Hejsa
Jeg synes det er lidt for spændende, egentlig er jeg tilfreds med min knallert lige nu, men der er noget der trækker i mig.
Når jeg bruger 12v/ Carstens fine udregning af udveksling og omdrejninger kan man jo drømme videre..
Jeg kunne godt tænke mig at komme op på 7500 omdrejninger.. hvad kræver det? Jeg er interesseret i et originalt look, så ikke en vanvittigt udseende potte... Men cylinder og topstykke? Er det nok med en 12/12 karburator?
Hvad havde i valgt?
Mvh vespa-gutten
Bravo tun/ omdrejninger
Re: Bravo tun/ omdrejninger
For at komme op på den slags omdrejninger, skal du både have et tun cylinderkit og bearbejde motoren.
Styretider på krumtappen skal udvides, eller man køber en færdig lavet tun krumtap.
Indsugningsruden skal udvides til større karburator. 12/13 mm er fint.
Evt lidt tilpasning på skyllekanalerne i blokken, men det er i småtings afdelingen.
En Sito Plus til Ciao ser meget anonym ud. Den kræver lidt tilpasning før den passer godt på en Bravo. Desværre er der ikke noget godt på markedet mere, som passer direkte på. Dem fra proma/tecno yder ikke så godt, larmer og kvaliteten er ringe.
Jeg har instruktions videoer på det hele her:
Til sidst, ændret gearing og strammere koblings fjedre.
Styretider på krumtappen skal udvides, eller man køber en færdig lavet tun krumtap.
Indsugningsruden skal udvides til større karburator. 12/13 mm er fint.
Evt lidt tilpasning på skyllekanalerne i blokken, men det er i småtings afdelingen.
En Sito Plus til Ciao ser meget anonym ud. Den kræver lidt tilpasning før den passer godt på en Bravo. Desværre er der ikke noget godt på markedet mere, som passer direkte på. Dem fra proma/tecno yder ikke så godt, larmer og kvaliteten er ringe.
Jeg har instruktions videoer på det hele her:
Til sidst, ændret gearing og strammere koblings fjedre.
Re: Bravo tun/ omdrejninger
Hmm… det var lidt mere end jeg havde regnet med.. skal ikke til at slibe i krumtappen, så går det vidst galt
Jeg har en tecno udstødning lige nu, kan man modificere dem? Eller er den bare et dårligt valg?
Hvad skal man gå efter af cylinderkit, synes det er en jungle! Man kan få alt muligt der hedder næsten det samme! Er der er sæt, eller noget der går fint med at blande?
Jeg skal have set din video et par gange. De er spændende.

Jeg har en tecno udstødning lige nu, kan man modificere dem? Eller er den bare et dårligt valg?
Hvad skal man gå efter af cylinderkit, synes det er en jungle! Man kan få alt muligt der hedder næsten det samme! Er der er sæt, eller noget der går fint med at blande?
Jeg skal have set din video et par gange. De er spændende.
Re: Bravo tun/ omdrejninger
Ja der er noget mere arbejde i at tune sådan en motor, end de fleste andre, pga konstruktionen med drejeventil i krumtappen.
Malossi har et rigtig fint nyudviklet sæt med topstykke og 63 ccm. Der er også andre der er gode, Polini, DR, Athena.
Jeg har en komplet motor med Polini 63 ccm og Athena 50 ccm på lager
Malossi har et rigtig fint nyudviklet sæt med topstykke og 63 ccm. Der er også andre der er gode, Polini, DR, Athena.
Jeg har en komplet motor med Polini 63 ccm og Athena 50 ccm på lager
Re: Bravo tun/ omdrejninger
Det kunne jeg godt være interesseret i..
Hvad er forskellen og prisen på dine to?
Hvad er forskellen og prisen på dine to?
Re: Bravo tun/ omdrejninger
Polini yder lidt mere, mest pga mere kubik. Athena motoren er dyrest, måske svær at argumentere for. Den har en helt ny 800-900 kroners krumtap monteret. Polini udgaven har en bearbejdet original krumtap, så den har jo været billigere at bygge.
Tænker 2200 for Polini motor og 2500 for Athena motor.
Det er komplet med tænding, 12 mm karburator og svinghjul, begge er testkørt og nybygget for ca 100 km siden.
Tænker 2200 for Polini motor og 2500 for Athena motor.
Det er komplet med tænding, 12 mm karburator og svinghjul, begge er testkørt og nybygget for ca 100 km siden.
Re: Bravo tun/ omdrejninger
Det lyder helt fair.
Vil jeg kunne bruge min tecno potte på disse motorer?
Hvad er hastigheden?
Vil jeg kunne bruge min tecno potte på disse motorer?
Hvad er hastigheden?
Re: Bravo tun/ omdrejninger
Ja til begge, hvis udstødningen er med 22 mm bespænding ved cylinderen. Den kan godt bruges, den dæmper nok farten med ~5 km/t. Men den passer jo på, de bedre potter er ikke lavet til Bravo og kræver lidt alternativ montage.
Vil skyde på max. 60 km/t med Athena og 70 km/t hvis alt er sat rigtig op.
Vil skyde på max. 60 km/t med Athena og 70 km/t hvis alt er sat rigtig op.
Re: Bravo tun/ omdrejninger
Jeg vender lige tilbage. Har en aftale med en jeg skal ud og kigge på i morgen.
Det lyder bestemt interessant
Det lyder bestemt interessant