Side 1 af 1

længde på forrør

: man 19. okt 2009 23:23
af thomsen
Hejsa alle jer, der kører med en udstødning, hvor potten spændes fast med et spændebånd e.lign. :mrgreen:

Da udstødningen er meget vigtig for en 2takter, har jeg sådan tænkt på at lave et beslag, så man kan flytte selve potten, altså justere længden på forrøret.

Det vil jo teoretisk ændre på, i hvilke omdrejningstal, udstødningen arbejder bedst :wink: Jeg mener at teorien siger, jo længere et forrør, jo bedre arbejdsområde i lavere omdrejninger, og omvendt med kortere forrør. -eller bare finde den længde, hvor udstødningen arbejder bedst i forhold til netop ens motoropsætning.

Nogen der har prøvet eller.. ?? :mrgreen:

Re: længde på forrør

: tirs 20. okt 2009 22:29
af bonde søren
jeg ved at ihvertifald på scootere jo kortere forør jo bedre ;)

Re: længde på forrør

: ons 21. okt 2009 17:40
af thomsen
hmm, det lyder interessant :D det giver også mening, da et kort forrør skulle arbejde godt i de høje omdrejninger, og med scooterens variator ligger motoren tit i høje omdrejninger.
Jeg synes det er lidt sværere at finde det rigtige til en gearmaskine, da man kommer "uden" for høje omdr. ved gearskift.
Overgangen fra 3. til 4. kan godt være lidt svær med promaudstødningen, da motoren falder uden for promaens arbejdsområde, og da det er en gammel brugt proma, har jeg selv lavet beslag til den og jeg har sat den så langt frem som muligt :b

men jeg ledte lidt efter en smule mere træk i mellemområdet :mrgreen: så jeg ikke skal skifte gearing.

Re: længde på forrør

: ons 21. okt 2009 18:30
af strynboen
løsningen er dyr og hedder 5 gearet motor.....så er hullet mellem gearene lukket

Re: længde på forrør

: ons 21. okt 2009 18:42
af nielsfup
Ja
Eller en 45mm cylinder der ikke er portet for hårdt.

Re: længde på forrør

: tors 22. okt 2009 23:14
af thomsen
Ja ! 5 gear lukker selvfølgelig alle "hullerne" :mrgreen: :mrgreen:

nielsfup, jeg har fulgt dit projekt med 45mm cylinder og bossudstødning rimelig nøje, og hvordan kan det være, at bossdæmperen har et meget anderledes forrør, hvor bukkene ikke er så "skarpe" ?? gør det nogen forskel ?? :mrgreen:

Re: længde på forrør

: lør 24. okt 2009 08:45
af nielsfup
Hej
Når jeg kikker på en 5,3 skrå og Boss så er det ikke meget forskel på forrøret buk.
Men boss røret er 34 mm udvendigt mod 32mm på en 5,3

Re: længde på forrør

: lør 12. dec 2009 09:10
af Allan M
I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.

Re: længde på forrør

: lør 12. dec 2009 22:15
af Frandsen
Jeg kører med en protuna fs1 cylinder der ikke er portet i udstødningen men boret op til 46,5 mm. den trækker ikke over 9000 omd. men slæber til gengæld
en 17 tands gearing med en 5,3 udstødning sætter jeg en boss dæmper på går den op på ca 10.000 omd. men midster sin træk kraft i 4. gear
hvis jeg derimod sætter min gamle Z1 cylinder på trækker den 11.500 omd. med en boss men kan så ikke trække over 12 gearing
Jeg har valgt at skåne motoren ved at køre med lave omd. og høj gearing
med de erfaringer jeg har gjort mig tror jeg det er svært at kombinere høje omr. med god træk kraft

Re: længde på forrør

: søn 13. dec 2009 08:55
af claus olieklud
Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...

Re: længde på forrør

: ons 6. jan 2010 20:35
af kim.bjoern
Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
På en Kreidler var/er den anbefalede fremgangsmåde; at man køber et nyt forrør (for langt), og stiller lidt til side! Så saver man 4-7mm af det gamle forrør - ad gangen, prøver knallerten i mellem hver gang. Hvis den er godt tunet, skulle der gerne være en lille forbedring for hver gang, når man så får savet for meget af, og den kører dårligere, vender man tilbage til det nye forrør - og saver som forrige gang!!

Anvendt videnskab :mrgreen:

Re: længde på forrør

: ons 6. jan 2010 20:58
af nielsfup
Ja det er lige sådan man gør :D

Re: længde på forrør

: tors 11. feb 2010 22:27
af eleganto
Hvad er længde på ett 28mm forrør ?

Re: længde på forrør

: tors 29. apr 2010 09:13
af Knud
claus olieklud skrev:
Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...
Kan der opnåes noget ved på den originale TUM-udstødning med 28 mm forrør at korte forrøret af så den kun lige netop stikker ind i potten?
mvh
Knud

Re: længde på forrør

: tors 29. apr 2010 13:11
af Kim B S
Knud skrev:
claus olieklud skrev:
Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...
Kan der opnåes noget ved på den originale TUM-udstødning med 28 mm forrør at korte forrøret af så den kun lige netop stikker ind i potten?
mvh
Knud
Hej Knud.
I den lovlige har man et andet rør, som fortsætter et stykke længere ind. :wink: Det skal væk først. :roll: Og det er ikke bare lige. :roll: Ellers tror jeg ikke det gavner. :roll:
Hilsen Kim.

Re: længde på forrør

: tors 29. apr 2010 13:22
af Knud
Kim B S skrev:
Knud skrev:
claus olieklud skrev:
Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...
Kan der opnåes noget ved på den originale TUM-udstødning med 28 mm forrør at korte forrøret af så den kun lige netop stikker ind i potten?
mvh
Knud
Hej Knud.
I den lovlige har man et andet rør, som fortsætter et stykke længere ind. :wink: Det skal væk først. :roll: Og det er ikke bare lige. :roll: Ellers tror jeg ikke det gavner. :roll:
Hilsen Kim.
Ok så hvis jeg har forstået det rigtigt: for den originale udstødning: forrøret indsættes altså i et rør der sidder fastsvejst/skjult inde i potten /er en del af potten...damn! :evil:

mvh
Knud

Re: længde på forrør

: fre 30. apr 2010 00:53
af Kim B S
Knud skrev:
Kim B S skrev:
Knud skrev:
claus olieklud skrev:
Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...
Kan der opnåes noget ved på den originale TUM-udstødning med 28 mm forrør at korte forrøret af så den kun lige netop stikker ind i potten?
mvh
Knud
Hej Knud.
I den lovlige har man et andet rør, som fortsætter et stykke længere ind. :wink: Det skal væk først. :roll: Og det er ikke bare lige. :roll: Ellers tror jeg ikke det gavner. :roll:
Hilsen Kim.
Ok så hvis jeg har forstået det rigtigt: for den originale udstødning: forrøret indsættes altså i et rør der sidder fastsvejst/skjult inde i potten /er en del af potten...damn! :evil:

mvh
Knud
Hej Knud.
Ja, det er nemlig rigtig! :!: Og jeg har aldrig rigtig fundet ud af en god måde, på hvordan man kan fjerne det rør. :roll: Men jeg har hørt, at det er nødvendigt at skære udstødningen op for at få røret ud. :roll: Og så synes jeg måske nok at det bliver lige rigeligt drastisk. :roll: Derfor kører min egen Yamaha, med en skråt-skåret 5,3 udstødning. :wink:
Hilsen Kim.