Problemer med montering af ledningsnet

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
UlrichThy

Problemer med montering af ledningsnet

Indlæg af UlrichThy »

Hej,

Jeg er ny herinde, men jeg kan se, at jeg kommer til at bruge en del tid herinde - super mange gode indlæg, tråde og guides :)

Jeg har en FS-1 DX fra 1978. Da jeg købte den var al el noget miskmask og jeg besluttede mig derfor, at lave det helt fra bunden af.

Jeg har købt en ledningsnet og tændingslås fra Thansen. Lyskontakt er en original DX kontakt. Batteri, enretter, bremselyskontakt og øvrige lyskomponenter er ligeledes fra Thansen.

Nu har jeg makket og rodet med det efter Niels' iøvrigt rigtig gode guide, men jeg har en stort problem. I 3-stikket i lygtehuset har jeg strøm på rød og brun ledning. Men jeg har intet på blå! Jeg har samlet alt efter guiden og eldiagrammet, men der er ingen strøm på blå og heller ikke på den hvide ledning som løber tilbage til ensretteren?

Er der én, der har en god idé om, hvorfor jeg ikke har strøm på blå fra tændingslåsen, vil jeg blive rigtig glad.

Mvh. UlrichThy
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Problemer med montering af ledningsnet

Indlæg af Henrik Fs1 »

Husk tændningslåsen, skal være drejet i 3. position.. :D :D :D
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Problemer med montering af ledningsnet

Indlæg af subwoof »

ellers tjek at lysspolen er monteret korrekt..
altså grøn til "halv" spole og gul til "hel" spole
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Problemer med montering af ledningsnet

Indlæg af nielsfup »

Hej Ulrich
Den blå ledning er AC spænding der kommer fra tændings kontakten, der er kun AC på denne i stilling 3 ( Nat kørsel) og forsyner forlys /baglys samt instrument lyset. Der er kun power på denne når motoren køre.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
UlrichThy

Re: Problemer med montering af ledningsnet

Indlæg af UlrichThy »

Hej,

Tak for svarene. At have nøglen i 3. position er prøvet - det er ikke det.

Lysspolen har jeg ikke haft fingrene i, men det kan jeg prøve.

Til Niels: Vil det sige, at hvis knallerten har stået slukket, men med tænding på i 3. position i tændinglåsen, så vil der ikke være AC på den blå ledning? Der vil kun være AC, når maskinen er i gang?

Mvh. Ulrich
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Problemer med montering af ledningsnet

Indlæg af subwoof »

UlrichThy skrev:Til Niels: Vil det sige, at hvis knallerten har stået slukket, men med tænding på i 3. position i tændinglåsen, så vil der ikke være AC på den blå ledning? Der vil kun være AC, når maskinen er i gang?
svarer lig her, ja nemlig :D
den gule ffra lysspolen, forsyner for, bag og instrument lys med ac spændning.
den grønne forsyner ensretteren med AC strøm, og den laver det så om til DC til batteriet. batteriet forsyner blink, bremselys, horn.
i tændingslåsen, skal der være ac på den blå(med låsen i 3. position), og den brune skal der være ac strøm på(mener jeg)

REdigering: ville tjekke spolen, om vindinger osv og ledninger monteret korrekt
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
UlrichThy

Re: Problemer med montering af ledningsnet

Indlæg af UlrichThy »

Ok. TAk for svarene - vil prøve at kaste mig ud i det.

Mvh. UlrichThy
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Problemer med montering af ledningsnet

Indlæg af nielsfup »

Hej
Ja der er kun power på den blå når motoren køre
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Problemer med montering af ledningsnet

Indlæg af subwoof »

ellers skriver du jo bare herinde :D
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
UlrichThy

Re: Problemer med montering af ledningsnet

Indlæg af UlrichThy »

Hej igen,

Det viste sig netop at være problemet :)

Tak for hjælpen.

Mvh. UlrichThy
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Problemer med montering af ledningsnet

Indlæg af subwoof »

skulle det vær en anden gang :D
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"