Side 1 af 2

Dt-50 cylinder

: fre 8. jan 2010 19:24
af nielsfup
Hej
Jeg har været så heldig at købe denne Cylinder 44.5mm med store køle ribber til en DT-50. Tak Allan :D
Nu skal den prøves af.

Total højden er den samme som FS1. Og portningen er OK.
I første omgang blænder jeg den store port af til membranen. Og køre med den almindelige karburator.

Senere kan man jo montere en stor reedventil og en stor ekstern karburator :D og blænde af for den almindelige karburator :lol: :lol:

Men har i set stemplet, en ring men L-form. Gad vide hvordan den køre

Re: Dt-50 cylinder

: fre 8. jan 2010 19:33
af Reedvalve
Hej Niels

Jeg har kørt med sådan en cylinder på min fs1 i mine unge dage. Menbranen var blændet af. Og lufterkassen var pillet af til fordel for karburatoren. Den tog så mange omdrejninger, at kondensatoren og tændrør brændte af hele tiden. Så prøvede jeg med et Atom modul. Men den kørte ikke så godt med, som med almindelige platiner. Det endte med at jeg pillede det af igen, og monterede min fs1 44.50 cylinder. Men det kan være du får mere held med det, end jeg havde.

Hilsen Kenneth

Re: Dt-50 cylinder

: fre 8. jan 2010 20:50
af bonde søren
Du kan jo smække en HPI inneroter tænding på der har du løsningen på problemet, også en hjælpe spole, også en 24 mm karbu :P

Re: Dt-50 cylinder

: fre 8. jan 2010 21:31
af hansj1961
Du skriver at du vil blænde den store port af, men vil der ikke blive en eller anden form for vacuum eller lign. da det jo er et temmelig stort "hul", som bliver åbent ved hver indsugningstakt?
Med mindre du selvfølgelig lukker af helt inde ved foringen, men det er vist ikke for almindelige mennesker.

Bare lige en tanke.

Re: Dt-50 cylinder

: fre 8. jan 2010 22:04
af nielsfup
Nej det kan man sagtens
Stemplet køre ikke så langt ned at det bliver et problem

Re: Dt-50 cylinder

: fre 8. jan 2010 22:23
af hansj1961
Nej, det er når stemplet kører op og den suger ny gas ind i krumtaphuset, så bliver der jo åbent til det store hul hvor membranen normalt sidder, det vil vel i princippet betyde at du får et større krumtaphus, der skal fyldes.
Eller er jeg helt forkert på den.

Re: Dt-50 cylinder

: fre 8. jan 2010 22:32
af nielsfup
Ja det har du vist ret i. :? Især med et stempen med vinduer. Hmm
Nå men lad se hvor dan det virker :D

Re: Dt-50 cylinder

: fre 8. jan 2010 22:33
af Jensmc
Jeg prøvede osse for mange år siden. Det du bl.a. skal være obs på er, at den er tæt mellem blok og cylinder. I mit tilfælde måtte jeg smøre spartel på, og så slibe til, da delene jo ikke er konstrueret til hinanden.
Da det var monteret og køreklar, virkede det overhovedet ikke. Ca. 60 km/t - bvadr :lol:
Af skade bliver man klog.

Re: Dt-50 cylinder

: lør 9. jan 2010 00:58
af Frandsen
I mine unge dage kunne man få et tunsæt der hed 12,5 med sådan en cylinder, 19 mm dellorto og oplagt cros udstødning
sættet kørte fint nok men såmen ikke væsentlig bedre end det vi kaldte 8,5
jeg købte i 08 en 45mm Polini cylinder til DT MXérn http://www.50cc.biz/frameset_eng.htm?zoek_e.asp~CcMainE der er dobbel skylleporte i siderne
men skyllekanalerne rager ud over pakkefladen på motoren så jeg fik fræst 1mm af pakfladen på blokke og monterede en 1mm rustfri stål bundpakning for at lukke hullerne og det virkede fint
jeg nåede desvære ikke at opnå fuld effekt af sættet da min fs1 blev stjålet inden cylinderen var tilkørt men
det virkede som om der var godt skrald i den (kørte iøvrigt også med 16mm Mikuni og afblændet på cylinderen)

