kvaliteten i stedet for 😄
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af Lars1998 »

Super :)

Kom til at tænke på når et tandhjul ikke sidder koncentrisk er det så fordi at de bolte og møtrikker der holder tandhjulet tillader at der ikke er lige meget luft så at sige i kanten rundt om
Tandhjulet?
Altså lidt ligesom hvis man har en cirkel inde i en cirkel uden at den inderste cirkel er helt i midten? 🤔🤔
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af 12V »

De fleste tandhjul centrerer på navet med et hul, boltene skal bare holde det fast. Der kan både være lidt luft omkring, men typisk kniber det med at tænderne ikke sidder koncentrisk ifht hullet.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af Jensmc »

Jeg havde problemet på min YL1. Den har klokobling, der var slidt mindre. Jeg drejede den lidt ned, og lavede en centrer ring.
Nu kører den helt jævnt ud ad landevejen.
Senest rettet af Jensmc søn 18. feb 2024 10:07, rettet i alt 2 gange.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af Lars1998 »

12V skrev: fre 16. feb 2024 14:01 De fleste tandhjul centrerer på navet med et hul, boltene skal bare holde det fast. Der kan både være lidt luft omkring, men typisk kniber det med at tænderne ikke sidder koncentrisk ifht hullet.
Okay så lærte jeg det :)
Jeg forsøger på tirsdag at skifte begge tandhjul og se om det afhjælper problemet, boltene der holder tandhjulet er også nyindkøbt så de heller ikke er slidt eller medvirkende årsag :)
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af knallert »

jeg har også haft et esentrisk tandhjul på hondaen...som jens skriver..hvis man kan spænde det op..og dreje midter hullet større..og presse en ring i..så kan det måske reddes..afhænger lidt af prisen på et nyt..om man gider
strynboen på test profil
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af Lars1998 »

12V skrev: fre 16. feb 2024 14:01 De fleste tandhjul centrerer på navet med et hul, boltene skal bare holde det fast. Der kan både være lidt luft omkring, men typisk kniber det med at tænderne ikke sidder koncentrisk ifht hullet.
Så fik heg nye tandhjul for og bag samt ny kæde, problemet er der stadig efter montering så mit eneste gæt nu er en skæv Aksel ved baghjulet det tror jeg dog ikke selv på da den forekom lige da den rullede på et bord. Næste teori er så om tandhjul ikke sidder koncentrisk nok, men det kan ikke sættes meget bedre på end jeg gjorde, fin renden nav af og monteret de 6 skruer og møtrikker og spændte dem ned jævnt i et stjernemønster så tandhjulet røg ligeligt ned.
Næste teori er så et selve navet og hjulet generelt er skævt i en eller anden afskygning da det er 60 år gammelt så måske det skyldes det.
Og sidste ide jeg har er at tandhjulene simpelthen er som så mange andre ikke originale dele med producentens eget navn på, nemlig ikke produceret med skarpe nok tolerancer.

Jeg endte derfor med at spænde min kæde på dens strammeste punkt og her siger min manual 1,5-2cm slup. Så strammeste punkt fik 1,6cm slup cirka, og når kæden så er på det løse punkt modsat det stramme er sluppet 2,5cm så næsten en difference på 1cm.
Er det noget jeg må leve med og er differencen i sluppet for stor? Jeg hører intet under kørsel altså ingen larm fra kæden der rammer bagsvinger eller lign eller blok, og der er intet at mærke mens den kører heller.
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af Lars1998 »

Nå lille opdatering på det jeg har rodet med i noget tid nu. Jeg endte med at måle tandhjulet fra center hul og ud mellem tænderne flere steder på tandhjulet.
Nogle steder var der 36,90mm andre steder var der 36,40mm, og det passede sjovt nok med der hvor den var 36,90 var kæden lidt strammere end ellers, så konklusionen var at mit repro tandhjul jeg har købt ved en tysk hjemmeside til Nsu dele nok er produceret for upræcist. Forskellen er 0,5mm lyder ik af meget men nok.

Jeg har derfor nu spændt min kæde hvor den var strammest til det manualen skriver og har derfor 1,7cm slup cirka hvor kæden er strammest, modsat hvor den er løs har jeg 2,4cm slup godt og vel. Jeg hører ingen mislyde eller mærkelig opførsel fra knallerten under kørsel og har derfor været på årets første tur med en makker, hvor vi tog til Årøsund for at sejle til årø og nyde en god trapist øl fra Belgien!

Tak for de indput der har været angående hjælp til problemet, 12V endte med at være spot on med at repro tandhjul som regel er produceret for upræcist og deraf opstår fænomenet med kæden som min!
Jeg vil ikke lade det tage mere af nattesøvnen da knallerten fint klarede 70km i lørdags uden mislyde fra kæde, motor, eller andet. 😀😀😀

Godt forår til jer🛵🏎️
Vedhæftede filer
Lækker øl inden færgeafgang!
Lækker øl inden færgeafgang!
IMG_4045.jpeg (33.89 KiB) Vist 572 gange
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af 12V »

Godt i fik nyt den dejlige køretur 👍🙂
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af Lars1998 »

Godt når der er styr på det hele og turen herlig! Skønt at komme ud og få luftet den gamle Nsu igen😀😀
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Re: Kæde er stram og slap

Indlæg af Lars1998 »

Så var der lige en forårstur mere i det dejlige vejr! Dejligt med lidt varme så damen kan blive luftet😃😃 og nu med nyt støtteben også🛵🛵
Vedhæftede filer
Hjemvendt fra 40 kilometers tur
Hjemvendt fra 40 kilometers tur
IMG_4131.jpeg (317.66 KiB) Vist 270 gange
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"