Kobling skramler / kan ikke koble helt ud..
: lør 13. jun 2009 17:31
Idag har Palle og jeg opdaget en lidt spøjs fejl som ingen af os havde oplevet før.
Symptomet er at koblingen ikke kan koble helt ud (knallerten trækker delvist selv om kobling er aktiveret) og at den larmer når man forsøger at koble ud.
Fejlen fandt vi så idag da 2 af vores motorer blev adskilt, begge med gammel type primærhjul med løst kickstarterhjul og gammel type knast med stjerneskruer med bryst. Det viser sig at en eller flere af skruerne simpelthen går helt igennem knasten og tager på inde i koblingsskålen. Denne fejl kan man ikke se eller mærke da knast og primærhjul jo hænger sammen i forvejen når koblingen er spændt sammen. Fejlen vil derfor kun opdages hvis man aktiverer koblingsgrebet inden man lukker motoren så man kan teste at knast og primærhjul går fri af hinanden.
Jeg vil for fremtiden altid prøve og skrue koblingen sammen (uden at sætte knasten i skålen) for at sikre mig at skruerne ikke er for lange. Man kan selvfølgelig også bare måle total højden på knasten (over gevindtappen) og sammenligne den med de skruer man har.
Billederne viser tydeligt det spor skruerne har skåret i primærhjulet.
Symptomet er at koblingen ikke kan koble helt ud (knallerten trækker delvist selv om kobling er aktiveret) og at den larmer når man forsøger at koble ud.
Fejlen fandt vi så idag da 2 af vores motorer blev adskilt, begge med gammel type primærhjul med løst kickstarterhjul og gammel type knast med stjerneskruer med bryst. Det viser sig at en eller flere af skruerne simpelthen går helt igennem knasten og tager på inde i koblingsskålen. Denne fejl kan man ikke se eller mærke da knast og primærhjul jo hænger sammen i forvejen når koblingen er spændt sammen. Fejlen vil derfor kun opdages hvis man aktiverer koblingsgrebet inden man lukker motoren så man kan teste at knast og primærhjul går fri af hinanden.
Jeg vil for fremtiden altid prøve og skrue koblingen sammen (uden at sætte knasten i skålen) for at sikre mig at skruerne ikke er for lange. Man kan selvfølgelig også bare måle total højden på knasten (over gevindtappen) og sammenligne den med de skruer man har.
Billederne viser tydeligt det spor skruerne har skåret i primærhjulet.