Et spørgsmål til cylinderen med 3 kanaler (men kunne sikkert også bruges for den med 2 kanaler):
Fra denne side (og fra min ungdom kan jeg huske en der tog en puch maxi cylinder med åbne skyllekanaler og vold tunede sin Puch Monza, det krævede her at skørtet blev filet tyndere) kan man se en cylinder med åbne kanaler:
http://www.mopedarmy.com/wiki/Puch_cylinder_kit_summary
Som det ses er kanalerne mega-store. Cylinderen er hårdtforkromet alu.
Mit spørgsmål: hvad ville der ske hvis man fjernede den del af cylindervæggen på en Yamaha (fex. F5B eller en 43/45mm tun cylinder) som er udfor skylle kanalerne i siden (for den med 3 kanaler kun de 2 hoved kanaler: ville
a) cylinderen blive bedre,
b) uændret eller
c) uanvendelig? (havarere)
Alle kanter efter fjernelsen af cylindervæggen skal naturligvis rundes, som de jo også er på den omtalte puch maxi cylinder med åbne skylle kanaler.
Jeg forestiller mig stemplet også skal højglans poleres på siderne og muligvis også files lidt ved hakkerne i stemplet udfor skylle kanalerne og "dresses" med nogle olie lommer for at øge oliehindens tykkelse/køling af stemplet
Med "bedre" menes: hvis alt andet: karburator (min. 16 mm), indsugning (min. 16 mm), udstødnings system er min 32 mm, at det ville give en ydelsesforbedring (måske også dysen skal gøres et nr. større)
Min forestilling går på at denne ændring dels ville gøre flowet bedre, dels ville stemplet blive kølet mere.
Hvordan stiller samme sag sig ved en DT50 cylinder? (som har membranstyret cylinder indsugning): jeg har lige købt den foreløbig sidste 44.5 mm DT50 cylinder hos Skåde (scooter-dele), men har ikke en motor jeg "tør" sætte den på - endnu (jeg skal lige have renoveret en motor til formålet)
Andet spørgsmål: er der nogen der har erfaring med at lave boost-kanaler på en 43/45 mm cylinder/stempel - kan man det? og duer det? -
Kreidler folket laver mange tunings ting på deres cylindre med boost kanaler, nogle af deres cylindre er stort set næsten ikke andet end huller og kanaler og andre laver spændende ting, fex. denne sag:
http://www.lokke.dk/steen/kreidler/78cc ... inder.html
Har forummets tunings eksperter kommenterer til disse spørgsmål?