Omdrejningstællere ?

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Omdrejningstællere ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej til alle brugere.
Er der flere der har/har haft problemer med de moderne RPM ? Der mangler ligesom stabilitet i deres visning. Jeg har godt nok ikke prøvet med en nyindkøbt, men derimod har jeg prøvet med flere næsten nye, der først har været i andres hænder. Jeg kunne tænke mig, at mange har tilsluttet dem forkert, for stelledningen er orange, som måske burde være tændingsplus ?
Derimod virker den ældre type meget stabil og der er tydelig forskæl på deres indmad. Jeg har forsøgt at lave et diagram over dem begge.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej Poul-Erik

Min hopper og danser også en del når man f.eks kører med 4-6000 omdrejninger.

Et andet problem er at den ikke har en spændingsregulator og dermed en fast arbejdsspænding på f.eks 5 volt. Så bremselys/blinklys m.m. forstyrer voldsomt.

Endelig har tændt lys en nedgang på ca 500-700 omdrejninger, mon ikke ikke det bare er pga at dyret ikke holder lige så høj ladespænding når lyset er tændt.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Morten.
Jo - det er sikkert den manglende regulator, som var i den gamle type i form af en BD 135 transistor sammen med en 5,1 volt zenerdiode. Man kunne måske forsøge at indbygge disse småting en kold vinterdag! Men jeg er tilfreds med at høre, at det er et generelt problem.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Har du haft skilt dem ad for reperation ?

Vil da gerne se et diagram hvis du ligger inde med det.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen.
Ja - jeg har haft den gamle type skildt ad og den havde nok været udsat for overspænding, for netop dens regulering var defekt - kondensator eksploderet og BD 135 havde mistet toppen. Disse dele var nemme (og billige) at skaffe, så den kom til at virke perfekt. Jeg har kun en hjemmetegnet diagram og ejer ikke en scanner.
Men den nye - er godt nok skildt ad nu og er desværre udstyret med en IC "2902N" , som jeg ikke ved hvad er, men jeg forsøger at tegne et diagram med blyant.
Hvis jeg kommer så vidt, kan jeg måske få et blyant-tegnet diagram scannet og bragt her.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Indlæg af nielsfup »

Hej Poul Erik

2902N er en 4 dobelt op-amp der er god til at køre på single supply 3-32 volt.
Den hedder normalt LM 2902N hvis det er fra en ikke Asien producent
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Niels og tak for oplysningen.
Jeg har lidt skumle planer om at forsøge med en LM 317 som stabilisator, der med et pot.meter skulle kunne styres til f.eks. 5 volt. Det er åbenbart et generelt problem, når der er uro i spændingen til RPM ?
Jeg har foriøvrigt en god erfaring med omtalte dele, for den simple opstilling har i mange år leveret 9 volt fra 12 volt til en lille 2 meter radio fra Østeuropa, der ikke kan tåle fuld batterispænding incl. ladning.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Indlæg af nielsfup »

Hej Poul Erik

Ja en 317 er en rigtig god regulator men jeg tror ikke 1 til 2 volt over den er nok til at den virker som den skal.
Det skal lige undersøges i databladet
Det er ikke meget strøm der skal til for at drive omdrejnings tælleren så er er mange muligheder.
Jeg har før brugt en lille DC/DC converter fra RS den kan køre fra 3 til 12 Volt og giver 5 volt ud 100mA (tror jeg). Finder lige ud af hvad den heder.

Jeg har en T hansen tæller på nu med stoler sku ikke på den.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Niels.
I mellemtiden har jeg lavet en lille prøveopstilling med omtalte LM 317 og må erkende, at det nok ikke er løsningen, for hvis jeg med en simpel variabel strømforsyning ændrer på spændingen ind i LM 317, så sker det også i udgangen...
Jeg tror mere på den - af dig - omtalte DC/DC konverter og kunne jeg få et navn på den, vil jeg nok forsøge at skaffe den, for efter beskrivelsen er det nok løsningen ?
På forhånd tak...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Indlæg af nielsfup »

Hej

Den er fra Recom og type rs-0512s Den giver 12 v ud ved 4.5 til 9 v ind
Så har du 12 der kan reguleres ned med en 7805 så kan det ikke blive mere stabilt. Husk en par lytter hist og her.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Indlæg af nielsfup »

Jeg lavede lige en tegning måske skal man lige se om den 100 ohm modstand i indgangen er for stor/lille. Det var bare for at beskytte dc/dc en mod over spænding og peaks. der er meget støj på 6 volten.
Billede
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

...

Indlæg af Allan M »

klokken 01:48!
Rart at se at der er andre b-mennesker end mig på dette forum :wink:
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Der er vidst noget med en tidsforskel :wink:

Men du kan godt møde mig herinde...... mest fordi jeg kæmper med at kunne sove om natten :?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Indlæg af nielsfup »

Ja det er jo lige det Jeg er 8 timer forud Korea time Men ellers er jeg b'er
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
NorwegianFS1
Site Admin
Indlæg: 310
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 21:04
Kontakt:

Indlæg af NorwegianFS1 »

Jeg sitter å venter på at stormen skal roe seg ned :? godt å se andre ja...
Mvh Einar

Yamaha SS K1 75 Fremtidsprosjekt.
Yamaha FS1 DX 77 special
Yamaha FS1 DX 78 skal restaureres til original look
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej med Jer.
Det var imponerende, at du Niels "lige" kunne lave et diagram og jeg har også søgt oplysninger om RS-0512S, men kan ikke umiddelbar læse mig til rette med om den fås i DK ? Jeg har også kigget i et par ældre kataloger fra hhv. Skive og Vejle - men uden at finde den ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Indlæg af nielsfup »

Hej Poul Erik

Ja jeg kan godt se det ikke er så let at finde den. Jeg har dem fra http://www.rs-components.dk/
Men de sælger ikke til privat.
Hvis du kan vente så kan jeg sende dig en når jeg kommen hjem til Danmark igen i starten af december.

Jeg har tænkt at lave en regulator til min tæller som en lille box der kan være i lygtehuset så skal men ikke pille ved tællerne
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Niels.
Jeg kan sagtens vente til december og jeg kan evt. overføre betalingen for omtalte komponent.
Det med boxén i lygtehuset lyder fornuftig, for så er det unødvendig at åbne med risiko for at glasset i tælleren revner.
Men i mellemtiden har jeg lagt mærke til, at på printpladen er "reserveret" plads til flere komponenter - 7806 16 volt zenerdiode 10 uf lyt og 4004 diode. Jeg har taget et (utydeligt) foto...

Billede
(Første foto udskiftet med et stillfoto fra et videokamera)
Senest rettet af Poul-Erik A. tors 15. nov 2007 20:42, rettet i alt 2 gange.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Indlæg af nielsfup »

Ja det kan godt tyde på at den er forberedt til en 6V regulator. Men jeg tror de montere de ekstra kompunenter hvis tælleren skal bruges til 12V anlæg.
Det er sikkert samme print der bruges i andre omdrejnings tæller.
For det er samme problem som med lm316 at der ikke er spænding nok over 7806 ved 6V ind.

jeg sender dig en DC/DC converter, uden beregning, når jeg kommer tilbage.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja - det lyder som en fornuftig forklaring og vi skal såmænd kun skæve til "lillebror" Yamaha Sting, inden vi møder 12 volt...
Jeg kan evt. sende min adresse til din "pm" , når du kommer til DK ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"