Litteratur/viden omkring port-tider o.l.

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 115
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Litteratur/viden omkring port-tider o.l.

Indlæg af majbom »

Halløjsa

Jeg støder ofte på ord som "port-tider", "squish" og "timing" herinde. Det er ikke fordi det er helt sort snak for mig, da jeg som regel godt kan udlede af teksterne hvad der snakkes om og jeg mener da også jeg har den grundlæggende viden, men jeg kunne godt tænke mig at lære lidt mere omkring de ting der har betydning for hvordan en 2-takts motor yder.

Så derfor: er der nogen der kender til noget godt læsestof hvor jeg kan blive klogere på dette emne?
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Litteratur/viden omkring port-tider o.l.

Indlæg af kreidlerhansen »

Michael Riis har et par bøger tilgængelige på kreidler.dk

Sådan helt basalt set går porttimings ud på, at se hvor længe portene er åbne relativt til en omdrejning på krumtappen.

180° udstødning åbner således halvvejs nede i cylinderen.
190° åbner tidligere.

Man kan bedre sammenligne to forskellige motorers karakteristik vi porttimings.
En FS1 vil have portene siddende lavere i cylinderen til sine 39,7mm slaglængde, end en Suzuki K50 vil med sine 37,8mm ditto.
Målt i millimeter vil de to altså være forskellige med identiske porttimings .... men lader man Suzukien have udstødningen 20mm fra top, vil den være langt mildere i sin karakter end FS1.

Som udgangspunkt bør skylleporte ikke være over 135° og i praksis helst ikke over 130° på en gade maskine. Heller ikke til 14.000rpm.
Udstødningsporten skal helst stå åbent tilpas længe inden skylleportene åbner (værdien kaldes blowdown)

Til en hidsig motor vil blowdowb typisk være højere end på en mildere ... Men det afhænger så af, hvor hårdt motoren er pumpet

Det er et stort emne. Til gengæld kan man føre ret meget af det ud i livet, hvis man tør (og har tid)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 115
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Litteratur/viden omkring port-tider o.l.

Indlæg af majbom »

Tak, det vil jeg kigge nærmere på :(y)
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Besvar

Tilbage til "Tuning"