polering af aluminium..hvordan/hvorfor,,gode råd

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

polering af aluminium..hvordan/hvorfor,,gode råd

Indlæg af strynboen »

hej har købt et polerings sæt hos sani stål..det er rimeligt billigt 85 kr for en 250 mm polerskive og 65 kr for 1 kg slibevoks..
nu er det første gang jeg forsøger mig..og har bare forsøgt mig med denne måde,,forbedringer og råd modtages meget gerne ,,så vi får en tråd med gode råd..
alså jeg starter med at file ridser og mærker så de er glat med overfladen...derefter sliber jeg med 100 sandpapir til overflæden er glat..
der efter giver jeg slibe rundellen en gang voks,,til den begynder at bremse/hænge i klodsen..derefter polere jeg bare til overfladen er ok,,,,,længe..derefter renser jeg med celelose fortynder...


spørgsmål....hvor tit skal den have slibevoks..skal man slibe lidt overalt,,,eller blive helt færdig et sted af gangen...sliber det bedst når det rigtig varmer..hvor hårdt skal man trykke...og skal der bruges en efter poler skive,,med finere polervoks,,,eller evt slipol eller anden brasso type slipe vædske...jeg er lidt på bar begynder bund...der er nok andre som gerne vil i gang med polering..og lige mangler input..
Vedhæftede filer
-slibning af ridser med 100 papir-250.jpg
-slibning af ridser med 100 papir-250.jpg (60.73 KiB) Vist 5356 gange
små overfade fejl-250.jpg
små overfade fejl-250.jpg (52.85 KiB) Vist 5356 gange
polering 0061 kg voks 60kr.jpg
polering 0061 kg voks 60kr.jpg (62.37 KiB) Vist 5356 gange
poleret koblings dæksel 550-250.jpg
poleret koblings dæksel 550-250.jpg (62.99 KiB) Vist 5356 gange
polering 009dæksel færdig poleret.jpg
polering 009dæksel færdig poleret.jpg (61.55 KiB) Vist 5356 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
jan
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tirs 27. nov 2007 20:06
Kontakt:

Re: polering af aluminium..hvordan/hvorfor,,gode råd

Indlæg af jan »

Hej Strynbo og andre
Polering af alu , så skal du/i bruge winerkalk , til sidste finish , kan købes i matas
mvh Jan
jan
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: polering af aluminium..hvordan/hvorfor,,gode råd

Indlæg af strynboen »

hej hvordan er konsistensen..er det pulver??..jeg kan heller ikke få glans i aluen..som du kan se på billedet..skal det blandes op i vand..og dyppes på pollerskiven,,eller hvordan foregår det
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
jan
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tirs 27. nov 2007 20:06
Kontakt:

Re: polering af aluminium..hvordan/hvorfor,,gode råd

Indlæg af jan »

Hej
Det er i pulver form , ligner kalk , ved ikke om det kan blandes op , i så fald brug sprit . pga vand efterlader kalk pletter .
jeg brugte en klud, til at polere et gammelt køler dæksel til en Ford B1932
og NICE blev det
Mvh Jan
jan
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: polering af aluminium..hvordan/hvorfor,,gode råd

Indlæg af kreidlerhansen »

Wienerkalk opløses i sprit, og du kan nøjes med at hælde de på polérskiven efter behov.

Tørpolering med polérskive efterlader næsten altid en mat overflade. Friktionsvarmen gør, at voksen smelter (ligesom når du påfører den), og dermed kommer den ned i den porøse overflade. Derfor bør poleringen foregå med vand på skiven for at holde temperaturen nede, og for at voksen kan løbe af. Afhængigt at voksens bestanddele, kan det være, du skal bruge sprit, istedet.
I grelle tilfælde vil voksen brænde sig fast og overfladen får sorte pletter.

Hverken vand eller sprit vil ødelægge noget, så bare hæld på. Den eneste årsag til, man bør begrænse mængden, er at det sviner ad h...... til, hvis skiven er for våd.

Brasso o.l. poleringsvæsker er, groft set, blot polérvoks som er kraftigt fortyndet. :)

Jeg vil næsten drikke 1L mineralsk totaktolie (helst Castrols Castor-oil. Den smager lidt af grillbar) på, at hvis du benytter samme voks og polerer ved håndkraft, så får du et pænere resultat grundet den lavere 'poleringstemperatur'. Ikke nødvendigvis perfekt, men pænere.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: polering af aluminium..hvordan/hvorfor,,gode råd

Indlæg af strynboen »

hej,,er det så et spørgsmål om at polere så koldt som muligt,,og med så lidt slipevoks sommuligt,,,jeg vil forsøge med en efterpolering med brasso,,efter at have affedtet enmet..med lav hastighed på skiven
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: polering af aluminium..hvordan/hvorfor,,gode råd

Indlæg af Henrik Fs1 »

Jeg bruger altid opvaskemidel til rensning efter polering, den grønne med den frøen på er utrolig god! :D :D Den opløser nemlig alt voks osv. uden at fjerne ens hænder! :roll: :wink:
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"