Re: Dt-50 cylinder

: lør 9. jan 2010 08:45
af claus olieklud
hej niels fup. jeg tror at du kan få det til at virke rigtigt godt, men som hansj1961 siger er der et problem med den afblændede indsugning... kunne du ikke montere en klods der hvor membranen normalt skal sidde ? problemet er jo krumtapshusets volume... skyllekanalerne i motor burde jo fræses op så de er lige med cylinderen, hvis du nænner det... sådan et stempel bliver du glad for - det vil gerne mange omdrejninger, men du bliver nok nødt til at geare lidt ned !!! fedt cylindersæt... hilsen olieklud...

Re: Dt-50 cylinder

: lør 9. jan 2010 09:42
af nielsfup
Hej
Mange tak for de gode råd.
Jeg kan godt se det bliver et problem med den afblændede extra indsugnings port.
Men som Claus skriver kan det løses med en klods.

Jeg laver en klods der kan reducere dødvolumen i indsugningen.

Og så bliver det spændende at se hvad den kan i forhold til min gamle 45 mm cylinder. Port timingen ligner meget.
Udstøds port er 23mm fra top og skylle port er 32mm fra top. Så det er OK.
Og så tror jeg også den køler bedre da der er mere gods i køle ripperne. Der er størrere areal.

Re: Dt-50 cylinder

: lør 9. jan 2010 10:02
af strynboen
den type stempelring l ring,,blev i 80"erne brugt på alle fabriks tun,,jeg havde et 10,0 kh puch tun.men der er først kompresion når den køre,,så bliv ikke bange når kickstarteren går let ned..DET virker :!: :!: :!: min ms 50 blev som en banan i stellet på 2 dage..den kørte næsten som en kreidler,,,,nå ja kun næsten....

Re: Dt-50 cylinder

: tors 29. apr 2010 10:38
af Knud
Ang. RD50-MX cylinder kits:
er der nogen der kender til fordele/ulemper med de cylinder kits fra 50cc.eu (Malossi, Speedline, Eurokit, Polini) for 50RD-MX cylinderen
Jeg kan se store prisforskelle for 45 mm typen (70cc), hvor Malossi er dyrest.
men hvordan med den forventelige trækkraft ved middel omdrejningstal afhængig af model.
Kan det være en fordel at købe en model med lav udstødningsport, som jeg antager 50cc eller 60cc modellerne har, og så bore den op til 45mm? (hvis man , som jeg, gerne vil have hastighed uden store omdrejninger (som jeg kalder 9000 - 12000 RPM)
mvh
Knud

Re: Dt-50 cylinder

: tirs 6. sep 2011 14:25
af Knud
nielsfup skrev:Hej
Jeg har været så heldig at købe denne Cylinder 44.5mm med store køle ribber til en DT-50. Tak Allan :D
Nu skal den prøves af.

Total højden er den samme som FS1. Og portningen er OK.
I første omgang blænder jeg den store port af til membranen. Og køre med den almindelige karburator.

Senere kan man jo montere en stor reedventil og en stor ekstern karburator :D og blænde af for den almindelige karburator :lol: :lol:

Men har i set stemplet, en ring men L-form. Gad vide hvordan den køre
Jeg har anskaffet mig 2 stk. rd50 cylindre, en 40mm og 44.5 mm.
Jeg vil høre om der er nogle der kan hjælpe mig med at tildanne dels cylinderen (der skal fjernes ca 1.2 mm fra toppen), dels en bundpakning (i RF stål, 1 mm), så den kan sættes på en standard FS1 motorblok?
med venlig hilsen
Knud

Re: Dt-50 cylinder

: tirs 6. sep 2011 19:54
af jan
Hej Nielsfup og andre :D
Skal du bruge bundpakning i alu eller rustfast ( div tykkelser)
Kan jeg laserskære nogle , Billigt :(y)
Bare skriv en PM så finder vi ud af det

Re: Dt-50 cylinder

: tors 15. sep 2011 14:39
af Knud
Knud skrev:
nielsfup skrev:Hej
Jeg har været så heldig at købe denne Cylinder 44.5mm med store køle ribber til en DT-50. Tak Allan :D
Nu skal den prøves af.

