Utæt forgaffel

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
xxmartinxx
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 22. okt 2008 23:33
Kontakt:

Utæt forgaffel

Indlæg af xxmartinxx »

hej jeg har en fs1 dx fra 1976-1977 og jeg har nogle problemer med min knallert. fx er der problemer med min forgaffel jeg har haft skiftet delene ud med nye men den kan stadig ikke holde tæt det fosser bare ud i Forgaffelmufferne og det er ikke holdbart. det løber ud af et hul der er i inderrørene. men jeg har også problemer med nogle klikke lyde nede fra min gearkasse tror jeg ihverfald og hvis min gear´skifter ikke er helt ude så slår den ind og ud hele tiden og lamer meget. jeg håber meget at der er nogle der kan hjælpe mig. :(
Senest rettet af xxmartinxx lør 17. okt 2009 02:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: fs1 problemer.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Matin

Velkommen her på forum :D

først dine gaffel ben,,, jeg går ud fra at du har haft inderrørne ude ca. 10cm over bunden på dem sidder nogen små huller de skal være der så olien kan flytte sig rundt eller bliver den stiv at køre på,,, hvis der er hul i inderrøret i de 10cm hvor det køre igennem pakdåsen så er der noget galt det må der ikke være ,, der må kun være de små huller nede i bunden af dem,,, men jeg tror nu mest på at det er semmiringene / pakdåserne i toppen af yderrørne som er utætte,,, de pakdåser sidder i omløberen som holder inderrørne på plads ,,,

din gearpedal som kan skubbes ud og ind det må den ikke og den klik lyd er der garanteret kun når den er skubbet ind,,,af med koblingsskjoldet / tændings skjoldet der hvor akslen går ind i motoren skal der sidde en glat skive op mod pakdåsen og ud mod gearpedalen er der en ring ud fræset i akslen der skal sidde en låsering gear pedalen må maks kunne trækkes 2/100 ud og ind ellers går den på primærtandhjulet
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: fs1 problemer.

Indlæg af Kai »

2/100 dele :? Der er normalt ~3mm fra gearaksel til koblingen når akslen er trukket helt ud, så hvis der er så lidt plads den kan gå på tandhjulet med den smule, så er der noget galt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: fs1 problemer.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Kai skrev:2/100 dele :? Der er normalt ~3mm fra gearaksel til koblingen når akslen er trukket helt ud, så hvis der er så lidt plads den kan gå på tandhjulet med den smule, så er der noget galt.
Hej

jeg plejer at justere mine så der ikke er mere slup ud og ind på akslen og det fungere fint men nitterne på primærhjulet har jeg set at skiftekloen derinde kan gå på,, der skal heller ikke være meget frigang / slup i primærhjulet før det kan gå på skifteakslen hvis den også har slup,, så vil jeg mene at 3 mm hurtigt kan blive forlidt ...
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: fs1 problemer.

Indlæg af dexta »

Mojn

Hvis dine inderrør er riflet og ru kan det hurtigt ødelægge en ny simmerring, hvilket resulterer i en utæt forgaffel :roll:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3218
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: fs1 problemer.

Indlæg af Jensmc »

Jeg ved ikke rigtig! Min tanke er, at hvis gaffelbene ikke er helt oppe og igennem i den øverste bro/trekant, vil olien kunne løbe oven ud, da o-ringen ikke kan holde tæt. Men hvis det er den nye DX-forgaffel, så dur mit bud ikke nok ikke.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
xxmartinxx
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 22. okt 2008 23:33
Kontakt:

Re: fs1 problemer.

Indlæg af xxmartinxx »

det er nye inderrør og simmerringe på og holet er faktisk over simmerringene.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"