Total højden er den samme som FS1. Og portningen er OK.
I første omgang blænder jeg den store port af til membranen. Og køre med den almindelige karburator.

Senere kan man jo montere en stor reedventil og en stor ekstern karburator :D og blænde af for den almindelige karburator :lol: :lol:

Men har i set stemplet, en ring men L-form. Gad vide hvordan den køre
Jeg har anskaffet mig 2 stk. rd50 cylindre, en 40mm og 44.5 mm.
Jeg vil høre om der er nogle der kan hjælpe mig med at tildanne dels cylinderen (der skal fjernes ca 1.2 mm fra toppen), dels en bundpakning (i RF stål, 1 mm), så den kan sættes på en standard FS1 motorblok?
med venlig hilsen
Knud
Ok Jan har tilbud at lave nogle bundpakninger til mig og mange tak for det.
Min idé er at lukke utætheden i bunden (forskellen i størrelsen af skylleporte og at RD-cylinderen rager udover motorblokken) med en stiv bund-pakning på 1.0 mm og reducere i toppen af cylinderen med 1.2 mm og tilpasse med toppakning, men:

Er der nogen i forum der kan give mig en anvisning hvordan man med simple midler kan tage ca. 1.2mm af toppen på en støbejern-cylinder, jeg har ikke en drejebænk. En idé kunne være en glasplade med pålimet sandpapir og så en masse kno-fedt eller en boremaskine i en stander med en stiv metal planskive påsat sandpapir efterfulgt af glasplade med sandpapir og afsluttende med slibepasta.??

For en planing af alene topstykket for at bevare kompressions-forholdet vil sikkert blot give en for stor squis-kant ude i kanten af stempel (med deraf følgende stor fare for brænding af hul i stempel) eller??

Re: Dt-50 cylinder

: tors 15. sep 2011 15:20
af kreidlerhansen
Få det gjort i en drejebænk. Selv om overfladen ved dine forslag nok kan blive plan, kan den sagtens blive skæv.

Squish'en bør du ikke ændre, hvis den er præcist udformet, men før der kan gives et bud på det, skal der lidt billeder og mål til + hvad dine ønsker til karakteristikken er.

Portmål ville også være en god idé. :-)

Re: Dt-50 cylinder

: tors 15. sep 2011 15:51
af strynboen
ja drejebænk eller fræser med rundbord...eller bare fræser...med rund bord"et kan man fræse i skørt enden til den tykke plade

Re: Dt-50 cylinder

: tors 15. sep 2011 17:09
af Nabo Jan
Jeg har anskaffet mig 2 stk. rd50 cylindre, en 40mm og 44.5 mm.
Jeg vil høre om der er nogle der kan hjælpe mig med at tildanne dels cylinderen (der skal fjernes ca 1.2 mm fra toppen), dels en bundpakning (i RF stål, 1 mm), så den kan sættes på en standard FS1 motorblok?
med venlig hilsen
Knud[/quote]


Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du vil tage de 1.2mm af i toppen, så hæver du ALLE kanaler med 1.2mm hvilket er meget når det siges at en RD cylinder tager mange rpm i forvejen, istedet ville jeg få dem drejet af i bunden, så kan du altid hæve udstødnings porten, hvis den skulle mangle rpm alligevel.

Re: Dt-50 cylinder

: tors 15. sep 2011 17:19
af kreidlerhansen
Han ændrer ved porttiderne, uanset hvad, når der lægges en spacer + pakninger i bunden.

Derpå drejes der af toppen for at tilpasse forbrændingskammer og squish.

Netop pga dette, giver det generelt set et urealistisk billede af motorkarakteristikken, når man ser isoleret på portmålene - man kan kun danne sig et rimeligt billede på baggrund af porttimings i grader. De ændres ikke, i dette tilfælde! Altså, under den forudsætning, der kan tilskrives 0.2mm til pakning.